Ik ben met mijn pony gestopt toen Het Z in zicht begon te komen. Natuurlijk, door training hadden we misschien echt in het Z kunnen starten maar soms moet je, je afvragen of het nog leuk is om zo door te gaan. Bovendien was de pony al 21, in hoeverre is er dan nog de mogelijkheid de benodigde vooruitgang te boeken? Hij werd inmiddels al ouder, wilde ik dan nog door pushen? We staken vele uren in de training en het bleef sprokkelen. Ook eens zei een jurylid: je hebt echt keurig gereden, maar je pony zit aan zn top. Ik kan je geen winstpunt geven.
Dus nee, blijven trainen en oefenen is niet altijd de oplossing. Ik heb voor het plezier gekozen, nog even lekker doorgereden thuis, gesprongen, buiten crossen. Nu is hij leermeester en heb ik een nieuw paard. Waar ik met mijn nieuwe uiteindelijk terecht kom? Dat zie ik dan wel, als het maar leuk blijft.
Is het niet ook om praktische redenen? Mijn instructrice vloog door de Z1, ging met hetzelfde gemak door de Z2 maar is toen gestopt omdat ze het vooral praktisch lastig vond. Je moet veel verder gaan reizen, vaak naar het hele andere kant van het land. Daar had ze niet zoveel zin in.
KarinvdM
Geplaatst: 12-03-12 16:05
Maaike_Ma schreef:
dat is als je 2x Z ben geweest bij zz-licht 1 winstpunt MOET je met met elk paard Z starten
Onzin, bij 1x ZZL moet je minimaal L1 starten.
romy46
Geplaatst: 12-03-12 16:28
Hier zijn ook met regelmaat de twijfels stoppen of doorgaan.. Laat ik voorop stellen, dat de Z nooit een doel was en ook zeker geen verwachting, maar nu zijn we er toch. Van de B t/m M1, rolden de wp met gemak binnen, maar vanaf de M2 werd dat anders.. Het niveau werd zwaarder, maar het feit dat mijn paard al die tijd alles met 2 vingers in de neus had gedaan en nu wat moeite moest doen, werd en is nog wel een issue. Niet dat ze het niet aan kan, maar wel dat ze niet gewend is, door te pakken en dat ik dat ook doe! Moet ik wel zeggen ze haar bouw niet mee ( halve tuiger), lengtebuiging is iets waarvoor we flink hebben moeten trainen, maar strekken kan ze lekker. Nu loopt ze thuis bijna alles met "gemak" ook de oefeningen voor Z2, maar op een wedstrijd, met al die spanningen ( met name de ruiter), komt het er met regelmaat niet uit.
Dan vraag ik me zelf wel af, stoppen of doorgaan??? Ik weet dat mijn paard meer kan, maar oook met mij? en aan de andere kant, deze kans krijg ikm vast nooit meer, en dealen met met name mijn spanning, betekend meters maken!!!
Tiahastrona
Geplaatst: 23-03-12 14:09
Niveau waar je tegen gaat rijden wordt ook wel heel anders.
En afstanden worden ook een stuk groten naar de wedstrijd
valentino19
Geplaatst: 26-03-12 20:29
Wat ik hier apart vind is dat iedereen het op het paard gooit, maar is het niet vaak genoeg zo dat de ruiter/amazone niet in staat is om het paard beter op te leiden? Inderdaad, de welbekende 'basis' die iedereen zo goed kan verwoorden maar zò ontzettend moeilijk is wordt vaak over het hoofd gezien. Ook - of vooral? - door de mensen die er zo op hameren....
Ik denk dat er best paarden zijn waarbij het in het Z1/Z2 ophoudt, maar ik denk dat het nog voor veel meer ruiters en amazones geldt. Vaak kijken wij - als ruiters en amazones - ook niet voldoende naar ons zelf, en het is natuurlijk erg gemakkelijk om het dan op het paard af te schuiven. Het paard heeft te weinig kracht, het paard heeft te weinig souplesse...
Dus, is het werkelijk zo dat de paarden het niet aankunnen?!!
romy46
Geplaatst: 26-03-12 21:26
Dat zal per ruiter en per paard maar ook qua combinatie verschillen wie of wat het niveau bepaald of beter gezegd de grens. In mijn geval weet ik dat het groetendeels aan mij ligt en dat mijn paard echt nog wel meer in haar mars heeft... en met een andere ruiter waarschijnlijk nog sneller in het Z was beland of hoger! maar ze heeft ook niet een heel meewerkend karakter, en ik ben best goed voor haar ego
0000
Geplaatst: 26-03-12 21:31
Het ligt er ook aan wat je onder 'niet aankunnen' verstaat natuurlijk. En met welk doel je de ring binnenrijd. Ik zou straks best nog ZZL kunnen gaan rijden met mijn paard, echter zal ik daar niet of nauwelijks winst rijden omdat hij simpelweg beweging tekort komt. Ik zie daar de lol niet van in, dus dat gaan we niet doen.
Maar ik vind ook dat een paard moet lopen op een niveau waarop hij de proeven eigenlijk met redelijk gemak door kan komen. Ik kan losrijden en 2 proeven rijden zonder dat het paard moe of erg bezweet is (nouja, behalve als het 30 graden is dan). Op het moment dat een proef het uiterste vraagt van mijn paard, zou dat voor mij betekenen dat ik in training ook continu, of in ieder geval heel regelmatig, het uiterste moet vragen en in mijn ogen ben je dan je paard doorlopend aan het overbelasten. Voor mij is dat een no-go.
Edit: hierbij laat ik mijn eigen talenten (ahum) even buiten beschouwing dan.
ambre
Geplaatst: 26-03-12 21:35
Maaike_Ma schreef:
dat is als je 2x Z ben geweest bij zz-licht 1 winstpunt MOET je met met elk paard Z starten
Ik ben al heel vaak Z geweest en 2x lichte tour en mag met ieder ongeklasseerd paard nog steeds L2 beginnen.