Paard niet naar de paddock/ wei te brengen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:34

Ariebren schreef:
Er staat bij mij een grote Tinker merrie op stal en die flikt het op de meest onverwachte momenten.
Onze oplossing is dus de hengstenketting onder de kin doorhalen.
Toevallig een keer het fototoestel standby en daar komt ze aanrennen met touwtje over de rug.

Afbeelding

Dat doet Star van mij gelukkig niet zich losrukken als we aan de wandel zijn _/-\o_

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:40

hier hetzelfde probleem! super paard hoor.. maar inderdaad met in de wei zetten hetzelfde probleem.. zo erg dat mijn stalhouder zijn knie heeft afgescheurd/gebroken/verbrijzeld.. ik ben de enige samen met zijn zoon die hem nu nog nin de wei durven en kunnen zetten.. we hebben het enkele keren met hoofdstel gedaan.. en dan maar gewoon met hoofdstel op in de wei.. nog elke keer spreken we hem van te voren even goed toe en snukken een keer aan zijn halster en al een keer in zijn achteruit zetten.. nou gaat het redelijk.. maar heeel herkenbaar dit! dus ik zal zeggen probeer het eens twee weken ofzo met hoofdstel! heb ik ook gedaan.. en het heeft dus wel geholpen..

ook wij hebben het geprobeerd met wortels appels brokjes.. en al.. maar meneer peert er gewoon tussen uit!

Stardust07

Re: Paard niet naar de paddock/ wei te brengen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:43

VINJ@ Ik heb dus niet als enige zo,n debiel.....vreselijk van de man zijn knie :(
Die van mij staat van 8 andere grote ruinen in de paddock ..ik weer eerlijk gezegt niet of ik het hoofdstel wel om kan laten, ivm spelen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:45

Gebruik maken van het feit dat hij rustig is met hoofdstel en een bepaald woord associeren met wortel of iets lekkers. Dus niet teveel praten, maar gewoon zeggen bijvoorbeeld "apestaartje"en wortel erin douwen.
Niets anders zeggen dan een bepaald woord, gevolgd door wortel en altijd op dezelfde plek voeren. Dus niet een keer iets voor de ingang of erna, maar altijd op dezelfde plek. Dit kun je dan later natuurlijk afbouwen

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:47

Dat ga ik zeker proberen dinopino

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 19:14

Net weer geoefend en het ging ook dit keer zonder problemen....morgen is oefenen als zijn vrienden in de paddock staan !

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:25

Draad open, paard los vanuit stal, paard in paddock/wei, draadje dicht. Doen ik altijd op stal en eigenaren zelf ook. Staldeuren open en de paarden rennen wel naar de juiste plek

edit: ik zie dat je al goed op weg bent :o deze tip geld alleen mocht het echt niet meer lukken het op te lossen
Laatst bijgewerkt door Batlow op 26-12-11 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 19:27

;( Zo krijg je dus van die gestoorde paarden.
Lekker veilig trouwens.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:28

Stardust07 schreef:
;( Zo krijg je dus van die gestoorde paarden.
Lekker veilig trouwens.

Sorry, maar deze paarden zijn niet gestoord.
op mega stallen gaat dit vaak ook zo, buiten zetten. Lastig om 50 tot 60 paarden 1 voor 1 buiten te zetten, waar je eerst dan 100 meter moet lopen en elk paard in de wei doen waar die hoort. Geen doen in de ochtend

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 19:32

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind het niet verantwoord en zal mijn paard onder geen beding op zo,n stal willen hebben staan.
Bij ons op stal staan 53 paarden die we stuk voor stuk zelf aan de hand naar buiten zetten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:44

Stardust07 schreef:
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind het niet verantwoord en zal mijn paard onder geen beding op zo,n stal willen hebben staan.
Bij ons op stal staan 53 paarden die we stuk voor stuk zelf aan de hand naar buiten zetten.

Dat is indd een mening, mijn pony staat daarom ook 24/7 buiten, die hoeft een stal niet gedwongen in

Edit: als dat paard zo 'gevaarlijk' is zou ik als stal eigenaar zo'n paard niet eens buiten willen zetten... de paarden bij ons kan je ook aan de hand rustig buiten zetten, maar doordat je eerst door drap moet, laten we ze gaan, ze vinden het wel en weten hun plek

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:47

aerdenhout1 schreef:
Zorgen dat de weg naar waar hij heen moet is afgezet met schrikdraad, en los laten.
Af leren kan, moet je veel tijd in steken en in bezit zijn van een hengsten ketting!
Mijn merrie van 22 sjeest ook liefst alleen naar de paddock of het land, ik heb besloten er geen energie aan te verspillen en laat los.
Met hengsten ketting is ze trouwens prima te houden hoor, maar los laten gaat sowieso sneller.
Ik heb een systeem waarbij ik de weg naar elke paddock kan afzetten met schrikdraad. Scheelt heel veel werk omdat we ze alleen kunnen laten gaan en je niet elk paard apart weg hoeft te brengen.
Met 30 paarden is dat per dag denk al een 1/2 uur minder werk.

dan vraag ik me toch af of je pad in de winter niet glad wordt. Ja een been breken in de weide kan natuurlijk ook. En ook hier staan de paarden altijd buiten. maar een pad wil nog wel snel glad worden. veel strooien en scheppen?

kmhaaima1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:54

hoi, had ook zo'n paard. hengstenketting door de mond, om de 2 meter halt laten houden en achterwaarts laten gaan. bij die van mij was het in 1 keer opgelost, maar kon hem nooit meer normaal in de wei brengen. altijd met ketting in de mond. hij wist meteen wanneer hij geen ketting in de mond had.

