boos op je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:35

Tot 10 tellen wil vaak ook nog wel eens helpen. Jij en je paard hebben er niks aan als jij boos wordt en dat gaat afreageren.

sannie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:58

Ik weet niet of je een instructeur hebt?
Of verzorgpony?

Maar als je een instructeur hebt kan zij/hij toch tegen je zeggen "tel even tot 10 om rustig te worden" ? of zoiets.
En als je bij je verzorgpony bent, neem iemand mee die het kan zeggen.

elieneke_1

Re: boos op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:39

mss eerst effe denken wat te doen
als je woede voelt zeg dan in jezelf
ik hou van het paard hij doet niets fout ik moet meer mijn best doen en zeker rustig blijven

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:25

"Zagen" is natuurlijk uit den boze... |(
En meestal is het een brevet van onvermogen (...)

Probeer er achter te komen of je zelf goed genoeg in je vel steekt om
met je paard aan het werk te gaan.
Laat het rijden anders een tijdje los en ga LEUKE dingen met hem doen waar je
zelf ook van geniet, speel met hem en verzin leuke dingen om samen te gaan doen ipv rijden,
dan gaan jij en je paard elkaar ook weer leuk vinden (en wil hij weer zijn best voor je gaan doen;
je moet dat ten opzichte van je paard wel eerst verdienen!).

Succes ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:35

Hier heb ik ook wel vaak last van! De laatste tijd loopt mijn pony niet zo fijn meer en schud ze met haar hoofd! Ik kan daar ook erg geiriteerd van worden en dat geeft ik een schop of een tik met de zweep die ze niet heeft verdient en ook trek ik wel eens in haar mond. Daar heb ik ook meteen weer erg spijt van en ik moet dan ook huilen. Ik vindt het ook lastig om niet boos te worden soms ga ik er dan even naast lopen dat help mijn heel erg, maar ik weet dat het heel erg lastig is! Ik heb het nooit in de les want mijn instructeur helpt heel goed en het gaat al wel wat beter en wordt ik dus minder vaak boos :D Ik rij ook een pony van iemand anders en als die niet z`n best doet heb ik dat nooit dan denk ik oww volgende keer beter, maar mijn eigen pony die moet alles perfect doen (zielig he voor hem ) en daar ga ik niet zo makkelijk mee om. Maar ik doe mijn best en probeer niet boos te worden op mijn pony en ik hoop dat mijn tip jouw ook kan helpen!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:53

Ik denk dat iedereen er wel eens last van heeft dat je geïrriteerd raakt omdat het even niet lukt zoals je wilt.
Beste wat je denk ik kan doen is even rustig gaan stappen, goed adem halen en tot 10 tellen.
En als je dan weer rustig bent en de irritatie is weggetrokken dan kan je weer verder gaan rijden.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:57

Jeetje, wat herkenbaar... ik heb dat ook heel erg gehad met mijn pony, ik kon echt zó gefrustreerd raken en daarna natuurlijk spijt. Bedenk je dat je pony niet boos op je blijft, dus ga je niet opeens anders gedragen als je het gedaan hebt.

Een van de dingen die mij zelf heel goed geholpen hebben was vaker zonder zadel met een halstertje rijden, ik weet niet hoe het werkt, maar het hielp :P

Om het probleem direct aan te pakken, doe inderdaad een stapje terug voordat je boos wordt. Ga een rondje stappen aan de lange teugel. Het is heel moeilijk om rustig te blijven, maar het kán wel! Probeer ook aan iemand (instructrice, vriendin?) te vragen om erbij te blijven terwijl je rijdt, vaak gaat het dan al heel anders. Succes!

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:35

Inderdaad herkenbaar en al veel goede dingen over geantwoord. Er is geen oplossing als je je boos voelt, je zit in de verkeerde trein, dus je kan alleen STOPPEN op dat moment. Als je afstapt maakt je paard de link met jouw woede, en kan hij zich veilig voelen ("als ze boos wordt stapt ze af" in plaats van "ik krijg mijn zin", want woede is heel bedreigend voor een paard). Ga lopen fluiten, overdreven uitademen of zuchten, kijk een heel andere kant uit (maar houdt toch contact met hem), doe wat anderen ook schreven: zingen of mopper naar een boom, er is toch niemand die je hoort. En dan gewoon een tijdje lekker samen stappen, bied je verontschuldigen aan dan wordt het weer fijn, doe wat leuks. Het mooist zou zijn als je bij jezelf voelt dat je boos gaat worden, dat het opbouwt, en dan al STOPPEN, zie boven, lach erom: bijna boos geworden, zo doen we dat niet meer, zoiets. Dat stoppen is echt belangrijk want als het te laat krijg je zo'n spijt zoals je zelf schrijft. Ik kan me nu nog herinneren dat ik VEERTIG jaar geleden op jouw leeftijd wel eens woede afreageerde op een paard, vreselijk gewoon, dat kun je niet goed maken. Dus hou die lijst van uitbarstingen kort, is het beste voor jezelf. Je bent niet de enige, verzin net als een heleboel anderen iets waardoor het stopt, daar heb je je hele verder leven wat aan.

ShoanaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:19

Wordt vooral niet té boos op jezelf!
Je wordt dan alleen maar onzeker en daar raak je weer gefrustreerd van.
Besef wat je fout hebt gedaan en probeer het daarna weer. Geef het vooral niet op!
Laatst bijgewerkt door ShoanaJ op 12-02-12 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:54

nou meestal komt het door dat je naar films kijkt en ziet hoe paarden daar alles doen wat de baasjes willen. en als dat niet lukt bij jou gaat dat soms fout. maar gwn goed nadenken voor dat je dat doet en dan rustig tot 10 tellen of miss tot 100 miss wel 1000, hhahhaha grapje

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:01

Tja, ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Je raakt gefrustreerd omdat het even niet lukt, dan reageer je het af op je paard (die niet snapt wat je dan wil), en dan word je later boos op jezelf omdat je dan onaardig deed tegen je paard. En wil je het weer goedmaken door lief te doen.

Het is moeilijk, maar zoals de anderen zeggen, probeer op dat moment afstand te nemen van de situatie. Je kan inderdaad afstappen, maar zelf zou ik of de teugels 'losgooien' en lekker even ontspannen te gaan stappen en even te bedenken waarom het niet lukte. Misschien waren je hulpen niet duidelijk genoeg, als je weet wat je moet doen dan probeer je het, als je ontspannen bent, nog een keer. Als je niet weet wat je nu anders moet doen, dan moet je het niet weer gaan doen maar eerst iemand/ergens hulp vragen. Ga dan in plaats daarvan een oefening doen die je zeker beheerst,

Ga er maar van uit dat meestal een paard niet iets doet om jou te pesten maar het gewoon een communicatie probleem is. Wat niet betekent dat het makkelijk is want ik heb mijn paard ook wel eens gedreigd om een groot stuk behang te zoeken om hem achter te plakken ;-)

Succes met oefenen, en erkennen van het probleem is al een grote stap in de richting van de oplossing

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:04

Heb je nooit dat interview met Anky gelezen? Toen zij begon met -ik geloof- Prisco kreeg ze les van haar vader. Hij zei haar: als je boos wordt, afstappen en een rondje om de bak lopen!
Prisco was niet de makkelijkste.
Anky's eigen woorden: "en ik heb heel wat rondjes om de bak gelopen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:05

:)) geweldig :D

Welcome back, Maanling! :wave:

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:27

Je moet je eisen wat bijstellen. Als je niets verwacht van je pony dan is alles wat je krijgt een geschenk.
Probeer er gewoon op te gaan zitten en wees tevreden met elke reactie die je krijgt op elke hulp.

Ik herken jouw verhaal van mezelf vroeger en ik kon ongelooflijk kwaad worden omdat ik op de linkerhand alles kon en op de rechterkant dingen niet goed lukte. Nu achteraf begrijp ik best dat het aan mezelf lag en totaal niet aan de pony, is was degene die scheef zat en ongelijk hulpen gaf waardoor hij naar binnen viel. Corrigeer je dat niet op de juiste manier, wordt dat almaar erger en erger. Met verplaatsen van je gewicht geef je je pony bijvoorbeeld al kleine hulpen waar die op reageert.

Als je er vanuit gaat dat een paard niet fout kan en wil reageren ben je al een eind verder. Een paard doet onder het zadel niets om jouw te pesten. Dat is je uitgangspunt. Alles wat hij/zij doet onder de ruiter, komt ook door de ruiter. Leg dus jezelf onder een loep bij alles wat je doet en probeer op zo klein mogelijke hulp te laten reageren. Dan kom je er achter dat je eigenlijk helemaal geen teugels, bit, sporen of zweep nodig hebt om een B-proef te rijden. Natuurlijk heb je ook veel aan les, maar ook dat is geen wondermiddel, het meeste moet echt uit jezelf komen.

Op het moment dat je je paard nooit meer pijn doet en bang maakt, gaat hij je na verloop van tijd vertrouwen en kun je samen nog ver komen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:37

Wat een boef! Echt stout was die!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:39

voel je de woede opkomen, direct afstappen en rondjes lopen om af te koelen.
ben je afgekoelt? opstappen
wrdt je weer boos? eraf en 10 minuten lopen of langer om af te koelen!geloof mij het klinkt stom maar werkt

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:37

Ik denk ook dat het beste is dat je (zoals eerder al gezecht) even rustig gaan zitten. Teugels wat losser later en bedenken waarom hij dit doet. Als het jou fout was waarom hij zo reageerd dan ben je waarschijnlijk al niet meer boos en als het jou fout niet was dan gewoon even rustig worden en kalm blijven. Dan heb je kans dat je paardje beter reageerd. En dan is er weer vrede :j :D

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 23:02

Gaat nu steeds beter.
Wor minder snel boos nu

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:30

ik had dit eerst ook, maar ik had het alleen als ik sirieus aan de slag ging in de bak, dan kon ik echt kwaad worden omdat ik gwn niet sirieus bezig kan zijn dat geeft mij denk ik teveel stres en dan verwacht ik te veel van de pony, dus toen ben ik gwn gestopt met het rijden in de bak en tegenewoordig rrijd ik alleen nog maar buiten , en niet meer in de bak of wei, ik denk dat ik gefrustreerd raak als er een omheining omheen staat :+ maar als ik buitenrijd ben ik echt nooit boos op hem tenzij hij iets doet wat echt niet kan, miss moet je ook een tijdje buiten gaan rijden, miss dat dat helpt ;) en anders gwn heel goed nadenken voor je hem straft, zodat je niet zomaar een tik of wat dan ook geeft ;)