de verzorgpony van mijn dochtertje...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: de verzorgpony van mijn dochtertje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 16:49

diana, bij jou zal ik in ieder geval geen cursus volgen...

Ik denk trouwens dat het wel uitmaakt wie de pony op z'n sodemieter geeft. Hij krijgt echt geen ontzag voor dochterlief als ik hem op z'n donder geef hoor!

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:16

Ik heb nog niet alle berichtjes gelezen, maar ik denk aan het volgende.
Staat de pony vast tijdens het poetsen?
Ik lees dat de pony in de stal gepoetst wordt. Het lijkt mij verstandig om dat ten eerste eens te veranderen. De stal is zijn terrein, daar moet hij slapen en niet gepoetst en opgezadeld worden. Laat je dochter de pony uit de stal halen door iets lekkers te geven. Als hij vast staat op de poetsplek krijgt hij pas het lekkers.
Laat haar de pony ook gewoon eens uit de stal halen zonder dat er gereden wordt. Ga een stukje aan de hand wandelen. Hierdoor krijgt de pony meer plezier in het zien van je dochter.
Hij krijgt ook in de gaten wat hij wel en niet kan en mag en maakt daar nu misbruik van. Wanneer hij vaststaat en je dochter wil aan 1 kant poetsen, zorg dan dat ze weer iets lekkers kan geven. Wil hij zich draaien laat haar dan met een harde stem "Nee" zeggen en als het haar lukt gelijk met een vinger omhoog doen richting de neus/ oog. Ze hoeft hem niet te slaan, alleen maar te waarschuwen. Blijft hij de hele tijd netjes staan dan moet ze hem belonen. Met een keer wat lekkers maar vooral met de stem. Laat haar maar verhalen vertellen tegen de pony (hoe braaf hij wel niet is, maar het kan ook over school of wat ze zelf leuk vind gaan). Negatieve aandacht is ook aandacht en eigenlijk moet je dus het negatieve negeren. Het positieve moet beloond worden.
En als vader kun je inderdaad helpen met het corrigeren van de pony. Alleen moet je steeds wel proberen dat je dochter het ook doet. Want anders heb je wel pony's die weten dat als jij er niet bent het voor hun een feestje wordt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:25

Citaat:
diana, bij jou zal ik in ieder geval geen cursus volgen...

Ik denk trouwens dat het wel uitmaakt wie de pony op z'n sodemieter geeft. Hij krijgt echt geen ontzag voor dochterlief als ik hem op z'n donder geef hoor!

Haha, want..? Omdat ik niet zeg wat je wil horen?!

Lindt2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:01

Ik had als 10 jarige ook een shetlander (geen kruising), en ook eentje die behoorlijk eigenwijs was (en is :)). Ik was ook niet zo groot, maar heb in het begin vooral veel met haar gewandeld en dergelijke, spelenderwijs een band opgebouwd en elkaar leren kennen, en pas later gaan rijden. Zo leerde ik het gedrag van paarden beter kennen en herkennen. Ik heb dit op mijn eigen tempo gedaan, maar eigenlijk zonder begeleiding, al hield mijn moeder mij vast wel in de gaten door het keukenraam. Ik denk dat je op de goede weg bent door veel oefeningen aan de hand te doen, ik zou dit ook wat uitbreiden, wellicht een boek kopen waarin wat Natural Horsemanship oefeningen staan (zoals parelli). Ik zou je verder vooral willen meegeven dat je dochter het plezier met de paarden niet moet verliezen, het moet geen strijd worden tussen je dochtertje en de pony, belangrijkst is dat ze er beide plezier in houden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 22:58

@ Diana: nee, niet omdat ik niet WIL horen wat je zegt, maar omdat het niet klopt wat je zegt:

-NOOIT ZONDER VOLWASSENE BIJ EEN PONY!

Ze is nooit alleen met de pony, ik ben er altijd bij

-Rijstijl van je dochter is misschien ook een en ander aan te verbeteren?

Hallo, het kind is 10 en natuurlijk geen Z ruiter, kun je ook niet verwachten van een kind van 10 lijkt me!

-Pony vindt het blijkaar niet leuk meer om met haar mee te gaan

Als er iemand lief is en lekker tut met een pony is het mijn dochter

-slaat ze niet steeds

huh, ze slaat hem nooit!

-Elk paard wat alleen maar gedwongen wordt om dingen te doen die niet leuk zijn houdt het op een gegeven moment voor gezien

Wie zegt dat hij gedwongen wordt dingen te doen die hij niet leuk vindt. Dan zou hij niks leuk vinden, lijkt me sterk...

-er zijn er ook genoeg die je dochter al lang aan de eerste de beste bakwand hadden geplakt

Alsof mijn dochter zo'n kreng is.... echt niet!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 23:05

@ hedder: bedankt voor je advies, maar misschien moet je toch even alle berichtjes lezen...

Verder ben ik niet zo'n voorstander van het geven van lekkers als beloning. Mijn ervaring is dat ze alleen maar vervelend worden en gaan schooien

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:46

max 66 ik heb ook kinderen en paarden, en hoe goed ze het ook bedoelen, het gaat gewoon niet altijd zoals het zou moeten gaan helaas. Vandaar dat ik ook die cursussen geef, om kinderen te leren waar een paard nu werkelijk voor gaat.

