Pony verkopen: proefperiode toestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:34

Hoe ik het zou doen:
Heb je een goed gevoel bij deze mensen?
denk je dat je pony bij hun op de plek is?
Zoja dan zou ik met ze afspreken dat ze hem keuren en afrekenen en een contract opstellen dat de pony op proef kan. Maar daarin duidelijk omschrijven wat een reden is voor het niet afnemen van de pony. Bv niet braaf buiten. En dat bij een evt opgelopen blessure het recht van terug brengen komt te vervallen. Niemand doet het expres maar jij was er niet bij.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:47

CCindy schreef:
Ik heb dit topic net naar mijn vader gestuurd. Ik schrik toch wel van de reacties, bijna iedereen is negatief over de proefperiode. Dat ben ik zelf ook, maar ik wil deze mensen wel een kans geven, want het klinkt allemaal goed voor Thiba. Wanneer ik nu zeg, proefperiode gaat niet door, kopen ze haar niet en dan zit ik weer zonder geinteresseerden. Ik kan nog wel proberen hen een aanbetaling te laten doen, of het volledige bedrag te laten betalen, of hen op vreemd terrein en bij mij thuis Thiba te laten proberen. Zij hebben echter al gezegd hier niet mee akkoord te gaan. Érg lastig, dus. Als wij met hun eisen akkoord gaan, hebben we dus geen cent ontvangen en gaat ze 2 weken daarheen. Dan moet ik ze puur vertrouwen...

Proefperiode prima (al zou ik het zelf niet doen, slechte ervaringen mee), maar zonder betaling? no way dat mijn paarden de dam af gaan zonder betaald te zijn. jij kunt niet in hun portemonnee kijken.....wie weet wat er zich afspeelt.
Betreft het niet akkoord gaan, dan willen ze haar niet graag genoeg.
Als mensen je pony heel graag willen, hebben ze er echt wel iets voor over, anders niet doen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:48

CCindy schreef:
Wanneer ik nu zeg, proefperiode gaat niet door, kopen ze haar niet en dan zit ik weer zonder geinteresseerden. Ik kan nog wel proberen hen een aanbetaling te laten doen, of het volledige bedrag te laten betalen, of hen op vreemd terrein en bij mij thuis Thiba te laten proberen. Zij hebben echter al gezegd hier niet mee akkoord te gaan. Érg lastig, dus. Als wij met hun eisen akkoord gaan, hebben we dus geen cent ontvangen en gaat ze 2 weken daarheen. Dan moet ik ze puur vertrouwen...

Ja en op blauwe ogen moet je gewoon vertrouwen...............niet dus.
Ben het helemaal eens met supertinkie, het feit dat ze moeilijk doen over de betaling (of aanbetaling) zou bij mij alle alarmbellen laten afgaan. Als ze echt geintereseerd zijn in jou pony zullen ze ook daar niet zo moeilijk over doen. Je hebt ze opties genoeg geven om uitgebreid je pony te testen. Imo net als Diablo zegt je vraagt om moeilijkheden als je het diertje zo meegeeft. Ik zie de topictitels van over 3 weken al voor me, koper is er met pony vandoor, en nu??

Bij mij persoonlijk, geen schijn van kans dat je een paard meekrijgt op proef. Een koper kan en mag zo vaak komen als ie wil, mag hier zelfs logeren als ie dat wil. Maar zonder betaling en op proef krijgt hier niemand wat mee.
In feite ben jij tijdens een proefperiode nog steeds eigenaar van het paard/pony. Als er dus iets mee gebeurd wordt het vechten om wie de schade op zich neemt. Als je pech hebt is je pony erbij kapot. En heb je helemaal niks meer.
Deze koper probeert je imo onder druk te zetten. Als ze echt serieus interesse in je pony hebben zouden ze wel overleggen wat evt mogelijk is, maar niet jou bijna dwingen je pony zo mee te geven.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:51

toen ik 4 jaar geleden mijn paard kocht , hebben we m eerst ook op proef gehad .
wel netjes in een contract opgesteld dat mocht hem iets gebeuren onderweg naar mij dat de kosten voor hun waren , en bij mij in die 2 week de kosten voor onszelf . wel gewoon het hele bedrag in 1x betaald dat stond ook in het contract vermeld :j
ik zou ook zoiets opstellen , je leest zovaak zulke topic's waar het niet goed afloopt .

