Warm water bevriest sneller dan koud water?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:41

Suuzepuus: 3 emmers doen dan? heet, lauw en koud!

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:42

IMJ schreef:
Even off topic, wat een bijzondere quote, met 2 kleuren.. hoe doe je dat nou? :D

Misschien ligt het idd aan de omstandigheden? Misschien is lauw water anders dan heet?
Dat zuurstofverhaal vind ik nl heel logisch!

edit: laat maar, de 2 kleuren zijn weg.. lag het nu aan mijn lappie? :')

Het waren wel 2 kleuren, maar ze heeft haar bericht ge-edit :P
Dan moet je bij [quote="IMJ"] doorschrijven achter de gebruikersnaam, snap je? :P

Maar ik ben ook heel benieuwd hoe het nu precies zit :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:42

IMJ schreef:
Suuzepuus: 3 emmers doen dan? heet, lauw en koud!

Goed plan!!!

IMJ

Re: Warm water bevriest sneller dan koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:43

Ik ga toch is oefenen op die Quote! :D

Ben benieuwd Suuz!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:45

jrxs4all"
Ik heb net de proef op de som genomen, onder praktijkomstandigheden.

Een emmer gevuld met handwarm water en een andere identieke emmer met koud water. Naast elkaar buiten gezet bij ongeveer -10. Een paar uur later zat op de emmer met het koude water een dikke laag ijs en de andere emmer was nog helemaal open.
[/quote]

[quote="Jolliegirl schreef:
Ik heb dit ook getest!

Warm water bevriest sneller :)

Ik leg mn bevroren vlees ook altijd in een bak koud water :j

ok, wel enorm off-topic, zo was ie he?
Het donkere gedeelte is de naam zeg maar. Waar je normaal alleen "Jolliegirl schreef:" ziet.
Maar ik ben een ] vergeten bij jrxs4all. Daardoor is heel de tekst de naam.
Snappen jullie het nog? :P

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:45

Woops! En ik doe bij deze temperaturen juist een beetje warm water bij het water voor mijn paarden die nu op stal staan, zodat het minder snel zou bevriezen :+ (en anders moeten ze ijskoud water drinken, lijkt mij niet zo gezond ? :=)

Ben wel eens benieuwd, ga het morgen ook eens testen :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:48

Snappum Nessa! Mooi! :D

Ben benieuwd naar alle bevindingen!

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:36

Nessa schreef:
jrxs4all schreef:
Ik heb net de proef op de som genomen, onder praktijkomstandigheden.

Een emmer gevuld met handwarm water en een andere identieke emmer met koud water. Naast elkaar buiten gezet bij ongeveer -10. Een paar uur later zat op de emmer met het koude water een dikke laag ijs en de andere emmer was nog helemaal open.

Jolliegirl schreef:
Ik heb dit ook getest!

Warm water bevriest sneller :)

Ik leg mn bevroren vlees ook altijd in een bak koud water :j

grappig... 2 mensen die het getest hebben en 2 verschillende antwoorden

Jolliegirl en ik hebben niet hetzelfde getest, dus dan is het niet zo raar dat je verschillende antwoorden krijgt.

@Jollliegirl: hoe heb je precies warm en koud laten bevriezen ? Of denk je alleen dat warm water sneller bevriest omdat bevroren vlees blijkbaar sneller ontdooit in koud water dan in warm water ?

Trouwens, zelfs al zou dat zo zijn, je geeft je paarden toch geen water waarin eerst vlees is ontdooit :P

Goed, mijn resultaten met de 2 emmers warm en koud water waren duidelijk.

Daarna heb ik het gisteravond nog geprobeerd met 2 potten (formaat jampot en zonder deksel), in de ene heet water dat net had gekookt en in de andere koud water direct uit de koudwaterkraan. Buiten gezet terwijl het -15 was.