Je vraagt om advies.. al die andere mensen uit het vak die hier genoemd zijn zullen naar dezelfde omgangs- en rijtechnische dingen gaan kijken als ik, want dat zijn nu eenmaal in de dagelijkse praktijk de dingen waar het bij misgaat tussen mens (kind) en dier. Dat is geen aanval op jou of je kind maar gewoon de manier waarop je het beste kunt achterhalen waarom een dier bepaald ongewenst gedrag vertoont.
Als je daar dan vervolgens normaal antwoord op geeft in plaats van mij aan te vallen kan ik daar verder mee en je misschien een advies geven. Zo gaan wij hier met elkaar om

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 20:29

diana, bedankt voor het meedenken in ieder geval. Was niet de bedoeling dat je je aangevallen zou voelen. Ik reageerde op jouw stellingen. Helaas zijn de meeste niet van toepassing op mijn dochter, maar toch bedankt!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:58

loveidefix schreef:
Er zelf bij blijven en de pony op zijn donder geven als hij wat vlikt bij je dochtertje. De pony leert vanzelf dat hij ook van jou op de kop krijgt als hij wat bij haar vlikt. Ik doet dit zelf ook zo. Idefix (mijn shetlander) word gereden door een meisje van 9, hij heeft haar ook 1x gebeten en logische wijs durfde ze hem geen tik te geven, dat heb ik toen gedaan omdat het niet uitmaakt wie nou corrigeert als het maar correct gebeurt. Nu is idefix gewoon braaf bij haar :)

Whaha :') Wie noemt er zijn shet nou Idefix? Da's toch echt een hundje... (Althans was het bij mij een zeer schattig, maar eigenzinnig Jackie.)
Ja, shetten zijn paarden in een ponylijf. Op onze club hebben we er één lopen van dik 20 en bij elke nieuwe amazone gaat die minimaal 3 keer liggen tijdens de les. Net zo lang, tot de ruiter de moed heeft om op tijd een flinke tets op de billen te verkopen van die pony. En dan doet ze het nooit weer... :j Die heet gewoon vlekje. En idd, een pony die iets moedwillig doet en daar netjes op geattendeerd is, door een ouder iemand, snapt heel goed waarom ie daarna gewoon een tets krijgt, als ie het weer doet. Ook als dat bij een ander iemand gebeurt. Maar ja, ze hebben ook zo in de gaten, wanneer diegene die de tets geeft er niet bij is en ze dus ongestraft hun gang kunnen gaan. :D

En ik ben het helaas ook niet helemaal met Diana eens, maar ze zal het mss met woorden beter kunnen uiten in de situatie zelf, dan dat ze het schrijft. Generaliseren noemen we dat. Dat ontstaat, omdat haar ervaring blijkbaar zo ver is, dat ze veel ruitertjes gezien heeft, die doen wat ze omschrijft. En ik ben er van overtuigd, dat dat in heel veel gevallen ook zo is, dus op dat punt heeft ze zeker gelijk.

Laten we wel wezen, het beginverhaal nodigt meer mensen uit om anders te denken. Bij navraag, blijkt het allemaal net wat anders in elkaar te steken. Maar da's het grote nadeel van bokt. Als je iets zíet gebeuren, kan je op de situatie inspelen en nu moet je toch interpreteren wat iemand schrijft. :j En dat is echt ongelooflijk moeilijk!

Blij toe, dat je al een eind komt met de tips en ik vermoed, dat de lente ook meespeelt. Het zal wel heel penny klinken, maar tot nu toe ervaar ik bij onze paarden meestal in februari de meeste problemen. Vaak, omdat paarden het dan zat zijn in de kou te staan. De vacht begint te jeuken, omdat ze in de rui gaan en ga zo maar door. Mijn dochter heeft me eens gezegd, dat ze januari liever over slaat met rijden, omdat ze er dan standaard één keer wordt afgebokt. Ze weet echter nooit wanneer. :+ Dus denkt ze: "Als ik die maand nou niet rijd, val ik er ook niet af." _/-\o_

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 13:30

haha! Toevallig is mijn dochter er tot nu toe maar 1 keer afgevallen en dat was inderdaad ook in januari!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:32

Haha, zíe je wel!! Vergeet niet dat dat ook kan mee spelen in het gedram van de pony... Maar jullie komen er ook wel. En ik kreeg vroeger altijd te horen: "Als je hier mee kan omgaan, kan je overal mee omgaan." In de praktijk viel dat vies tegen, maar het heeft me toen wel geholpen om een aantal stappen te zetten. Tegen mijn eigen dochter zeg ik altijd, dat ze elke dag minstens één ding moet proberen, wat ze eigenlijk wel spannend vind om te doen. En dan gaat het dus om kleine dingen. Die tip heb ik van 'try before you die' Het schijnt dat je IQ daarvan verbetert...
Mijn dochter wil nog wel eens zeggen: "Duh! Jij doet het ook niet." Inmiddels heb ik mijn grenzen dus ook al een aantal keren verlegd. :+