pony die niet te laden is moet op de trailer.. hoe te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:43

Ariebren schreef:
Halster om, hengsten ketting er door heen halen over de onderkant.
Druk erop zetten en bij elk stapje voorwaarts de druk eraf.
Paardje niet aankijken, gewoon negeren.
En alstublieft, mond houden, en niet belonen.
De druk eraf is de beloning.
Dit volhouden totdat ze de voorbenen in de trailer heeft staan.
Rust, en je ziet dat de pony ineens doorloopt.
Gelijk door de ENIGE helper de klep omhoog laten doen.
Pony vastzetten, stang er achter en rijden.

helemaal mee eens!

Ik erger me altijd dood aan die mensen die al brokjes op de klep geven, onder luid gejoel omdat het paard 1 hoeft op de klep gezet heeft, :7

succes TS, ik zou het zoals bovenstaand aanpakken :j

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:35

Splinter schreef:
Ariebren schreef:

helemaal mee eens!

Ik erger me altijd dood aan die mensen die al brokjes op de klep geven, onder luid gejoel omdat het paard 1 hoeft op de klep gezet heeft, :7

succes TS, ik zou het zoals bovenstaand aanpakken :j

ik zou alleen het laatste zinnetje vervangen.

Eerst stang erachter, dan vastzetten en klep dicht

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:50

Stroomprikker, bezemstelen, wapperende longeerlijnen,...al die methoden die gebaseerd zijn op 'schrik' zijn alleen mooi in theorie. Want al die methoden gaan ervanuit dat je paard schrikt, naar voren springt en...warempel...netjes en helemaal op de trailer staat. In praktijk heb je vaak een opzijspringend paard, een paard dat maar half naar voren springt, een paard dat het verkeerde vak in springt, een paard dat een achterbeen op de klep laat staan om dan toch weer naar beneden te denderen enz enz. Paard wordt hierdoor bevestigd in zijn wantrouwen voor de trailer, klapt helemaal toe en probeer die dan nog maar eens te laden.

Sorry meid, maar ik snap niet waarom je niet (ooit eens) de tijd genomen hebt om je paard te leren laden. De meeste oplossingen die hier nu aangedragen worden, zijn schijnoplossingen die in het beste geval je paard 1 keer op de trailer krijgen (maar daarna....).

Een paard dat niet wil laden + stress/druk want het paard moet echt vandaag weg = recipe for disaster.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:52

Ariebren schreef:

Deze oplossing is dan nog het meest verstandige wat ik lees. Maar ook hiermee moet je ervanuitgaan dat dit lang kan duren, dus neem een portie geduld mee. De ene loopt er op deze manier na 5 minuten op, de andere laat je nog 5 uur zweten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:57

Ariebren schreef:

ALTIJD ten alle tijden eerst de stang vast en dan pas je paard vastzetten,
verder goede tip

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:04

Setteli (gefeliciteerd)

De stang erachter doen kan soms te lang duren, zodat het paard de kans krijgt de trailer uit te komen.
Er zijn trailers met de meest moeilijke, slechte, passende stang konstrukties.
Wil je dit echt doen, dan de helper even laten oefenen met de achterstang dicht doen.
Klep omhoog kan iedereen en het paard ziet ook dat zijn achteruit geblokkeerd wordt.

Wel een extra waarschuwing, nooit en te nooit achter het paard gaan staan met stang dichtdoen.
(losse beentjes, volgas achteruit)
Idem met de klep, er naast staan bij omhoog doen.

Gini, je hebt gelijk, maar ik ga ervan uit, bij mijn manier, dat de trailer met zijn achterkant tussen deuren staat van een stalgang, zodat de plank aan beide zijden door een muur of eventueel wat stro/hooi balen afgeschermd is.

En je aller laatste zinnetje ???
Al mijn paarden hebben wel eens de harde methode meegemaakt met trailer laden.
Maar disasters, ff afkloppen nog nooit gehad.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:09

Die van mij was ook echt een drama om de trailer op te krijgen, hebbe echt vanalles geprobeert ook sederen ging meneer zo doorheen. En het erge was dat ik hem om de 7/8 weken moest verplaatsen (opleiding ) Toen hij hier thuis stond trailer er neer gezet en 2 weken lang geoefend, hooi voorin gelegt en met voer lokken. Meteen de eerste dag kreeg ik hem er op en na 3 dagen kon ik hem er alleen opladen.
Toevallig net het paard nog verhuisd omdat ik thuis niets meer kan.
hij liep zo ineenkeer te trailer op.

