Ik ben een aso ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:29

Maritje1991 schreef:
Zo wat ben ik blij dat ik niet ben zoals sommige hier beschrijven.

Ik lees echt dingen waar mijn maag van omkeerd. Geloof je serieus dat een paard iets doet om je dwars te zitten en je boos te maken?

Volgens mij snap je het dan niet helemaal hoor!

een heel dominat paard (alfa merrie) probeert wel over jou de paas te spelen

Pentax

Er is een paard bij ons die je persoonlijke ruimte nogal... disrespecteerd. (seniorenpaard dat letterlijk over je heen loopt)
Ik heb dat paard een paar keer kennis laten maken met de zweep. Nu hoef ik alleen nog maar de naam van dat paard te noemen en ze loopt netjes weg. Dat was een geval dat het echt gevaarlijk werd.

Vientje

Ik beken schuld := Heb een té kort lontje en ben dus regelmatig buiten mijn boekje gegaan. Als puber van 1.80m op een klein wit B-ponietje wat "manieren" moest leren omdat hij vervelend was bij de kleinere kindjes, en die natuurlijk bij mij nog 3x zo hard weigerde te lopen (DUH). En maar meppen :o In tegenstelling tot TS ben ik echter absoluut NIET trots daarop!! Gelukkig heb ik laterna wat meer hersens gekregen en dat is ponietje nog ten goede gekomen bij het mennen, en ben desbetreffend wit ponietje dan ook nog steeds dankbaar voor de wijze lessen- achteraf ;)
Tegenwoordig eigenaresse van een bijdehante maar snel over de kook rakende KWPN merrie, en oh jee wat kan zij me ongelofelijk het bloed onder de nagels uithalen...en helaas dus ook al meer dan eens harder aangepakt dan achteraf bezien nodig/verstandig was. We lijken iets te veel op elkaar :)) Mijn wijze lessen zetten zich dus voort op de grote versie van het kleine witte B-ponietje :') En kan met recht zeggen dat tot 10 (of 10.000 :+ ) tellen, afstappen en een rondje lopen, afstappen en paard aan terras binden, met kop thee ernaast uitstomen (waarop je op een gegeven moment een voorzichtige neus in je nek krijgt :+: ) me inmiddels heel wat makkelijker afgaan :D

Share schreef:
Zo zacht als kan en zo hard als moet... als de verstandhouding maar goed is!!

Dat vind ik een super uitspraak :j

@ Knert; heerlijk verhaal en goeie oplossing :D
Laatst bijgewerkt door Vientje op 28-12-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:30

Ja, dan hoef je m niet af te stompen.

En dan is het nog steeds instinct.. en niet wat zal ik nu eens doen om jou te pesten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Ik ben een aso ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:34

nee maar heb je mijn verhaal gelzen?
je moet ze wel even de paas zijn, en ze moeten vaak weer even weten wat je wil, en dan is het over

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:35

Ook ik beken schuld...

Bij mijn vorige merrie werd ik nog wel eens driftig, wij beide. En dan word je soms onredelijk, dat gebeurt nou eenmaal. Maar ik heb geleerd door vaak, heel vaak zand te happen. Ik ben haar daar zo dankbaar voor. Iedere keer als ik onredelijk werd zette ze me op de grond of dat nou hard of zacht ging dat lag aan het niveau van onredelijkheid. Maar andersom was het net zo, iedere keer dat zij onredelijk was sprak ik haar daar op aan. En nu zij er niet meer is heb ik daar heel veel baat bij, bij mijn jonge merrie. Deze wil ook nog wel eens haar zin door drammen, dat mag want ze is en blijft een puber. Maar soms moet je ook luisteren. Ik heb geleerd om de kalmte te bewaren en mocht haar gedrag helemaal mijn neus uit komen dan zadel ik haar af. Gaat er een zweetdeken, peesbeschermers en halster om en dan gaan we joggen gewoon dom weg rennen. Dat helpt bij mij in ieder geval erg goed. Wil het wel meer mensen aan raden.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:37

Nou ben ik laatst hélémaal geflipt, toen mijn paard besloot dat hij nog liever over mijn instructeur sprong dan een oxertje van 40cm (gelukkig dat die arme man het nog net kon ontwijken :(:) ). De omstanders hadden echt iets van 'wow' aangezien ik over het algemeen niet iemand ben die snel boos wordt. Moet eerlijk toegeven dat ik op dat moment mijn zweep toch wel misbruikt heb...

