Welke trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:25

ikke schreef:
Op dat antwoord hoef je niet te wachten, ik teken het haarfijn voor je uit :D
Even los van de regels rondom B en B-E rijbewijs, gaat het er ook om dat de auto het feitelijke gewicht van de trailer mag trekken.

Dat is net het discussiepunt, leuk dat je het "uittekent", meestal is de eigenlijke handhaving ook zo, maar is de regelgeving en verzekeringsvoorwaarden voor uitkering gebaseerd op de MTM.
Waar baseer jij je uitleg op dan ??

Grtz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:43

baretta schreef:
ikke schreef:
Op dat antwoord hoef je niet te wachten, ik teken het haarfijn voor je uit :D
Even los van de regels rondom B en B-E rijbewijs, gaat het er ook om dat de auto het feitelijke gewicht van de trailer mag trekken.

Dat is net het discussiepunt, leuk dat je het "uittekent", meestal is de eigenlijke handhaving ook zo, maar is de regelgeving en verzekeringsvoorwaarden voor uitkering gebaseerd op de MTM.
Waar baseer jij je uitleg op dan ??

Grtz.

Art 15 reglement rijbewijzen, lid 1 C http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... 30-01-2012
De verzekering staat niet boven de wet en moet zich daar dus gewoon aan houden!

Het verschil zit 'm in de optelsom voor rijbewijs B, die uitgaat van TMM van auto en trailer, maar nergens staat in de wet dat die auto dat trailergewicht ook daadwerkelijk moet mogen trekken!
De wet zegt wel dat de trekkende auto het feitelijke gewicht van de aanhanger moet mogen trekken, inkl de vertikale last op de kogel. Nergens staat dat dat de TMM is.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:02

Vraag & antwoord via info@rdw.nl

Vraag / opmerking : Even een vraag over TMM, daar dit al een behoorlijke tijd een discussie opleverdt bij ons en wij nu toch graag een duidelijk onderbouwd antwoord zouden willen hebben.

Als een (personen)auto een maximum toegestaan gewicht mag hebben aan de trekhaak van b.v. 1300 kg en er hangt een aanhanger aan met een MTM van 2000 kg, maar het lege eigen gewicht van de aanhanger is 750 kg en hij is beladen met 500 kg goederen, dus totaal, in feite, 1250 kg.
Ben je dan strafbaar (of verzekeringstechnisch niet gedekt) of is dat toegestaan op die manier ??
Hopelijk kun u mij ook verwijzen naar de artikelen die dit weergeven//verduidelijken.

Antwoord; Om met een aanhangwagen te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

· de lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen

· én de toegestane maximum massa van de totale combinatie ( maximum massa aanhangwagen én Technische maximum massa voertuig) mag niet meer dan 3500 kg zijn.

In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht

Het werkelijk te trekken gewicht mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van het motorvoertuig. Dit trekvermogen staat op het Voertuigbewijs vermeld (ongeremd en geremd).

Voorbeeld
Als er op uw Voertuigbewijs staat dat u 1300 kilo mag trekken, maar de aanhangwagen kan beladen worden tot 2000 kilo, dan mag u de aanhangwagen dus slechts beladen tot 1300 kilo.

Als u de maximum massa van uw auto niet weet, kunt u deze opvragen bij de dealer of importeur.

Meer informatie kunt u vinden op de website van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), http://www.cbr.nl. Op deze site kunt u ook de brochure ‘aanhangwagen en caravans trekken’ downloaden. Klik op “brochures” en kies voor ‘aanhangwagens en caravans’.

Hoe is dit in het buitenland geregeld?
Deze informatie kunt u krijgen bij de buitenlandse instantie in het land waar u gaat rijden.

Retourvraag; in reactie op uw (bijgevoegde) antwoord heb ik nog wat specifieke vragen die u voor mij hopelijk kunt verduidelijken.

1. Een bestuurder heeft een B-rijbewijs, een auto met een eigen gewicht van 1588 kg, een trailer met een TMM van 1600 kg (maar een eigen gewicht van 640 kg) én wil deze beladen met een belading van 650 kg.
- Mag dit, of is de auto 13 kg "te licht" of kun je uitgaan van het feitelijk gewicht, wat dus 1290 kg is en ruim ónder de 1588 blijft.
- Moet het evt. laadvermogen (op papier) van de AUTO ook meegenomen worden in de totaaltelling voor de 3500 kg ??

