gevallen met Cap = vervangen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:09

StefenFrens schreef:
Zal zeker een kern van waarheid in het verhaal zitten, maar het komt de verkopers ook allang goed uit, als mensen vooral maar braaf hieraan meedoen. ;)

Niet om het één of ander hoor, maar het is geen verkooppraatje. Het is hierboven al een paar keer uitgelegd dat een cap de val absorbeert met een breuklijn. Dit principe is vergelijkbaar met de kreukelzone van een auto. Hoewel je bij een cap misschien niet ziet aan de buitenkant dat deze breuklijn is gebroken absorbeert de cap toch significant minder energie bij een val. (stukje natuurkunde)

Je stapt toch ook niet met een veilig gevoel in een auto waarvan de kreukelzone helemaal in elkaar zit?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:26

StefenFrens schreef:
Als ik na elke val mijn dure cap zou moeten vervangen ben ik niet een maar vijf ribben kwijt!
Hij moet gewoon langer mee kunnen vind ik, daar koop je 'm toch voor!
Zal zeker een kern van waarheid in het verhaal zitten, maar het komt de verkopers ook allang goed uit, als mensen vooral maar braaf hieraan meedoen. ;)

Nee, je koopt hem om je hoofd bij 1 val te beschermen. Als je een dure cap wilt, dan is dat aan jou, maar als je er 1 keer goed mee valt is hij net zo onveillig als een goedkopere cap waar je op gevallen bent.

Helemaal geen verkooppraatje. Ja zeggen dat een dure cap beter is, dat is een verkooppraatje. Niet dat hij vervangen moet worden na een val op je hoofd.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 08:56

Xip schreef:
montyjansen schreef:
als een cap beschadigd is door een val dan krijg je van de verzekering een nieuwe, liever betalen ze een cap dan hoofdletsel.

Wat denk je, geldt dat nog na 8 jaar? :D

Weet wel bijna zeker dat dat niet meer geld. :(:)

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:00

montyjansen schreef:
Xip schreef:
Wat denk je, geldt dat nog na 8 jaar? :D

Weet wel bijna zeker dat dat niet meer geld. :(:)

Nou ja, dan maar gewoon zelf een nieuwe kopen :+

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:03

druppeltje schreef:
Ik schrik er van hoeveel mensen nonchalant met zichzelf (of met hun kinderen) omgaan. Iedereen weet dat het voor motorhelmen en brommerhelmen geldt, en daarbij het is je hoofd en je hersenen! Al is het een verkoperspraatje, ik ga die gok niet nemen hoor. Op je hoofd vallen, of cap laten vallen is voor mij zeker vervangen. Het zijn mijn hoofd en hersenen, daar ga ik geen risico mee lopen.

En ja, het is even zuur, maar straks een hersenletsel omdat je dacht dat iets een verkoperspraatje was, is nog veel zuurder! En dan mensen die zeggen dat ze een dure cap hebben, ze voldoen allemaal aan dezelfde eis. Dus een duurdere cap is na een val echt niet beter. Dan maar een minder dure cap, die je wel kan vervangen mocht het nodig zijn.

Ik vind het echt wat overdreven om dit nonchalant te noemen.
Er is wel gedelijk verschil van kwaliteit in dure en goedkope cap's! Dat is iets anders als dat ze allemaal aan dezelfde veiligheidsnorm moeten voldoen..
Ik ga dan liever voor een dure en daarmee JUIST goede berscherming.

KozieZ

Re: gevallen met Cap = vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:18

Dat duurder beter is houdt gewoon op zodra je valt. Tijdens die ene val zou het per cap iets kunnen verschiillen, maar net zoals je bij een goedkope cap niet in het kunststof kan kijken, kan je dat met een dure cap ook niet.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:10

PriscaZ en Xip, het zal zeker waar zijn, maar het zal ook liggen aan de manier waaróp je valt.
Als je duidelijk op je hoofd terecht komt of ergens tegenaan met je hoofd en de cap duidelijk beschadigd is, dan zal ik indd ook niet meer met een veilig gevoel 'm nog eens gebruiken en hem ook zeker vervangen.
Echter als ik val en mijn cap hoeft niets op te vangen of krijgt een klein tikje, dan ga ik er vanuit dat hij toch niet meteen kapot is van binnen. Dat zou 'm dan toch niet erg veilig maken in the first place!
Indd, je kunt er niet in kijken en het bovenstaande zal zeker voor iedere cap gelden en ja ik kén het verhaal van de breuklijn, maar ik denk dat de schade wel degelijk afhankelijk is van de mate van de klap die de helm te verduren krijgt.
Verder is het wat veiligheid betreft ook belangrijk dat een cap goed zit, daarom zou ik sowieso altijd voor een duurdere gaan, ook al is hij dan misschien even beschadigd bij een goede klap als een goedkopere.
Wat de breuklijn betreft en het vergelijk met een auto. Dat vind ik appels met peren vergelijken..
Als ik zie in wat voor auto's mensen vaak rondkoetsen, alleen omdat her zo'n dure investering is om een nieuwe te kopen voor hun eigen veiligheid en die van anderen.. Dan vind ik het dus een beetje hypocriet om te zeggen je stapt toch ook niet in een kapotte auto, waarvan de breuklijn beschadigd is..