En voor de rest kwam ik er laatst eigenlijk achter dat ik een aso-ruiter ben, omdat ik me bedacht dat ik me helemaal niet aan de verkeersregels houd en er nooit bij nagedacht heb dat ik bijvoorbeeld niet twee kanten op mag op een eenrichtingsweg. En daarbij moet ik mijn spijt betuigen aan ál die mensen waar mijn paard ooit voor het huis heeft gepoept, omdat ik hem op dat moment niet in de berm kon laten poepen en ik het ook zelf niet opgeruimd heb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:04

Iedereen deelt wel eens een tik uit, diegenen die zeggen dat ze dat nooooit doen, geloof ik gewoonweg niet na meer dan veertig jaar in de paarden. Ik doe ze niet snel wat maar op het moment dat ze aan mijn leiderspositie proberen te tornen, dan zet ik ze op hun plek. Dat kan door een flinke brul of een gerichte trap zijn. Ik ben en blijf gewoon de baas, punt uit. Ik heb er één die altijd ligt te klooien bij het uitkrabben van de achterhoeven, heel soms probeert hij te schoppen en dan istie aan de beurt, schop tegen z'n kont aan(met de platte kant van de schoen) en vervolgens gaat het weer drie maanden voorbeeldig.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:06

bigone schreef:
Iedereen deelt wel eens een tik uit, diegenen die zeggen dat ze dat nooooit doen, geloof ik gewoonweg niet na meer dan veertig jaar in de paarden. Ik doe ze niet snel wat maar op het moment dat ze aan mijn leiderspositie proberen te tornen, dan zet ik ze op hun plek. Dat kan door een flinke brul of een gerichte trap zijn. Ik ben en blijf gewoon de baas, punt uit. Ik heb er één die altijd ligt te klooien bij het uitkrabben van de achterhoeven, heel soms probeert hij te schoppen en dan istie aan de beurt, schop tegen z'n kont aan(met de platte kant van de schoen) en vervolgens gaat het weer drie maanden voorbeeldig.

helemaal met je eens, maar sommige mensen zullen een korter londje hebben dan de anderen

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:10

bigone schreef:

Een tik uitdelen, het begrip is voor iedereen hetzelfde, maar wat men doet is lang niet altijd hetzelfde. Een paard op zijn plek zetten is oké, maar dan moet het ook alleen dat zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:13

Typisch... zo'n topic waarbij menig trots is op zeer dom gedrag....Je krijgt bij een paard wat je het paard leert. De schuld ligt dus per definitie bij de trainer/ruiter.
Maar ja... zoveel makkelijker om de schuld van alles wat fout gaat met rijden bij het paard te leggen... hebben we tenminste een reden om 'flink op te treden' en hoeven we niet bij onszelf te kijken, nietwaar.
Te confronterend.

Begrip voor alle stoere taal hier... nee. Tegendeel.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:29

Ik wil trouwens nog 1 dingetje zeggen dat ik geweldig vind aan mijn paard, menig keren als ik dubbele hulpen geef, of een tikje waar hij niks mee kan, gooit meneer de achterbenen even de lucht in, want ja, als ik hem op zijn fouten mag wijzen, mag hij dat ook andersom toch?

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:45

Nee ik doe het niet..
Hoef mijn stem maar te verheffen of ze luisteren..
Dan weten ze dat het menes is.
Ze kennen de zweep niet eens (ja van afstans, nog nooit gevoeld).

Maar slaan (waar ik er al 1 van heb die van een tik-geluid, die een ander haar paard geeft, al bang wordt), schoppen.. nee..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:47

Ik heb meer dan voldoende ervaring met jonge paarden en tevens met hengsten. Dominante merries zijn me ook niet gek. Vroeger toen ik jonger was, zeg 12-16 heb ik bepaalde periodes gehad dat ik niet allerliefst ben geweest tegen mijn paarden. Maar ik ben wel wijzer geworden, heb heeeeel veel paarden gereden laatste jaren en ben inmiddels verstandig genoeg om me niet meer door een paard op te laten naaien, laat staan me erop af te reageren. ;) Mijn geduld verlies ik niet meer op of naast het paard, dat verlies ik alleen ik alleen naar mensen. En dan ga ik ook niet slaan of trappen.

Gepaste correctie is helemaal niks mis mee.
Maar als die correctie een half uur duurt, of erop gericht is het paard PIJN te doen, is dit niet meer gerechtvaardigd!
Als de situatie er naar is geef ik ook een ruk aan het halster, of geef ik een keer een mep of een schop. Onder het zadel gebruik ik wel eens de noodrem en als ik een flinke klojo heb trap ik ze liever vooruit dan ze overeind te trekken, maar dan is het nog altijd een correctie, geen complete afstraffing.....

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:53

In het begin heb ik het paardje wat ik rijd wel eens hard aan moeten pakken, omdat hij erg vaak een sprintje trok en dan ook niet meer te stoppen was. Nu is dat er helemaal uit en rijd ik eigenlijk nooit met zweep. Ik ben zelf niet echt van het trekken en slaan met de zweep paarden die goed aangereden zijn begrijpen de hint ook met een wat scherpere been hulp. En hierbij wil ik niet zeggen dat paarden maar een loopje met je kunnen nemen en maar kunnen doen wat ze willen, nee dan mogen ze ook op een correcte manier gecorrigeerd worden. Als daarna maar de spanning er af is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:54

Ik rijd wel met zweep hoor. Maar niet om er zo hard mogelijk mee te meppen. :D

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:56

Ik uh moet opbiechten dat ik de hengstenketting nogal strak had, aangezien we al bijna een kwartier stonden te kloten voor de trailer.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:57

Holy sh*t, heb zojuist, door dit topic, kennis gemaakt met de agressieve/assertieve kant van Bokt :)) Wist niet van dat bestaan af!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:58

xNK schreef:
Ik uh moet opbiechten dat ik de hengstenketting nogal strak had, aangezien we al bijna een kwartier stonden te kloten voor de trailer.