- Met BE-rijbewijs, mag je zoals ik van u begreep, dus wel alleen met het feitelijke gewicht rekening houden ??
En dus (b.v.) met een auto met een maximaal toegestaan getrokken gewicht van 1400kg, wél een aanhanger met een TMM van 2200 kg trekken, mits de feitelijke belading niet boven de 1400 kg samengesteld gewicht uitkomt ??

Retourantwoord; In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
1. De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhangwagen maximaal mag wegen.

De auto heeft een ledig gewicht van 1588 kg, de technische maximum massa van de aahangwagen is 1600 kg.

Dit is met een B rijbewijs niet toegestaan ( zie eerder antwoord van de RDW )

2. De toegestana maximum massa van de aanhangwagen plus de toegestane maximum massa van de auto ( dus de totale combinatie ) mag niet meer zijn dan 3500 kg.

3. Met een BE rijbewijs is het totale gewicht van 3500 kg niet van belang.

4. U moet altijd letten op het trekvermogen van de auto. Met een BE rijbewijs mag u het totale gewicht van de aanhangwagen nooit meer zijn dan het trekvermogen van de auto.

Bij deze de duidelijke antwoorden van de RDW.
We hebben dus allebei, gedeeltelijk gelijk.
Met een B-rijbewijs moet je auto zwaarder zijn dan de TMM van de trailer, ook als je er minder in laadt en je moet onder de 3500kg totaal gewicht blijven.
Met een BE-rijbewijs mag het totale gewicht van de aanhangwagen nooit meer zijn dan het trekvermogen van de auto.
Mij is het duidelijk.

Grtz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:55

baretta schreef:
Vraag & antwoord via info@rdw.nl

Vraag / opmerking : Even een vraag over TMM, daar dit al een behoorlijke tijd een discussie opleverdt bij ons en wij nu toch graag een duidelijk onderbouwd antwoord zouden willen hebben.

Als een (personen)auto een maximum toegestaan gewicht mag hebben aan de trekhaak van b.v. 1300 kg en er hangt een aanhanger aan met een MTM van 2000 kg, maar het lege eigen gewicht van de aanhanger is 750 kg en hij is beladen met 500 kg goederen, dus totaal, in feite, 1250 kg.
Ben je dan strafbaar (of verzekeringstechnisch niet gedekt) of is dat toegestaan op die manier ??
Hopelijk kun u mij ook verwijzen naar de artikelen die dit weergeven//verduidelijken.

Antwoord; Om met een aanhangwagen te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

· de lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen

· én de toegestane maximum massa van de totale combinatie ( maximum massa aanhangwagen én Technische maximum massa voertuig) mag niet meer dan 3500 kg zijn.

In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht

Het werkelijk te trekken gewicht mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van het motorvoertuig. Dit trekvermogen staat op het Voertuigbewijs vermeld (ongeremd en geremd).

Voorbeeld
Als er op uw Voertuigbewijs staat dat u 1300 kilo mag trekken, maar de aanhangwagen kan beladen worden tot 2000 kilo, dan mag u de aanhangwagen dus slechts beladen tot 1300 kilo.

Als u de maximum massa van uw auto niet weet, kunt u deze opvragen bij de dealer of importeur.

Meer informatie kunt u vinden op de website van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), http://www.cbr.nl. Op deze site kunt u ook de brochure ‘aanhangwagen en caravans trekken’ downloaden. Klik op “brochures” en kies voor ‘aanhangwagens en caravans’.

Hoe is dit in het buitenland geregeld?
Deze informatie kunt u krijgen bij de buitenlandse instantie in het land waar u gaat rijden.

Retourvraag; in reactie op uw (bijgevoegde) antwoord heb ik nog wat specifieke vragen die u voor mij hopelijk kunt verduidelijken.

1. Een bestuurder heeft een B-rijbewijs, een auto met een eigen gewicht van 1588 kg, een trailer met een TMM van 1600 kg (maar een eigen gewicht van 640 kg) én wil deze beladen met een belading van 650 kg.
- Mag dit, of is de auto 13 kg "te licht" of kun je uitgaan van het feitelijk gewicht, wat dus 1290 kg is en ruim ónder de 1588 blijft.
- Moet het evt. laadvermogen (op papier) van de AUTO ook meegenomen worden in de totaaltelling voor de 3500 kg ??

- Met BE-rijbewijs, mag je zoals ik van u begreep, dus wel alleen met het feitelijke gewicht rekening houden ??
En dus (b.v.) met een auto met een maximaal toegestaan getrokken gewicht van 1400kg, wél een aanhanger met een TMM van 2200 kg trekken, mits de feitelijke belading niet boven de 1400 kg samengesteld gewicht uitkomt ??

Retourantwoord; In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
1. De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhangwagen maximaal mag wegen.

