Minimale temperatuur waar paard tegen kan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:17

mijn tinkers verharen ook al flink. Ik had altijd begrepen dat het niet aan de temperatuur ligt wanneer de haren loslaten maar het aantal licht uren. Dus de donkere nacht wordt korter en de haren laten los. Dat heeft niks te maken met de hoge temperaturen van een aantal weken geleden. Verder staan ze dag en nacht buiten kunnen in een schuilstal en doen het prima. Ze slapen buiten min 20 geeft nog geen problemen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:19

marjan1986 schreef:
Denk dat geen 1 stal binnen nu veel warmer is dan de buiten lucht! Of je moet er een terras verwarmer boven hebben.... :+ Ik heb het ook gewoon over een binnenstal, waar alle deuren dicht zitten!

Toch waren mijn paarden te warm vorige winters,stonden ook in een binnenstal.De boxwanden weerkaatsen toch teveel warmte en de overgang tussen binnen en buiten was te groot.Vooral 1 van mijn jongens had het daar moeilijk mee,hij kan dan ook een ondervacht aanmaken waar je zelfs met schapenmessen niet doorheen komt met scheren :+

Webster...Uit de wind kunnen staan is inderdaad erg belangrijk.Fijn dat je paard zijn warme knusse bedje waardeert _O- doe je zo je best :D

Paintlinger

Re: Minimale temperatuur waar paard tegen kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:20

Mijn mini's staan ook nog gewoon buiten 24/7 zonder jas :j
Wel met meer dan voldoende ruwvoer...

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:24

Ik denk dat je dit per paard/pony moet bekijken. Een oudje of een ziek paard zal veel meer moeite hebben om zijn eigen lichaamstemperatuur te regelen. Belangrijk is dat er ook beschutting is tegen de wind: bij min 15 graden kan de gevoelstemperatuur makkelijk oplopen tot min 25 graden. Dit komt omdat wind de warme lucht om het lichaam weg blaast, waardoor het voor het gevoel kouder wordt dan het daadwerkelijk is. Gelukkig hebben de meeste dieren een voldoende dikke vacht hiertegen of dragen beschermende dekens.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 11:27

mabellean schreef:
mijn tinkers verharen ook al flink. Ik had altijd begrepen dat het niet aan de temperatuur ligt wanneer de haren loslaten maar het aantal licht uren. Dus de donkere nacht wordt korter en de haren laten los. Dat heeft niks te maken met de hoge temperaturen van een aantal weken geleden. Verder staan ze dag en nacht buiten kunnen in een schuilstal en doen het prima. Ze slapen buiten min 20 geeft nog geen problemen.

nou kan je 1 ding vertellen in die tien jaar dat ik paarden heb, heb ik nog nooit meegemaakt dat ze al zo vroeg verhaarden! Vacht groeit nu ook weer heel hard aan! Zoals ze vorige week verhaarden. Zo groeit 't nu weer... Dus dat van die licht uren gaat voor die van mij niet op. Hoe hebben de paarden het op ijsland dan?? Bijna geen wintervacht?? Aangezien 't daar langer en vaker licht is, zelfs in de nachten word 't soms niet donker..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:28

Mijn paarden(arabieren)staan ook altijd buiten met schuilstal en bak..Ze zijn op het moment helemaal in hun element,ze zijn volgens mij blij dat het eindelijk droog is en vermaken zich overdag heerlijk in de wei en staan af en toe ook lekker te dutten in de zon..

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:54

marjan1986 schreef:
mabellean schreef:
nou kan je 1 ding vertellen in die tien jaar dat ik paarden heb, heb ik nog nooit meegemaakt dat ze al zo vroeg verhaarden! Vacht groeit nu ook weer heel hard aan! Zoals ze vorige week verhaarden. Zo groeit 't nu weer... Dus dat van die licht uren gaat voor die van mij niet op. Hoe hebben de paarden het op ijsland dan?? Bijna geen wintervacht?? Aangezien 't daar langer en vaker licht is, zelfs in de nachten word 't soms niet donker..

Ik zit ook al heel wat jaartjes in de paarden. De dieren hebben eerder door dan wij wat voor weer er komt.
Wij kijken in de winter altijd naar de verharing :D
Let maar eens op (begin volgende winter), wat voor vacht maken ze aan?
Korte haren er komt kou
Lange haren er komt veel regen.

