Rollen tijdens eten (met linkje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:13

Het lijkt me sterk dat een paard die dat eten blijkbaar zo lekker vindt, maar gewoon spontaan gaat rollen.
Als ze het zo lekker vindt, dan lijkt het mij logischer dat ze door blijft eten.
En een (lichte)slokdarmverstopping kan zich soms prima zelf oplossen, en dat kan inderdaad ook 3x per week gebeuren.
Heb het nog nooit gezien, maar had zelf toch echt de dierenarts gebeld om een filmpje te laten zien/te laten komen en dan voer te geven.

BabbieB

Re: Rollen tijdens eten (met linkje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:22

Ik zie een paard dat bijna extatisch is van het lekkers dat ze krijgt. Waarschijnlijk combineert ze twee aangename bezigheden: lekker eten en lekker rollen ;)

Mijn paard rolde ook gewoon op een verharde ondergrond, schuurt waarschijnlijk extra lekker. Met hem was echt niets aan de hand.

En hij 'trappelt' trouwens ook weleens als hij trek heeft. Puur opwinding en ongeduld (hij zou het het liefst in één hap naar binnen werken, maar er past maar zoveel in zijn mond...).

Zeker omdat TS het al nagevraagd heeft bij de DA en die er geen gevaar in zag denk ik dat er geen reden is voor paniek. Pony heeft het gewoon helemaal naar haar zin ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:53

Ik ken er meerdere die het doen. 2 pony's die tijdelijk hier op stal gestaan hebben.

En mijn eigen grappenmaker (die waar kiki1976 het over heeft) doet het al minimaal 12 jaar. Na een bak voer altijd (zelfs als je er 1 paardensnoepje of een handje ruwvoer in gooi), maar ook na wat lekkers uit de hand (snee oud brood, appeltje, paardensnoepje). Ondergrond maakt hem niet uit, gras, zand, beton, los grind.

Ik heb het wel eens opgenoemd bij de VA. Maar die zei ook, als hij het al jaren doet en verder gewoon gezond is, lekker gaan laten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:06

Mijn paard had ook deze neiging en had een ernstige maagzweer.
Het eten van krachtvoer veroorzaakte pijn.

nicole2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:17

Ik ken ook Shetlanders die in hun eten gaan liggen daar is niet echt wat bijzonders aan bij hun. Daarna zitten ze alleen onder de slobber :)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:23

Tjonge wat een paniek hier zeg, nou TS troost je, ik heb ook zo'n raar klein ding die dit doet :D niks koliek, niks slokdarmverstopping, EN NIKS DA gewoon pure opwinding van het lekkere eten. Krijg soms weleens het idee dat een aantal bokkers hier aandelen bij de DA heeft :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:32

En mijn DA zei dat dit al (achteraf) al tekenen waren (schoppen, onrustige staart, lig/rolneigingen) dat zijn maag al gevoelig/pijnlijk was.
Als ik dit eerder had erkend was hij waarschijnlijk nog in leven geweest.....

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:36

We hebben het hier wel over een shetlander. Die zijn in heel veel dingen erg bijzonder.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:48

Mm.. ziet er maar raar uit, wat ik opmaak uit het filmpje,
Een pony die met haar staart zwiept, naar haar buik trapt en rolt tijdens het eten.
Ik zou toch voor de zekerheid even de DA opbellen om even te overleggen wat hij (of zij) er van vindt, dit zijn wel tekenen die paarden geven als ze maag klachten hebben. Mijn paard had dat maar gaf die tekenen pas erg laat aan, we waren er dus niet op tijd bij, nu is ze wel dood..
Dus misschien is het toch verstandig om even de DA te bellen.
Ik zal niet zeggen dat ik een pony zie op het filmpje die echt vergaat van de pijn maar het zal maar een maag ontsteking zijn.. Dan ben je toch blij als je er op tijd bij bent..
Succes iig, en ik hoop voor je dat het idd niks is en dat ze gewoon erg blij is met haar eten.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:50

haha maf beest
en jemig wat en paniek.
waarschijnlijk doet ze dit al jaren. en ik zie atijd als ze wille rolle schoppen met de achterbenen en zwiepen met de staat voor dat ze gaan liggen paarden/ponys met koliek kijken ok na hun buike en rolllen staan ploffe weer neer en /of blijven liggen dat zie ik bij deze niet en daarbij misschine is dit wel AANGELEERD bij de vorige eigenaar(als ie die had)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:51

mense denk er ok even bij na je moet ok betalen voor de da ook al komt hij voor piet jan snot en als hij onnodig komt vind ik het zonde voor het geld