De auto heeft een ledig gewicht van 1588 kg, de technische maximum massa van de aahangwagen is 1600 kg.

Dit is met een B rijbewijs niet toegestaan ( zie eerder antwoord van de RDW )

2. De toegestana maximum massa van de aanhangwagen plus de toegestane maximum massa van de auto ( dus de totale combinatie ) mag niet meer zijn dan 3500 kg.

3. Met een BE rijbewijs is het totale gewicht van 3500 kg niet van belang.

4. U moet altijd letten op het trekvermogen van de auto. Met een BE rijbewijs mag u het totale gewicht van de aanhangwagen nooit meer zijn dan het trekvermogen van de auto.

Bij deze de duidelijke antwoorden van de RDW.
We hebben dus allebei, gedeeltelijk gelijk.
Met een B-rijbewijs moet je auto zwaarder zijn dan de TMM van de trailer, ook als je er minder in laadt en je moet onder de 3500kg totaal gewicht blijven.
Met een BE-rijbewijs mag het totale gewicht van de aanhangwagen nooit meer zijn dan het trekvermogen van de auto.
Mij is het duidelijk.

Grtz.

Joh, dit staat gewoon letterlijk zo in de FAQ beschreven, al jaaaaren geleden (in 2006 om precies te zijn) door ondergetekende en auteur opgemaakt. [TAO] FAQ TAO

En nee, sorry, ik heb gewoon gelijk, niet eens gedeeltelijk. Het verhaal van de RDW klopt uiteraard, daar hoef je niet aan te twijfelen, maar mijn verhaal wijkt daar niet van af. Dat jij het anders leest, ligt dan wellicht aan een minder handige woordkeuze, het doet niks af aan de inhoud of het waarheidsgehalte daarvan.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:33

Dat je gelijk had, kon ik lezen en idd het hangt er vanaf, hoe je het wil interpreteren.
IK zat er iig wél naast :o , ging er altijd vanuit dat TMM van de aanhanger, óók bij het hebben van BE, bepalend was. Zoals ik nu lees/begrijp is, volgens de regels, met BE, het feitelijk gewicht bepalend icm met het toegestane trekvermogen van de auto +:)+
Had ik het toch ergens verkeerd opgeslagen, of een wijziging over het hoofd gezien :oo En dat voor iemand die alle dagen "aan de weg ligt" >;) ~~}>
Verhelderend zo'n discussie :D

Grtz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:45

baretta schreef:
Dat je gelijk had, kon ik lezen en idd het hangt er vanaf, hoe je het wil interpreteren.
IK zat er iig wél naast :o , ging er altijd vanuit dat TMM van de aanhanger, óók bij het hebben van BE, bepalend was. Zoals ik nu lees/begrijp is, volgens de regels, met BE, het feitelijk gewicht bepalend icm met het toegestane trekvermogen van de auto +:)+
Had ik het toch ergens verkeerd opgeslagen, of een wijziging over het hoofd gezien :oo En dat voor iemand die alle dagen "aan de weg ligt" >;) ~~}>
Verhelderend zo'n discussie :D

Grtz.

De regels zijn niet gewijzigd sinds ze in 1984 zijn ingevoerd, maar je moet erg goed opletten dat je het goed leest en juist interpreteerd. Hoe goed dat gebeurt blijkt wel uit de vele fouten die telkens weer worden geschreven in de topics die erover gemaakt zijn.

In dat opzicht zal het met de nieuwe regels niet veel beter worden. Het wordt iets simpeler, maar je moet nog steeds goed opletten om het juist te lezen.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:28

ikke schreef:
De regels zijn niet gewijzigd sinds ze in 1984 zijn ingevoerd, maar je moet erg goed opletten dat je het goed leest en juist interpreteerd. Hoe goed dat gebeurt blijkt wel uit de vele fouten die telkens weer worden geschreven in de topics die erover gemaakt zijn.

In dat opzicht zal het met de nieuwe regels niet veel beter worden. Het wordt iets simpeler, maar je moet nog steeds goed opletten om het juist te lezen.

Mijn rijbewijzen en certificaten/diploma's zijn van ruim vóór 1984 :D , maar evenwel geen excuus want je moet de wijzigingen wel in de gaten houden idd :j
De regels zijn idd voor meer uitleg vatbaar en zelfs de meeste agenten weten niet de volledige toepassing. Verscheidene keren meegemaakt dat er toch wel wat schortte aan de kennis van de controlerend agent. Wel logisch met al die aparte regels voor andere voertuigen en rijbewijzen 8)7

Je komt hier idd de meest wilde, "echt gebeurde" verhalen tegen van "ervaringsdeskundigen" waarvan je maar af moet wachten of ze waar zijn en of ze überhaupt al een rijbewijs hebben. :+

Maar volgens mij dwalen we een beetje af van wat de TS bedoelde :o :D

Is "Ferdo" al wat wijzer over zijn trailer :? ??