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:00

Een proefperiode is voor beide partijen fijn, maar alleen als er goede afspraken zijn gemaakt.
Gewoon het volledige bedrag betalen en de afspraak dat als het na x-tijd toch niet goed gaat, het paard weer terug gaat. Eventueel met een 'onkostenvergoeding' per week o.i.d., dus bij terugbrengen het aankoopbedrag min het afgesproken bedrag.
Het is voor alle partijen van belang dat het klikt en het paard niet weer meteen doorverkocht wordt. Het moet niet zo zijn dat de koper een maand lang een gratis paard heeft, eigenlijk is het dus meer een terugkoopregeling.

Zo zie ik het althans. Ik laat een koop er niet om schieten (ik ben de koper momenteel), maar vind het wel echt een heel fijn idee.

Anoniem

Re: Pony verkopen: proefperiode toestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:09

Hoe goed het allemaal ook klinkt bij d'r potentiële nieuwe huisje, schijn bedriegt en zoals rina al zegt; dat ze zo moeilijk doen over van tevoren betalen en dan pas paard meenemen, zegt al genoeg.. Dat zou mij echt niet lekker zitten. Als je je pony verkoopt is het toch belangrijk dat de pony op d'r plek is, maar dat jij er ook vol vertrouwen achter kan staan dat ze naar die mensen gaat? En als ze nu al moeilijk doen, vind ik dat niet echt een goed begin. Ze kunnen met die pony alle kanten op gaan, en dan zit jij zonder pony én zonder geld.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:44

Niet iedereen jakkerd een pony/paard af in een proefperiode, er zijn mensen zat die er netjes mee omgaan en de gemaakte afspraken (voor in de proeftijd) keurig na komen.
Ik vind een aanbetaling wel normaal (of het gehele bedrag dat hangt in mijn ogen wel van de situatie af en het contact wat je met die mensen hebt), ook die gemaakte afspraken kan je op papier zetten, dan is het voor beide ook duidelijk wat er gedaan wordt als de pony/paard zou terug komen...........

Zo kan je overwegen om de pony/paard voor die tijd in ieder geval klinisch te laten keuren en wellicht ook als die terug zou komen. Dan weet je in ieder geval dat de pony op moment van mee geven goed was en ook weer goed terug komt.........

Ik vind het kort door de bocht om te stellen dat men net zo vaak als men zou willen bij de verkoper thuis het dier mag proberen.
Als de reisafstand aanzienlijk is, is het vaak niet haalbaar (halve tot hele dag kwijt om 'even' 30min - uurtje te rijden), persoonlijk haak ik dan af (als potentiele koper).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:24

hollywood86 schreef:
PBA_ schreef:
teveel elende gezien. De ervaring is er bij bekenden van mij dat een eigen contractje niet rechtsgeldig is. Pas als deze via de notaris is gegaan.

Complete nonsens. Contractenrect is vormvrij is Nederland.
Eigen contract is gewoon rechtsgeldig. Zeg maar beter niets als je het niet weet :)

Overigens, ik zou mijn paard niet op proef afgeven en zéker niet zonder een volledige betaling.

En toch is het gebeurd. Ben jij erbij geweest? Nee, dus nonsens zou ik als ik jou was niet zo maar roepen. Dit is de keiharde waarheid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:27

Dan hebben er rare dingen in het contract gestaan. Zelfde mondelinge afspraken zijn gewoon rechtsgeldig

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:25

Vjestagirl schreef:
Dan hebben er rare dingen in het contract gestaan. Zelfde mondelinge afspraken zijn gewoon rechtsgeldig

Dat is wel zo maar zie het maar te bewijzen. Het blijft altijd het ene woord tegen het andere en wie bepaalt dan wie de waarheid spreekt.
In praktijk kom je met mondelinge afspraken met conflicten er vaak niet uit.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:34

