Wat doe jij als lesklantje valt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Re: Wat doe jij als lesklantje valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:39

Of je laat ze in de houding liggen waarin ze zijn gevallen. Want ook met iemand gestrekt/plat laten liggen of iemand laten zitten kan je ruggenwervels/zenuwbanen etc. beschadigen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 01:18

Als ze vallen vraag ik eerst even of ze in orde zijn, zo niet dan laat ik iemand de stalhulp met EHBO halen. Daarna komt de pony, vaak is er al iemand toegesneld om de pony even vast te houden. Zijn ze okee dan zeg ik iets als 'paardrijden leer je met vallen en opstaan!' en laat ik ze weer opstappen, wandel ik even naast ze mee om even over het vallen te praten en over wat er gebeurde waardoor de pony bokte/schrok/raar deed. Bij mijn gevorderde ruiters betekent vallen trakteren, en andersom ook: als ik van mn paard af kletter trakteer ik! :))

Als het gaat om een iets te ondeugende pony die voor de zoveelste keer iets flikt dan wil ik er ook wel op stappen, ik doe dit ook af en toe bij de manegepony's hier op stal. Zo nu en dan heeft er eentje door dat als ie vaak genoeg 'schrikt' of een bok geeft hij naar stal mag, als ik in de buurt ben wordt er wel eens gevraagd of ik er even op wil. Vaak is alleen de instelling 'je gaat je nu gedragen en zo niet dan zwaait er wat' al genoeg, en dan schakelt het knopje om naar 'als ik vervelend ben moet ik daarna heel hard werken'.

ik geef zelf privéles (1-2 lessers tegelijk) aan een paar gevorderde ruiters van 10-15 jaar en aan 2 beginnende volwassenen, ik verwacht geen krokodillentranen, als ze huilen is er iets goed mis.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:30

@Tammy: Mensen kunnen ook huilen van de schrik. Dat kan bij een volwassen persoon net zo goed gebeuren, dus om nou te zeggen dat er gelijk wat goed mis is als iemand huilt, ben ik het niet mee eens. Misschien is het zo bij jou klanten, want die ken je goed, maar een volwassen persoon kan ook last hebben van krokodillentranen ;)

Wat betreft het eraf vallen en niet weten of iemand ernstig letsel heeft: niet aan lopen trekken of doen, gewoon laten liggen in de positie waarin ze gevallen zijn en dan zsm hulp inschakelen. Als je perse iemand wil verplaatsen of in een andere positie wilt leggen, kan je ze het beste in de stabiele zijligging leggen.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:56

:') Offtopic: Gisteren de meest mooie val gezien.
Meisje zat net op haar pony. Ik begin altijd met de vraag of ze de pony al eerder hebben gereden, of in dit geval of ze de pony thuis nog had gereden(eigen pony). Dus ik liep ernaast, in een rustig stapje.... gaat die pony zich even uitschudden(niks geen gemenigheid dus). En dat meisje zo in slow motion op de hals en met een koprol in het zand. Die pony stond er echt zo bij van: "wat doe jij nou?"

On toppic: In de les stap ik nooit op een pony. Ze moeten er bij ons ook altijd weer op, uitzonderingen/blessuregevallen daar gelaten natuurlijk. En dan gaan rijden. Als een pony echt heel dwars is stapt er de volgende dag even een gevorderde ruiter op. Maar goed, met dit weer zijn er veel meer boefjes te vinden. Zat gisteren zelf ook op eentje: ineens de oren erop en hij zet aan.... ik had er niets meer aan te houden, en een lol dat ze aan de kant hadden(tis niet zon kleintje: 1.75 en een beer van een paard).
Als het buiten zo koud is gaan we na een tijdje lekker los stappen ook snel draven en lang galopperen. Voor de pony's ook wel fijn kunnen ze even hun energie kwijt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:13

Daarom is een goede bedrijfs aansprakelijkheids verzekering een must als je les geeft, ook al is het maar je buurmeisje of vriendinnetje!

Afhankelijk van de val... Eerst rustig laten liggen en het lichaam laten checken op breuk.
Daarna overeind en voelen waar de pijn zit, wandelen en als ze willen gaan ze er weer op, anders gaan we verder met grondwerk.
Bij letsel gevallen EHBO en zonodig ambu. Wel een formulier invullen van letstel!!! Ook als klant zelf weer naar huis wilt en later blijkt iets mankeren, dan heb je bewijs.