Mijn hengst dreigd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sliertje

Re: Mijn hengst dreigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 01:42

Mee eens! Als je er niet zelf uit kunt komen of het vertrouwen niet hebt moet je hulp zoeken.
En natuurlijk kunnen tips via email best handig zijn maar het komt erop neer dat je het zelf moet gaan doen, en als je daar te weinig ervaring mee hebt is hulp welkom.

Maar dat is in het algemeen bedoeld in omgang met paarden, niet alleen voor de TS. Jonge paarden, en ook hengsten hebben mensen met meer ervaring nodig om veilig op weg te gaan.

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 13:50

Ik weet het niethoor,maar beginende ruiter? Ik rijd vanaf mijn 6e,lijkt me dan niet echt beginnend. Dat ik altijd ruinen en merries heb gehad betekend niet dat ik nooit van mn leven een hengst zou kunnen opvoeden. Ditsoort opmerkingen zijn dan wel niet ''bot'' maar echt nuttig zijn ze niet he.
Goed,ik heb geen tips meer nodig,na de training die ik heb gekregen via pb van Sliertje is alles opgelost en gaat het prima tussen ons. Hij doet wat ik wil,hij blij,ik blij en samen zijn we nu een team.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:54

Dat je vanaf je 6e rijdt betekent nog niet dat je heel ervaren en handig bent :) dat zijn echt 2 verschillende dingen hoor :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:15

Ik rij al dik 20 jaar, maat zal niet snel voor een jonge hengst kiezen, dus dat zegt idd niks

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:06

Hahah ik reed pas 20 jaar en had toch ook wel mijn handen vol aan mijn met hengstengedragvertonendehaflinger. My god die heb ik ik toch wel erggggggggggggg vaak achter het behang geplakt

xElinexStone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:08

Misschien kun je met hem veel vertrouwens oefeningen doen & laten merken dat jij de baas bent? Anders denk ik niet dat het gaat helpen om proberen te vangen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:08

Nou ik kan ook wel zeggen: voor dergelijk onbehouwen (paarden)gedrag hoef je ook echt geen onversneden hengst te hebben, ik ken hengsten van om en nabij de leeftijd die TS noemt 5 jaar dus, die zich keurig "ruinig" gedragen, maar ook ruinen van dezelfde leeftijd (zoals mijn Bonte Jaopie dus) die indertijd (hij is nou bijna 8, we zijn er wel door gekomen) die deze fratsen ook nog hebben.
Overigens ook merries.
Ik ben zelf diverse keren in de wei rechtstandig aangevallen door mijn eigen B.J. toen die een ruin van een jaar of 4-5 was. Hou op!
Elke keer als ik hem weg joeg kwam hij vanaf 30 meter afstand WEER keihard op me ingerend. Herhaaldelijk.
Vreselijk.
Tot ik bij keer nummer 5 eens keihard schreeuwend en met armen zwaaiend op hem ging inrennen.
Daar had hij duidelijk niet op gerekend. Hij schrok, en rende weg.
Eindelijk kon ik toen naar het hek en de wei uit. Dat deed ik heel rustig kuierend, maar het zweet stond me ondertussen wel flink tussen de schouderbladen. Overigens kwam hij ook toen nog achter me aan zetten. Ik hoorde hem aankomen, ben omgedraaid en weer op hem ingerend. Dat werkte, hij bleef toen op afstand staan, maar ik was nogal overdonderd door de hele situatie.
Dit vond ik nogal een shockerende ervaring. Ben ik ook nooit vergeten.

Het is inmiddels al heel wat jaren geleden, was ook eenmalig, later heeft hij echter nog heel wat keren gericht naar mij proberen te schoppen, of anderszins, te kappen met een voorbeen, of op mijn tenen proberen te staan, echt ook gericht. Het is wat strijd geweest tussen ons!

Inmiddels is BJ bijna 8 jaar, en ligt dit alles al weer lang achter ons. Het was duidelijk dat ik toendertijd niet de juiste ervaring en het juiste inlezingsvermogen had om zijn paardentaal te kunnen inschatten. Dat paard haatte mij niet, hij was wanhopig, doordat ik alleen maar dol op hem was, hem het beste gaf, maar geen enkel soort van leiding nam of gaf.

Achteraf conclusie: dit paard had NUL respect voor mij, blijkbaar had ik hem dat niet duidelijk bijgebracht.
Let wel: ik heb 'm al vanaf veulen van 6 maanden! Er is dus niet door een vorige eigenaar iets verkeerd gedaan. Maar door mij zelf.
Daar heb ik dus overduidelijk iets laten liggen in de opvoeding over verstandhoudingen .... IETS? Het meest essentiele, dus: hij vond dat hij de baas was, omdat ik hem dat idee gaf. Tsja, dan ben je als mens nergens meer .

Soms ben je gewoon niet duidelijk genoeg, of "te lief" zoals dat dan heet.

De kentering (het verschil) begint niet bij of in het paard, maar in jezelf.
Hoeft geen zweep aan te pas te komen, dat zijn uiterlijkheden.
Vaar eerst je eigen innerlijke koers, als een paard van A naar B moet, moet dat gewoon. Punt.
Jij gaat eerst (dus niet denken gaat dat paard dan wel mee, want dan ben je met het paard bezig). Het paard volgt JOU.
Ook niks per se willen af dwingen omdat er iets zus of zo in de boekjes staat.
Ieder paard is weer een individu op zich, maar laten we dat niet overdrijven: het zijn in de eerste plaats allemaal PAARDEN.

2rambolove2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:22

Ik denk dat het met concenquentie te mak heeft , je moet concequent zijn. Hij is ook nog is jong. Ik heb ook een pony die 4 was gekocht het hoort gewoon erbij als je een jonge pony koopt. Maar je moet wel concequent blijven! Want anders gaat Ie steeds meer dingen proberen wat je zeker niet leuk vind ;) je moet is naar dog snoeper kijken ! :) daar zie je ook dat je concequent moet blijven anders snap het dier niet wat je van hem wilt. Maar dat alleen heel hard slaan ook geen optie is , of dat je moet denken dat je paard net zoals jezelf moet behandelen , want een paard blijft een heel ander wezen dan een mens ;) ik hoop dat je er iets aan hebt , bij mijn jonge pony heeft het tot nu toe nog gewerkt hihi , suc6 ermee !

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 18:04

Pff..mensen, ik heb al gezegd dat alles op gelost is. Tiengo komt nu zelfs naar me toe als ik de bak in wandel. Niks aan de hand dus. Bedankt voor de nuttige tips.