Ik wil zo graag naar buiten...maar ik durf niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kusjemerelx

Re: Ik wil zo graag naar buiten...maar ik durf niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:59

je kan het beste klein aan beginnen , heb ik ook gedaan. Of je gaat een keer met iemand anders mee die een rustig paard heeft , paarden blijven kudde dieren dus nemen het gedrag van een ander paard meestal over.
Als je al richting de bossenn gaat & je paard word hysteries en je denkt dat het niet goed is , ga dan gewoon weer terug, is niet erg je moet je angsten overwinnen.
& het is inderdaad beter om er op te blijven zitten en niet er naast te lopen. [zoals xlovebenny zei]
Succes. <3

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:16

Ik herken me volledig in jou verhaal TS!
Ik ben zelf nu 7 jaar ongeveer in het bezit van ruin die ondertussen de gezegende leeftijd van 20 jaar bereikt heeft. Het is een droompaard : echt t braafste paard op stal maar tijdens de trainingen ( ik rijd nog wedstrijd dressuur) toch werklustig genoeg, is echter van niks onder de indruk, zo ongeloofelijk koel in de kop...
Voor ik hem kocht had ik met een jong paard een zwaar ongeluk gehad op een buitenrit en ben na de aankoop van hem van begin af aan moeten beginnen...ik durfde hem niet eens alleen te zadelen laat staan rijden.
stap voor stap is mijn vertrouwen teruggekomen : ik ga nu op wedstrijd bijvoorbeeld, maak buitenritten, en deze zomer gaan we voor t eerst n weekend naar zee...

Maar elk jaar opnieuw, als t weer beter weer wordt, moet ik me die eerste keer er weer overzetten om naar buiten te gaan... Paard is superbraaf, kijkt van niks op, dus t zit echt in mijn hoofd...
Ik heb gelukkig lieve stalgenootjes die de eerste keren met mij meegaan en een rustig ritje met mij maken. tegen mij blijven praten. En voor ik het weet maken we weer lange buitenritten...

Wat voor mij helpt : gewoon iemand zoeken waar je vertrouwen in hebt die met zijn/haar paardje kan meegaan en maak samen een korte rit naar buiten. Probeer je te ontspannen ( is vaak moeilijk). Veel babbelen helpt voor mij ook. Al dan niet tegen mijn paard.

succes! :)

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:21

Misschien is dit al gezegd, maar ik wil je de tip geven om te beginnen met uitstappen buiten.
Eerst 5 minuten, dan 10 minuten en zo steeds langer. Geeft jezelf misschien ook meer zekerheid, omdat jij en Antha dan al gewerkt hebben en de meeste pit eruit is.

Of probeer met een ander geroutineerd paard mee te gaan half uurtje.

Ik heb ook een arabier gehad en idd ze zijn gevoeliger op signalen, maar wel heel betrouwbaar. Ik reed mijn arabje altijd met lange teugel buiten en galoppeerde ook met lange teugel en hij kwam op mijn zit en stem netjes terug.

Succes!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:04

Ik kom toevallig dit topic tegen...
Als er iemand in Drenthe of omgeving woont of het niet erg vind om een eindje te rijden met paard:
18 mei a.s. wordt er een gratis cursus 'Buiten rijden' georganiseerd in Ruinen. Absolute aanrader.
Wordt georganiseerd door Corine Vogelaar (jaren samengewerkt met Emiel Voest), waarbij al jullie problemen voorbij komen :)

daf3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:35

Ik was vroeger ook bang voor mijn eerste strandrit. Helemaal nerveus :o Ik heb het toch gedaan. Om een lief paardje gevraagd en het was super leuk! Nu wil ik alleen naar strandritten waar rengalop in zit. :D

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:32

Ik heb eigenlijk nooit wat anders gedaan dan buitengereden. Ik vind in de bak rijden geen *** aan, haha := Samen met mijn paardenvriendje heb ik al een aantal mensen over hun buitenrij angst heen geholpen. Mijn pony is bomproof genoeg om de leiding de nemen als een ander paard het niet durft, en schrikt nergens van. Heel handig zo'n pony. Ik rijd hem (eigenlijk altijd) bitloos buiten. :j

Het is wel wat ik iedereen hier hoor zeggen, ga niet alleen (de eerste keren). Het is zoiezo veeeeeel verstandiger om samen te gaan. Gebeurt er dan toch wat, dan heb je altijd nog de ander. ;) En natuurlijk altijd je telefoon mee! Ga vooral vroeg in de ochtend, voor zover dat dan mogelijk is, of als het langer licht blijft, wat later in de avond. Dan is het meestal wat rustiger op straat, en loop je niemand in de weg. Voetgangers gaan meestal wel aan de kant als ze paarden zien aankomen, maar toch altijd ogen in je achterhoofd hebben. Wielrenners .. -:(-

Maargoed. Ik wens je vooral veel succes, en doe je best!

Groetjes!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:17

Hoe herkenbaar! Ik ga vanmiddag met mn bijrijdpaardje naar buiten, alleen. Hoewel ik ervaring heb en er al een paar x iemand mee geweest is op de fiets, en de merrie superrrrbraaf is en geen stap verkeerd zet (op die ene x dat ze schrok van een kind dat in boom aan een touw aan t slingeren was na, maar toen draafde ze weg ) vind ik het toch best spannend! :+

Maar dit paard vind in de bak rijden geen drol aan en ik wil het echt eens afwisselen en ik moet er een x aan geloven.Zeker straks met het mooie weer. Het zit tussen mn oren denk ik :o

Vorige pony waar ik op reed was schrikkeriger en daar had ik minder moeite mee. ;)

Ik zou lekker met iemand samen gaan! Of ben je ondertussen al geweest?

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:25

Vraag of er iemand meegaat. En begin met alleen stappen, en als het goed gaat een klein drafje