Ervaringen kleine vrachtwagens (b-rijbewijs)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tuihanti

Re: Ervaringen kleine vrachtwagens (b-rijbewijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:35

ik zal de specs morgen met hun chef-constructeur bespreken, ze hebben net weer 25 opbouwen gekocht, jaja made in holland :)

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:28

Misschien weet iemand hier het antwoord op mijn vraag.
Wat als ik een vrachtwagen B rijbewijs aanschaf (met B rijbewijs maximaal totaal gewicht 3500kg), en daarnaast mijn C-rijbewijs haal, mag de vrachtwagen dan zwaarrder beladen worden.
De vraag is gebaseerd op het feit dat veel vrachtwagens B rijbewijs uiteindelijk maar 1 paard mogen laden om niet over die 3500kg heen te gaan. Maar dat is volgens mij gebaseerd op regels nav het B rijbewijs, en niet nav het maximaal te belasten gewicht van de vrachtwagen.
Is mijn vraag helder? Weet iemand hier het antwoord op?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:34

Volgens mij moet de wagen dan omhoog gekeurd worden, hij staat immers als een B-rijbewijs op papier en mag dan tot 3500 kilo wegen ongeacht jou rijbewijs.
Ik heb hetzelfde namelijk, ik wil mijn C-rijbewijs gaan halen en heb ook een B-rijbewijs vrachtwagen (teruggekeurd). Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om ze weer omhoog te keuren zeg maar. (Ik heb geen idee hoe je dat zou moeten noemen)

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:36

maar als ik hem dan terug laat keuren, dan kan iemand anders met alleen een b rijbewijs er de weg niet meer mee op???

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:03

Nee dat klopt, dat is een afweging die je zult moeten maken.
Als jij de enige bent die ermee weg zult gaan, is dat geen probleem. Moet bijv. je zusje met b-rijbewijs ermee weg, dan zal dat niet gaan.
Maar ik ben niet helemaal zeker of je inderdaad niet meer mag laden als je je C-rijbewijs haalt, maar logischerwijs zou ik zeggen van niet.
Wellicht dat iemand ander dit zeker weet?

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:13

dank je wel in iede geval voor het meedenken.
het klinkt allemaal wel heel logisch zoals je het brengt...
maar wellicht dat iemand anders nog andere inzichten heeft :-)

natuurlijk zal ik me ook op meer formele wijze orienteren... nu zijn het alleen nog maar gedachtes waar ik mee speel, voorlopig is er nog geen vrachtwagen aangeschaft en is het C rijbewijs nog niet gehaald :-)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:51

E.a. is afhankelijk van de orginele samenstelling van je voertuig.

Als je oorspronkelijke chassis ontworpen is op 3500kg, kan je dus niets omhoog laten aanpassen.
Je ziet ook voertuigen die bijvoorbeeld naar keuze te leveren zijn als 4000kg chassis (C rijbewijs) of als B rijbewijs specificatie (3500kg). Het verschil zit hem vrijwel altijd in het laadvermogen.

Bovenstaande is gewoon mogelijk met bijvoorbeeld een Fiat Ducato enige verschil tussen de 3500kg versie of de 4000kg versie zijn de banden (hoger draagvermogen).

De RDW gaat dus kijken naar de orginele typegoedkeuring. Het is dus niet te zeggen of dat met jouw voertuig kan.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:37

Het zal inderdaad ook afhangen van de auto zelf. Ik was met mijn antwoord uitgegaan van een teruggekeurde vrachtwagen, stom natuurlijk want je hebt ook de auto's zoals een renault master of iets dergelijks, wat altijd een B-rijbewijs auto zal blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:21

moire schreef:
Misschien weet iemand hier het antwoord op mijn vraag.
Wat als ik een vrachtwagen B rijbewijs aanschaf (met B rijbewijs maximaal totaal gewicht 3500kg), en daarnaast mijn C-rijbewijs haal, mag de vrachtwagen dan zwaarrder beladen worden.
De vraag is gebaseerd op het feit dat veel vrachtwagens B rijbewijs uiteindelijk maar 1 paard mogen laden om niet over die 3500kg heen te gaan. Maar dat is volgens mij gebaseerd op regels nav het B rijbewijs, en niet nav het maximaal te belasten gewicht van de vrachtwagen.
Is mijn vraag helder? Weet iemand hier het antwoord op?

Nope. 3500kg is 3500kg, daar helpt geen enkel rijbewijs aan, zoals je al ontdekt hebt.

ECHTER!!! Wanneer je een nieuwe wagen besteld, kun je die wagen zodanig laten bouwen dat je een TMM van 4250kg hebt en toch met een B-rijbewijs mag rijden. Als je heel goed gaat zoeken, kun je zelfs een tweedehands wagen vinden met deze truc.

De truc werkt als volgt: Aan de auto wordt vast een aanhanger gekoppeld met een TMM van 750kg. Deze aanhanger draagt een deel van de laadbak en heeft een eigen gewicht van ongeveer 150kg. Je netto toename van het laadvermogen is dus ongeveer 600kg.
De keerzijde van deze truc is dat je met deze auto geen aanhanger meer kunt trekken. Immers, de wet verbiedt het om een aanhanger aan een aanhanger te koppelen en die aanhanger zit al onder je auto. Volg je nog?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:24