zijn er meer mensen die ALTIJD zonder zadel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Re: zijn er meer mensen die ALTIJD zonder zadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:00

Goed uitgelegd hierboven!

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:31

haha
Laatst bijgewerkt door sarahmango op 11-01-12 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:34

sarahmango schreef:
dankje xD

Volgens mij ging het over die megapost met afbeeldingen en niet over die van jou :+

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:39

ow xD heb t al veranderd Whahaha

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:48

vind zonder zadel ook heel fijn rijden, maar snap wel dat het beter is om met BB te rijden voor de rug vanwege de zitknobbels, denk wel dat dit minder erg is als met zadel rijden, want een 100% perfect passend zadel bestaat gewoon niet en op blote voeten lopen is ook beter voor je voeten als met schoenen aan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:13

1997suus schreef:
xSimonee schreef:

De drukpunten van een zadel zijn veel beter verdeelt dan die van je eigen achterste

Maar gelukkig hebben de meeste mensen wel een goeie achterste, wat ook weer de druk verdeelt :)[/quote]
Juist niet. Daarr gaat 1 van de laatste alineas juist over. Ik raad je aan de post nog een keer door te lezen ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:07

Dobel schreef:
Ik rijd altijd zonder zadel, heb wel een zadel maar ik vind het voor geen meter zitten. Heb al veel paarden gereden, en ook vele zadels maar bij alle zadels krijg ik zere liezen. Zijn er meer mensen die altijd zonder zadel rijden? Ik rijd altijd buiten en krijg daar nogal veel commentaar over dat ik geen zadel op mijn pony heb/zonder rijd.

Van wie krijg je dan commentaar? Wat maakt het nou uit of je je paardje met of zonder zadel buiten rijd? Je zit is waarschijnlijk hetzelfde als met zadel. Ach ja, sommige mensen hebben altijd wel ergens wat op aan te merken. Laat ze lekker gek worden. Doe waar jij je prettig bij voelt. En is dat zonder zadel dan doe je dat gewoon! :j

edit: Ik doe ook wel eens buitenritten zonder zadel. Heerlijk! :j En ook ik ben wel eens raar aangekeken. Ach ja... dat soort dingen houdt je toch.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:10

Ik heb nog geen zadel.. dus wat ik nu rij, rij ik zonder :')
(paardje moet ook nog ingereden worden zegmaar.. stuur en rem zit er op, en beetje draven kan al.. )

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:13

ik rijd wel erg regelmatig met de barebackpad(Christ),dressuurmatig in de bak...
Vooral wat rechtrichten en soepel maken in stap,draf en sinds kort galop.
Voor langere ritjes en buiten de bak gebruik ik wel een zadel..

Het komt mijn houding heel erg ten goede om met de pad te rijden merk ik, ook voel ik beter wat er onder mij gebeurt.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:33

Ik rijd heel soms zonder zadel, heb toch altijd het gevoel dat met zadel lekkerder is voor de pony haar rug. Zadels zijn er niets voor niets toch? Overigens vind ik het wel knap hoe sommige mensen zo stil kunnen zitten op een hobbelend paard!

Rutgermyhero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:09

Ik rij af en toe zonder zadel, gewoon voor de lol.
Buiten rijden zonder zadel kan natuurlijk erg gevaarlijk zijn, maar dat moet je zelf weten.
Als jij je paard vertrouwt kan dat best :)

nochizx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:23

Whew.
Ik heb al moeite met rijden met zadel... Heb zo'n stuiterpaard die nog wel eens uit het niets alle kanten op vliegt, niet zo'n goed idee :D. Maargoed, beetje offtopic dit, sorry ;x

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 09:17

@rutgermyhero je hebt helemaal gelijk ik doe het ook gwn voor de lol!

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:13

nee ik rij nooit meer met zadel.

Ik voel me er niet vrij door, en zo voel ik me pony toch beter aan.
+ me zit is erdoor enorm verbeterd en mijn pony zijn zadel klopte toch al voor geen meter.

