Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

merrieveulen schreef:dat zou je kunnen proberen. ga verder ook eens eerlijk bij jezelf na of je in de dagelijkse omgang meer dingetjes tegenkomt die beter kunnen, vaak zijn er daar namelijk al signalen te vinden die erop duiden dat het vertrouwen in elkaar niet sterk genoeg is. Er is namelijk een reden dat jouw paardje twijfelt, en als je die kunt vinden kan je het ook in de kern oplossen.
Verder zou je dus ook kunnen beginnen met aan de hand naar buiten.
en hij in uitprobeerfase.Prisca schreef:Hoe straf je je paard als die echt wat stouts doet wat gevaarlijk kan uitpakken....
Door te zeggen: Foei jongen/meisje dat mag niet wil je dat niet meer doen??.
Bedoeld om het standaard bokt antwoord uit te breiden, geen aanval op jou uiteraard.

irisloove schreef:ik en mn paardje hadden precies hetzelfde! paar meter van het erf af ging meneer staken, en draaien en beetje de lucht in met de voorbenen. Ik heb op een gegeven moment gewoon tegen mezelf gezegt; ik geef niet op en laat hem niet winnen. De eerste paar keren was ik soms wel half uur bezig, maar na een paar keer wist meneer dat ik niet zou opgeven. En naar mijn mening moet je niet afstappen als het verzet is, want eigelijk laat je hem dan winnen.
veel succes er mee

Knert schreef:ik probeer gewoon iets meer druk te geven met benen. Die van mij wil graag omdraaien en dat kan ie heel snel in de galop!. Maar dan is het gewoon kwestie van wachten zolang hij maar niet omdraait. Er wordt niet gedraaid en daarmee uit. Wel staan we dan stil op dat moment... en ja soms ook in een droge sloot of letterlijk gebukt onder de takken..maar uiteindelijk gaan we voorwaarts. Zonder gemep, maar ook zonder softy getroel hoor. Gewoon wat been geven en elke stap naar huis onmogelijk maken.
Wat ik wel doe ik naderhand de thuissituatie minder rooskleurig maken. Dus geen beloning (zowieso nooit maar dan al helemaal niet) of lekker rollen, borstelbeurt, drinken of eten.
Maar lang wachten totdat hij weer 'vrij' heeft. Dus staat ie zo uur-anderhalf uur te wachten op poetsplaats. Ga ik lekker bij hem vegen, poetsen, opruimen, leder vetten. Of ga hem wassen, zijn enorme oorharen bijknippen of voeten bijscheren (vind ie echt niet leuk). En dan neem ik mijn tijd er ook echt voor en loopt ook echt vaak enorm uit. Hij staat braaf te wachten maar baalt flink vooral omdat ik hem verders negeer ... hoe diep hij ook blijft zuchten. (normaliter kroelen we altijd lekker)

merrieveulen schreef:eens, maar je denkt te simpel. je kan het staken oplossen met een kloppende correctie, maar als je daarna niet consequent blijft zal het gedrag terugkomen.
een paard denkt niet spontaan 'kom, nu ga ik eens klieren'. Er gaat daaraan altijd iets vooraf, wat een hoop paardenmensen helaas niet zien, en wat ook niet altijd dik er bovenop ligt. desondanks komt een staakactie niet vanuit het niets, en is daarom ook niet als zodanig op te lossen. indien je te maken hebt met een dergelijk ongewenst gedrag is het mijns inziens zaak dat men ook buiten het 'probleem' de boel eens grondig onder de loep neemt.
een paard dat niet twijfelt aan zijn ruiter of begeleider zal niet staken uit klierderigheid. doet hij dat wel, dan is er dus aanleiding voor het paard om te twijfelen aan de standvastigheid van de ruiter. dát stukje, dát is waar je de basis van het probleem oplost, naast op het moment van staken zelf adequaat te handelen.
Nu is het niet voor álle paarden zo vergaand, maar als je paard vaker staakt, of na een tijdje niet staken het toch weer doet, mag je er rustig vanuit gaan dat er vóór dat punt al het één en ander niet op orde is.

Lara_Silver schreef:merrieveulen schreef:eens, maar je denkt te simpel. je kan het staken oplossen met een kloppende correctie, maar als je daarna niet consequent blijft zal het gedrag terugkomen.
een paard denkt niet spontaan 'kom, nu ga ik eens klieren'. Er gaat daaraan altijd iets vooraf, wat een hoop paardenmensen helaas niet zien, en wat ook niet altijd dik er bovenop ligt. desondanks komt een staakactie niet vanuit het niets, en is daarom ook niet als zodanig op te lossen. indien je te maken hebt met een dergelijk ongewenst gedrag is het mijns inziens zaak dat men ook buiten het 'probleem' de boel eens grondig onder de loep neemt.
een paard dat niet twijfelt aan zijn ruiter of begeleider zal niet staken uit klierderigheid. doet hij dat wel, dan is er dus aanleiding voor het paard om te twijfelen aan de standvastigheid van de ruiter. dát stukje, dát is waar je de basis van het probleem oplost, naast op het moment van staken zelf adequaat te handelen.
Nu is het niet voor álle paarden zo vergaand, maar als je paard vaker staakt, of na een tijdje niet staken het toch weer doet, mag je er rustig vanuit gaan dat er vóór dat punt al het één en ander niet op orde is.
Dat heb ik dan niet duidelijk uitgedrukt, als ruiter hoor je altijd consequent te blijven. Ik denk inderdaad simpel omdat ik op het moment reageer en me niet ga afvragen waar het direct vandaan komt, mits het duidelijk angst is. Ik begrijp wat je wilt uitleggen maar we hebben duidelijk een andere denkwijze, ik vanuit de oplossing, jij vanuit de oorzaak. Natuurlijk kliert een paard nooit express, dan zouden we met zn alle flinke problemen hebben. Maar op het moment dat een paard kliert hoort het een correctie te hebben, direct. Komt het daarna nog een keer voor dient er gezocht te worden naar een oorzaak. Gebeurt het niet meer dan was de correctie blijkbaar meer dan terecht en dat is wat ik bij meer dan één paard heb opgemerkt. Nu begrijp ik gerust dat iedere actie een aanleiding heeft, maar ik verkies dat het het cruciale moment terzijde te laten om herhaling te voorkomen.