Mogen hulpteugels op wedstrijd nou wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:09

Ik lees dit met vermaak mijn mening tuurlijk moet je naar het reglement kijken maar kom op mensen we zijn allemaal met een hobby bezig en als een jong onstuimig paard losgereden wordt met een slof dan heb ik daar niet zo'n probleem mee. Het betekend tevens ook dat de anderen geen last van hem hebben en dus fijner los kunnen rijden.

groot probleem bij de dressuur geen gunfactor jammer jammer

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:14

Ik vind dat regels regels zijn, ik rij mijn jonge paard ook met slof maar op wedstrijd doe ik hem er niet om want het mag niet klaar. En ja mijn paard is soms ook een bommetje maar als ik het niet aan kan blijven we thuis. Ik meld het ook zeker als ik iemand met slof zie los rijden. Ze kunnen een thiedeman omdoen of longeren met bijzet, dat mag en anders gaan ze maar niet op wedstrijd vind ik.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:17

In de reglementen staat alleen dat je niets mag gebruiken wat bedoelt is om het zadel op zijn plek te houden. Een bokriempje valt daar niet onder. Ook kan ik nergens in het regelement vinden dat het niet zou zijn toegestaan om het te bevestigen. Ik vraag me dan ook af waarom het niet zou mogen om het te bevestigen?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:19

Ik gun het iedereen! Ik rijd zelf geen wedstrijden omdat ik daar alleen maar van ging stressen en dus idd geen lol meer had.....
Maar zoals superlise al schrijft, er zijn opties die wel mogen waarom dan kiezen voor iets wat volgens de regelementen niet mag!?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:20

RM94 schreef:
Ik lees dit met vermaak mijn mening tuurlijk moet je naar het reglement kijken maar kom op mensen we zijn allemaal met een hobby bezig en als een jong onstuimig paard losgereden wordt met een slof dan heb ik daar niet zo'n probleem mee. Het betekend tevens ook dat de anderen geen last van hem hebben en dus fijner los kunnen rijden.

groot probleem bij de dressuur geen gunfactor jammer jammer

Ben ik het niet mee eens heeft niets met gunfactor te maken. Als je paard gevaarlijk is zonder slof moet je niet op wedstrijd gaan klaar!

Mijn paard is ouder maar zo nu en dan nog steeds erg dwaas en dan doet ze ook heel raar hoor. Maar dan nog hangt er geen slof aan. Wij bieden ons excuus aan als ze weer raar doet. Maar meer dan dat kunnen we niet doen.
Overigens denk ik dat als je paard echt zo heet is op wedstrijd je met een slof ook niet echt diervriendelijk bezig bent.

Angela schreef:
In de reglementen staat alleen dat je niets mag gebruiken wat bedoelt is om het zadel op zijn plek te houden. Een bokriempje valt daar niet onder. Ook kan ik nergens in het regelement vinden dat het niet zou zijn toegestaan om het te bevestigen. Ik vraag me dan ook af waarom het niet zou mogen om het te bevestigen?

Ik kan het ook niet vinden in het reglement. Ben er wel benieuwd naar want wij hebben wel een boktriempje aan het zadel dus heb ik de KNHS gemailt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:21

Gulpje schreef:
kleinvosje schreef:

Voorheen mocht een bokriempje niet. Daarbij heb ik ALTIJD de reglementen bij me als ik moet jureren, en als ik ergens mijn twijfels over heb, zoek ik het terplekke op...

Jaja het is goed met je Kleinvosseke. Als je met je schoolmeesterwijzende vingertje tegen andere mensen dit zegt:

kleinvosje schreef:
Maar bovenal gewoon iedereen de reglementen kennen...

Thanx dit bedoelde ik ook maar kreeg het niet zo mooi vverwoord.

En daarna tegen iemand, zonder dat je zelf de huidige regels hebt gecheckt vastbesloten zegt dat het NIET mag en daarna ook nog eens onaardig gaat doen tegen die persoon omdat ze geen PDF files kan checken op haar PC ben je in my humble opinion een beetje kinderachtig bezig :)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:21

ponyparadijs schreef:
Ben ik het niet mee eens heeft niets met gunfactor te maken. Als je paard gevaarlijk is zonder slof moet je niet op wedstrijd gaan klaar!

