wie/waarom worden veel mensen voorgelogen bij kopen paard/po

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:23

Lay_D schreef:
In goed vertrouwen kopen mensen vaak een paard,zoals iemand anders al zij, wordt je ook verblind door de ''roze wolk'' als je denkt een toppaard te hebben gekocht.

Ik heb het ook meegemaakt, de verkopende partij was notabene een kennis!
Het paard wat we aangekocht hadden, hebben we laten keuren (klinisch) maar uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat het paard nooit goed gekeurd mocht worden, de keurende dierenarts wist notabene van het ''gebrek''.
Toen ik hem eenmaal had heeft een bevriende dierenarts mij voorzichtig verteld wat de bevindingen waren en mij door gestuurd naar een kliniek.

Ik blijf erbij dat mensen die hun paard onder valse voorwendselen verkopen, een kronkel in hun hoofd hebben!

je laatste zin helemaal gelijk .
en buiten dat vind ik dat je dan alleen maar aan je eigen denk en niet aan je paard .
moet er niet aan denken dat ik zoë verkoop , zonder te zeggen dat ze hko heb .
en dat alleen maar om je paard kwijt te raken .

nee diep en diep triest !!

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:29

ikke schreef:
Ploempje schreef:
Wanneer ik mijn paardje kocht hadden wij een vermoeden dat ze zomerexzeem had. Maar de verkoper had een verhaaltje verzonnen rond de korte manen en stelde zelfs een contract op dat als ze enkele tekenen vertoonde dat ze dan meteen teruggebracht mocht worden en dan we al ons geld terugkregen. De ze persoon wist natuurlijk wat voor een braaf en lief paard we gekocht hadden en uiteraard waren we zo verliefd op haar dat we haar niet meer terug wouden doen. De zomerexzeem hebben we mooi onder controle maar het is ook wel weer zo'n geval...

Het ergste is: het is gewoon aantoonbaar in het bloed. Een simpele bloedtest had het uitgewezen..........

I know, maar dan had ik nu mijn geweldig karaktertje niet gehad dus een geluk dat ik het niet gedaan heb :)

Alle geluk verzwegen ze geen ernstigere dingen zoals ik hier nog las...

kathysjonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:18

tdw schreef:
Lynn_Nikita schreef:
geld he, dat is waar de meeste mensen aan denken helaas
en stom genoeg trappen er nog erg veel mensen in ook, waardoor ze er mee door blijven gaan ook

ja oke maar sommige dingen trap je ook gewoon in en zal niet weten wat je er aan moet kunnen doen om er niet in te trappen?

en sommige dingen vind ik dan ook wel erg dom dat ze daar in trappen maar goed

je kan wel een goed paard kopen maar je weet nog niet hoe hij is , zegt mijn moeder.
elk paard kan wat hebben!
toen ik mijn paard kocht stond er ook, braaf paard.
tot ik hem een tijdje aan het rijden was thuis en begon te klote.....
naja gelukkig is hij dat afgeleerd en nu echt een top beestje!!

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 11:16

ik vind dat mensen gewoon eerlijk moeten wezen over hun paard.
en keuren heb je nog niet alle zekerheid,
bij ons op stal is er wel eens een paard gekeurd en eerste dag afgekeurd en omdat deze mensen het niet geloofde weer laten keuren en volgende dag goedgekeurd?
dus dat zegt ook niet alles.
wij zelf hebben een keer een paard gehad die opstap problemen had als je op stapte ging ze 9 van de 10 keer een rondje rodeo en dan was het goed.
omdat dit een D pony was komen er kinderen op en hebben wij gezegd dat dit niet kon.
en hebben wij bij de verkoop eerlijk vertelt wat er aan de hand was en nu is zij voor een heel klein prijsje verkocht als weide maatje (terwijl het een goeie pony was maar wij zouden het niet over ons hart verkrijgen dat er een kind vanaf valt)

EN IK HAD HET ZELF NOOIT OVER MIJN HART HEEN GEKREGEN ALS WIJ HET PAARD TOCH TE KOOP HEBBEN GEZET EN MAAR HOPEN DAT HET PAARD NU RUSTIG BLIJFT MET OPSTAPPEN EN DAN PAARD VERKOCHT HEBBEN EN LATER KRIJG JE TE HOREN DAT HET KIND ER ELKE KEER OP DE KOP AF GAAT.
EN SNAP GEWOON NIET DAT MENSEN DAT WEL DOEN.