Grtz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:36

baretta schreef:
ikke schreef:

Mijn rijbewijzen en certificaten/diploma's zijn van ruim vóór 1984 :D , maar evenwel geen excuus want je moet de wijzigingen wel in de gaten houden idd :j
De regels zijn idd voor meer uitleg vatbaar en zelfs de meeste agenten weten niet de volledige toepassing. Verscheidene keren meegemaakt dat er toch wel wat schortte aan de kennis van de controlerend agent. Wel logisch met al die aparte regels voor andere voertuigen en rijbewijzen 8)7

Je komt hier idd de meest wilde, "echt gebeurde" verhalen tegen van "ervaringsdeskundigen" waarvan je maar af moet wachten of ze waar zijn en of ze überhaupt al een rijbewijs hebben. :+

En dat is dan weer een waarheid als een }:0

Aan de andere kant ben ik eens aangehouden tijdens een controle waarbij overduidelijk de jonge-agenten-in-opleiding de regels in de praktijk moesten leren toepassen.
Ik kreeg dus een boete omdat ik geen papieren bij had, maar dat de aanhanger geen mistlicht had (dat was op dat moment net verplicht) werd door niemand opgemerkt!
Er was dan wel weer een zinvolle discussie met een ouwe-rot-in-het-vak over de hulpkoppeling die erop zat. Hij kon me met echte argumenten overtuigen dat het verstandiger was die hulpkoppeling te verwijderen. Leuk joh, veranderende wetgeving.........

baretta schreef:
[
Maar volgens mij dwalen we een beetje af van wat de TS bedoelde :o :D

Is "Ferdo" al wat wijzer over zijn trailer :? ??

Grtz.

Oeps, sorry :o
Laatst bijgewerkt door ikke op 04-02-12 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade

Re: Welke trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:42

ik lees nog steeds geinteresseerd mee hoor, dwaal maar lekker verder :7 :+

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 15:24

Nee we zijn er nog steeds niet uit...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 15:58

er wel al uit of het repareren of een nieuwe wordt? zijn ifor, humbauer, atec en xxtrail nog steeds de enige kandidaten, of kijken jullie ook naar andere merken? bv heja, equi-trek, henra, bockmann

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 00:34

Weten we ook nog niet. Het is zo dat m'n ouders het moeten betalen, maar mijn vader wilt dat niet want hij werkt niet voor paarden zegt ie altijd.
En ik kan het niet betalen. Dus we zitten even in de probleempjes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:03

Ferdo schreef:
Weten we ook nog niet. Het is zo dat m'n ouders het moeten betalen, maar mijn vader wilt dat niet want hij werkt niet voor paarden zegt ie altijd.
En ik kan het niet betalen. Dus we zitten even in de probleempjes.

Jij betaald alles aan je paarden helemaal zelf? Zo niet, dan betaald (en werkt) je pa dus ook voor de paarden, moet ie verder niet zeuren }:)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 20:41

Ik heb m'n pony & paard zelf betaald, m'n zadel zit ik af te betalen (ghehe wow zadels zijn duur :+) en voor de rest soms eens een les. De rest betaald hij :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:50

Ferdo schreef:
Ik heb m'n pony & paard zelf betaald, m'n zadel zit ik af te betalen (ghehe wow zadels zijn duur :+) en voor de rest soms eens een les. De rest betaald hij :P

Hij moet dus niet zeuren }:)

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:56

Hier een Ifor Williams fan :)
Ik heb voor de aanschaf ook even getwijfeld toen ik las dat deze trailers "rammelkasten" zouden zijn. Mijn trailer is bijna een jaar oud en ik ben meer dan tevreden. Ik weet uit ervaring dat het geen rammelkasten (meer) zijn, want er zit een camera in de trailer die ook het geluid uit de trailer meegeeft in de auto. Ik hoor geen andere geluiden dan die van de paarden zelf.

Nog afgezien van de degelijkheid en design, vind ik de voorlader ook erg prettig.

Veel succes met je overweging!

