Met kalkoenen op de trailer, mbv een dikke rubberen mat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:44

ik draai aan de binnenkant stompe kalkoen en buitenkant punt

Jooliieen

Re: Met kalkoenen op de trailer, mbv een dikke rubberen mat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:03

en hoelang zijn die van jou?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:10

Zoals ik zei gebruik ik altijd stompe kalkoenen en ik was één keer tijdens het rijden de springschoenen vergeten en toen ik uit het parcours kwam had ze een gat van zeker 4cm diep op d'r kroonrand, was heel akelig.
En dat was met eenmalig springschoentjes vergeten, gaat bij mij dus nooit meer zonder en ze blijven er al helemaal niet langer mee lopen dan nodig is.

Ik heb ook altijd setjes van 10 stuks maar ben nooit wat kwijt geraakt, ze zitten met uitdraaien wel regelmatig veel losser dan voor het rijden dus kan me voorstellen dat je wat kwijtraakt.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:20

Toch weer een probleempje ondervonden afgelopen zaterdag! |(
Paard uit de trailer gehaald op wedstrijd, toen kalkoenen gedraaid, eerst de voorbenen gaat altijd heel goed! daarna de achterbenen, linksachter gaat na enige moeite, maar rechtsachter was ik al een half uur mee bezig, ondertussen moest ik al starten, gelukkig schoot mijn buurman te hulp die aardig stevig is, hij kon hem na een paar keer optillen wel aan, dus toen alsnog naar de springring, gelukkig mocht ik later starten, maar als ik mijn buurman er niet was had ik het wel kunnen vergeten. Er kwamen ook nog 2 mensen helpen toen ik bezig was, maar helaas die kregen de kalkoenen er ook niet onder. Toen vertelden ze al tegen mij: Die van ons gaat met kalkoenen de trailer op! Gewoon goed in pakken, dikke mat eronder, en dan kan er weinig mis gaan.
Ik heb daarom vandaag ook dikke transportbeschermers besteld en de rubberen mat komt er ook aan! Ik probeer het aankomende zaterdag nog 1 keer gewoon zonder kalkoenen op de trailer, maar als hij dan weer zo doet als afgelopen zaterdag dan gaat hij dat weeked daarop denk ik wel met kalkoenen de trailer op, maar dan alleen rechtsachter de rest draai ik er dan op het terrein in.
Wat vinden jullie hiervan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:28

Jooliieen schreef:
Toch weer een probleempje ondervonden afgelopen zaterdag! |(
Paard uit de trailer gehaald op wedstrijd, toen kalkoenen gedraaid, eerst de voorbenen gaat altijd heel goed! daarna de achterbenen, linksachter gaat na enige moeite, maar rechtsachter was ik al een half uur mee bezig, ondertussen moest ik al starten, gelukkig schoot mijn buurman te hulp die aardig stevig is, hij kon hem na een paar keer optillen wel aan, dus toen alsnog naar de springring, gelukkig mocht ik later starten, maar als ik mijn buurman er niet was had ik het wel kunnen vergeten. Er kwamen ook nog 2 mensen helpen toen ik bezig was, maar helaas die kregen de kalkoenen er ook niet onder. Toen vertelden ze al tegen mij: Die van ons gaat met kalkoenen de trailer op! Gewoon goed in pakken, dikke mat eronder, en dan kan er weinig mis gaan.
Ik heb daarom vandaag ook dikke transportbeschermers besteld en de rubberen mat komt er ook aan! Ik probeer het aankomende zaterdag nog 1 keer gewoon zonder kalkoenen op de trailer, maar als hij dan weer zo doet als afgelopen zaterdag dan gaat hij dat weeked daarop denk ik wel met kalkoenen de trailer op, maar dan alleen rechtsachter de rest draai ik er dan op het terrein in.
Wat vinden jullie hiervan?

Ik zou het zelf nog steeds niet doen, maar uiteindelijk is het jouw paard natuurlijk. Maar weet je dan van te voren wel al hoe het terrein er uit ziet, of draai je altijd dezelfde kalkoenen?

