Paard afgekeurd, en toen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:43

cissy schreef:
maar die paarden lopen niet kreupel en deze wel....

Waar lees je dat?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:48

Als de prijs aangepast wordt en het probleem wordt veroorzaakt door iets wat niet goed staat in rug en bekken zou ik de gok wel wagen..Osteophaat of chiropractor erbij en rechtrichten kunnen in dat geval denk ik het probleem wel verhelpen..

Succes!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:50

Kriel schreef:
cissy schreef:

Waar lees je dat?

Hij is niet zuiver op de volte, dus kreupel.

Kriel

Re: Paard afgekeurd, en toen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:51

Onregelmatig noem ik nog geen kreupel...

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:52

Dus jij gaat wel rijden met een onregelmatig paard ?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:53

even een vraag? je hebt het paard laten keuren.
Als de uitslag je niet uit maakt, had je hem ook niet hoeven laten keuren.....
Dat je hem wel hebt laten keuren, wil zeggen dat je er van te voren over nagedacht hebt? (ga ik van uit)

Mijn merrie is niet gekeurd, puur om het feit (dat ik haar al kende) maar ook omdat het me niet uit zou maken. Niet goed of wel goed, ik zou haar toch wel hebben gekocht. Dan moet ik zeggen dat ze klinisch wel goed loopt (kun je natuurlijk zelf ook al een heel eind zien) ....maar wie weet hoe de foto's eruit zien.

Heb je van te voren niet al besloten wat je zou doen ALS........
(vaak is dit wel verstandig om van te voren te bedenken, omdat je nu met je hart gaat beslissen, en niet met je hoofd)
In ieder geval veel succes....

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:18

ik zou kijken wat voor een voorstel de eigenaar heeft,dat ze niet door de buig prof komt hoeft niet altijd iets te betekenen(moment opnamen,en sommige voeren het niet juist uit).het niet lekker lopen op de volte kan zijn dat ze ergens vast zit .ga kijken wat de eigenar voorsteld om te doen?en overleg daar.misschien wilt zij een osteopaat laten komen en dat je hem erna nog eens keurt,of een andere oplossing.want je wilt dit paard graag goed dat je het een kans wilt geven,maar zorg wel dat hij goed loopt als je hem koopt,want loopt hij na een osteopaat nog niet goed in een volte dan zou ik het niet doen of je moet al niet meer dan de slacht prijs hoeven betalen.hoop dat het paard goed loopt binnen kort en je een leuke hebt om mee te rijden

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:43

cissy schreef:

anais96 schreef:
Ik denk dat je jezelf ellende op de hals gaat halen, iedere als het paardje iets aan z'n been heeft zul je aan de afkeuring denken heb ik het gevoel... Het is misschien hard en echt niet leuk, maar ik je zult later hetzelfde zeggen over de financien als hij wat krijgt.. :\

Edit: las eroverheen dat hij al kreupel loopt. Lijkt mij echt geen moeilijke keus ;)

Waar staat het dat dit paard kreupel loopt? Hij liep meer dan 5 passen kreupel bij de buigproef, maar dat is iets anders dan dat het kreupel loopt.

Alani schreef:
Loetie84 schreef:
Ik heb ook altijd geleerd: "ellende moet je niet kopen, dat krijg je vanzelf". Ik ben bang dat dat op jouw geval zeker van toepassing is. Ik zou hem terugdoen naar de verkoper en op zoek gaan naar een leuk, gezond paardje!

Helemaal mee eens en ik kan bevestigen dat ellende idd vanzelf met de jaren komt.

Dat hoeft dus niet. Hier het tegenovergestelde. Paard werd afgekeurd en is met de jaren steeds beter gaan lopen.
Maar wel op een heel ander punt afgekeurd. En ik weet niet of ik de gok met het paard waar de ts het over heeft zou nemen. Dit is toch een iets ander verhaal en ik denk dat ik het niet zou doen.