Ploempje

Re: wie/waarom worden veel mensen voorgelogen bij kopen paard/po

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:53

Bij ons op de manege is er zo ook een pony, wel van een dame, niet van kindjes en die doet hetzelfde. Waarschijnlijk platgespoten bij verkoop en na aankoop begin het paard echt panisch van alles te zijn, opstappen, zuchtje wind, etc... Ze zoeken naar oplossingen maar het is vrijwelzeker dat het kalmerende middelen heeft gekregen tijdens verkoop.

mickey303

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:26

je kan best altijd eerst alles opzoeken met papieren er staat meestal altijd genoeg informatie op het internet . zo dat je altijd zeker kan zijn dat je het juiste paard hebt

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:22

Voorbeeld 1: Mijn paardje bleef altijd keurig staan als ik opstapte, zelfs met krukje..... Toen er ivm verkoop iemand anders opstapte, die met de teen keihard en onhandig in de ribbenkast prikte, tja toen schoot ze er vandoor. Enige idee hoe lang ik er weer over gedaan heb voordat mevrouw weer stil bleef staan? Lang! Is dit gebrek of verzwijgen? Nee onkunde van de andere persoon (die naar eigen zeggen héééééél goed op jonge paarden kon rijden!).
Voorbeeld 2: Paard verkocht aan meisje. Paard zeer, zeer braaf. Kwam op mega stal te staan in Lelystad. Na 2 weken belde ze, dat ze niks met paard kon, steigerde steeds tijdens opstijgen. Haar instructeur had gezegd dat ze de teugels strakker moest vastpakken. Komen we daar heeft de ziel een onderlegtrens in ipv een watertrens in die maar liefst 2 cm te klein was, wat heeft 'ie een pijn gehad! En niemand, maar dan ook niemand van 'de kenners' die daar ook maar op gelet had, maar wel oordelen dat het een 'rotbok' was en de verkopers onbetrouwbaar. Ze heeft de Z2 gehaald en rijdt elke week een buitenrit met hem en niks mee te doen!
Moraal van het verhaal: leg niet altijd de schuld bij de verkoper neer, maar steek ook als koper de hand in eigen boezem..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:33

Heb het ook gezien bij t paard van mn pensionhoudster.. Die kon na verkoop niet meer met goed fatsoen worden gelongeerd of wat dan ook. Wij erheen, paard liep de nieuwe eigenaar keihard uit te testen :+ Pensionhoudster aan de longeerlijn en paard liep weer de sterren van de hemel. Maar goed, in dit geval heeft de nieuwe eigenaresse de oude om hulp gevraagd, maar hoe vaak gebeurt dat níet? Wordt het paard maar bestempeld als een rotbeest?

Mn pony heb ik ook verkocht met eerlijk verhaal erbij; braaf, bomproof, loopt overal de sterren van de hemel máár is wel een Welluspony :+ Mensen hebben hem in de bak even zien rondwandelen, in draf hoefde niet. Opgeladen en lees nu steeds op facebook dat ie wel héééél braaf is en hééél leuk kan lopen :D Wordt zo vaak verkocht met leugens dat ik vermoed dat ze niet geloofden dat een 2,5-jarige zo braaf was als ik zei dat ie was := Maar goed, inmiddels staat hij voor de kar en doet het superbraaf, dat is dan ook wel weer leuk om te lezen.

Ik denk dat er heel vaak sprake is van wisselwerking of onkunde nieuwe eigenaar. Op het moment dat de verkoper vervolgens geen thuis geeft, tsja, dan kun je je zorgen gaan maken... Waarom er zo vaak wordt verkocht met leugens snap ik ook niet, je wilt toch een goed huisje voor je paard? Dan zorg je toch dat de nieuwe eigenaar wéét wat hij koopt zodat je paard goed terecht komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 15:45

Waarom mensen worden voogelogen??/ Omdat paarden makkelijk stuk gaan en dan zijn ze niets meer waard, maar met aanschaf en onderhoud kosten ze je een vermogen....met een stuk paard kan je nog wat terug verdienen als je een leugen verteld.