Kan je niet de kalkoenen in de trailer indraaien als je op de wedstrijd bent aangekomen? Zodat hij niet vanalles kan zien en rond kan huppelen?
Of, even praampje erop?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:42

Het risico is gewoon TE groot. Het kan 1000 X goed gaan maar juist die ene keer dat je bijvoorbeeld uit moet wijken en het paard wil zich corrigeren in of na een bocht,'vast' komt te staan in het dikke rubber dan met meer kracht zijn been moet verplaatsen, schiet los en trapt met kalkoen in de kroonrand van andere hoef! Brrrrr.... Als je om je paard geeft moet je dat risico niet lopen!

Je hoefsmid moet je paard bekappen en beslaan dus het is echt niet zo dat het paard z'n voetje niet KAN geven, je moet er zelf ietsje meer je best voor doen en veel oefenen.
Of gewoon lekker GEEN wedstrijden.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:48

of....wedstrijden op zand uitkiezen ;)

ik vind het ook een veel te groot risico

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:52

_Esther_87_ schreef:
Kan je niet de kalkoenen in de trailer indraaien als je op de wedstrijd bent aangekomen? Zodat hij niet vanalles kan zien en rond kan huppelen?
Of, even praampje erop?

Dat zou ik toch ook liever doen hoor.

Maar als je 't echt zo wilt iig niet één been wel en de ander niet, dan beide achterbenen doen en de voorbenen op concours.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:59

Ben ik de enige die vind dat een paard zich ook op vreemd terrein gewoon netjes moet laten zadelen etc? Ik zou gewoon daarop oefenen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:00

Nee dat vind toch iedereen hier?

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:00

Bij ons gaan ze ook af en toe met kalkoenen op de trailer zonder enige bescherming om. Nog nooit problemen mee gehad.

Verder draai ik altijd standaard punt kalkoenen, welke bodem dan ook. Ik heb ook andere maar hier loopt ze gewoon goed op dus dat ga ik nog niet veranderen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:02

Ik ben 1x vergeten de kalkoenen uit te draaien op de terug weg. Maar dit doe ik nooit meer, er is gevaar voor verwondingen en tevens staat het paard heel erg beroerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:34

Najoveh schreef:
Ben ik de enige die vind dat een paard zich ook op vreemd terrein gewoon netjes moet laten zadelen etc? Ik zou gewoon daarop oefenen...

Nee, vind ik ook.. :j

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:54

Ik ook. TS, heb er misschien overheen gelezen maar ga je wel eens eens zo vroeg zodat je rustig een half uur, 3 kwartier extra hebt om te oefenen met stiften indraaien? Of je paard gewoon eens meenemen naar een wedstrijd in de buurt, zonder de tijdsdruk?

Sybriich

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:01

Met mijn vorige paard deed ik ook altijd thuis de kalkoenen indraaien, nooit geen problemen mee gehad maar dat was ook een super braaf paard en die verzette nooit geen stap op de trailer.

Nu ik een jong paard heb die af en toe niet te houden is zou ik het niet meer aandurven, het risico is te groot. Maar ook mijn paard ziet alles op wedstrijd en daarom snap ik jou probleem wel!!!
Ik heb namelijk wel een beetje hetzelfde probleem.

Ik moet aankomende zaterdag voor het eerst buiten rijden en dus ook voor het eerst met dit paard de kalkoenen indraaien en ik zie de bui ook al hangen. Hoe ik dit ga oplossen, nog geen idee maar ga niet thuis al kalkoenen draaien.

Voorbenen zal wel goed gaan maar de achterbenen zal een drama worden denk ik, ik denk dat ik gewoon de achterbenen op de trailer zal gaan doen. Dat is de beste oplossing. Misschien voor jou ook?