Johnnydepony schreef:

Als ik weet waardoor hij onregelmatig is en ik denk dat het onder het zadel te verbeteren is? Ja, dan stap ik op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:44

waar ik dat lees?
Jacimatho schreef:
Verder liep hij niet goed op de kleine voltes qua achterhand gebruik.

dat noem ik kreupel

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:58

cissy schreef:
waar ik dat lees?
Jacimatho schreef:
Verder liep hij niet goed op de kleine voltes qua achterhand gebruik.

dat noem ik kreupel

Ik niet. Mijn paard liep op de harde volte niet goed. Glibberde met zijn ijzers op de betonnen plaat alle kanten op en zette zich enorm vast. Liep niet kreupel, geen pas.
Paard kan ook tactmatig niet correct lopen. Maar dan hoeft ie ook niet kreupel te lopen.

Vind dit er 1 als gras is groen, maar niet alles dat groen is is gras. Kreupel is niet goed lopen, maar niet goed lopen is niet automatisch kreupel.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:59

Mijn paard is precies een week geleden gekeurd, hij had wel wat bemerkingen. Hij had een weke rug, (komt doordat hij niet helemaal correct gereden is) en hij had wat bultjes op zijn hals, ik wist dat dat kwam doordat hij wat ravot met een ander paard in de paddock (ik kende dat paard namelijk al) Maar de dierenarts had het toch als bemerking opgeschreven omdat het miss ook een allergie kon zijn. En hij heeft wat voos beenwerk. Maar goed, het was nog allemaal binnen het acceptabele. Bijna elk paard heeft wel een bemerking, maar volledig afgekeurd is wel iets anders. Ik zou je dan toch aanbevelen om het niet te doen, het zal je waarschijnlijk veel leed en geld besparen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, omdat je al eigenlijk bijna aan het paard gehecht bent..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:05

Ik zou voorstellen de proefperiode met een maand te verlengen, het paard wat op te trainen en dan door een andere arts laten keuren.
Mits je er dus echt voor bent gevallen, en wss wil je ook geen topper gezien de leeftijd.
Als je een maatje zoekt voor wat recreatiewerk, moet een slappe achterhand te doen zijn.
Schraalheid heeft er niets mee te maken, maar als een paard slappe knieen heeft kan dit idd zorgen voor onregelmatigheid op de volte.
Wat me wel aan het twijelen brengt is de gevoelige rug. Paard is ongetraind en zou dus weinig blokkades moeten hebben. Of het is een dier dat vaak vast in de stal ligt oid?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:35

Johnnydepony schreef:

Onregelmatig op kleine volte kan ook komen door flinke scheefheid en dus te korte spieren aan 1 kant.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:43

Mijn paard liep op de voltes ook niet lekker toen ze vast zat in de rug, maar toen had ik haar al 1 jaar. Is trouwens afgekeurd op een cyste in het hoefbeen. Heb haar dus wel gekocht. Dit was 7 jaar geleden. Verder nog nooit weer kreupel geweest, ben door omstandigheden niet erg actief met wedstrijden.

Je kunt de verkopers vragen om er een osteopaat erbij te halen en het paard te behandelen op hun kosten. Verbeterd hij hierop dan kun je hem opnieuw keuren.

Verwacht niet met rofo´s dat het paard vrij is van slijtage, is al 15 jaar inmiddels.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 23:57

Dank allen voor de nuttige info en tips tot zover!
Ben daar heel blij mee.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 17:10

@ ts : Als je toch over gaat tot koop ,kan je dan toch niet beter voor de koop röntenfoto's laten maken zoals de da adviseerde? Wij kunnen hier achter de pc wel vanalles vinden en meegemaakt hebben maar er is niet een ervaring gelijk aan de jouwe en daarnaast kunnen wij al helemaal niet in het paard kijken.
Laat dus dan maar ook foto s maken voor! de koop . Die paar honderd euro die het kost is altijd nog minder dan dat je zo'n paard koopt en er is achteraf vanalles mis. Is het paard op de foto s/peesscan? goed dan zal het ook een stukje vertrouwen geven dat het wel goed komt.

Succes met je besluit!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 12:07

We hebben het de afgelopen week aangezien, even kijken hoe hij het deed met licht werk aan de longe.
Helaas zwikte hij hier met linksachter steeds weg, was draf lastig,verkort... ging dan snel over tot galop. En als hij galopeerde, was het overkruist.