Nou, dat resultaat was na 2,5 uur nog duidelijker: op de pot met het hete water zat een laag ijs van ongeveer 1 cm, de pot met het koude water bestond minstens voor de helft uit ijs :D

Ik denk dan ook dat we de stelling "warm water bevriest sneller dan koud water" rustig kunnen vervangen door "in het dagelijks leven bevriest koud water sneller dan warm water, maar misschien is het onder heel specifieke omstandigheden mogelijk om warm water sneller te laten bevriezen".

Nu heb ik sinds een uur of twee 2 bekers (niet afgesloten) in de vriezer staan, in de ene zit water dat net had gekookt en in de andere koud water. De beker met het koude water is al flink dichtgevroren , die met het warme water is nog open. Goh, dat had ik nou niet gedacht :')

Voor de liefhebbers: pas geleden heeft een natuurkundige het volgens mij goed uitgezocht, zie:
http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1003/1003.3185.pdf

Het heeft inderdaad te maken met superkoeling. Water bevriest niet altijd bij 0 graden, soms pas bij een veel lagere temperatuur. Door water te verhitten kun je het vriespunt veranderen waardoor het soms eerder bevriest dan koud water. Neem je identiek water en doe je dat in 2 gesloten potten waarvan je de ene verhit en de andere niet: dan bevriest het koude water eerst.

En dat is precies wat het gezond verstand ons zegt *D

Geef je paard dus gerust warm water (uiteraard niet te warm), want dat bevriest later dan koud water.

Als je denkt dat dit niet klopt: probeer het dan zelf en geloof niet zomaar iets wat op het internet staat (dus ook niet wat ik hier schrijf :P).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:46

ik heb ze ook heel eigenwijs vanmorgen in de paddocks allemaal heet water in de emmers gegeven... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 13:58

Heb net 2 plastic bakjes buiten gezet. 1 met koud water en 1 met heet (uit de kraan, niet gekookt) water. Het vriest hier op dit moment zo'n 9 graden. Ik ben benieuwd....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:06

ik houd het even in de gaten, op stal vertelde ze me dat laatst ook al...met het verdampen klink het geloofbaar maar toch idd eigenwijs :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:15

Ik heb het getest in een plastic bakje :)
Goed warm water en gewoon koud water :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:22

Nou, het koude water is bij mij nu toch echt sneller bevroren dan het warme!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:17

Sterker nog; op dit moment is het warme water nog helemaal NIET bevroren, terwijl het koude al behoorlijk dik begint te worden.
Heb de bakjes om 12.55 buiten gezet.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:36

Jolliegirl schreef:
Ik heb het getest in een plastic bakje :)
Goed warm water en gewoon koud water :)

Heb je 2 identieke plastic bakjes gebruikt, gevuld met hetzelfde water (alleen verschillend van temperatuur) en die samen buiten gezet ?

Zo nee, probeer dat dan eens.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:04

Ja dat heb ik gedaan :)

Ook 1 keer 1 hetzelfde bakje gebruikt en de tijd gemeten.
Alleen dit is laaaaaang geleden!

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:21

Arabesk schreef:
themuisje schreef:
Ik dacht eerlijk gezegd dat dit allang bekend was? :')

Ja maar ik krijg een beetje het gevoel dat het zoiets is als 'in spinazie zit veel ijzer' (was meetfoutje ooit en iedereen praatte elkaar na maar onderzocht het niet)

interessant onderzoek ik vond het ook altijd al een beetje raar dat warm water eerder zou bevriezen.

Even offtopic over die spinazie, daar zit wel degelijk veel ijzer in, maar in de vorm Fe3+, je lichaam heeft daar niks aan
moet Fe2+ hebben (vlees etc) maar als je vit. C erbij eet wordt het omgezet in Fe2+.Dus als je spinazie eet,
eet er vit.c bij!

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:27

Jolliegirl schreef:
Ook 1 keer 1 hetzelfde bakje gebruikt en de tijd gemeten.
Alleen dit is laaaaaang geleden!