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 20:57

Maakt me niet uit zolang hij zich maar gedeisd houdt, dan wil ik best zn halsterhoofdstel om blijven doen !

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:04

daantjuhhh schreef:
En als hij dan los is in e paddock?
Pak je hem dan opnieuw?

Ik zou desnoods 20x paard opnieuw ophalen.
Uit de paddock gaan en opnieuw de paddock in.

Blijven oefenen totdat ie snapt.. ooh zo moet het..

Desnoods achterstevoren de paddock in lopen wil ook nog wel eens helpen.
Gaat hij rennen, gelijk er weer uit. En opnieuw erin. Herhalen en herhalen!

Corrigeren waar nodig, en zeker belonen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:17

Wanneer een paard het eenmaal doorheeft hoe sterk hij is dan is de mens maar een nietg persoontje voor hem.
Eén paard sleept een boomstam uit het bos.
En dit geweld houd je niet tegen met een snoepje en belonen.

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:23

Daar ben ik het wel mee eens, hij is zo sterk als hij gaat...gaat hij ook.
Maar het halsterhoofdstel lijkt tot nu toe te werken dus daar ga ik nog mee door!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:27

Goed zo.
Halsterhoofdstel.
En je kan over een tijdje proberen om het zonder te doen, maar ik geef je weinig kans.
Dit soort paarden weten het, en gebruiken het, die kracht die ze hebben.

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 21:30

Maakt me niet uit, al zou hij zn leven lang met het halsterhoofdstel naar buiten moeten, zolang hij het dan maar veilig houdt.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:03

Stardust07 schreef:
VINJ@ Ik heb dus niet als enige zo,n debiel.....vreselijk van de man zijn knie :(
Die van mij staat van 8 andere grote ruinen in de paddock ..ik weer eerlijk gezegt niet of ik het hoofdstel wel om kan laten, ivm spelen.

nee helaas niet.. ja ach.. hij zei zelf wel dat het zijn eigen schuld is omdat die zelf niet helemaal oplette en dat het daardoor kwam.. maar hij is dan ook wel helemaal weg van dat beest haha! ik zei nog als het mijn vorige was geweest had je hem helemaal verrot gescholden en was het niet je eigen schuld:P!

hmm dan wordt het inderdaad lastig met hoofdstel.. bij ons staan ze allemaal in aparte weides langs elkaar... dus dan ging het wel..

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:54

Tot op de dag van vandaag, gaat het nog steeds goed met het halster hoofdstel!
Ik ben blij!

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:57

VINJ schreef:
Stardust07 schreef:

nee helaas niet.. ja ach.. hij zei zelf wel dat het zijn eigen schuld is omdat die zelf niet helemaal oplette en dat het daardoor kwam.. maar hij is dan ook wel helemaal weg van dat beest haha! ik zei nog als het mijn vorige was geweest had je hem helemaal verrot gescholden en was het niet je eigen schuld:P!

hmm dan wordt het inderdaad lastig met hoofdstel.. bij ons staan ze allemaal in aparte weides langs elkaar... dus dan ging het wel..

Hier staan ze in groepjes dus niet allemaal apart....maar het gaat tot nu toe goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:23

Stardust07 schreef:

Mijn fjord doet het soms andersom...dus bij het uit de wei halen.
De eerste kreet die op bokt altijd geschreeuwd word is grondwerk....en laat ik nou zo langzamerhand eens allergies te zijn geworden voor dit woord :D .

Dan pak ik dus gewoon een hoofdstel...heel jammer voor die grondwerk lui maar als peerd hem smeert trekt ie mijn rug verrot en laat die nou al verrot zijn.
De laatste tijd gat het wel goed behalve vandaag, toen gingen ze met zijn 2en :o

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:09

Degene die over grondwerk beginnen hebben amper een paard op de manege staan.
Ik ben ook een voorstander in dit soort gevallen van een hengstenketting of een halsterhoofdstel.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:23

Cowgirl schreef:
Stardust07 schreef:

Mijn fjord doet het soms andersom...dus bij het uit de wei halen.
De eerste kreet die op bokt altijd geschreeuwd word is grondwerk....en laat ik nou zo langzamerhand eens allergies te zijn geworden voor dit woord :D .

Dan pak ik dus gewoon een hoofdstel...heel jammer voor die grondwerk lui maar als peerd hem smeert trekt ie mijn rug verrot en laat die nou al verrot zijn.
De laatste tijd gat het wel goed behalve vandaag, toen gingen ze met zijn 2en :o

ben het helemaal me tje eens over dat grondwerk.. verschrikkelijk zeg.. ze moeten gewoon luisteren, klaar! consequent zijn... gewoon eerlijk behandelen, op tijd lief zijn maar ook op tijd straffen;)!