paarden die nooit deken op hebben nu wel deken op doen ???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: paarden die nooit deken op hebben nu wel deken op doen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:15

Ik vraag me dan altijd af, hoe zie je dat je paard het koud heeft? :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:24

Magrathea schreef:

Bibberen, stijve spieren, of simpelweg temperaturen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:18

Hier stond er eentje in eengedoken met samen geknepen billen toen hij het koud had.
Doordat het zolang achter elkaar bleef regenen en waaien.
Ongevoerde deken hielp niet, licht gevoerde 150 grams wel :j

Nu staan ze beide met deken omdat de haf verstoppingskoliek had (dronk te weinig met dit weer!) en niks meer mag eten.
Ze mochten ook naar binnen maar dan zonder strooisel op de koude betonnen vloer :n
De ene heeft de hele dag al onbeperkt hooi gehad + extra pulp en staat nu met een 200 grams en de had met een 200 grams en een bucas van 50 gram.
Als ze niks zouden mankeren zouden ze zonder deken maar met veel hooi staan

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:43

Is het wel goed om een deken op te doen als ze zo dik in de haren zitten??

Het is toch of wel een deken of gewoon niet en je deze keuze moet maken vóór de winter begint..??

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:46

Ik heb een jaarling fjord, die heeft uiteraard geen deken op ( is net een ijsbeer) en een tinker kruising, zei heeft een 0 grams waterdichte regendeken op, heb alleen de laatste week er een staldeken onder gedaan omdat ze wat aan het hoesten was. Voorderest goed ruwvoer geven en ik geef ze lekker slobber, word erg dankbaar ontvangen zo'n warme hap!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:48

Paarden houden zich warm door te eten als er niet voldoende eten is moet je ze een handje helpen.
Toen het zo hard waaide en bleef regenen hadden ze gewoon hooi maar stond hij toch in een gedoken, de deken zorgde ervoor dat hij geen last had van de regen en de wind.
Toen het droger was is hij weer bloot gegaan.
Beetje bui hebben ze geen last van, wel langdurige regen en harde wind.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:33

tamary schreef:
Magrathea schreef:

Bibberen, stijve spieren, of simpelweg temperaturen.

Stijf op de rug is voor mij de duidelijkste, dat kan in extreme gevallen zelfs tot kreupel aan toe zijn.
Of je paard weigert pertinent meerdere dagen achter elkaar zijn schuilstal te verlaten.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:45

Mijn tinker stond een tijd 24/7 buiten. En ik merkte dat ze het in de winter (soortgelijk weer als nu) niet prettig vond. Ik heb een Rhino ongevoerde buitendeken gekocht en ze vond het heerlijk. Het beschermde tegen de wind en tegen regen of sneeuw. Later heb ik nog een 200 gramsdeken gekocht voor buiten en ook die hield haar warm en vond ze prettig.

Later kreeg ze een pensionstal waar ze 's-avonds in ging en liet ik de dekens af. Alleen nog een zweetdeken voor na het rijden en die werd er na een uurtje opdrogen afgehaald.

Ieder paard is anders, je moet kijken en voelen en opletten of je paard happy is met de kou. Voel de temperatuur als je paard de deken een tijdje op heeft. Is het niet te warm? Staat hij/zij niet te zweten (vooral op stal). Op stal vind ik een meer dan 200 gr deken overdreven, maar heb je een geschoren sportpaard dan kan dat zinnig zijn. Gezond verstand gebruiken.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:07

Ben zelf ook aan het dubben nu. Ik hou niet van dekens en mijn paard al helemaal niet. Ik zit vooral een beetje met de harde wind en de zogenaamde windchill (gevoelstemperatuur). Mijn paard kan niet uit de wind staan en is 25. Er is alleen nog een beetje gras te eten overdag. Ze staan alleen overdag buiten en 's avonds op stal met de deur op een kier vanwege de vorst. Is zo'n paardenvacht nou eigenlijk een beetje winddicht?

