paard stopt niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:28

Amigo20 schreef:
Bedankt allemaal, ik zal even wat meer info geven.
Sinds ik hem heb doet ie al. Moeilijk met stoppen, alleen in het begin reed ik meestal in de wei/bak, maar daar stopt ie gewoon normaal en met longeren reageert ie op het commando hoooo, en ik doe ook VD met hem. Maar als ik ga buitenrijden reageert hij niet goed op teugelhulpen, of ik nou met of zonder bit rijd of met. Of zonder zadel, dat maakt niet uit, het probleem blijft er, dus aan het tuig zal het niet liggen, hij wil altijd graag zijn eigen kant op of omkeren, en het maakt niet uit of het in stap draf of galop is hij wil niet goed stoppen in welke gang dan ook, en hij is ook niet alleen want ik rijd altijd samen met me buurmeisje.

Eerst wandelen aan de hand voor je weer naar buiten gaat? Goed het commando 'hoo' bevestigen ;)

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:32

als ik je verhaal zo volg en de commentaren lees. heb jij een pony die het onwijsspannend vind om naar huis te gaan en sluit hij zich compleet af, ook van een mede paard. mijn pony kan ook zo lekker zijn onderhals er opzetten en het bit pakken... en alsie gaat gaatie....

Ik heb nu les in rechtrichten en klassieke dressuur. _/-\o_

ik weet niet of je er mee bekent ben. maar bij klassieke dressuur werkt de ruiterhand voornamelijk in de mondhoeken en niet in de lagen waar het bit op ligt.
mijn pony reageert er super op. je draagt je hand zon 20 cm hoger dan boven de schoft. als ik mijn hand hoog draag en stelling ga vragen, vraag ik hem te ontspannen en dan issie onder controle. hij ontspant dan zijn kaak en dan pakt hij het bit ook niet vast. wel verstandig om daar een keer een kennismakings les voor te nemen. zit nogal wat theorie aan vast die goed is om te weten

ik lees dat je vanwege de rest van de familie die ook rijd niet mag lessen, de kosten aardig op lopen... snap ik. misschien een keer een workshop volgen?? kun je er een keertje mee kennis maken ;)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:48

Klinkt als een gevalletje "ik wil de baas zijn" gecombineerd met "ik heb er zin in"... :)

Inderdaad, ik heb ook zo'n beestje gehad, in de bak/ wei... geen probleem, doet alles wat je vraagt. Maar eenmaal buiten lijkt het opeens alsof er heeeele andere regels gelden...

Oefenen in de bak kan nooit kwaad ( maar of het zoveel helpt in dergelijke gevallen...ja, kwaad kan het in ieder geval nooit!).
Ik zou juist buiten heeeel veel gaan oefenen... Zoek rustige plekjes op ( landweggetjes, weitjes, etc) dus plekken waar ze/ hij niet eens persé hoeft te halt houden.... Telkens als paardlief stopt, snoepje onder de neus in de duwen en je commando voor halthouden noemen..."Braaf Hooooo, braaf Hooooo..." ( of iets degrelijks... als je braaf stoplicht zegt zal het ook wel lukken uiteindelijk... ;) )

Zo maak je duidelijk wat de bedoeling is van het stilstaan, namelijk, de aandacht bij jouw en ontspannen... Belangrijk is dat ze in het begin best maar kort hoeft te halthouden ( al is het maar één tel!) maar dat JIJ bepaalt wanneer hij/ zij verder mag... ( want dán pas ben jij de baas) en dit ga je telkens iets langer rekken... Dus niet meteen een hele minuut willen stil staan... maar elke seconde die hij/ zij langer stil staat belonen belonen belonen...

Extra tip; Blijft vooral lekker ontspannen... Spanning zal het paard nog onrustiger maken! Dus als je voelt dat je de spanning van je paardje overneemt, diep zuchten, stukje draven, whatever... en dan gewoon opnieuw beginnen...

Het oudje van mij heeft het op deze manier vrij snel opgepikt... :j

SUCCES!!!

MaritB

Re: paard stopt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:04

Jammer dat TS niet meer reageert, ik bied haar gratis les/hulp aan...

Amigo20

Re: paard stopt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 02:04

Ik heb een pb terug gestuurd :)

Allemaal bedankt voor de reacties, het gaat de laatste tijd al veel beter, ik rijd nu haast elke dag buiten, en ik rijd nu alleen maar bitloos, en ik laat hem af en toe een beetje uitrazen en af en toe gwn met lange teugel lopen zodat ie ontspant en hij stopt op bepaalde plekken al een stuk makkelijker ook omdat ik er eerst een training van maakte dat heeft ook geholpen en ik geef er tegenwoordig ook het stemcommando hoooo bij, zodat ie dat ook tijdens het rijden aanleert en aai hem even als ie netjes is gestopt als beloning, dus sommige tips hier hebben wel geholpen, bedankt allemaal.