Instructeur die onzin vertelt, zien jullie dat ook wel eens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:56

rebekkaa schreef:
mijn instructrice heeft het ook niet altijd bij het rechte eind heeft als het gaat om de omgang met paarden, dat is best wel irritant. Het komt denk ik heel veel voor!

jah die van mij ook af en toe dan corrigeer ik haar gewoon :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:57

anketje_ schreef:
rebekkaa schreef:
mijn instructrice heeft het ook niet altijd bij het rechte eind heeft als het gaat om de omgang met paarden, dat is best wel irritant. Het komt denk ik heel veel voor!

jah die van mij ook af en toe dan corrigeer ik haar gewoon :)

dat vind ik gewoon slecht. ik heb de mijne ook wel eens ooit moeten corigeren maard dat was meer omdat ze zij dat ik links moets terwijk het rechts was of zo iets

sliertje

Re: Instructeur die onzin vertelt, zien jullie dat ook wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:02

Een instructrice is natuurlijk ook maar een mens, maar als je het gevoel hebt dat jouw instructrice of die van iemand anders echt niet kundig is, zou ik dat wel kenbaar maken.
Er zijn ook een boel mensen die zich instructeur noemen, of zelfs een diploma hiervoor hebben maar eigenlijk niet kundig genoeg zijn.

Ik geef zelf ook veel les en als ik tot een punt zou komen dat ik mijn leerling niet verder kan helpen, zou ik samen kijken naar iemand die mijn leerling een niveau hoger zou kunnen krijgen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:35

claudia_lady schreef:
Waar ik me juist heel erg aan kan ergeren , is als een instructeur alleen maar bezig is met je houding .

Ja, daar kan me me ook aan ergeren, aan die 'zit-gurus'..

Natúúrlijk is een goede zit belangrijk, maar het gaat naar mijn idee vooral om een effectieve zit.

Een zit die ervoor zorgt dat iemand een paard weinig stoort, een zit die ervoor zorgt dat een paard beter gaat lopen.
Want in dressuur is gaat het om kwaliteit van de beweging, dat is nummer één.

Ik ken inderdaad zo'n zit-guru, en dan denk ik "wanneer ga je nou eens rijden"

En ik denk óók: "arm paard". Want bij die zit-gurus moet het paard zich aanpassen aan het onvermogen van de ruiter om de beweging van het paard te volgen.
Terwijl de ruiter toch eigenlijk het paard moet faciliteren om zijn beweging te ontwikkelen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:27

Wending om de voorhand vind ik ook geen goede oefening, zal deze nooit gebruiken in de lessen.

Oef en die zit-goeroes , verschrikkelijk, natuurlijk is een goede zit belangrijk,maar ik zegaltijd maar, je kan wel perfect zitten, maar daar heb je weinig aan als je paard stil staat.
Dus een functionele zit is dan belangrijker.

Een goed instructeur blijft up to date, een goed instructeur weet ook meer dan gemiddeld van de anatomie van het paard, en is op de hoogte van trainingsmethodes voor wb de ontwikkeling van spieren etc.

Een goed instructeur is meer dan iemand met alleen dat ene briefje.

Een zelf fanatiek wedstrijd rijdend instructeur blijft meestal zelf door zijn lessen wel up to date.
Ook zijn er instructeurs die niet (meer) rijden en wel goede instructeurs zijn.
Maar die dienen wel up to date te blijven door het fanatiek bezoeken van clinics ed.

Dit om te voorkomen dat ze nog steeds oude stijl blijven lesgeven, en ja helaas ken ik tal van zulke instructeurs.
Van op x van been wisselen tot het spelen met de handen ....

Vroegah was nu eenmaal alles anders ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:42

Haha, heb weer een leuke gehoord! '' Wat is nou het verschil tussen aan de teugel en nagevelijk? Instructrische '' Niks' dat is precies het zelfde :j

HAHA :')

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:43

daar was ik ook meteen weg gegaan

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:09

nicky_rilana schreef:
daar was ik ook meteen weg gegaan

Hahaha als het mijn lesgeefster was had ik dr hard uitgelachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:55

WhySoWhite schreef:
Haha, heb weer een leuke gehoord! '' Wat is nou het verschil tussen aan de teugel en nagevelijk? Instructrische '' Niks' dat is precies het zelfde :j

Leg jij dan het verschil eens precies uit?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:52

Dat wil ik wel doen:

Een paard dat aan de teugel is beweegt zich op de rechte lijnen recht, in de wending licht gebogen volgens het beloop van de wending, kalm, gehoorzaam, harmonisch, ongedwongen en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter. Verband houdende met de graad van africhting en met de aard en snelheid van de gang:
- is de achterhand meer of minder ondergebracht
- is de hals vanuit de schoft meer of minder opwaarts gebogen
- is de nek, welke onder alle omstandigheden het hoogste punt van samenspel "hoofd en hals" blijft. Beide oren zijn even hoog. De nek is meer of minder gebogen, waardoor de neus meer of minder vóór de loodlijn komt maar nooit erachter
- zijn de teugels in mindere of meerdere graad gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit recht aanneemt , aan beide kanten gelijk, zonder daarbij geluid te maken (bijv. knarsen) en zonder de mond overmatig te openen
- geeft het paard meer of minder volledig gevolg aan de druk van de kuit en/of een aanwijzing van de teugel
- zijn de bewegingen meer of minder "licht verheven"

Nageeflijkheid is losgelatenheid in nek en kaakgewricht ontstaan vanuit een vermeerderd ondertreden van de achterhand. Het paard ontspant zich in het nek- en kaakgewricht en laat zo de hulp doorkomen.