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:11

een paardenvacht is over het algemeen wind en water dicht, je moet het zien als 2 lagen. mijn paard is vaak aan de bovenkant nat en erin droog, als je wilt weten wat de windrichting is moet je gewoon kijken naar de manier waarop het paard met zijn kont staat, want ze staan over het algemeen altijd met de kond tegen de wind in

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:15

Volgens mij scheelt het ook per vacht.
Mijn haf heeft hele lange haren en mijn welshcob heeft meer fluffy haren die meer uit een staan.
Als het regent en waait dan komt mijn haf er beter vanaf. Met de kou mijn welshcob denk ik.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:19

Een paard van 25 heeft niet meer de vacht van toen die jong was. Je moet echt onbeperkt hooi voeren om hem warm te houden door energie.
De meest paarden zijn blij met een goed passende ongevoerde deken hoor. Die is niet warm maar houdt gewoon de wind en regen tegen. Als ze 's-avonds op stal gaan is het al een ander verhaal, dan staan ze droog en uit de wind.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:34

hoi :) ik snap nooit zo goed waarom in de winter in weer en wind paarden een beetje staan te verrekken terwijl je het ze net wat comfortabeler kan maken met een wind- en waterdichte deken op :(:) ik ben voor dekens, hou niet van kleumende dieren en terug naar de natuur..s'nachts moeten ze lekker in het stro kunnen liggen en als het alleen maar hoost blijven ze een dagje binnen..duss :D ik zeg deken op bij oudere paarden en als je het idee hebt dat ze het niet echt heel fijn hebben.er zijn ook rassen die geen centje pijn hebben swinters met hun dikke vacht,dus zelf inschatten is wel belangrijk. flink ruwvoer in deze omstandigheden is ook een voorwaarde,als dat niet kan dan lijkt mij een deken bittere noodzaak..niet ongevoerd he,dan haal je de beschermende functie van de eigen vacht alleen maar weg en krijgt hij t ws alleen maar kouder! succes, groetjes deess
Laatst bijgewerkt door deess op 03-02-12 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:39

En ik snap niet zo goed dat paarden´s nachts lekker in het stro binnen moeten liggen en als het hoost binnen moeten blijven. Maak je mijn ponys echt niet gelukkig mee.
Zelf inschatten wat je zegt, is erg belangerijk en dus vooral kijken per pony en situatie.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:39

ik heb toevallig gister voor het eerst een klein dekentje op, heb een haflinger met dikke vacht.
maar had het toch een beetje koud, haren overeind meer dan normaal.
hij had gister alleen een zweetdekentje, maar vandaag ook een hele dunne katoenen eroverheen.
hij staat overdag de hele dag buiten.
en met deze kou vind ik het toch wel een beetje zielig als die het koud heeft.
plus ik heb de dekens liggen dus waarom niet.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:41

Wij houden heel erg onze paarden in de gaten met dit weer. Maar hun vacht staat goed overeind en ze zijn nog warm. Zodra ze het koud hebben, gaan we zeker maatregelen nemen!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 07:13

Mijn paard heeft zijn haren ook flink overeind, ik heb als ik hem uit de wei haal niet het idee dat hij het koud heeft.
Hij staat savonds en snachts op stal. Heb wel even getwijfeld want mijn paard is de enige die nog zonder deken is, maar ik heb het idee dat hij wel happy is. Het is een noordzweed, mijn gepensioneerde kwpn-er heeft een 300 grams deken op, die kan het echt koud hebben.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 08:33

Iedereen kan zeggen wat die wil maar mijn pony van 30 is momenteel heel goed ingepakt. misschien nog wel beter als mijn verzorgpaard die geschoren is. je moet altijd naar het beestje zelf kijken. het is lastig om te oordelen vanaf een pc. ik zou zeggen dat van mijn allenpaardjes die op leeftijd zijn of hoog in het bloedstaan met dit weer een deken op mogen. maar nog veel belangrijker vind ik het genoeg voeren. en naar je gevoel luisteren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:27

