Juryleden die hun eigen regels hanteren, wat doe jij er mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Juryleden die hun eigen regels hanteren, wat doe jij er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:28

Maar hoe doe je het met kinderen?

Ik had laatst een C ponytje in de ring, geen handschoenen aan. Was de laatste combinatie en de hal was zo goed als verlaten. Ik even snel naar moeders gelopen of ze handschoentjes in de auto had.
Die hadden ze geen bij, was haar derde proefje en was de andere 2 keren niets van gezegd.

Ik heb er toen voor gekozen het meisje gewoon te laten rijden. De moeder zei dat ze ervoor zou zorgen de volgende keer toen ik haar uitleg gaf dat het verplicht is tijdens de dressuurproef.

Eigenlijk dus tegen het reglement in.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:57

Niet alles doorgelezen en ook niet helemaal ontopic :o , maar na de eerste reacties en het topic 'juryleden die alles goed vinden' ben ik even op de knhs site gaan snuffelen waar je de reglementen boekjes kunt kopen.

Die zijn slechts 2,95 perstuk!

Heb dus direct op bestellen geklikt :D

Edit: zin aangepast, stond een beetje vreemd :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:05

Goed gedaan Vonneke.
In de lagere klasses en zeker bij kinderen vind ik ook dat we aan een stukje voorlichting mogen doen.
Met enige regelmaat roep ik tijdens het losrijden of tijdens de prijsuitreiking wel eens een vraag over het reglement de groep in. Gewoon om ze te motiveren ook eens het reglement door te nemen.
Laten we eerlijk zijn voordat we jury werden, hoeveel onder ons hadden daarvoor alle reglementen gelezen?

En nu is het vaak nog lastig om alles 100 procent goed te hebben. Hoe verwarrend was het niet met de wijzigen over het neus- en oornetje. Bij een selectie kwam een deelnemer de ring binnen met neusnetje. Dat was toen nog niet vrijgegeven maar voordat ik iemand dan uitsluit (of netje laat verwijderen, wil ik eerst de reglementen erbij pakken. Nou, ik zocht me dus echt te pletter en kon het zo gauw niet vinden (werd verwezen van dressuur naar algemeen reglement). Mijn collega juryleden en later ook de fed. vertegenwoordigen gaven alle drie aan dat het mocht zonder DA verklaring. Deelnemer laten rijden, haar na de proef aangesproken dat ik het op mijn gemak nog even uit ging zoeken voor de zekerheid (ze was tenslotte door naar de regio en dan wel dubbel zuur als je daar problemen krijgt) en haar nog even zou mailen. Ze had dus wel degelijk die DA verklaring (nog) nodig en had nu nog de tijd om dit op tijd te regelen.

Nanda, je kunt ze ook downloaden en uitprinten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:59

jury: ik heb het andersom gehad. Ik rij ook met neusnetje en werd bij de jury geroepen dat dat niet mocht. Nu had ik al van vorig jaar een DA verklaring én dispensatie van de KNHS omdat de kleur afwijkt (rood randje er omheen en dat mag dan weer niet). Maar heb de jury ook even uitgelegd dat het tegenwoordig gewoon is toegestaan, mits geen opvallende kleur.

De hoofdlijnen hebben de meeste jury's volgens mij wel in hun hoofd, maar die kleine dingen veel minder.
Wat ik zelf deed, toen ik bijvoorbeeld met een Rambo Micklem Bridle startte (dat net was toegestaan), een kopie van dat stukje van het reglement meenemen om eventueel te kunnen laten zien. Dat is niet nodig geweest, maar dan ben je een discussie wel voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:23

Wat een ellende idd met dat neus en oornetje! Wel toegestaan / niet toegestaan. Eigenlijk niemand die het wist.
Afgelopen zomer was ik met een ponyruiter op concour. Liep een ontzettend leuke pony met een neusnetje. Deze combinatie starte vlak voor mijn ruiter. Een paar deelnemers voordat de die combinatie de ring in moest ging de moeder bij de jury vragen of het netje op mocht blijven. Deze jury vertelde haar dat dit niet mocht.

Moeder haalt het netje af bij de pony en het fijne lopen was meteen weg. De pony begon te schudden en hield het hoofd niet meer stil. Ik heb de moeder toen aangegeven dat het netje WEL mocht in de ring.

Moeder aangegeven bij de jury maar deze werd daar wat geprikkeld van.
Als advies heb ik de moeder meegegeven het reglement op te zoeken en een kopie ervan te maken en deze mee te nemen op concours.