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:53

als ie pijn heeft in de maag zou hij ok niet eten want hij weet dan als ik heet gaat het pijn doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:53

doezel2 schreef:
mense denk er ok even bij na je moet ok betalen voor de da ook al komt hij voor piet jan snot en als hij onnodig komt vind ik het zonde voor het geld

Beter een keer onnodig komen dan een ziek paard. :n

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:54

doezel2; Dat besef hebben paarden niet, die eten gewoon door! Heb het zelf gezien bij mijn paard.
En je kunt ook gewoon de DA eerst bellen dat kost echt niet zo veel hoor ;)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:56

Ziet er wel heel geestig uit hoor! Kleine opdonder! :D

Je zou, als je het zeker wilt weten een keer een echoscopie (of hoe je het ook schrijft) kunnen laten maken. Dat is niet heel duur en voor een DA misschien ook wel interessant na het laten zien van je filmpje. Dan weet je of haar maag er normaal uit ziet, want het maagzweerverhaal komt wel vaak voor bij paarden die veel voeding krijgen met suikers enz. Dat horzellarven verhaal is ook wel iets om bij stil te staan.

Hoewel ik ook wel neig naar gewoonte/gek gedrag. Anders zou ze met ruwvoer/gras/muesli ook wel last hebben toch? Of zit er in die slobber iets waar ze last van zou kunnen krijgen?

Ik denk dat ik zelf een test van 1 of 2 weken zou doen met normaal voer zonder echte lekkernijen en dan kijken of ze idd helemaal niet meer dat gedrag vertoont. Dan kun je wel concluderen dat het echt samenhangt met bepaald eten. Als daar dan niets in zit waar ze buikpijn van zou kunnen krijgen is het gewoon een gek beest :D

Succes ermee!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:58

klopt maar de da wil toch vaak langs komen aangezin hij niet via de tel kan zien wat het is nee denk dat die pony het zlef aan heeft geleert of de ouwe eigenaar( als hij diehad) het zijn chetlanders die zijn eigenwijs enzo dus misschine hoort dit er bij

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:00

Joolien schreef:
doezel2 schreef:

Beter een keer onnodig komen dan een ziek paard. :n

Ja, maar met gezond verstand zou ik eerst zelf wat testjes doen want van veel dierenartsen heb ik niet zo'n hele hoge pet op met dit soort raadsels. Zonder intern onderzoek (wat ze niet zomaar doen want dat is duur) ziet de DA net zoveel als de TS en daarbij kent TS haar eigen pony beter dan de DA haar kent.

Met dit soort dingen heb je een paardeninternist nodig, die verbanden kan leggen. Het is geen duidelijk probleem en misschien uberhaupt niet eens een probleem.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:02

een dieranarst kan het som ok mis hebben vooral met dit soort mysteries
of gaat van de een an de ander enzovoort en handen vol geld uitgeven om er achter te komen wat het is

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:02

op stenen rollen heeft onze shet ook wel eens gedaan hoor hij had jeuk dus dat komt vaker voor,.

met benen naar buik trappen als ze willen rollen volgens mijn is dat typisch gedrag voor het rollen en met staart zwiepen zie dat eigenlijk altijd gebeuren als paarden willen gaan liggen rollen. of moet zijn de paarden die ik zie dat die toevallig allemaal iets hebben maar lijkt me stug.

weet niet wat er gaande is maar hoelang doet ze dit al. en doet ze het anders ook en hoe.
je zou natuurlijk altijd dit filmpje kunnen sturen naar je DA maar denk dat hij er vrij weinig mee kan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:09