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:17

druppeltje schreef:
Ik schrik er van hoeveel mensen nonchalant met zichzelf (of met hun kinderen) omgaan. Iedereen weet dat het voor motorhelmen en brommerhelmen geldt, en daarbij het is je hoofd en je hersenen! Al is het een verkoperspraatje, ik ga die gok niet nemen hoor. Op je hoofd vallen, of cap laten vallen is voor mij zeker vervangen. Het zijn mijn hoofd en hersenen, daar ga ik geen risico mee lopen.

En ja, het is even zuur, maar straks een hersenletsel omdat je dacht dat iets een verkoperspraatje was, is nog veel zuurder! En dan mensen die zeggen dat ze een dure cap hebben, ze voldoen allemaal aan dezelfde eis. Dus een duurdere cap is na een val echt niet beter. Dan maar een minder dure cap, die je wel kan vervangen mocht het nodig zijn.

Moest wel een beetje lachen, je ava is wel een beetje tegenstrijdig met wat je net typt, haha. :)

Als je hard op je hoofd valt en je neemt geen nieuwe cap, kun je net zo goed zonder cap gaan rijden. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid, moet je ook helemaal zelf weten. Maar rijden met een kapotte cap raad ik je niet aan.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:36

Naar mijn mening hoef je een cap alleen te vervangen als je op je hoofd bent gevallen. Ik ben ook al vaker met mijn cap gevallen. Maar al deze keren viel ik op mijn rug, of op mijn arm. Dus dan vind ik het niet nodig om gelijk een nieuwe cap te kopen. Wel ben ik een keer met mijn hoofd op het hek gevallen, toen heb ik wel een nieuwe cap gekocht. :)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 18:41

ha nou die van mij hoefde ik niet na te laten kijken toen ik met m'n kop tegen de boom geklapt was zat er een hele scheur in die was duidelijk aan vervanging toe toch vond iemand anders dat hij nog best bruikbaar was

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:31

KirstenVosje schreef:
Moest wel een beetje lachen, je ava is wel een beetje tegenstrijdig met wat je net typt, haha. :)
.

Haha dat klopt, zat ik me ook achteraf te bedenken :D. Gelukkig is dit met een fotoshoot en weet ik van mezelf dat ik verder altijd een veilige cap op heb. Ik snap gewoon niet dat mensen denken dat een cap na een val nog veilig is, maar mijn punt was al duidelijk :D.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:47

Zoals ik al eerder zei, val je echt op je hoofd dan is de cap inderdaad niet veilig meer daarna en aan vervanging toe, zeker natuurlijk als hij zelfs van buiten beschadigingen vertoont.
Een kapotte cap is net zo schadelijk als geen cap en ik ben zeker voorstander van met cap rijden.
Ik vind alleen dat er een duidelijk verschil is tussen als je valt en je cap hoeft niks op te vangen of een kleine tik, en duidelijk op je hoofd terecht komen of er een flinke klap tegen krijgen.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:05

StefenFrens schreef:
Wat de breuklijn betreft en het vergelijk met een auto. Dat vind ik appels met peren vergelijken..

Nou, ik kan je vertellen, het natuurkundige principe erachter is hetzelfde: absorberen van energie bij (in het geval van een auto) een botsing of (in het geval van een cap) een val. Die constructie doet het maar één keer, daarna zal hij geen energie meer absorberen

StefenFrens schreef:
Als ik zie in wat voor auto's mensen vaak rondkoetsen, alleen omdat her zo'n dure investering is om een nieuwe te kopen voor hun eigen veiligheid en die van anderen.. Dan vind ik het dus een beetje hypocriet om te zeggen je stapt toch ook niet in een kapotte auto, waarvan de breuklijn beschadigd is..

