Kan een paard jaloers zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nigvit

Re: Kan een paard jaloers zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:12

Onze paarden zijn ook jaloers hoor. Vooral op elkaar.

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:13

Jazekerr!! Paarden kunnen wel degelijk jaloers zijn! Haha.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:29

Theoretisch gezien zijn dit eigenschappen die wij mensen toekennen aan dieren. We interpreteren gedragingen zoals we dat bij mensen doen.

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:02

Jaj heeel herkenbaar! Mijn paard heeft het zo erg dat hij de andere paarden wegjaagt als ik er aan kom richting paddock.. Echt zo van: er is noemand meer dus komt u maar. Maar zodra ik hem een aai heb gegeven is het ineens geen probleem als de rest komt kijken. De muts hihi :9

Het goofd er tusseb als vriendje meeloopt is ook vaste ding.. Laatste keer ging hij met zijn hoofd gewoon op onze handen leunen toen we hand in hand liepen . Hilarisch het fezicht van mijn vriend

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:03

Kirov schreef:
Theoretisch gezien zijn dit eigenschappen die wij mensen toekennen aan dieren. We interpreteren gedragingen zoals we dat bij mensen doen.

Het is bewezen dat paarden jaloers gedrag kunnen vertonen, ook in de kuddes

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:58

mijn paard is in ieder geval niet jaloers ;)
als ik andere paarden in de wei broodjes geef kijkt hij er eventjes naar en vervolgens gaat hij gras eten XD

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:30

Mijn draver kan ook erg jaloers zijn. Als ik bv even een ander paard sta te aaien gaat ze gelijk aandacht trekken.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:26

Mijn paardje gaat mijn vriend duwen en aan zijn kleren lopen trekken als hij te dicht bij me komt haha :D

Bij de paarden die ik vroeger verzorgde was er ook 1 merrie zo jaloers.
Zij en een ruin stonden naast elkaar meet in het tussenschot was een deel tralies zodat ze elkander konden zien. als je bij de ruin kwam ging die merrie gillen, ze ging er precies aan :P
En kwam je dan bij haar was ze mega chaggie, ging je eerst bij haar was ze het braafste dier :P

Mandolinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:08

ja paarden kunnen op elkaar ook jaloers zijn <<)
bijvoorbeeld : ik geef een paard iets lekkers dan willen de andere paarden ook. :j

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:10

Jalouzie wil ik 't niet noemen, maar mijn paard is not amused als ik eerst naar een ander paard loop in plaats van naar hem.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:14

Tja, jaloers vind ik een groot woord voor een paard, maar ik denk dat ze zeker gedrag kunnen vertonen gelijkend jaloers gedrag.
Zo heb ik 2 paarden, mijn oudste paard is jaloers op mijn dochter.
Hij heeft haar al bijna getrapt, en als ze met wat lekkers aankomt haalt hij zijn neus op :)
Het jonge paard daarintegen, is een echte knuffelkont en vind alles gezellig, dus ook mijn dochtertje vind hij leuk.
Echter, bij het oudere paard kon ik iedereen er op laten rijden, en is bij volwassenen ook gewoon braaf.
Een beetje een eigeheimer is dat.
Het jonge paard is dan weer eenkennig, zo was hij in het begin voor iedereen bang en was ik de enige die hem een halster om kon doen.
Ik hoef ook niet aan iemand anders te vragen om hem te longeren, want dan word hij onzeker en dat gaat geheid fout.

En als laatste: als mijn paarden samen in de bak staan, en het jonkie komt kijken en kroelen, dan duwt die ouwe zichzelf er tussen en jaagt het jonkie weg.
Tja, je heet Special en je moet je naam wel eer aan doen natuurlijk.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:18

Ja zeker weten dat ze jaloers kunnen zijn. Mijn arabier bijv; er is een andere arabier op stal die ik ook erg leuk vindt en hem weleens gepoetst en gereden, aandacht geven. Mijn arabier kon dat zien.

Nu staan ze samen in de paddock en vallen elkaar echt aan, mijn arabier begint en kan hem soms niet uitstaan lijkt het. Vooral als ik erbij ben jaagt hij die andere weg en valt hem aan. Niet leuk.

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 02:43

mijn ruin heeft het helemaal niet, MAAR mijn hengst is onwijs jaloers..op alles en iedereen ik ben van hem en daar mee klaar...

Connemaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:24

Paarden jaloers? ZEKER WETEN! hahaha ze weten goed wanneer ze vinden dat de ander te veel aandacht krijgt! Dan kunnen ze daar best wel eens een stokje voor steken! haha. Wel leuk verhaal hoor!
Mvg.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:18

ja zeker
als ik aan het werken ben en mijn paard ziet dat ik andere paarden uit de stal haal
slaat ie net zo lang tegen de staldeur totdat hij een aai over zijn bol krijgt :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:00

Ja!
Mijn 2 mini's zijn samen beste vriendjes, maar zo gauw ik erbij ben is Cash de eerste die aandacht moet hebben, en zijn vriendje mag dan even ver weg blijven.
Hij was ook not amused toen ik ineens een vriendje voor hem erbij had gekocht ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:12

Nee, ik denk niet dat een paard jaloers kan zijn. Dat is namelijk een diepgaande emoties met verbanden die een paard volgens mij niet kan leggen.

Waar een paard wél op kan reageren (en dat lees ik hier vooral) is dat er afgeweken wordt van patronen qua voeren en aandacht. En domweg dominantie. Dat heeft echter niets met jaloezie te maken.
Als jouw paard een ander paard de hersens in slaat omdat je het andere paard eerst aandacht geeft, is dat dan omdat je paard jaloers is of omdat je een patroon doorbreekt? Of omdat jouw paard gewoon dominanter is over het andere paard?

Als ik een ander paard aanhaal terwijl mijn merrie bij het hek staat te hippen kan ze ook geïrriteerd raken. Dat is niet uit jaloezie maar puur omdat ze weet dat als ze mee mag dat meestal een vorm van eten betekend :+

Saartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:50

Ja zeker , als 1 van ons de wei in gaat om bijv. mijn paard te pakken/aaien whatever, dan komt meneer de shetlander er tussen staan zodat mijn Poolse koudbloed weer weg loopt en dat werkt! 8)7 _O-

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:46

Mijn merrie weet altijd wel een manier te vinden om het paard of andere wezen dat aandacht krijgt tijdelijk uit de weg te ruimen. Ook als ik bij het land aankom en eerst een ander paard groet negeert ze me voor de hele periode tenzij ik heel intensief met mevrouw bezig ga... beetje een apart dametje is het af en toe.

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:53

jaloers op "mensen "ken ik niet maar wel onderling, de jongste mag liever geen aandacht krijgen van onze middelste.. Hij wurmt zich er tussen, draait zijn kont naar hem toe... eist onze aandacht op..!!
UIteraard geven wij hier niet aan toe maar het valt wel op..!!
Als de kleinste een halster om krijgt loopt hij ook mee....
Met rijden op de oudste mocht hij altijd los mee lopen maar dat kan niet meer omdat hij steeds in zijn flanken, of billen hapt... speels maar met een bedoeling om de aandacht op hem te vestigen...
Hij is van mijn man, maar als die hem te weinig knuffelt of verzorgt naar t zin...negeert hij hem volkomen....Wat een Diva is het eigenlijk!!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:56

Heel herkenbaar. Owee als ik een keer ga rijden met het paard van mijn moeder, mijn pony wordt dan boos, oren in de nek en bijten. En soms een zielig gezicht erbij trekken.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:59

Ja dat is wel herkenbaar. Die van mij kan ook zo jaloers zijn. Is altijd wel lachwekkend _O-

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:25

haha zeeer herkenbaar!
Als ik mn mini aandacht geef wordt mn grote boos en probeert hem weg te jagen en andersom ook! :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:30

Ja hoor, ik heb het ook al meegemaakt.

Ik had ooit mijn paard langs een ruin van de buren staan. Ik had altijd de indruk dat de liefde vooral langs zijn kant kwam, want mijn merrie ging rustig honderd meter verder grazen of haar stal in terwijl mijnheer braaf en trouw maar aan de draad bleef wachten tot ze nog eens terugkwam...

Maar toen kwam er een tweede paard bij haar in de wei...en die ging ook eens kennismaken met de buurman...ik ken mijn paard als enorm onderdanig maar zo nerveus en woest heb ik haar nog nooit zien doen naar een ander paard. Ze kon hem niet vlug genoeg bij "haar" vriend wegtrappen. Overal in de wei mocht het andere paard komen en daar was het ook de baas, maar o wee als ze het riskeerde te gaan neuzen met de buurman, dan was de wei te klein.
Een paar dagen later had ze zich er wel bij neergelegd dat ze hem voortaan moest delen :D .

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:31

Ja zeker! Als ik een ander paard meer aandacht geeft zie je haar helemaal geïrriteerd kijken.. en gaat ze aandacht vragen :)) .