Wil je een goed paard, dan heb je een paar ingredienten nodig en dat is in eerste plaats geld en dat hebben de meesten niet....dan verstand, kennis van paarden...en ook dat hebben de meesten niet, want die denken...zet beestje op dat stukje gras daar, is goedkoop, hoef geen sport te doen, dus dat pension is basis....kan ik op zondag mijn brommer uit de stal trekken, brak goedkoop marktplaats zadel van 50 euro er op en hobbelen maar....

pas als dier geen stap meer zet of moordneigingen krijgt, gaan ze loepje halen bij de boerenbond om even de haartjes te tellen en komen er dan achter dat ze BEDONDERD zijn...DAAROM..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:18

Russel, begrijp ik dan goed dat jij zegt dat alleen dure paarden goed zijn ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 03:01

Torius16 schreef:
Voorbeeld 1: Mijn paardje bleef altijd keurig staan als ik opstapte, zelfs met krukje..... Toen er ivm verkoop iemand anders opstapte, die met de teen keihard en onhandig in de ribbenkast prikte, tja toen schoot ze er vandoor. Enige idee hoe lang ik er weer over gedaan heb voordat mevrouw weer stil bleef staan? Lang! Is dit gebrek of verzwijgen? Nee onkunde van de andere persoon (die naar eigen zeggen héééééél goed op jonge paarden kon rijden!).
Voorbeeld 2: Paard verkocht aan meisje. Paard zeer, zeer braaf. Kwam op mega stal te staan in Lelystad. Na 2 weken belde ze, dat ze niks met paard kon, steigerde steeds tijdens opstijgen. Haar instructeur had gezegd dat ze de teugels strakker moest vastpakken. Komen we daar heeft de ziel een onderlegtrens in ipv een watertrens in die maar liefst 2 cm te klein was, wat heeft 'ie een pijn gehad! En niemand, maar dan ook niemand van 'de kenners' die daar ook maar op gelet had, maar wel oordelen dat het een 'rotbok' was en de verkopers onbetrouwbaar. Ze heeft de Z2 gehaald en rijdt elke week een buitenrit met hem en niks mee te doen!
Moraal van het verhaal: leg niet altijd de schuld bij de verkoper neer, maar steek ook als koper de hand in eigen boezem..

Ik ben het met je eens. Soms is het zo subjectief. Als verkoper (en dat is soms ook heel moeilijk als je je paard graag wilt verkopen) moet je soms ook eens zeggen dat een aspirant verkoper niet geschikt is voor het paard. Wat voor ons ervaren mensen "braaf" is, is dat voor onervaren mensen niet. Dat zijn wij dan allang vergeten. Kan je je bijna niet meer in verplaatsen. En dan gaat zo'n paard (dat bij ons braaf is) doordat hij een ander minder consequent wordt gereden soms minder braaf doen. Zo heb ik ook meegemaakt dat iemand een paard had gekocht. Hardstikke braaf, maar goed in het werk. Dan werd ie de hele week losgegooid en 2 x of zo gereden. Tja toen was ie niet meer zo braaf. Daar heb je als verkoper maar weinig invloed op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:18

ruitje schreef:

Elk paard heeft zijn prijs...net zoals het met de pc's is.....alle waar naar zijn geld.

vieniemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:58

Ik ga vrijdag mijn eerste paardje gaan testen.

Heb een kopie gehad van de stamboom en die was gewoon geweldig!,
Ik neem wel mijn lesgeefster mee, zij heeft een eigen manege, dus kent wel goed veel van paarden. Zij zal wel sneller merken dat iets niet pluis is dan ik.

Ze is 4 jaar geleden gekeurd ( toen de vorige eigenaar ze kocht ), maar enkel klinisch ...
Dus ik veronderstel dat ik ze best nog röntgen laat keuren, niet? Het probleem is dat ik uit Belgie kom, en het paard staat in nederland.. Dus mijn eigen dierenarts meenemen dat zal waarschijnlijk een verschrikkelijk dure bedoening worden...

Nu wil ik liever niet dat ze gekeurd wordt door de dierenarts van de verkoper, want een vriendin heeft dit op die manier laten doen, bleek dat die dierenarts gewoon omgekocht was, want toen ze ze enkele maanden later opnieuw liet testen omdat ze mank was en het maar niet goed wou komen, bleek dat er iets heel erg fout was, en wsl erfelijk...

Kennen jullie een goede dierenarts, in de buurt van Tilburg, die me eventueel zou kunnen helpen hierbij. En kan me iemand vertellen wat me dit zo ongeveer zou kosten?

groetjes!