Kijk, en dit heeft dus niets met de discussie te maken. ten eerste heeft een auto geen breuklijn, maar een kreukelzone. Een auto waarvan de kreukelzone is ingedeukt wordt 'total loss' verklaard en mag niet meer in gereden worden. Bij een cap gebeurd dit niet, maar zoals ik hierboven al heb uitgelegd absorbeert een cap met een gebroken breuklijn ook de energie van een val niet meer. Omdat je niet zeker kan weten of een breuklijn in een cap gebroken is wordt er aangeraden om na een val (op het hoofd) een nieuwe cap aan te schaffen. Of je dat wel of niet doet moet je natuurlijk zelf weten, maar het is geen verkoop praatje.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:12

Tsja ik ben met de cap die ik nu heb een keer flink gevallen, hij is ontelbare keren op de grond gevallen (dankzij paard of mijn eigen onhandigheid ) en mijn paard vond het een leuk idee om met zijn hoef erin te gaan staan :j

Maar ik heb 'm dus nog steeds en ik rij er ook gewoon mee. :+

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:37

Bedankt voor de info. Xip, ik moet zeggen dat ik niet zo'n natuurkundig expert ben hoor haha. ;)
Interessant en nuttig om te weten!
Ik weet wel dat de kreukelzone van een auto vervangen kan worden (wat veel mensen dus niet doen, ook weer vanwege de kosten). Kon dit ook maar met een cap.. :?

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:55

MaaikeMo schreef:
Ja, het is hetzelfde als bij brommerhelmen, vallen is idd vervangen.

Vanwege hoe zon cap is gemaakt, gaat er binnenin iets kapot waardoor hij de klap de 2e keer niet zo goed opvangt

Zoiets, weet er niet alles van haha

Dat is nie echt waar ik ben 4 keer gevallen en heb nog steeds dezelfde cap maar wel als ik dan gevallen was laten controleren of ie nog heel is en die van mij is gewoon nog steeds heel na 4 flinke valparteitjes

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:06

Ik vind , als je een goedkope cap neemt moet je hem inderdaad vervangen , maar mensen in duurdere en goedkopere caps zit weldegelijk verschil!

ArBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:40

Lieshorses schreef:
Ik vind , als je een goedkope cap neemt moet je hem inderdaad vervangen , maar mensen in duurdere en goedkopere caps zit weldegelijk verschil!

Wat bedoel je met 'verschil'?

Ik sta er wel van te kijken hoe nonchalant er wordt gedaan over het dragen van caps en hoe men hier mee om gaat.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:26

Door 1 val is een cap al niet meer veilig. Oké, het ligt eraan wat voor een val het is, maar door een flinke val, moet je sowieso je cap vervangen!

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:29

Ik deed het voorheen ook nooit! Gevallen? Jammer dan, erop en gaan! Maar tegenwoordig doe ik idd ook als ik echt op mijn hoofd val, koop ik een nieuwe cap! Is soms wel een investering maar mijn hoofd is het waard zullen we maar zeggen!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:30

Ohja, en mensen met dure caps, die kiezen hier toch zelf voor? Je kunt ook tijdens training een goede maar bijv. goedkopere en 'lelijkere' cap dragen dan wanneer je wedstrijden rijd, maar dan nog, kun je zeker vallen met wedstrijden dus vervangen zou altijd wel eens moeten. Je hebt genoeg mooie caps voor weinig. Je gaat toch niet besparen op je eigen veiligheid?!

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:32

Haha! pas was er ergens een topic met caps van bijna 1000 euro! (ja echt) dan baal je idd wel even denk ik! Toch koester ik mijn capje van 60 euro net zo! Maar hij gaat idd wel weg als ik val!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:00

Een duurdere cap heeft vaak een veel betere binnenkant die veel sterker is een veel beter een klap opvangt dan een normale cap.

ArBr schreef:
Lieshorses schreef:

Wat bedoel je met 'verschil'?

Ik sta er wel van te kijken hoe nonchalant er wordt gedaan over het dragen van caps en hoe men hier mee om gaat.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:25

Nogmaals: dat verschil houd op zodra je er een keer mee op je hoofd valt!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:59

Lieshorses schreef:
Een duurdere cap heeft vaak een veel betere binnenkant die veel sterker is een veel beter een klap opvangt dan een normale cap.

Dat is leuk gesteld maar er klopt helemaal niets van, ik zou de test wel eens willen zien die dit aangetoond heeft.
Jaren terug is er een test geweest en daaruit kwam dat een goedkope cap beter was dan een van een duur merk.

Kortom is gewoon een verkooppraatje. Alle caps moeten aan dezelfde veiligheidseisen voldoen, een keer goed vallen op je hoofd en de cap moet vervangen worden ookal is deze €1000 waard.