Paard gehecht na ontsnapping, wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Re: Paard gehecht na ontsnapping, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:20

In beginsel draag je je schade zelf.
Citaat:
Het uitgangspunt in het civiele recht is dat men schade zelf dient te dragen. Er moeten zwaarwegende redenen zijn om van deze hoofdregel af te wijken. Het aansprakelijkheidsrecht stelt vast wanneer iemand in het algemeen of in een bepaald geval aansprakelijk is voor schade die een ander geleden heeft.

Iemand anders aansprakelijk stellen zou in dit geval op grond van contractuele aansprakelijkheid zijn (dan is er schade die voortvloeit uit het niet nakomen van een overeenkomst) of op grond van een onrechtmatige daad. Onrechtmatige daad:
Citaat:
Het betreft een handelen of een nalaten waarmee iemand op onwettige of onbehoorlijke wijze een ander schade toebrengt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:21

Dan had mijn stalhoudster idd uit eigen beweging wat mee betaald. Kijk ze heeft het niet express gedaan en zulke dingen kunnen gebeuren, zodoende heb ik het gewoon zelf betaald (alhoewel ik er echt niet blij mee was hoor, dat kan ik je wel zeggen).
Maar eigen verschilt mijn geval wel behoorlijk dan het geval van verzekerde. Bij het geval van verzekerde gaat het om een gedraging van het dier zelf. Eigenaresse heeft paardje niet door het hek gejaagd ofzo. Bij mij kwam er wel meer aansprakelijkheid kijken aan de kant van de staleigenaresse.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:45

Als een paard met stroom er toch door gaat moet je ook zelf betalen. dat weet je als je een paard hebt, er kan altijd iets gebeuren.

meredith

Re: Paard gehecht na ontsnapping, wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:11

ik lees in je begin post dat je paard het al vaker deed nl hangen in de draden. Als je op dat moment niet duidelijk de stalhoudster waarschuwd en haar op het mankement wijst dan deel je vlgs mij mee in de schade. Je hebt de situatie geaccepteerd door er toen niks tegen te doen.

Is mijn bescheiden mening