_/-\o_ _/-\o_

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:22

Oeps. Mijn reactie staat in die van klein vosje.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:25

Faya__ schreef:
ponyparadijs schreef:

_/-\o_ _/-\o_

mijn reactie over de gunfactor heeft niets te maken met rijden met slof maar met de landelijke dressuursport op zich. Als ik al lees hoe bitter mensen hier reageren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:40

RM94 schreef:
mijn reactie over de gunfactor heeft niets te maken met rijden met slof maar met de landelijke dressuursport op zich. Als ik al lees hoe bitter mensen hier reageren.

Ook daar ben ik het niet mee eens. Maar dat is erg off topic hier!

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:20

Gulpje schreef:
Chaos, ik heb het even opgezocht en er staat alleen iets over een staartriempje, en ik denk dat Kleinvosje daarmee in de war is.

Je mag wel een beugelriem om de hals doen staat er:
Edit:springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d., om veiligheidsredenen mag gebruik gemaakt worden van een (beugel) riem om de hals van het paard,

Ik las even mee..ik heb ook een heet hoofd maar slof nee!! je mag met tiedeman losrijden dit doe ik dan ook de eerste 15 minuten..
thuis hoeft dit niet thuis is ze braaf maar op ander terrein is nog allemaal nieuw voor der en kan ze der koppie erop zetten en ze is onbestuurbaar ook plakt ze bij andere paarden.vandaar de tiedeman.
Maar slof ..waarom gebruik je geen tiedeman met de JAZZ...? :)*

_Marinke_

Re: Mogen hulpteugels op wedstrijd nou wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:02

Heel vermakelijk topic overigens, lekker mekaar dingen verwijten en aanvallen. _O-

Regels zijn regels en dienen gewoon opgevolgd te worden, al denk ik dat er heel veel wel door de vingers gezien word. Echter als je dan wel een keer op de vingers getikt word tja dan heb je er imo ook niet veel tegen te zeggen, je dient de consequenties dan ook gewoon te accepteren.

En kan me voor stellen dat je niet het gehele reglement uit je hoofd kent maar als wedstrijdruiter en jurylid dien je dit toch wel in de grote lijnen te kennen en als je ergens over twijfelt of niet zeker weet het even op te zoeken. Ofwel weet gewoon de regels bij het geen wat je doet, mag dat wel of mag dat niet? En draag ook gewoon de consequenties als je de regels overtreed.. klaar! Iedereen happy de pappy!

Beetje sportieve (gemoedelijke) gezelligheid doet al erg veel en maakt het voor iedereen leuk om te starten, we zijn niet allemaal olympische medaille winnaars! :D

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:47

Vraagje voor de mensen die hier reageren. Ik ben van plan om dressuur wedstrijden gaan rijden. Maar aangezien mijn zadel wel eens op zij schuift in de galop heb ik een borsttuig zonder martingaal. Is dit ook toegestaan op de officiële dressuur wedstrijden of mag dit niet? Zelfde geld voor onderlinge mag dit wel of niet? Ik ben er benieuwd!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:54

Bij de officiel mag het niet Naaoommii. Het meest raadzame is een zadelmaker te laten komen om te zorgen dat je zadel wel goed ligt. Want blijkbaar ligt hij niet goed.
Met onderlinge is het afhankelijk van de vereniging. Dus ik zou daar bij de vereniging even naar vragen als ik jou was.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:31

ponyparadijs schreef:
Bij de officiel mag het niet Naaoommii. Het meest raadzame is een zadelmaker te laten komen om te zorgen dat je zadel wel goed ligt. Want blijkbaar ligt hij niet goed.
Met onderlinge is het afhankelijk van de vereniging. Dus ik zou daar bij de vereniging even naar vragen als ik jou was.

Bedankt hiervoor!