Op school deed ik het zelf altijd, dat hij smorgens geen voer kreeg ook geen hooi, en dan tegen 4 uur halen dan had meneer altijd wel honger en kreeg ik hem naar een uur wel de trailer op. De hoofdzaak is eigenlijk zoweinig mogenlijk aandacht aan het paard besteden, envooral geen tijdsdruk er achter gaan zetten. Dan ga je zelf stressen en dat kun je al helemaal niet erbij gebruiken.

Succes!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:23

Dustyenmax18 schreef:
Die van mij was ook echt een drama om de trailer op te krijgen, hebbe echt vanalles geprobeert ook sederen ging meneer zo doorheen. En het erge was dat ik hem om de 7/8 weken moest verplaatsen (opleiding ) Toen hij hier thuis stond trailer er neer gezet en 2 weken lang geoefend, hooi voorin gelegt en met voer lokken. Meteen de eerste dag kreeg ik hem er op en na 3 dagen kon ik hem er alleen opladen.
Toevallig net het paard nog verhuisd omdat ik thuis niets meer kan.
hij liep zo ineenkeer te trailer op.

Op school deed ik het zelf altijd, dat hij smorgens geen voer kreeg ook geen hooi, en dan tegen 4 uur halen dan had meneer altijd wel honger en kreeg ik hem naar een uur wel de trailer op. De hoofdzaak is eigenlijk zoweinig mogenlijk aandacht aan het paard besteden, envooral geen tijdsdruk er achter gaan zetten. Dan ga je zelf stressen en dat kun je al helemaal niet erbij gebruiken.

Succes!

Maar waar de meeste paarden houders tegen aan lopen is, dat ze geen eigen trailer hebben om te oefenen.

Ik heb wel een eigen trailer en de pensionklantjes mogen hem gewoon gebruiken om een jong, nieuw paard te leren, de trailer op te lopen.
Staat hij los, dan moeten ze wel een paar stenen onder de achterkant doen, om te voorkomen dat de trailer achterover kiept, wanneer het paard erop loopt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:52

Ariebren schreef:
Setteli (gefeliciteerd)

De stang erachter doen kan soms te lang duren, zodat het paard de kans krijgt de trailer uit te komen.
Er zijn trailers met de meest moeilijke, slechte, passende stang konstrukties.
Wil je dit echt doen, dan de helper even laten oefenen met de achterstang dicht doen.
Klep omhoog kan iedereen en het paard ziet ook dat zijn achteruit geblokkeerd wordt.

Wel een extra waarschuwing, nooit en te nooit achter het paard gaan staan met stang dichtdoen.
(losse beentjes, volgas achteruit)
Idem met de klep, er naast staan bij omhoog doen.

Gini, je hebt gelijk, maar ik ga ervan uit, bij mijn manier, dat de trailer met zijn achterkant tussen deuren staat van een stalgang, zodat de plank aan beide zijden door een muur of eventueel wat stro/hooi balen afgeschermd is.

Dank je!

Bij mijn pony deed ik de stang er niet eens meer achter(duurde idd te lang) maar ging de klep heel snel dicht. Moet zeggen dat ie dan ook niet achteruit liep. Met de longeerlijn om z'n buik heeft ie 1 keer flink gesparteld en daarna hoefde ik hem alleen maar om te doen en liep ie er zo op. Kon ik hem zelfs alleen laden.
En ik heb veel geprobeerd, longeerlijn erachter liep ie dwars doorheen (had ik m'n handen kapot, pony in paniek).
Met 2 man armpjes erachter (maar heb die hulp maar eens), zweep, bezem, boos worden, brokjes, koekjes (ja echt!). Maar dat hielp dan 1x en de volgende keer vertikte hij het weer. Als ik hem gewoon wilde laden lukte het niet, echt de voeten in het zand. Longeerlijn om de buik en meneer liep zo met me mee. Wat een draak, maar ja, zo had ik hem er wel in zonder probleem.

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:08

De manier van een longeerlijn om de buik, deze tussen de voorbenen door, dan door het rondje van je halster en ga maar in de trailer staan om aan te trekken, vind ik er zo cruw uit zien. Ze hebben dat bij mijn paard ook een keer geprobeerd ik ben erbij weg gelopen en uiteindelijk stond mijn paard nog niet op de trailer maar had er wel weer een trauma bij. Ik weet wel soms kun je niet anders, maar toch

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:16

Hier 1x een paard met hoge spoed de trailer in moeten sleuren.
Stevig koeientouw gepakt, strop gemaakt met een knoop erop. Om de nek,aangetrokken zodat ie niet van het hoofd kon schuiven, door de halsterring en touw door voorluikje van de trailer om een paal, en trekken met 2 man..
Paard MOEST binnen no time de trailer op want het was een levensbedreigende situatie.
paard is 2x omhooggesprongen,had door dat ie hopeloos was door het touw om z'n nek, en stond in 3 minuten in de trailer.
Lep op: Doe een KNOOP op je strop, anders heb je kans dat je het paard liggend(dood) de wagen op mag sleuren ;)

Vind de tip van de ketting ook handig.