Succes ermee in ieder geval! :D

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:55

Fijn dat je mijn probleem snapt! :D
Ik heb net gehoord dat er hier een stal in de buurt ook altijd met die jonge paarden ze er thuis al indraaid, dan gaan ze de vrachtwagen op, gewoon goed bepakt, springschoenen en peesjes rondom en dan kan er vrijwel weinig gebeuren. Ik denk dat we met ze allen net wat te bang zijn.

Die van mij staat op zich wel aardig rustig, zit niet te stampen of te strappen ofzo, misschien dat hij zijn voet een keer verzet, maar ach dat levert geen problemen op.

Wij hebben een 1 paards trailer, dus als ik dan bij in die trailer moet staan is ook niet echt een optie..
Mijn vader heeft een extra rubberen mat geregeld en ik heb 4 springschoenen en 4 transportbeschermers geregeld dus ik ga het zondag gewoon proberen! Het is 10 min. rijden dus dat valt nog mee, als ik er ben haal ik hem ook gelijk uit de trailer, aangezien het ook de 1ste keer voor hem is.
Ik laat nog wel even weten hoe het is gegaan! De terugweg draai ik ze er wel gewoon uit!

Jij ook succes!!

awesterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:03

Ik zie dat het al wel een tijdje geleden is dat jullie het hier over hebben gehad, maar ik wil jullie toch niet onthouden van een nieuwe uitvinding! Studshu!
Een soort beschermingshoes die je om het ijzer kunt doen nadat je kalkoenen hebt ingedraaid. Nu is het dus echt geen probleem meer om thuis kalkoenen in te draaien en ze daarmee op de trailer te zetten. Voor meer info kijk op de originele site www.studshu.com of op de site van de importeur www.westada.nl.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:36

dat ziet er handig uit :j nog wel een beetje prijzig ;)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:37

Wat een onzin!! Bij de toon = teen zit het nagenoeg niet vast, het betekend als het daar loskomt het paard zal gaan struikelen! En zich gemakkelijk kan blesseren!

Het lijkt mij trouwens illegale reclame!

awesterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:47

Het klemt zich zo strak om het ijzer/hoef dat het echt niet vanzelf los gaat.
Het is bedoeld voor tijdens transport dus van struikelen is sowieso geen sprake.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:59

Een heleboel mensen geven de tip om de kalkoenen niet in te laten in de trailer.
Je gaat op wedstrijd. Het lukt niet direct en als dan iemand tegen je zegt dat je gewoon kalkoenen in moet draaien en dan de trailer op vindt je dat meteen een goed idee.
Je wil dus eigenlijk niet horen dat je zonder kalkoenen de trailer in moet.
Maar dit is toch het beste hoor.
Het beste is om het te blijven proberen, je paard gaat er heus wel aan wennen.
En anders eerst aan de achterbenen beginnen en dan voor.
En neem je tijd, geduld is een schone zaak.

Veel succes ermee.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:17

Bij het de klep oplopen kan het rubber wel degelijk bij de toon losschieten. Het zal niet snel gebeuren maar dat de mogelijkheid er is is heel erg reeël!

Je kan het er ook enorm(!) strak omheen doen maar dan zit je alsnog op het terrein met het probleem eraf krijgen, sneller draai je er dan een paar stiften in.

Nee! In mijn ogen is het rotzooi, geld wegooien voor helemaal niets!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:33

Met kalkoenen op de trailer levert ook nog een heel ander risico op....als je de langere variant gebruikt,staat het paard behoorlijk voorover,,,dit belast de pezen erger dan nodig,en kan bij een noodstop peesblessures veroorzaken,,,,bovendien bepaal je de lengte van de proppen pas als je op het wedstrijd terrein bent....je weet van te voren toch niet hoe dat erbij ligt.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:40

En dat niet alleen PPG, wat te denken als een paard zich met z'n achterbenen moet gaan corrigeren in een bocht, terwijl er stiften in zitten...!?
De kans bestaat dat hij heel de kroonrand van z'n andere hoef kapot trapt!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:45

t is zowie zo onzin.....je bepaald op de wedstrijd pas welke proppen je gebruikt........