Als de vacht in de winter veranderd, wat laat er los? De lange haren? Dan wordt het koud
Laten er kleine pluizige haren los? Dan komt er nattigheid.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:06

marjan1986 schreef:
mabellean schreef:

Dat niet donker worden is in de zomermaanden!
In de winter is het juist andersom, wordt het maar een paar uur licht op een dag! (En als je heel hoog gaat zelfs helemaal niet)
Ik heb vorige winter 5 maanden in Finland gezeten waat het ook zo is! (echt heeeel raar overigens!)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:21

marjan1986 schreef:

De aanzet tot verharen is een combinatie van omgeving en aantal lichturen per dag. Hetzelfde geldt voor voortplanten en groeien. Ik meen te weten dat dit te maken heeft met onder andere de concentratie melatonine in het bloed, de aanmaak waarvan door meer licht geremd wordt en het lichaam aangezet wordt tot verandering. Maar ook omgevingsfactoren als temperatuur en wijze van houden hebben invloed, hoewel binnen grenzen (het lichaam heeft maar beperkt de mogelijkheid om plots van zijn ritmes af te wijken). Gezien de absurd hoge temperaturen van de afgelopen tijd, zijn veel paarden vroeg begonnen met verharen en de lage temperaturen op dit moment remmen dat absoluut. En een paard dat binnen gehouden wordt, zal misschien minder vacht aanmaken dan een paard dat altijd buiten staat.

De middernachtzon bestaat in hoog noordelijke gebieden alleen tijdens de zomer, in de winter heb je er de poolnachten, waarbij de zon niet tot nauwelijks boven de horizon uitkomt. Hoewel dit volgens mij slechts beperkt van toepassing is op IJsland, zullen ook hier dieren op het aantal zonuren per dag reageren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:30

Mijn beesten staan met -35 gewoon buiten. Kwpner met een deken en de shet met zn eigen jas.

En die gaat gewoon lang uit in de sneeuw liggen slapen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:35

Waar woon je dan dat het - 35 is?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:36

Sneeuw isoleerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:37

marleen_usar schreef:

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:38

Ik ben bij mensen geweest in Canada, toen zij nog in noord Canada woonde werdt het weleens -40. De ijslanders genoten en stonden vrolijk buiten en speelde erop los!
Mijn eigen ijslander geniet nu ook, eindelijk staat ze niet meer te zweten op de weide :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:40

Hondsrug ken ik wel.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:37

Mijn paard is een noord zweed en die geniet van dit weer, lekker wintervachtje en nergens last van.....

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:40

Lidyyy schreef:
marleen_usar schreef:

Precies!

Paardjes wonen lekker in Zweden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:42

Tinky12 schreef:
Sneeuw isoleerd :)

Klopt, maar ik neem aan dat als ze lang uit gestrekt gaan liggen slapen (helemaal plat dus). Dat ze het niet koud hebben.

ylva538

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:43

Nou mijn fjord die dik in zijn winterhaar zit heeft een regendeken altijd om ( o grams). Maar ik heb hem nou een zweetdeken zonder hals op en hij is nou lekker warm niet te warm maar wel lekker warm :j !

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:47

tussen -15 en +15 voelen paarden zich het fijnst. mijn paarden staan altijd buiten. met deze bare nachten hebben ze allebij wel een extra deken om. extra ruwvoer is nu wel heel belangerijk, hun verteringsstelsel is hun persoonlijke kacheltje

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 21:55

moest vanmiddag wel lachen om mijn fjord trouwens!!! Raakt alleen nog maar meer haar kwijt! haha, terwijl hij begin van de kou vorige week al weer dikke jas aan het kweken was! Heb meneer dus begin december geschoren ongeveer en viel me vanmiddag op dat er alweer appeltjes op de buik door de vacht heen komen!!! Zit dus lekker in zijn vel!!! heb hem dus ook ff lekker zonder deken laten racen door de sneeuw in de bak! :D Zal zo ff foto's op de computer zetten!! die heeft hem echt vermaakt!! mijn andere paard trouwens ook, maar jeetje wat een haar ondanks de deken hahaha, was net zo blij dat die aan het verharen was! nou hij kweekt het nu dubbel terug... hihi

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:49

Denk dat je inderdaad goed je paard in de gaten moet houden.
Ik dacht dat mijn paardje het met een 200g deken (24/7 buiten) wel zou redden. Alleen stond hij smorgens toen ik kwam toch flink te rillen. Dus toch nog maar een dikke deken erbij op gegooid. Nu vind hij het helemaal prima buiten en slaapt ook gewoon buiten in de sneeuw ipv de schuilstal.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:09

Ik heb het gewoon aangekeken, als je merkt dat hij 200gr te koud vind kan je gewoon nog iets erbij doen, in plaats van gelijk 400 erop gooien omdat dat 'hoort'

Ik ben zo laat mogelijk begonnen met een deken dus hij heeft best een vacht, hij heeft een hele tijd met 200gr gestaan, pas toen de kou van nu begon heb ik er 100gr bij op gelegt, dat is voor hem prima voor nu,
hij staat de hele nacht buiten, kan een stal in maar dat doet ie nooit.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:11

pluklief schreef:
Ik ben bij mensen geweest in Canada, toen zij nog in noord Canada woonde werdt het weleens -40. De ijslanders genoten en stonden vrolijk buiten en speelde erop los!
Mijn eigen ijslander geniet nu ook, eindelijk staat ze niet meer te zweten op de weide :D

-40.. %)

En ik word met -15 al helemaal gek

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 08:28

mijn ijslanders vinden deze temperatuur echt heerlijk en zijn in hun nopjes :)