Heb je ook enig idee, WAAROM je paard niet in de trailer wil?

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:58

Ik heb mijn rijpaard een keer keihard aangepakt! Ik wou alleen buitenrijden, maar wist dat hij moeilijk kan doen, en dan ook echt wild word, maargoed, ik ging naar buiten alsof er niets aan de hand was (eerst een paar keer samen natuurlijk) en dit ging prima, zondag een heerlijke rit gemaakt, en dinsdag wou ik weer.. Nowee dat hij daar weer langs ging!! dr staat een enge boederij aan het eind van de weg, en hij vond dat hij daar die dag niet langs ging, dus ik heb de hele weg met hem 'gevochten'. hij heeft gestijgerd, gebokt, de sloot in proberen te lopen, 20duizend rondjes gedraaid en we waren alweer bijna terug op het erf, ik heb geslagen, geschopt, geschreeuwd en omgetrokken, toen meneer het helemaal bezweed en hijgend opgaf, en keurig een rondje heeft gelopen!
Meestal als ik een paard aanpak weet ik dat dit niet de oplossing is, ik pak het liever anders aan, maar ik was trots dat ik toen gewonnen had! ook de mensen op stal konden me de hele weg zien vechten, en zagen me al bijna op het erf staan, en ook hun vonden het heel knap dat we toch het rondje hebben kunnen rijden! Hij heeft trouwens nooit meer zo geweigerd, 1 tik en hij liep weer!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:00

Chaos schreef:
Ik heb meer dan voldoende ervaring met jonge paarden en tevens met hengsten. Dominante merries zijn me ook niet gek. Vroeger toen ik jonger was, zeg 12-16 heb ik bepaalde periodes gehad dat ik niet allerliefst ben geweest tegen mijn paarden. Maar ik ben wel wijzer geworden, heb heeeeel veel paarden gereden laatste jaren en ben inmiddels verstandig genoeg om me niet meer door een paard op te laten naaien, laat staan me erop af te reageren. ;) Mijn geduld verlies ik niet meer op of naast het paard, dat verlies ik alleen ik alleen naar mensen. En dan ga ik ook niet slaan of trappen.

Gepaste correctie is helemaal niks mis mee.
Maar als die correctie een half uur duurt, of erop gericht is het paard PIJN te doen, is dit niet meer gerechtvaardigd!
Als de situatie er naar is geef ik ook een ruk aan het halster, of geef ik een keer een mep of een schop. Onder het zadel gebruik ik wel eens de noodrem en als ik een flinke klojo heb trap ik ze liever vooruit dan ze overeind te trekken, maar dan is het nog altijd een correctie, geen complete afstraffing.....

Wouw! perfect! zo pak ik het ook aan! en wat een hoop leuke paarden zijn er dan!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:00

Maritje1991 schreef:
xNK schreef:

Heb je ook enig idee, WAAROM je paard niet in de trailer wil?

Omdat hij gevallen was in de trailer.
Hij bleef bokken en langs de trailer lopen, dus toen heb ik een ketting eraan geknoopt.
Terug ging hij er netjes bij de tweede x erop en uitgebreid beloont :)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:02

Af en toe, wanneer het beestje niet wil stilstaan zonder aanleiding, ik het vriendelijk geprobeerd heb, en zelfs dat niet tot ho leidt, dan werk ik harder met mijn hand in, waarna ik bij het stilstaan rustig beloon, en het dan weer probeer. Vaak gaat het dan al goed. :)

Bokt hij op mijn been, krijgt hij een tikje, bokt hij daar op een iets hardere tik. Maar al met al probeer ik lief te zijn voor hem, zodat hij teruggeeft wat hij krijgt. En momenteel ben ik daar heel tevreden mee. Hij laat het duidelijk merken wanneer ik onredelijk ben, en dus probeer ik altijd na te denken voor ik wat doe.

En ben ik een keer te grof, dan schaam ik mij daarvoor, want ook ik, kan soms onredelijk zijn wanneer ik zelf een rotdag heb. En achteraf besef ik mij, dat hij gewoon spiegelt, en dat ik dus alleen maar boos op mezelf kan zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:04

Hmmmmm ik heb eigenlijk niet zoveel kritiek op andere, alleen als het echt heel erg voor de hand licht :') Het enige dat ik wel eens heb moeten doen is zo vreselijk hard in de mond rukken omdat het paard er anders vandoor ging op het strand, de verkeerde richting :+ dus toen voelde ik me ook wel even heel erg schuldig, deed het ook echt alleen maar om haar te keren en tot rust te krijgen, anders had ik het niet gedaan :n

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:06

Wanneer staat een paard zonder aanleiding stil?

Misschien ZIE jij de aanleiding niet, maar die is er voor het paard wel.