(Komt zo uit het Orun-boek. :) )

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:52

Ik had het eigenlijk heel graag van whysowhyte gehoord motje. ;)

Maar die kan me dan vertellen of een paard dat aan de teugel gaat wel of niet per definitie nageeflijk is.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:58

Ik dacht ik help even. :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:31

shan schreef:
WhySoWhite schreef:

Leg jij dan het verschil eens precies uit?

@ Shan

Aan de teugel vind ik gewoon ''penny taal'' dat een paard aan de teugel is ( hoofd laag heeft) betekent niet per definitie dat het paard over de rug loopt/los laat/los kan laten. Van achter naar voor is en betekend ook zeker niet dat het paard automatisch zijn achterhand gebruikt. Een nagevelijk paard is van achter naar voor gereden word, en volgt de hand van de ruiter paard heeft aanleuning en gebruikt de achterhand voldoende/goed.

Ik zie zoveel paarden die hun hoofd laten zakken / rond getrokken worden) maar die overal nog vast zitten en nergens los laten en waarbij de achterhand er ergens in 2 delen achter aan bungelt.... Jaaaaa maar hij loopt toch ''aan de teugel'' wat een woord is het trouwens ook he.. Klinkt echt alsof dat ene ''mevrouw'' Aan de teugel'' het verzonnen heeft. T woord slaat echt compleet nergens op :') Dus een paard dat '' aan de teugel :') ) loopt is NIET per definitie nagevenlijk.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:20

Motje11 schreef:
waardoor de neus meer of minder vóór de loodlijn komt maar nooit erachter
(Komt zo uit het Orun-boek. :) )

Er zouden er meer dit Orun-boek moeten lezen...

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:28

Tja dit soort 'instructeurs' kom ik bijna wekelijks tegen. Vind het altijd zo vreselijk zonde, want op die manier gaat er veel talent, zowel paarden als ruiters, verloren. Vooral jonge pony-meisjes die op die manier 'verpest' worden, kan ik niet áánzien.. Die hebben hun hele toekomst nog voor zich en hebben vaak echt wel wat gevoel, maar voor hun 16e is het dan eigenlijk al zo verkeerd aangeleerd, heel jammer!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:31

Zit-guru's, tsja, daar heb je een boel verschillende tussen. Ik ben er zelf ook een ;)

Ik werk echter vanuit de overtuiging dat je je houding het beste kunt oefenen in de situatie waarin je hem gebruikt. Bij het paardrijden is dat dus te paard, in beweging! en bij voorkeur niet zonder beugels aan de longeerlijn, op een oefenbal of flexchair. Pas als het niet lukt een stapje terug, om vervolgens weer zo snel mogelijk richting het gewone rijden te gaan. Mijn meeste lessers rijden in een les of 4 weer 'gewoon' dressuur, met extra aandacht voor de houding van de ruiter.

Maar ik erger me aan de instructeurs die opmerkingen geven over houding die duidelijk een averechts effect hebben. Wat voor de ene ruiter wel werkt, werkt voor een andere niet. De meeste instructeurs komen alleen niet verder dan 'benen lang', 'hakken laag' en 'rechtop zitten'. En vervolgens zie je ruiter met enkels, knie en heupen op slot rondstuiteren. Een beetje meer ruiteranatomie in de Orun zou fijn zijn, sommige dingen die geleerd worden zijn biomechanisch gewoon niet correct voor de ruiter en kunnen zelfs schadelijk zijn!

De ruiterzit is toch de start van de communicatie tussen ruiter en paard.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:38

Citaat:
Aan de teugel vind ik gewoon ''penny taal'' dat een paard aan de teugel is ( hoofd laag heeft) betekent niet per definitie dat het paard over de rug loopt/los laat/los kan laten. Van achter naar voor is en betekend ook zeker niet dat het paard automatisch zijn achterhand gebruikt. Een nagevelijk paard is van achter naar voor gereden word, en volgt de hand van de ruiter paard heeft aanleuning en gebruikt de achterhand voldoende/goed.

Ik zie zoveel paarden die hun hoofd laten zakken / rond getrokken worden) maar die overal nog vast zitten en nergens los laten en waarbij de achterhand er ergens in 2 delen achter aan bungelt.... Jaaaaa maar hij loopt toch ''aan de teugel'' wat een woord is het trouwens ook he.. Klinkt echt alsof dat ene ''mevrouw'' Aan de teugel'' het verzonnen heeft. T woord slaat echt compleet nergens op Dus een paard dat '' aan de teugel ) loopt is NIET per definitie nagevenlijk.