Inderdaad mondelinge afspraken zijn niks waard

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:44

ik begin er ook niet meer aan 1x gedaan en wat een zeik.mensen wilde proef en afspraak was als hij niet beviel dat hij terug gebracht werd.nou pony was bij hun dus mega gespannen en is vanalles mis gegaan,terwijl hij hier super braaf was oke dat kan.nu wilde ze hem niet meer terug brengen en een hoop zeik ook dachten ze dat ik vanalles verzwegen had,maar zo ben ik niet heb puur verteld hoe de pony bij ons was en ze zijn 2dagen mee geweest.hoop gezeik en gedoe.ik dacht een leuk baasje te hebben gevonden waar ik kontact mee kon houden om zo de pony te volgen,maar helaas.

ts alleen mee geven als betaald is en geen proef alleen thuis bij jou proef laten rijden

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:08

Er is zo veel wel rechtsgeldig, totdat het een zaak word. Dan is het lastig bewijzen aan te voeren ed. En je kunt wel contracten/ afspraken maken maar als die de wet niet volgen heb je er nog niks aan.

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:34

Zou het niet doen.. Je hebt helemaal geen zicht meer op je dier.
Misschien kan je afspreken dat ze hem meteen kopen & gewoon het volledige aankoopbedrag betalen, maar dat als de pony toch niet bevalt en ze hem willen verkopen, dat jij de pony weer terug koopt. Zo voorkom je dat de pony in de handel komt en die mensen weten dat ze niet veel tijd kwijt zijn aan het verkopen van de pony etc. (wel in een contractje opstellen)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:47

mg911 schreef:
Zou het niet doen.. Je hebt helemaal geen zicht meer op je dier.
Misschien kan je afspreken dat ze hem meteen kopen & gewoon het volledige aankoopbedrag betalen, maar dat als de pony toch niet bevalt en ze hem willen verkopen, dat jij de pony weer terug koopt. Zo voorkom je dat de pony in de handel komt en die mensen weten dat ze niet veel tijd kwijt zijn aan het verkopen van de pony etc. (wel in een contractje opstellen)

Waardoor als zij over 2 jaar besluiten dat ze het dier niet meer willen en compleet aan gort gereden hebben jij vast zit aan het contract dat je hem terug moet kopen...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:49

Inderdaad jij moet hen vertrouwen en zij vertrouwen jou blijkbaar niet, maar waarom stellen de kopers allerlei eisen? Het is jou pony en als jij de pony op proef meegeeft na volledige betaling en anders niet, is het kiezen of delen. Het is heel normaal om bij een proefperiode de pony te betalen en bij evt niet geschiktheid terug te brengen en geld terug te krijgen. Dit heeft vooral te maken met evt aansprakelijkheid. Dus... Geen betaling, geen proeftijd!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:53

_brunette schreef:
Ik ben ook bij een pony aan het kijken. Ik zou het erg op prijs stellen als ik een proefperiode zou hebben van 14 dagen. Ik vraag me namelijk af of deze pony ook zo braaf is op ander terrein en als er niemand bij is. Verder snap ik dat je het eng vindt en vind daarom een aanbetaling en contract niet meer dan normaal. Waar ik je wel op wil wijzen. Stel de pony valt toch tegen, wordt die mss weer doorverkocht. Dan weet je ook niet waar je paardje terecht komt.

Nee dat klopt dan weet je niet waar die terechtkomt maar als er wat is gebeurd dan zit je tenminste niet met een verreden dier en of kreupel.

Ik zou het niet doen hoor, betalen en dan meegeven, niet betalen dan paardje niet meegeven.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:16

Mijn vader heeft vrijdag gebeld dat de proefperiode niet door gaat. Snapten ze op zich wel. We maakten een afspraak om zondagochtend (vanochtend) te gaan kijken. Later belde ze terug hoe ik (dus niet mijn vader) achter die proefperiode stond, want als ik het toch niet wilde, vond ze het zielig voor haar dochter, omdat deze dan teleurgesteld zou worden. Toen dacht ik dus, huh, de afspraak was nu toch geen proefperiode? Dat vond ik dus weer heel raar en belachelijk. Mijn vader belde daarna terug en zei, we komen zondagochtend kijken, bevalt alles en doen jullie de aanbetaling, dan denken we na over de proefperiode. Ze stemde er niet helemaal mee in, maar zei wel dat we konden komen en er wel uit zouden komen.