deess schreef:
hoi :) ik snap nooit zo goed waarom in de winter in weer en wind paarden een beetje staan te verrekken terwijl je het ze net wat comfortabeler kan maken met een wind- en waterdichte deken op :(:) ik ben voor dekens, hou niet van kleumende dieren en terug naar de natuur..s'nachts moeten ze lekker in het stro kunnen liggen en als het alleen maar hoost blijven ze een dagje binnen..duss :D ik zeg deken op bij oudere paarden en als je het idee hebt dat ze het niet echt heel fijn hebben.er zijn ook rassen die geen centje pijn hebben swinters met hun dikke vacht,dus zelf inschatten is wel belangrijk. flink ruwvoer in deze omstandigheden is ook een voorwaarde,als dat niet kan dan lijkt mij een deken bittere noodzaak..niet ongevoerd he,dan haal je de beschermende functie van de eigen vacht alleen maar weg en krijgt hij t ws alleen maar kouder! succes, groetjes deess

Mijn paard smelt pas wanneer je haar met een deken in een stal zou gaan zetten. Oja liefst potdicht zeker.
Dat ze allemaal lekker staan te hoesten ervan.

Overigens ze staat buiten niet te verreken. Ze hobbelt lekker wat rond en vermaakt zich prima. Eten, ijs kapot maken, wat drinken, rondje lopen, dutje doen, in het zachte redelijk droge zand liggen, even in de verte kijken, goh en weer bij eten beginnen.
Ik geloof niet dat zij wil ruilen met het stalpaard: Eten tussen eigen strond vandaan plukken, totaal geen toegang tot drinken ivm bevroren, nou stijve spieren van het stilstaan, rondje om eigen as draaien, in eigen poep/pis liggen... Klinkt toch een stuk minder leuk...
En vervolgens moeten ze naar buiten, met zwakke en slecht doorbloede pezen, op de eerst modderige wei of paddock, dus lekker ongelijk bevroren.... Is vragen om brokken.

Nee sorry mijn paard bedankt daar toch echt voor.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:37

Bij mij krijgen ze ook geen deken om staan hier ook het hele jaar buiten en dit weer vinden ze lekkerder dan die smerige regen van de laaste weken.
Staat nu een silo baal open gesneden in de wei dus kunnen onbeperkt eten.
Zijn niet stijf en bibberen ook niet.
Kunnen als ze willen naar binnen.
Nee ze liggen lekker op de grond te zonnen.
.

Ik wil alleen maatregelen nemen als het te veel natte sneeuw geeft die de haren platdrukt (1 keer gehad in 8 jaar)en verder redden ze zich hier prima.

Het is hier nu -15 graden en vannacht was het nog meer

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:46

Mijn paard heeft nooit een deken opgehad bij mij. Kon zich altijd prima warm houden, maar ik heb een week geleden een regendeken opgedaan en een paar dagen geleden een deken eronder. Ik denk dat ze nu zeker 300 grams op heeft en ze voelt nu ook pas lekker warm.. Ze is 17 en een draver met niet zoveel vlees op de botten ;) Ik merk dat ze zich fijner voelt nu met deken, ze staat overdag in de wei zonder schuilplek en snachts in een buitenstal..

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 11:10

gisteravond ook de knoop doorgehakt en een 300 grams deken op.Haar wintervacht was dit jaar niet mooi dik geworden (waarschijnlijk omdat ze vorige zomer/najaar met een leverontsteking tobte), ze stond als een gek te verharen. Gisteren grote poetsbeurt, hele berg haar eraf, deken erop, en mevrouw keek helemaal tevreden. Is nu 21, dus zal gewoon van jaar tot jaar moeten kijken wat nodig is.

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:13

Een paard dat goed geacclimatiseerd is aan de kou (dus een dik wintervachtje heeft gekweekt), en dat voldoende ruwvoer en schoon drinkwater krijgt, is bestand tegen temperaturen tot -40°C!
Dus als jouw paardje een mooie wintervacht heeft, is het zeker niet nodig om een deken op te doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:27

Hier staat ze ook lekker zonder deken. Heeft er totaal geen last van, ondanks ze al aan het verharen is.
En ondanks dat werkt haar vacht super, alle sneeuw blijft er lekker opliggen.
Wel onbepert hooi natuurlijk.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:55

Trouwens als ik mijn paard een deken om doe, trekt hij 'm weer zelf uit. Zo'n duur grapje gaan we niet meer herhalen, want van die dekens bleef er niks meer over.