Enkele weken later kwam ik deze vrouw weer tegen. Helemaal blij liet ze me het reglement zien,
ze namen dit altijd mee als ze op concours gingen.

Bij het aanmelden van mijn combinatie bij de jury, voor aanvang van haar dressuurproef, heb ik het met de betreffende jury gesproken over dat neusnetje.
Hij was er van overtuigd dat het niet mocht omdat het nooit gemogen had en verder had hij er geen boodschap aan. Lekker handig ;)

Ik adviseer mensen vaker het reglement mee te nemen wanneer zij gebruik maken van een 'bijzondere' regeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:25

Ik vind het persoonlijk altijd erg netjes/fijn als een combinatie/voorlezer mij voor aanmelding even komt melden als ze iets 'bijzonders' hebben.
Op deze manier laten ze ook zien er zelf mee bezig te zijn.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 10:04

daffodil schreef:
Overigens hebben we hier nog zo'n bijzonder exemplaar in het z die behoorlijk wat eigen regels heeft en wee degene die er tegen in gaat...hij zegt gerust dat je niet meer hoeft te starten dan

Ik denk dat wij het over dezelfde jury hebben :+

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:07

rhijnauwen schreef:
daffodil schreef:
Overigens hebben we hier nog zo'n bijzonder exemplaar in het z die behoorlijk wat eigen regels heeft en wee degene die er tegen in gaat...hij zegt gerust dat je niet meer hoeft te starten dan

Ik denk dat wij het over dezelfde jury hebben :+

Dan wil ik de strijd wel aangaan met die jury }>
Waar jureert hij meestal? :D

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 10:09

Volgens kom je deze man overal tegen...De strijd aangaan dat hebben meer mensen geprobeerd...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:25

Zuid holland en utrecht zit ie en hij jureert echt vaak....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:28

En niemand die hem op zijn vingers tikt?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:33

rhijnauwen schreef:
Volgens kom je deze man overal tegen...De strijd aangaan dat hebben meer mensen geprobeerd...

zou je me zijn naam kunnen pben, het lijkt op de meneer waartegen we al eens met een stel een klacht hebben ingediend, hij gaf toen een ruiter in de Z een minpunt omdat hij, volgens zijn eigen zeggen, het paard niet mooi vond...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:35

Ik start ook in Utrecht, weliswaar nog niet in de Z, maar wel M. Wil ook wel weten wie dat is...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:36

Haha nou dat hebben best veel mensen geprobeerd maar dat zeg ik, dat is zinloos. Ooit had ik selectie en tien liep het drie kwartier in dus bij het secretariaat werd gezegd dat ze een extra pauze zouden inlassen want dat is gewoon te veel om gewon door te gaan. Iedereen rekening gehouden met ongeveer hun eigen tijd, besluit ie dat ie geen pauze wil en gewoon doorgaat.....iedereen over de pis en hij zegt gewoon je start nu of je start niet!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:37

ik weet wel van 2 juryleden die "op het matje" zijn geroepën bij ons in de regio. Dhr V alias sinterklaas met groot gevolg en mevr dP. Maar dat ging met name over de hoogte van de punten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:38

Maar toch, hoe meer klachten er over een jury binnenkomen, hoe eerder ze er wat aan zullen doen. Niets doen levert sowieso niets op...

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:39

daffodil schreef:
Haha nou dat hebben best veel mensen geprobeerd maar dat zeg ik, dat is zinloos. Ooit had ik selectie en tien liep het drie kwartier in dus bij het secretariaat werd gezegd dat ze een extra pauze zouden inlassen want dat is gewoon te veel om gewon door te gaan. Iedereen rekening gehouden met ongeveer hun eigen tijd, besluit ie dat ie geen pauze wil en gewoon doorgaat.....iedereen over de pis en hij zegt gewoon je start nu of je start niet!

dat ben ik niet helemaal met je eens. Er is bij ons in de provincie al eens een jury geroyeerd omdat degene leerlingen voortrok. Ze hebben gewoon collectief een klacht ingediend. Dat zou je ook bij deze meneer kunnen proberen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:42

Jureert meneer v helemaal niet meer dan? Hij heeft namelijk daarvoor al tig x waarschuwingen gehad.....

Ik heb bijzonder slechte ervaringen met de knhs wat klachten betreft....ik heb geen hoge pet op van deze "organisatie"

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:44

En dat royeren geloof ik niets van vanwege voortrekken....enig idee hoe vaak leerlingen in de subtop bij hun eigen instructeur starten??? Wordt niets mee gedaan. Gebeurt overigens ook in de basis aan de lopende band.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:45

daffodil schreef:
Jureert meneer v helemaal niet meer dan? Hij heeft namelijk daarvoor al tig x waarschuwingen gehad.....