Dan zul je Motje haar post nog eens door moeten lezen (alsnog bedankt voor de hulp Motje, bij nader inzien heel handig :D )
Pennytaal rechtstreeks uit het ORUN boek.
Ene mevrouw heeft dat blijkbaar niet helemaal zelf verzonnen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:51

Orun stelt ook niet zoveel meer voor, laten we eerlijk zijn.

Nageeflijkheid betekend naar wat mij altijd geleerd is , het ontspannen van nek en kaakgewricht.
Aanleuning is wat daarna moet gaan volgen, dat het paard dus vanuit het meer ondertredende achterbeen de hand gaat aannemen..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:56

Of de Orun nog veel voorstelt of niet daar ga ik niet over oordelen.
Het is voor mij dertig jaar geleden en ik heb veel geluk gehad met cursusleiders.

Maar het is wel handig dat de termen die er bestaan ergens duidelijk en letterlijk omschreven staan en vooral ook dat iedereen die termen toch zoveel mogelijk op dezelfde manier interpreteert.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:59

Had eens een instructrice die constant tussen links en rechts verwisselde, en dan ook heel kwaad werd als je paard niet deed wat ze voorzien had. bv. ze wou linkerteugel zeggen (in dat geval de buitenteugel) maar zei rechter, dus logisch dat het paard de foute stelling aannam. En dat kwam een paar keer voor, voordat ik doorhad dat ze zich constant vergistte...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:04

@Lara_Silver: Ik had zo'n rijinstructeur voor mijn BE rijbewijs. Echt heel irritant. Vond het ook nog raar dat ik na 7 lessen slechter reed dan in mijn eerste rijles :s

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:06

CM_ schreef:
Orun stelt ook niet zoveel meer voor, laten we eerlijk zijn.

Nageeflijkheid betekend naar wat mij altijd geleerd is , het ontspannen van nek en kaakgewricht.
Aanleuning is wat daarna moet gaan volgen, dat het paard dus vanuit het meer ondertredende achterbeen de hand gaat aannemen..

Ik vind trouwens dat er al een zekere mate van aanleuning moet zijn voor het paard nageeflijk kan worden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:08

@Alicia2u: Oei oei en dat is ook echt irritant in het verkeer... Logisch dat je dan ook niet vooruit gaat.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:20

bertie schreef:
claudia_lady schreef:
Waar ik me juist heel erg aan kan ergeren , is als een instructeur alleen maar bezig is met je houding .

Ja, daar kan me me ook aan ergeren, aan die 'zit-gurus'..

Natúúrlijk is een goede zit belangrijk, maar het gaat naar mijn idee vooral om een effectieve zit.

Een zit die ervoor zorgt dat iemand een paard weinig stoort, een zit die ervoor zorgt dat een paard beter gaat lopen.
Want in dressuur is gaat het om kwaliteit van de beweging, dat is nummer één.

Ik ken inderdaad zo'n zit-guru, en dan denk ik "wanneer ga je nou eens rijden"

En ik denk óók: "arm paard". Want bij die zit-gurus moet het paard zich aanpassen aan het onvermogen van de ruiter om de beweging van het paard te volgen.
Terwijl de ruiter toch eigenlijk het paard moet faciliteren om zijn beweging te ontwikkelen.

Bovenstaande ben ik het helemaal mee eens. Vaak is het boekenwijsheid. In boekje dit en dat staat dat je zo moet zitten dus.... Ook is het zo dat niet elk mens in staat is vanwege zijn/haar bouw om perfect volgens de plaatjes te kunnen zitten. Dat wil niet per definitie zeggen dat deze mensen het paard in de weg zitten.

Wat ik vooral niet begrijp is dat leerlingen heel veel onzin voor waar aannemen. Om maar iets te noemen, hoe vaak zie je het niet gebeuren dat een instructeur/trice roept, zo is hij mooi los! Je ziet dan degene die les krijgt aan de teugels hangen met een paar spierballen en die knikt bevestigend dat het paard mooi los is.... Durf je het dan niet te zeggen dat het niet zo is of heb je geen gevoel??? Dat vraag ik mij dan af.......

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:41

petitparis schreef:
ik vermoed van wel aangezien zij en haar paard best vooruit gegaan zijn, maar zoals ik kan verstaan, voelt ze alles veel te laat omdat ze continue aan het luisteren is en instructies opvolgd. Dus ze merkt het altijd net te laat dat het "goed" zit.

@2meisje2: dat "truucje" om op het binnenbeen te gaan lichtrijden om aan te springen is wel vaker gebruikt en vind ikzelf ook heel goed om een jong/groen paard te leren aanspringen. doorzitten heeft op dat moment weinig zin. Alleen dat van die hand is imo iets minder "correct"

Hmm, op het verkeerde been lichtrijden brengt het "jonge" paard uit zijn/haar evenwicht, dus dat lijkt me geen eerlijke manier om het aanspringen in de correcte galop aan te leren, binnenteugel helemaal lossen en een klein beetje verlicht zitten is dan eerlijker.