Hoeveel kg speling om een paardentrailer te kunnen trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miran1234

Re: Hoeveel kg speling om een paardentrailer te kunnen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:21

Dus als ik jou zo hoor en ik een trailer heb van ledig gewicht 600 kg met een paard van 500 kg. moet het dus lukken? En veilig zijn?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:22

Ik vind van wel :) de regels vinden dat ook :)
Er zijn altijd mensen die een extreme veiligheidsmarge wensen/willen. Maar zolang jij je aan de regels houdt, mag het van de wet en je verzekering.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:23

Ik zag laatst een trailer die woog 520 leeg en l;aadvermogen was 780 samen dus 1300 kg.

miran1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:24

Oke. Ik bedoel een speling van 200kg omdat het paard beweegt;) haha moet dat genoeg zijn toch?
Want ik zie altijd van die grote terreinwagens voor een trailer. Maar een auris kan dus ook gewoon!!

miran1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:26

Ja maar mijn paard is maar 500 kg dus des te beter voor het gewicht van de trailer en het trek en laad vermogen

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:26

Ja het kan maar je zult het wel meer merken dan een dikke terrein bak... maar das toch ook logisch

miran1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 15:29

ja precies. thnx voor de reacties:)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:34

tita schreef:
@ Sharitje ik denk dat jouw trailer terug gekeurd is naar 1000kg maar dat vind ik persoonlijk laag weet niet of dat kan. Dacht dat 1100 kg het max was.

1000 kg betekend dat de trailer met paard max 1000 kg mag wegen dus trailer 500 en paard 500
Dus pony zou kunnen maar paard niet.

Mijn trailer is 1300kg en weegt leeg 620 dus mag er een paard in van 680 kg of minder

Mijn trailer is van 1200 naar 1000kg teruggekeurd dus het kan wel, betekend alleen dat ik nog maar 440kg kan laden ipv 640kg

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:35

tita schreef:
Evelli schreef:
Dus het is een wens vanuit de verzekering, niet een vastgestelde regel in de wet :)
Dat is iets heel anders. Meld het er in het vervolg even bij ;) zo krijg je indianenverhalen in de wereld.

nouja is voor mij niet van toepassing toen ik bij een verhuurbedrijf 2 paards wilde lenen zei die persoon hetzelfde dat er een auto voor moest van 2 ton. Hij had het niet over verzekeringen.

Goed zoeken jullie dat maar zelf uit :D

Dat heeft misschien ook te maken met het rijbewijs van de huurder in kwestie, of deze wel BE heeft. (Niks persoonlijks hoor ;) )

Overigens weegt onze 2-paards 750 kg en ons paard zo'n 700 kg. Dus 1450 bij elkaar. We gebruiken een auto (Mazda 6) die 1600kg mag trekken. Wij hebben dus 150 kg 'over' en dat gaat prima.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:37

Het is echt onzin dat je voor een 2 paardstrailer (met bijvoorbeeld 1 paard erin) een auto moet hebben, die 2 ton kan trekken :n. Dat is misschien idd een regel voor de verhuurder, maar verder heb ik hier nog nooit van gehoord.

Ik trek met mijn Seat Toledo een 2 paardstrailer + 1 paard. Nu heb ik wel mijn E rijbewijs :j.

Dus TS, ik zeg: Kan prima ;).

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 18:02

Ik heb een pony van 450 kilo en eerder een mondeo 1.8 liter benzine (mocht 1400 trekken) en nu een citroen picasso 2L HDI diesel die 1350 mag trekken.

Beide auto's kunnen het op papier, (ik heb BE), maar ik rijd 10x prettiger met de citroen die nu heb voor de trailer dan met de mondeo. Citroen heeft veel meer kracht en dit merk je goed met name met optrekken en schakelen.
Ik heb zelfs een keer een 2 paards trailer van 750 kilo (met alleen de pony erin) achter de auto gehad toen het verhuurbedrijf geen 1,5 paards trailer had staan. Ook dat voelde heel stabiel en makkelijk.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:21

miran1234 schreef:
maar dan zou dat kunnen toch?

Lijkt mij wel, je auto is vrij zwaar dus dat scheelt weer.
Mijn auto weegt maar 1160kg en mag dus 1600kg trekken en dat gaat prima. Ja je merkt echt wel dat er een behoorlijk gewicht achterhangt maar rijdt verder super.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:18

@ Goldie welke auto is dat dan? Klinkt wel goed want je zit gelijk een schaal lager met de wegenbelasting ik betaal voor mijn Bravo 336 euro per 3 maanden vind ik best veel geld voor zo'n bakkie.

Maar goed met jouw auto moet je dus wel weer BE hebben ..vanaf volgend jaar niet want dat is E afgeschaft.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:31

E afgeschaft? Ik dacht van niet, dan wordt het in twee stukken verdeeld.

Dan krijg je het het B+ rijbewijs en mag je met een combinatie rijden tot 4250 kg.
En nog steeds het E rijbewijs, waarmee je dan een totale combinatie mag rijden van 7000 kg.
En heel veel mensen vergeten het laadvermogen van de auto mee te tellen in het totale plaatje.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:38

Nou iig mag je nu dus met een flinke Jeep rijden en trailer zonder je E het wordt wel soepeler, en ik denk ook gevaarlijker.