Ik ben alleen normaliter niet van de dwang... Ik doe liever dingen met vertrouwen...

Succes!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:20

Weet ook nog een paar goeie.
Heb een aantal jaren geleden een paar keer achter elkaar een merrie op het erf gehad voor de dek.
(Ik heb een hele mooie en lieve Tinker dekhengst staan)
Die merrie kregen de eigenaren maar op één manier in de trailer, nadat die hengst even zijn best had gedaan.
Paps met de merrie aan het touwtje voor de plank.
Dochter mocht zich er niet mee bemoeien !!!
De merrie bleef staan, stront eigenwijs.
Mams die even stond te kijken en dan naar mijn longeer lijn vroeg.
Mams liep dan de stal uit, het erf op, met de longeerlijn nog gewikkeld aan de hand.
En wat deed de merrie dan, bonkerde, bonk, zo de trailer op.

Ik heb zelf een merrie die alleen maar de trailer oploopt als er niemand, behalve haar verzorg meid, in het zicht is.
Als ik in het zicht kom van die merrie, dan vertikt ze het om de trailer op te lopen.
Ga ik me verschuilen achter de staldeur, dan is er niets aan de hand.

Die mooie Tinkerhengst heeft de gewoonte om één keer te steigeren op de plank.
Dan wordt hij door zijn verzorgmeid zeer vriendelijk, doch dringend, toegesproken en meneer loopt de trailer op.

eva1969

Re: pony die niet te laden is moet op de trailer.. hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:24

Ben ik nou de enige die tussen dinsdag (6 december) toen dit topic is gestart en zaterdag nog genoeg dagen ziet/zag om in ieder geval te oefenen :S. Er zijn genoeg methodes die in 4 dagen resultaat opleveren (in nog wel minder tijd trouwens).
Maar succes in ieder geval. Ik wist het wel, heb 2 jaar geleden mijn toenmalige pony die destijds uitsluitend de trailer in te takelen was ook verhuisd met sedatie door de DA. Eenmaal op ons nieuwe adres trailertraining gehad van Petra Vlasblom en eigenlijk nooit meer problemen gehad.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:36

En rescue remedie van bach daar al aangedacht?
Ariebren legt een fijne methode uit, heb je een gevoelig paard kan je ook dezelfde methode proberen maar dan zonder hengstenketting!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:37

Nog een kleine aanvulling.
De halsters die tegenwoordig verkocht worden zijn waardeloos om een paard een klein beetje te dwingen.
Deze halsters hebben een losse ring aan de kinriem.
Afbeelding
Wanneer je het touwtje aan die ring vast doet dan schuift die ring van links naar rechts, maar druk op de neus krijg je er niet mee.
Er bestaat ook nog een (Monty Roberts) halster die een los extra stukje over de neus heeft.
Afbeelding
Met dat halster heb je geen ketting nodig, het halster heeft de zelfde werking als de ketting, alleen nu over de neus heen.

De beste halster constructie is dit type halster. (ze zijn ook nog goedkoop)
Geen losse ring voor het halster touwtje.
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:04

Ariebren schreef:

De dag dat we deze harde methoden gaan adviseren voordat we de zachte manier hebben uitgeprobeerd, die dag is er iets grondig mis.
Ik vraag me af waarom AL jouw paarden de harde methode hebben meegemaakt? Als geen enkel paard met mij de trailer op wil zonder getrek, geduw, gesjor en weetikveelwatnogmeer, dan ga ik mezelf toch eens serieus in mijn haar krabben.

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:37

succes vandaag!
gaat vast wel goed, heb vertrouwen ! :j

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:23

Succes vandaag, jammer dat ik dit topic nu pas lees.

Een goede tip vind ik om de andere pony bij het luikje te plaatsen. Zo heeft je paard een hele grote, ruime trailer voor zich en een vriendje waar die naar toe wilt. Het wordt dan misschien wel 2x rijden omdat ze er niet tegelijk in staan, maar dat is beter dan niets.

Als je een paard eenmalig op de trailer moet krijgen is het soms het beste om ze te verassen. Niet door ze schrik aan te jagen of te slaan, maar door iets te doen wat ze niet verwachten. Zo hebben wij een keer een paard geladen door te beginnen te draven en hem zo in draf erop te zetten. Het paard linkte de trailer altijd met stilstaan en achteruit lopen en juist door hem in een versnelling naar voren te zetten, was hij hierdoor overrompelt. De tweede keer dat we dit probeerde had hij het door en ging hij alsnog in de ankers, logisch ook, want hij snapte wat de bedoeling was.