Toch eenmaal erop gezeten, stap ging best ok, maar de draf liet zien dat linksachter heel duidelijk wegzwikte en dat de achterhand zelfs doorzakte. Ik ben direct afgestapt.

Het is zo ontzettend k*t, het dier was precies wat ik zocht qua karakter, omgang, temperament, uiterlijk.
Maar heb dus besloten de proefperiode te be-eindigen en hem terug te brengen naar de huidige eigenaar.
Ik durf hier niet aan te beginnen, zonder de zekerheid dat er een flinke verbetering in komt.
De optie te eindigen met een mega grasmaaier en wandelpaard is niet wat ik voor ogen heb.

Bedankt allemaal voor het meedenken, de tips en de kijk op zaken.
Ik heb hier veel aan gehad.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:10

Dat is niet makkelijk geweest maar ik denk een heel verstandige beslissing!
Succes met je zoektocht naar een geschikter paard!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:11

Goede beslissing vn je!
Blijft natuurlijk naar..

Succes met het vinden vn een ander leuk paardje!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:19

Heel verstandig, succes met je zoektocht naar een nieuw paard.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:24

heel verstandig van je! ik weet hoe het voelt als je droompaard niet geschikt is om te rijden! :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:26

Wijs besluit, best lastig.... maar wel wijs.
Ergens staat echt je perfecte paard nog wel op je te wachten.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:00

Verstandig,wijs,realistisch...ja, klopt allemaal maar ben er behoorlijk naar van. Dit paard heeft alles wat ik wenste. Paarden en emotie gaan dan toch hand in hand. Als het om een auto ging, zou ik het niet eens overwegen te kopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:05

Maar juist omdat het geen auto is wijze beslissing, nu doet het pijn.
Maar bedenk eens hoe rot het is als je haar wel had gekocht en je ook binnenkort afscheid had moeten nemen?
Uiteraard weet je ook bij paard waaarvan je denkt dat het niets mankeert niet wanneer je ooit afscheid moet nemen, maar bij eentje waar je direct al bij weet dat er iets mee is?

Baal zelf nog steeds van een paard dat ik wou kopen dat werd afgekeurd, was hem helemaal, voor mij gemaakt!
Klinisch niets aan de hand, foto's straalbenen 3en... (jong paard, nog niet veel gedaan)
baal er nog van, want misschien krijgt hij er wel nooit last van.
En toch heb ik ook weer een super paard voor mij gevonden!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:25

Jacimatho schreef:
Bij Dac Noordwolde, kliniek met uitstekende naam

Dank voor de goede adviezen tot zover. Die zijn heel nuttig en drukken me met de neus op de feiten.
Is er iemand die een klinische afkeuring heeft genegeerd en toch is voortgegaan met de koop?

hier zo een ;)
Zomer 2007 gekocht. 9 jaar jong. Was op de foto's 6 weken er voor goedgekeurd, maar bij doorverkoop bij mij (had verlatingsangst en werd dan te heftig in gedrag voor de nieuwe eigernaresse) tot 2x toe klinisch niet goed op harde volte.
Met fysio weer regelmatig gekregen, maar wel altijd erg blessure gevoelig en kan nu al 2 jaar alleen maar stappen vanwege peesblessures, beschadigde aanhechting pees, white-line disease (meerdere keren last van gehad, steeds zelfde voet) en hoefbevangenheid... Echt een pech paard, maar ja, ze was zo lief! En zo betrouwbaar in het bos en op vreemd terrein, en makkelijk alleen te laden...

Achteraf: had er niet aan moeten beginnen haar op proef te nemen na 1e keer afkeuren. Maar we dachten dat het een tijdelijk probleem zou zijn. Heb haar goedkoop overgenomen met belofte van goed tehuis. En heb mijn belofte netjes gehouden. Ze gaat hier alleen voor de dood weg.

Twijfel nu sterk of ik aan een nieuw paard zal beginnen. In elk geval niet meer een paard wat niet helemaal oke is... Ze gaan vanzelf dingen mankeren als ze bij je zijn ;)