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 08:24

russel schreef:
ruitje schreef:

Elk paard heeft zijn prijs...net zoals het met de pc's is.....alle waar naar zijn geld.

alleen sommige mensen vragen voor sommige paarden wel steil te veel geld dan denken ze dat hun paard veel geld waard is.
en wij hebben een keer een paard gehad van heel weinig geld en dat is tot nu toe nog onze beste topper geweest en heeft mijn zusje heel hoog mee gereden.
en geld zegt dus niet alles.
en wij hadden een keer een man op wedstrijd die vertelde een verhaal die had een paard gekocht van 20.000 euro en 1 van 1500 euro. die van 20.000 euro kon helemaal niks en die van 1500 euro die sprong de sterren van de hemel dus het zegt niet altijd wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:12

Alles meer dan slacht waarde is emotionele waarde en zo is het met al het 2e hands spul, als je niet weet wat iets waard is, dan betaal je of te veel of als verkoper vraag je te weinig.

Mijn oude bok van bijna 20 is voor mij als verkoopprijs ook niet onder de 3000 waard, misschien is hij dat ook wel niet...maar reëel? Nee want dit paard gaat voor 1000, mits hij geen aantoonbare slijtage heeft...met klinisch niet, ga je er in kijken? Misschien wel....

Net als met een vulpen, ga je hem nu anders beethouden dan breekt de punt....als ik met hem ga schrijven en de uiterlijke omstandigheden (skelet/spieren/voeding/omstandigheden) gaat hij vast nog jaren mee.....

Overigens hebben die beesten altijd wat...en dat realiseert ook bijna niemand, dan zijn het zwakke dieren tov hun gewicht en grootte en gaan gewoon snel stuk als je niet oppast en niet weet wat je doet...

Toen mijn oudje 7 was heb ik 2 keer een bod gekregen van een springruiter.......tig keer meer dan ik er voor betaald heb......zij vonden het waard, maar of hij het waard ging maken????

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:29

russel schreef:
Alles meer dan slacht waarde is emotionele waarde en zo is het met al het 2e hands spul, als je niet weet wat iets waard is, dan betaal je of te veel of als verkoper vraag je te weinig.

Mijn oude bok van bijna 20 is voor mij als verkoopprijs ook niet onder de 3000 waard, misschien is hij dat ook wel niet...maar reëel? Nee want dit paard gaat voor 1000, mits hij geen aantoonbare slijtage heeft...met klinisch niet, ga je er in kijken? Misschien wel....

Net als met een vulpen, ga je hem nu anders beethouden dan breekt de punt....als ik met hem ga schrijven en de uiterlijke omstandigheden (skelet/spieren/voeding/omstandigheden) gaat hij vast nog jaren mee.....

Overigens hebben die beesten altijd wat...en dat realiseert ook bijna niemand, dan zijn het zwakke dieren tov hun gewicht en grootte en gaan gewoon snel stuk als je niet oppast en niet weet wat je doet...

Toen mijn oudje 7 was heb ik 2 keer een bod gekregen van een springruiter.......tig keer meer dan ik er voor betaald heb......zij vonden het waard, maar of hij het waard ging maken????

Of moest er zwart geld witgewassen worden??

vieniemuis schreef:
Ik ga vrijdag mijn eerste paardje gaan testen.

Heb een kopie gehad van de stamboom en die was gewoon geweldig!,
Ik neem wel mijn lesgeefster mee, zij heeft een eigen manege, dus kent wel goed veel van paarden. Zij zal wel sneller merken dat iets niet pluis is dan ik.

Kun jij op een papier rijden dan?? Leg eens uit........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:43

Zwart geld wit wassen?? Hoe bedoel voor mijn paard? Het was een springstal die handelspaarden verkoopt en een springruiter die zelf paarden uitbrengt en eventueel verder opleid en doorverkoopt.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:10

russel schreef:
Zwart geld wit wassen?? Hoe bedoel voor mijn paard? Het was een springstal die handelspaarden verkoopt en een springruiter die zelf paarden uitbrengt en eventueel verder opleid en doorverkoopt.

als een goede springruiter/ stal goed geld biedt voor het paard dan zien ze er echt wel wat in.

iedereen zoekt het ideale paard in hun prijsklasse. een grote groep hebben weinig paardenkennis en daarom lijkt het dat veel mensen opgelicht worden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:13