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:50

Ifor is gewoon goed, klaar +:)+ Mss niet geschikt voor iedereen, maar wel goed.
Rammeltjes kun je wegwerken en je kunt je afvragen of je je paard aan de trailer, of je trailer aan het paard moet wennen.
Wel moet je bij 2e-handse oppassen voor de spreekwoordelijke uitzonderingen en of ze goed onderhoud hebben gehad. Alles kan kapot natuurlijk >;)

Grtz.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:23

Hier ook een tevreden, wat meer dan tevreden, Ifor Wiliams gebruiker.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:24

baretta schreef:
Maar als je voldoende budget hebt is dit ook een leuke, mooie en degelijke optie http://www.riven.nl/
Een nieuw merk, maar met eigen ogen gezien hoe hij gebouwdt is en hoe makkelijk hij rijdt en hoe stevig hij is. Zeker een waardig alternatief (vind ik)

Succes, grtz.

Wij hebben exact dezelfde trailer, alleen met ander logo. Is Vans-Fautras in andere handen over gegaan?
Inderdaad wel een heel degelijke trailer

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:42

Ik ben sinds een jaar in het bezit van een Cheval Liberte. Niet echt een bekend merk, maar ik vind het een zeer complete trailer voor het geld. Wij hebben de aluminium uitvoering, maar je kunt ook kiezen voor polyester. Ik vind het een zeer fijne trailer om mee te rijden, zelfs als hij leeg is. Zeker voor een hobby-ruiter een leuk ding, zeker qua prijs!
Wij hebben ook naar andere trailers gekeken rond dezelfde prijsklasse, maar dat is echt van compleet andere kwaliteit. Deze is goed afgewerkt en kan best tegen een stootje. Echt de moeite waard om even naar te kijken als je toch aan het rondkijken bent.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:16

Sammyoo schreef:
baretta schreef:
Maar als je voldoende budget hebt is dit ook een leuke, mooie en degelijke optie http://www.riven.nl/
Een nieuw merk, maar met eigen ogen gezien hoe hij gebouwdt is en hoe makkelijk hij rijdt en hoe stevig hij is. Zeker een waardig alternatief (vind ik)

Succes, grtz.

Wij hebben exact dezelfde trailer, alleen met ander logo. Is Vans-Fautras in andere handen over gegaan?
Inderdaad wel een heel degelijke trailer

Wat ik begrepen heb van wat de NL eigenaar/dealer, dan is dit een samenwerkingsverband voor o.a. Nl, met eigen inbreng/aanpassingen, de "franse slag" is aangescherpt. Maar dit is "horen van". Ken deze man wel als eerlijk en gedreven.
Weet wel dat het een hele makkelijk bruikbare, degelijke trailer is met veel innovatieve dingen. Zeker niet voor iedereen (weggelegt <<) ) maar ik zou hem zó kopen als ik een 2-paards zou zoeken en ik het budget er voor had.
Er zitten voordelen aan de schuinstand van het paard tijdens het rijden, de laagte van de vloer (instappen zonder klep) en de RVS afwerking. Onderstel is zéér stabiel, ook bij hogere snelheiden en goed comfortabel voor de dieren. Zeker de "kunstof/polyester" vloer is superbetrouwbaar en oersterk.
En dat is wel eigen ervaring.

Grtz.

QueenHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 12:33

de kogel is door de kerk, we hebben gisteren beslist dat het een nieuwe trailer zal worden
hebben gekozen voor het merk xtrail, type jade,omdat dit binnen ons budget viel en de anderen er te veel boven zaten
nu hoop ik dat er enkele hier op het forum deze trailer ook hebben, of gewoon een trailer van xtrail, en dat ze mij de positieve en negatieve punten kunnen doorgeven
btw ik ben de mama van ferdo,daarmee dat ik het op dit topic bijzet
dus al jullie positieve en negatieve ervaringen laat maar komen, eigenlijk hoop ik dat er niet te veel negatieve zaken zijn, want dan kunnen we opnieuw beginnen met zoeken.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:01

BBQUEEN schreef:
de kogel is door de kerk, we hebben gisteren beslist dat het een nieuwe trailer zal worden
hebben gekozen voor het merk xtrail, type jade,omdat dit binnen ons budget viel en de anderen er te veel boven zaten
nu hoop ik dat er enkele hier op het forum deze trailer ook hebben, of gewoon een trailer van xtrail, en dat ze mij de positieve en negatieve punten kunnen doorgeven
dus al jullie positieve en negatieve ervaringen laat maar komen, eigenlijk hoop ik dat er niet te veel negatieve zaken zijn, want dan kunnen we opnieuw beginnen met zoeken.

Wat kost die xtrail Jade dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:13

davy schreef:
BBQUEEN schreef:

Wat kost die xtrail Jade dan?

http://www.deboer-aanhangwagen.nl/producten/12-paarden

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 21:03

---