Vooral bij ons in de buurt met al die rijke kindertjes die met dikke auto's rijden en speedboot of jetski's erachter. Nu rijden de ouders nog maar dadelijk mogen ze zelf

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:47

Als ik dan na ga dat mijn auto (renault espace) met een gewicht van 1465 kg leeg. Met een laadvermogen van 750 kg. Die 1550 kg mag trekken.
Daar een titan trailer met een eigen gewicht van 600 kg achter, met een laadvermogen van 900 kg. (is teruggekeurd)
En dat is dan met de hele combinatie net 150 kg over het toegestane 3500 kg heen. Dan vraag ik me af, hoeveel van die jeepjes met bootjes erachter en andere karren wel onder die 3500 kg zitten. Want er is volgens mij nog behoorlijk veel verwarring.
En volgens mij zit een jeep, met een 2 paardstrailer, nogal behoorlijk over die 3500 kg heen, vooral omdat heel veel mensen vergeten dat het laadvermogen van de auto ook nog meeteld binnen de combinatie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:45

1465 + 900 = 2365 hoe kom jij over de 150kg overgewicht.

Flinke Jeep 2000-2600 als je uitgaat van het laatste mag je nog 1650kg trekken met "nieuwe" regel daar hebbie wel bootje met trailer voor of iig jetski

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:04

tita schreef:
@ Goldie welke auto is dat dan? Klinkt wel goed want je zit gelijk een schaal lager met de wegenbelasting ik betaal voor mijn Bravo 336 euro per 3 maanden vind ik best veel geld voor zo'n bakkie.

Maar goed met jouw auto moet je dus wel weer BE hebben ..vanaf volgend jaar niet want dat is E afgeschaft.

Tita je bedoelt het vast allemaal goed, maar je kraamt opnieuw onzin uit! := Het E rijbewijs wordt helemaal niet afgeschaft. De regeling met het B rijbewijs wordt versoepeld.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:25

Zucht.. je valt wel over elke letter zometeen hoef je dus voor een normale trailer geen specifieke E-rijbewijs meer te hbben. Je hoeft geen rekening meer te houden met de 3500kg..
Staat zelfs 2 posten boven dat ik bedoel dat E-soepeler wordt dus ga niet of elke slak zout leggen...bah

Ik bedoel daar ff 1-2 paards mee wat 3-5-5-6 paards laat ik me niet over uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:33

Hoe zwaar je totale combi zal zijn hangt van meer factoren af dan alleen de trailer, paard en auto. Je moet ook meetellen de lading in de auto, tank brandstof, aantal personen in de auto.
Ben het met andere reacties eens, je kunt meer marge hebben dan net aan. Je bent afhankelijk van je mede weggebruikers, kan je nog een noodstop maken op een goede manier als alles net aan is?
Als je auto zwaarder is heb je gewoon meer te vertellen.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 09:52

meggiemeg schreef:
Hoe zwaar je totale combi zal zijn hangt van meer factoren af dan alleen de trailer, paard en auto. Je moet ook meetellen de lading in de auto, tank brandstof, aantal personen in de auto.
Ben het met andere reacties eens, je kunt meer marge hebben dan net aan. Je bent afhankelijk van je mede weggebruikers, kan je nog een noodstop maken op een goede manier als alles net aan is?
Als je auto zwaarder is heb je gewoon meer te vertellen.

Dat bedoelde ik dus, iedereen vergeet het laadvermogen van de auto mee te tellen. Heb twee weken geleden mijn E rijbewijs gehaald en die instructeur benadrukte dat nog en op mijn rijexamen werd er ook nog gevraagd.
Er staat niet voor niks, "totaal" gewicht van de combinatie.

Dus mijn auto is 1465 kg + 750 kg laadvermogen + 1500 kg trailer incl laadvermogen = 3715 kg totaal combinatie op papier.
En dat is dus 215 kg over het gewicht heen en moet dus op dit moment nog mijn E rijbewijs hebben.
Maar vanaf volgend jaar mag ik dat dus doen met mijn B+ rijbewijs.
Ze kijken ook naar het gewicht wat op papier staat en dus niet wat er werkelijk in staat....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:19

@Leentje jouw auto mag dus 750 kg meezuilen maar ook zoiets weet je niet... :D neem aan dat je hem niet op de weegbrug zet.

Die regel vind ik nogal verwarrend kan wel verwaarloosd worden in mijn geval

1335 kg auto 1300kg trailer dan mag ik nog zo'n 865 kg extra meezuilen...dag ga ik niet over nadenken aangezien mijn trailer toch niet aan de 1300kg komt incl paard of mijn pony

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:23

tita schreef:

Via een tip van iemand van bokt in het E-rijbewijs topic ben ik op de subaru impreza uitgekomen, de plus (station, awd). 2.0 liter benzine. Was op zoek naar een auto die wel veel mocht trekken en dus niet zoveel woog ivm wegenbelasting. Vind het een fijne auto moet ik zeggen :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:31

:= duuhh die is niet zuinig in verbruik. Wel weer lekker snel. Maar goed benzine en diesel is niet te vergelijk met de wegenbelasting en ik woon helaas ook in de duurste provincie.

Ik moet echt een dieseltje hebben zit toch al gauw tussen de 15000-17.000 km per jaar en ga er dit jaar over die 17000km heen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:38

Tita, klopt je weet niet wat je aan lading bij je hebt en hoeveel dat weegt.
Daarom zal de politie (en de verzekering ook) uitgaan van de max. waardes uitgaan en daar heb je dan wel genoeg aan met een B rijbewijs of niet.
Ik ben 3 jaar geleden van de weggehaald met een auto die genoeg mocht trekken (volvo xc 70) en een lege aanhanger er achter die 1100 kg leeg weegt, echter is het laadvermogen van de aanhanger 3000 kg. Dat mocht de auto weer niet trekken.
Heb ondanks dat de aanhanger leeg was en de auto het gewicht van de aanhanger makkelijk kon hebben een beste boete gehad. Heb nog bezwaar aangetekend maar kon echt betalen. Er wordt gekeken naar de tmt massa en niet anders werd mij gezegd.