Maar ik rijd hem nu niet meer, hij is daar nu te oud voor (:

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 11:17

Ik heb ook een heeeeeele lange tijd alleen maar zonder zadel gereden. Het is echt dikke onzin dat dat slecht voor je paard is, zolang je goed mee kan gaan in het ritme en dus niet zit te stuiteren (maargoed, als je fulltime zonder zadel rijdt mag ik er wel vanuit gaan dat je je paard wel door hebt _O-). Daarnaast voel jij je paard veel beter aan en andersom kan je veel meer uitstralen :j

Je moet de mijne eens zien als ik met een zadel aan komt zetten :') ze vind het niks (en nee, hij past prima). Mijn paard is een verhaal apart

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:43

Interessante posts met de uitgebreide uitleg over de inwerking van de zitbeentjes op de rug van het paard :)

Ik rij zelfs eigenlijk bijna altijd met mijn zadel, maar ik heb ook een barebackpad liggen die ik er voor het leuk wel eens opleg, want het voelt wel geweldig zo los op de paardenrug. Eigenlijk klim ik nooit op een geheel blote rug, en anders is dat voor een klein stukje, tijdens een wandeling. Laatst nog gedaan, maar toen had hij z'n staldeken om. Zeker zomers vind ik het niet prettig om op een blote rug te zitten met alle haartjes en het zweten, en nu na het lezen van de uitleg op de vorige pagina vind ik het helemaal geen goed idee meer.

Denise_billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:53

Ik rij heel vaak zonder zadel. ik heb een paard met een enorm gevoellige rug en dat is ook duidelijk te merken als mijn zadel er verkeerd opgelegt heb. en we hebben nog nooit last gehad zonder zadel! en t verbetert ook nog eens je zit!:)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:48

Ik heb naar aanleiding van een rel, over foto's van mij op mijn paard zonder zadel, het eens gevraagd aan een osteopaat. De rel was op een ander 'forum' maar ik werd daar serieus uitgemaakt voor dierenmishandelaar.. het antwoord dat ik kreeg was dat als ik 100kilo woog en op een shetje ging zitten, dan was dat inderdaad niet goed voor zijn rug. Maar in mijn geval (65kilo op een IJslander) was het geen enkel probleem als ik soms zonder zadel reed. Met de nadruk op SOMS, een zadel is inderdaad voor de drukverdeling, en ik vind het een must dat je als paardeneigenaar zorgt voor een goed passend zadel, ja het is een investering maar wel een goede. Ik rijd misschien 5x per jaar zonder zadel,en dan heb ik ook nog de luxe dat mijn paard vooral tolt (een extra gang die ijslanders hebben, waar je lekker stil zit), lekker comfortabel dus. Mijn paard wordt preventief 1x per jaar gecheckt door een osteopaat en een sportmasseur. En hij heeft een goede soepele rug. (Lijkt me belangrijk om te weten of de rug van je paard goed is als je er op wilt gaan zitten)

@Denise_Billy. .als je paard een gevoelige rug heeft zou ik niet altijd zonder zadel rijden, want dat maakt het op de lange termijn misschien wel erger, waarom laat je niet een zadelpasser komen? Of een osteopaat naar zijn rug komen kijken.

sarahmango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:25

@merell123 WAT ERG,,

ik denk dat het toch goed is geweest dat je naar de osteopaat bent geweest
-------------------------------------------------------------------------------------------------
ik denk dat een ijslander er niet zoveel last van zal hebben hoor!
-------------------------------------------------------------------------------------------------
dat topic waar je het over had mag ik weten welke dat is???

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:31

Zoo Sarah ga je lekker met je ------- ertussen?
Ik ben het wel met Denise eens, af en toe moet kunnen als je paard een sterke rug heeft. Ik stap die van mij ook wel eens zonder zadel naar de wei, dat is denk ik 3 minuutjes en dan zit ik op de deken. En zelfs dat doe ik maar heel af en toe :)

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:01

sarahmango schreef:
@merell123 WAT ERG,,

ik denk dat het toch goed is geweest dat je naar de osteopaat bent geweest
ik denk dat een ijslander er niet zoveel last van zal hebben hoor!
dat topic waar je het over had mag ik weten welke dat is???

Ik had het toendertijd met die rel gevraagd aan m'n osteopaat en m'n paard gaat standaard ieder jaar voor checkup naar de osteopaat :) dus was zeker niet naar aanleiding van dat :P . Ik mag volgens mij niet de naam van een ander forum zetten op bokt..