Hoe lang het geleden is mag niets uitmaken, de natuurwetten zijn vast niet veranderd in die tijd :P

Hetzelfde bakje gebruiken is wel problematisch, want je kunt nooit weten of het de tweede keer even koud is buiten als de eerste keer.
Zelfs als je dit in een vriezer doet is het problematisch, want in een normale vriezer kan de temperatuur ook behoorlijk varieren.

Het is nu buiten koud genoeg, je kunt het makkelijk nog een keer proberen. En gebruik dan 2 bakjes of nog liever emmers die je samen buiten zet.

In de link die ik gaf kun je bij figuur 8 ook zien hoeveel later warm water bevriest dan koud water, als je identiek water gebruikt.

Warm water (50C) doet er daar ongeveer anderhalf keer zo lang over om te bevriezen dan water van 10C. Heet water (90C) doet er 2 keer zo lang over. Dat kan in een emmer buiten best anders zijn, maar ook daar bevriest warm water gegarandeerd later dan koud water.

Heb zojuist nog weer wat warm water in de specieton van de paarden bijgevuld :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:56

Bedoel meer dat ik dus de tijd niet meer weet ;)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 01:09

Ik heb weleens een filmpje op tv gezien dat ze een bekertje koud water bij -40 ofzo in de lucht gooide, dat bleef op dat moment gewoon water, daarna gooide ze warm water uit een bekertje de lucht in en dat veranderde op hetzelfde moment in sneeuw. Weet alleen niet meer welke zender of programma het was. :')

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 01:46

jrxs4all schreef:
Geef je paard dus gerust warm water (uiteraard niet te warm), want dat bevriest later dan koud water.

Als je denkt dat dit niet klopt: probeer het dan zelf en geloof niet zomaar iets wat op het internet staat (dus ook niet wat ik hier schrijf ).

Hierin heb je gelijk hoor ;) Ik heb 5 watertonnen in de boxen staan, en gister had ik er 4 met heet water bijgevult en 1 met koud. Die met koud water was bijgevuld was vanmorgen veel meer bevroren dan die met heet water waren bijgevuld. Die hebben smorgens een dun ijslaagje terwijl die met koud water gevulde bijna niet kapot te bikken was.
Ik blijf dus ook stug met deze temperaturen heet water bijvullen :D

Lauraa0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:49

zigranta schreef:
Ik heb weleens een filmpje op tv gezien dat ze een bekertje koud water bij -40 ofzo in de lucht gooide, dat bleef op dat moment gewoon water, daarna gooide ze warm water uit een bekertje de lucht in en dat veranderde op hetzelfde moment in sneeuw. Weet alleen niet meer welke zender of programma het was. :')

Hé dat heb ik ook al eens gezien.:j

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:56

Bij ons thuis is gister de warm waterleiding bevroren snachts en de koude is niet bevroren :) we hebben de koude kraan net zo veel/weinig gebruikt als de warme... Mij is dus ook verteld dat de warme leidingen altijd eerder bevriezen

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:10

Hoi Arabesk, hier nog een zeer nieuwsgierige natuurkundedocent :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:08

Hier gewoon heet water bij de speciekuipen, maakt echt veel verschil.
Als ik koud water erbij doe dan kunnen de paarden het ijs niet eens open krijgen!

Ibbel schreef:
Het Mpemba-effect treedt alleen onder laboratoriumomstandigheden op, niet 'in het wild'.

wikipedia schreef:
Geen effect buiten

Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling eerder bevriest dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltje in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect

Dus gewoon heet water gebruiken. Wat het bijkomende effect is, is dat je ook de schotsen weer smelt, en water heeft kristallisatiekernen nodig om ijs te worden. Schotsen zijn de mooiste kernen die je je kunt voorstellen. Daarom vriezen schotsen ook zo makkelijk weer aan elkaar.