Bassenqua schreef:
Tjonge wat een paniek hier zeg, nou TS troost je, ik heb ook zo'n raar klein ding die dit doet :D niks koliek, niks slokdarmverstopping, EN NIKS DA gewoon pure opwinding van het lekkere eten. Krijg soms weleens het idee dat een aantal bokkers hier aandelen bij de DA heeft :D

niks aandelen :D integendeel....ik doe het meeste zelf ;)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:17

Een van mijn shets doet dat ook en die is kerngezond :D Denk inderdaad dat het een soort conditionering is, dat ze het linkje legt lekker eten - lekker rollen. Die van mij gaat dat gewoon in haar hooi liggen rollen of soms als ze slobber krijgt, blijft vervolgens liggen en gaat liggend verder eten. Ik vind ook de reacties wel erg paniekerig in dit topic... Maargoed, het is altijd beter om het zekere voor het onzekere te nemen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:23

Dat schoppen naar de buik & met staartje zwiepen zijn 'ritueel tekenen' van mijn shetje voor als ze gaat rollen. Dus het hoeft naar mijn idee niet perse pijn te zijn, maar simpelweg een voorbode dat ze gaat rollen. Mijn shet doet het altijd, die loopt met flink zwiepende staart rond te snuffelen naar het juiste plekje in de bak om te rollen, trekt een paar keer met haar achterpootjes en gaat dan uitgebreid liggen rollen. Ziet er niet uit, maar blijkbaar is dit haar ritueel en gewoonte, pony doet het overigens alleen op fijne rol plekjes en niet zomaar op de stenen voor de gein.

Vind het gedrag erg vreemd, maar zou idd wel oversprong gedrag kunnen zijn. Toch zou ik zelf in zo'n geval even overleggen met de DA, zou mij niet echt een fijn gevoel geven.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:35

_O- Ts denkt een topic te openen waarin ze haar grappige shet wil laten zien en krijgt half bokt over haar heen omdat ze een ( dood ) zieke pony zou hebben. Kom op nou zeg 8)7

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:41

Bassenqua schreef:
_O- Ts denkt een topic te openen waarin ze haar grappige shet wil laten zien en krijgt half bokt over haar heen omdat ze een ( dood ) zieke pony zou hebben. Kom op nou zeg 8)7

Hij zal volgende week maar dood liggen.. Dan heb ik iig mijn ervaring verteld, wat ze daar mee doet is aan haar. Ik ken het gedrag en dat is niet goed afgelopen, ze vraagt ook naar ervaringen, helaas is die van mij niet zo goed.
De pony ziet er verder gewoon gezond uit dus ik zal niet zeggen dat hij (dood) ziek is maar als er wel wat zou zijn dan zou ik me knap banketstaaf voelen als ik mijn mond mooi had gehouden ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:46

Het zal wel een kleintjes kwaaltje zijn. Alle pony's die ik ken die het doen zijn onder de 100 cm.
En als ik het hier zo hoor zijn het ook alleen shetten en andere kleintjes (vast met shetland bloed :+ ).

Het staart zwiepen en achterbenen beetje raar hoog (tegen de buik aan) op tillen doen bij mij wel meer pony's voor het rollen. Die zijn dan echt niet ziek hoor.

Die van mij doet het al 12 jaar. Is afgelopen 12 jaar 1x koliekerig geweest en toen was hij echt anders dan in zijn dagelijkse routine van het neerploffen als z'n bak bijna leeg is.

Ik denk dat ik bij die van mij wel weet hoe het gekomen is. Na werk krijgt hij zijn eten (loopt altijd in een groep, dus dat voert lastig). Na werk willen vele paarden even rollen als je ze weer in het land zet.
En je zal maar ongeduldig zijn, wel willen rollen, maar je eten niet willen verlaten. Dan doe je het maar tegelijk.
Bij die van mij is het echt gewoonte geworden, hij doet het inmiddels ook als hij niet gewerkt heeft en wat krijgt..