Het zijn vaak ook wel mensen die goedgelovig zijn die zulke paarden kopen. Hoe erg je die mensen ook gelooft, je laat altijd keuren, "papieren kwijt" is haast garantie dat er iets mis is... Als je daar als koper niet intrapt zul je ook niet thuiskomen met een paard dat niet goed blijkt.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:35

Ik ben nog geen enkele stal, handelstal, bemiddelingsstal of particulier tegengekomen die helemaal eerlijk is. Helaas hebben mijn vader en ik te veel vertrouwen in de mens, wat zelfs al tot een rechtzaak heeft geleid tegen een bemiddelingsstal.
Het draait allemaal maar om 1 ding: geld. Zeker de staleigenaars die zeggen dat ze het puur als hobby doen, zijn de ergsten.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:36

wij hebben het ook 2 keer meegemaakt, vaak zijn mensen te goed van vertrouwenn. :n

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:44

ik heb zelf pas 1x een paard verkocht en ik ben wel op meerdere handelsstallen meegelopen/gewerkt.
komen er klanten en is er helemaal niks goed aan het paard vinden, dat kan dat gebeurd wel vaker.

maar dan zie je ze een paar maanden later een keer op wedstrijd en dan hebben ze z'n kromme bok gekocht. mensen doen het vaak zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:48

FairLady_ schreef:
russel schreef:

als een goede springruiter/ stal goed geld biedt voor het paard dan zien ze er echt wel wat in.

iedereen zoekt het ideale paard in hun prijsklasse. een grote groep hebben weinig paardenkennis en daarom lijkt het dat veel mensen opgelicht worden.

Het was ooit ook een goed paard, maar ik bedoel ook met mijn berichten dat het meer emotionele waarde is, want of ze het echt waarmaken is altijd nog maar de vraag.....het is niet iets van het "aan" knopje aan zetten en hij "doet" het....

En dat is net zo met goedkope paarden...mensen denken dat er een knopje op zit wat waarmaakt waar ze het dier voor hebben gekocht...want ook bij afgekeurde sportpaarden die nog goed zat zijn voor de recreatie zijn eigenlijk kapotgereden paarden, dus wat verwacht je...

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:18

Ik ging kijken voor pablo *mijn pony ondertussen* En ze hadden hem gekocht voor iemand die haar ging verzorgen!! en die Ging Studeren *achteraf heel wreemd waarom je in September weg doe terwijl je tot einde zomer ken houden nooit bij nagedacht* en toen daar ree was die onwijs braaf schrok nergens van Ree normaal buiten was nog Rondje na buiten geweest !! Week latern hebben hun hem gebracht hij was in de bak zo Druk alleen Dribbelen daar begon die mee liet gewoon wennen maar later vroeg iemand van stal of mee na buiten wil hun reden altijd buiten dus ik ging na buiten sTeigeren dribbelen niet Willen stappen in de bak ook had die geen zin vind die iets eng ging die Steigeren Scrhok van alle alleen maar vandoor Sgieten over hek gevlogen(kaak gebroken en zware hersenschudding) en nooit de eigenaar kunnen pakken meer!! Later vertelde de Verzorgster hadden we elkaar nummer en praten we vaker over pablo enzo,, Vertelde zei op geven moment van jaa niks Door vertellen ofzo ik vertel dit aa jou omdat eerlijk vind! en Scheen gewoon dat ze handelaar wilde zijn en eigelijk gewoon niet te vertrouwen was ! en wilde voor geen Goud der pony meer aan haar kwijt Hun zeiden ook dat die al zeker 3 jaar onderzadel was scheen dus maar 3 maanden te zijn !! Nu ben met veel liefde en geduld aan oefffen en hopen dat die minder angsttig wordt en weer plezier ga krijgen in Rijden

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 17:56

russel schreef:
ruitje schreef:

Je hoeft echt niet altijd de hoofdprijs te betalen om een leuk paard te krijgen.
Acht jaar geleden kochten wij voor 2500 euro Sammy bij een particulier, hij was toen vijf jaar en netjes doorgereden. Dat dier kan alles, aangespannen, springen, dressuur. En tot nu toe kerngezond. Pas heeft mijn dochter hem een seizoen meegenomen naar Deurne waar alle docenten hem leuk vonden. Nog steeds wordt ons wel eens gevraagd of we hem verkopen.
Je moet ook een beetje geluk hebben.