Mocht je paard voor de trailer in de ankers gaan, zorg er dan voor dat hij er recht voor staat. De afstand maakt niet uit, als ie er maar recht voor staat. Deze methode is vooral handig voor paarden die volledig flippen als je iets om/ achter het lichaam doet doet, of dat nu een halstertouw, een stel armen, een longeerlijn of een bezem is. Het handigste hiervoor is om hier gebruik te maken van 3 personen. Eentje houd het paard vast, zonder druk op het halstertouw, maar wel met contact. Je hoeft geen druk op het halster te houden, want alleen een halstertouw aan een halster houdt het paard echt niet tegen als die naar achteren wilt. Je twee helpers staan aan weerskanten van het paard, neus naar de achterhand, lichaam langs de schouder. Het voorbeen dat het meeste naar achteren staat wordt opgetild (voetje geven) door de persoon die aan die kant staat en dit wordt naar voren gezet. De helper houdt dan zijn hand achter dit been met lichte druk, om te voorkomen dat het been weer terug wordt gezet. Wacht tot het paard zijn gewicht op het been zit (eventueel door vanaf de andere kant een licht duwtje naar de zijkant te geven, zo moet het paard zijn evenwicht wel weer verdelen). Vervolgens laat je je hand/ arm wel achter het been, maar laat je de druk weg. De reden dat je je arm daar houdt is omdat je dan beter kan voelen wanneer het paard het gewicht weer eraf haalt en zijn been wilt verplaatsen. Dit herhaal je met het andere voorbeen.
Als je dit een paar keer hebt gedaan met de voorbenen, moet het paard zijn achterbenen er vanzelf wel bij zetten. Handig voor een paard met losse achterbenen, want daar hoef je dus helemaal niet bij in de buurt te komen. Let op dat het in volle rust en geduld gebeurd, en ja, dit kan eventjes duren. Als je paard gespannen raakt, doe je gewoon even helemaal niets, totdat deze weer ontspant. Een gespannen paard met zijn voetjes naar voren willen brengen, levert jou alleen maar heel veel spierpijn op.
Als het paard op de klep staat wordt het voor de twee helpers aan de zijkant wat lastiger om de voetjes op te tillen, maar is het nog wel mogelijk. Is het paard bijna bij de opening, is meestal het eerste voetje in de trailer zelf genoeg voor het paard om door te lopen. Let ten alle tijden op je eigen veiligheid, ga je niet in krappe hoekjes wurmen waar je vast kan komen te staan, het blijven natuurlijk paarden.

Een andere manier is om je paard in beweging te houden. Dus je loopt naar voren, op het moment dat je paard in de ankers gaat laat je hem twee stappen naar achteren doen, om hem vervolgens weer naar voren te vragen (minimaal drie passen, anders kom je op dezelfde plek uit.) Paard weer in de ankers, jij weer een stukje terug en weer naar voren. Ga vooral niet stilstaan tussen de schakelingen naar voren en naar achter. Het gaat erom dat het paard in beweging blijft.
Eenmaal op de klep zal het paard in plaats van in de ankers te gaan, automatisch weer naar achteren gaan. Dit kan heel frustrerend werken voor degene die het paard er juist op willen krijgen, maar probeer je paard dan net zo snel weer in zijn vooruit te krijgen.
Nog belangrijk, als het paard uit zichzelf achteruit schiet, laat alle druk van je halstertouw los en loop met hem mee. Het heeft geen zin om te trekken, wij kunnen het niet winnen op die manier.

Ieder paard heeft een andere manier van laden, maar zolang je consequent blijft en zelf je geduld bewaard, zal je paard jouw vertrouwen en uiteindelijk jou volgen, ook die enge, kleine ruimte in. Ik hoop dat het je is gelukt vandaag.
En probeer toch af en toe te gaan oefenen. Wat nu als je paard op een dag doodziek is en naar de kliniek moet... Dan moet je paard er toch ook echt op..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:25

Ben benieuwd hoe het gegaan is vanmorgen? :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:48

TS is geband :=

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:57

Lekker handig _O-

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:58

En nog permanent ook, klinkt als een betrapt schaduwacount..... ts hoop dat het is gelukt!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:58

haha ja ik ken de TS :')
zal haar effe smsen ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:03

Haha oh, handig :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:39

en toch ben ik benieuwd hoe de pony de trailer opgesleurd is :P