Vanochtend zijn we naar hen toegereden. We hebben zeker een uur zitten praten en kletsen bij deze mensen binnen. Ik heb nu een goed vertrouwen in ze, we zijn ook naar de stal gaan kijken met zijn allen, waar Thiba komt te staan. Het zag er gezellig uit, heel kleinschalig. Veel minder luxe dan ze gewend is, maar voor een paard is dat denk ik niet heel erg. Ze staat langer buiten dan momenteel, en heeft water bij de wei etc, wat ik nooit voor elkaar heb gekregen op haar huidige stal.

We hebben de deal rondgemaakt, als het Rhino-virus uit de lucht is, breng ik haar voor 2 weken naar deze stal. Huisje stond al vol met tekeningen van Thiba met hartjes erbij, zo lief! Ik ga vragen of ik het eerste weekend kan blijven slapen, beetje vreemd misschien maar misschien stemmen ze er wel mee in. Zou ik erg fijn vinden. Ze betalen 50% van de prijs vooraf, en hij wordt vooraf gekeurd door Hippozorg (optische keuring).
Ik denk dat de kans erg klein is (en dat denken zij ook) dat ze hem niet kopen na deze proefperiode. Mensen wonen tegenover de boerderij, er staan 5 andere pony's met kindjes, het meisje is er dol op en Thiba blijft er waarschijnlijk voor altijd.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:33

En niet vergeten een contractje op te stellen!
Verder klinkt t idd prima!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:52

Tja, blijf het niet wijs vinden.
Zie nog dat ik een jaarling snel ophaalde op verzoek van de verkopers omdat ze de stal nodig hadden voor het nieuwe veulen. DA had toen geen tijd om gelijk te keuren, zou een paar dagen later gebeuren. Afgesproken dat jaarling terugkwam als ie niet goedgekeurd werd voor de verzekering. Huilend heeft heel de familie afstand genomen van de jaarling.
Contact was super goed totdat ie daadwerkelijk terug moest omdat ie op spat afgekeurd werd. Toen waren ze ineens niet meer thuis en wisten nergens meer van.
Gelukkig had ik getuigen en een aangetekende brief deed de rest. Maar leuk was anders. Het vertrouwen in de paardenhandelende mensen neemt dan wel af.

Ik hoop voor jou dat het anders uitpakt.

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:22

het klinkt wel allemaal erg goed !
Ik ben erg blij om te lezen dat je zo met het lot van je pony begaan bent dat je zelfs wilt blijven slapen dat weekend .
Ik hoop dat de verkoop voor beide partijen goed uitpakt maar ik ben er niet zo bang voor na het lezen van hoe het gegaan is.
Laat je het nog even weten ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:50

Zet iig heeeel goed op papier wat er gebeurt als de pony in de proeftijd kapotgereden wordt of geblesseerd raakt.
Ik heb zelf mijn paard een week kostenloos proef laten rijden door een kennisje die hem wilde kopen en hij werd dus met een kapotte rugzenuw teruggebracht. Negen maanden verder en 900 Euro aanDA-behandelingen ex. medicijnen later had ik een paard wat weer gereden kon worden, zij het heel basic, terwijl hij ervoor M liep en alles voor het Z1 erop zat. Uiteindelijk is hij voor een habbekrats naar een recreant gegaan omdat hij meer ging kosten aan stalkosten en medische behandelingen dan ik er nog uit kon halen bij een latere verkoop.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:53

Hahaha, als iemand hier een paard wil kopen zegt iedereen: nooit doen als je geen proefperiode mag!
Als iemand een paard moet verkopen zeggen ze: proefperiode? nooit aan beginnen!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:22

@ Myrthe : dat is zo, komt natuurlijk ook omdat het voor een verkoper beter is om geen proefperiode te doen, en voor een koper juist wel. Daarom denk ik dat dit wel een goede oplossing is, ik ken de mensen nu redelijk, ziet er allemaal goed uit en het meisje is ook heel lief. De tussenpersoon heeft een handelsstal, hij kan zich negatieve publiciteit ook niet echt veroorloven. Er komt een goed contract, dat sowieso!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 08:45

Tegenstrijdige belangen noemen we dat, Myrthe.