Ik heb bijzonder slechte ervaringen met de knhs wat klachten betreft....ik heb geen hoge pet op van deze "organisatie"

ik ook totaal niet, de knhs heeft een veel te grote machtspositie, maar ik maak daar verder geen woorden aan vuil, want daarmee breng ik mijzelf in problemen :x

Maar ook zij kunnen niet tegen de meerderheid op. Ze kunnen vele klachten gericht tegen 1 jurylid niet negeren en dat zullen ze ook niet doen...

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:47

daffodil schreef:
En dat royeren geloof ik niets van vanwege voortrekken....enig idee hoe vaak leerlingen in de subtop bij hun eigen instructeur starten??? Wordt niets mee gedaan. Gebeurt overigens ook in de basis aan de lopende band.

ik ken het jurylid persoonlijk (was mijn instructie :D ) en de klagers ook. Dus het komt uit de eerste hand. Ik moet wel zeggen dat dit al meer dan 10 jaar geleden is (*pff* wordt oud...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:51

Maar als er zoveel klachten over een bepaalde jury zijn, dan is het toch raar dat hij nog zoveel uitgenodigd wordt? Dat moet een rijvereniging toch weten als hij zulke 'bijzondere' ideeën erop nahoud?

Ik regel bij onze vereniging de juryleden voor onze wedstrijden. Heb er een speciaal bestand voor waarin ik zelf aangeef of mensen wel of niet (nogmaals) mogen komen jureren op onze wedstrijd

Hierin staat bijvoorbeeld dat jury X wel de grotere ponys en paarden mag jureren maar niet de A/B ponys omdat deze jury perse pony's wil zien die goed door de hals lopen. Deze jury stuurt namelijk gewoon een volle ring kleine kinderen naar huis met 170 pnt en lager.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:53

Oh ok nou das belachelijk want dit gebeurt aan de lopende band... Ik kan mezelf niet in de problemen brengen met mijn mening geven over de knhs, het is mijn mening namelijk en ik maak daar geen geheim van. Ik jureerde gemiddeld 2 tot 5 keer per maand, heb mee ingezet voor dat bitloze gedoe maar als je steun van ze verwacht kom je van een koude kermis thuis. Dat zorgt er dus ook voor dat jury leden volledig hun gang kunnen gaan en er steeds meer goeie juryleden afhaken omdat ze met hun hoofd tegen de knhsmuur aanlopen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:00

daffodil schreef:
Oh ok nou das belachelijk want dit gebeurt aan de lopende band... Ik kan mezelf niet in de problemen brengen met mijn mening geven over de knhs, het is mijn mening namelijk en ik maak daar geen geheim van. Ik jureerde gemiddeld 2 tot 5 keer per maand, heb mee ingezet voor dat bitloze gedoe maar als je steun van ze verwacht kom je van een koude kermis thuis. Dat zorgt er dus ook voor dat jury leden volledig hun gang kunnen gaan en er steeds meer goeie juryleden afhaken omdat ze met hun hoofd tegen de knhsmuur aanlopen.

ik heb iets andere ervaringen...
zoals ik al zei, dit speelde meer dan 10 jaar geleden en toen waren er nog niet veel juryleden en de knhs was nog niet zo groot.
Toch ben ik van mening dat als je niet klaagt er ook niets veranderd en mijn ervaring is dat de afdeling handhaving erg fanatiek is en altijd in voor een zaakje :D
Ze zullen natuurlijk niet ingaan op ervaringen van horen zeggen, maar alleen van eigen en goed onderbouwde ervaringen. Ze zullen hun juryleden niet gauw afvallen en terrecht. Je hebt er natuurlijk ook mensen bij zitten die niet altijd even eerlijk zijn...

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 12:29

jury schreef:
ik weet wel van 2 juryleden die "op het matje" zijn geroepën bij ons in de regio. Dhr V alias sinterklaas met groot gevolg en mevr dP. Maar dat ging met name over de hoogte van de punten.

Dan zal je toch denken dat er toch naar gekeken wordt bij de KNHS?
Juryleden die aardig gevonden willen worden en winstpunten weggeven :n dat is ook zoiets
Of de jury die daffodil noemt die dus duideljk geen rekening met de ruiters houdt 8)7 Wanneer ik inloop las ik een pauze in, tenzij de volgende combinatie al wil starten, wanneer je zelf start wil je toch ook dat er een beetje rekening met je wordt gehouden?