Wat zou jij doen als....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:42

Wat je ook kunt doen is altijd wachten tot het paard naar jou komt. Dus jij doet deur open en staat in deuropening (paard draait kont toe) en blijft daar lekker staan, eventueel een beetje spelen met het hooi.

Pas als het paard naar jou toe komt (dit geld dan dus ook voor je dochter) krijgt het paard een knuffel/pluk hooi oid, waarna jij of je dochter meteen wegloopt. Dan draai je dus de rollen om.

Om nog even op je OP in te gaan: de stal is van mijn paard. Staat ze te eten en ik wil poetsen = oren in de nek? Prima, neem ik je toch even mee uit de stal en poets je dan wel op de poetsplaats. Of ik negeer het en haal even snel een borstel er overheen (zie je wel? viel best mee).

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:55

emmyenm123 schreef:
Als mijn paard zijn achterhand naar mij toe draait zou ik heel erg boos worden, als je het niet bestraft dan blijft hij dit altijd doen.

Dan heb jij de basiscommunicatie gemist, de interactie met je paard, het wederzijds respect. Men moet niet denken vanuit menselijk oogpunt: als hij slaat, schop ik terug. Dan heb je het al te ver laten komen. Waarom zou een paard zijn achterhand dreigend naar je toe draaien? Zonder reden? Nee echt niet !!! Dat is paardentaal. Als hij letterlijk kon praten zou hij zeggen: rot op.
Een paard wat jou accepteert als leider laat dat echt wel uit zijn hoofd en heeft geen geldige reden daarvoor dan: ik ben de baas en jij lekker niet, dus maak maar eens even plaats voor mij! Dat doen ze in de kudde ook.

fjordjes

Re: Wat zou jij doen als....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:00

Mijn paard kijkt altijd standaard nijdig als ik naar z'n stal loop. Ik negeer het gewoon en zodra de staldeur open is kijkt ie weer met de oortjes naar voren.

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:15

Zilfstar schreef:
Anda123: Jouw plaatje gaat dan in dit geval toch weer uit dat de pony ranghoger zou zijn? ITT hestejente die dus zegt dat de pony juist ranglager is omdat ze weg gaat bij haar voer? Nogmaals pony dreigt NIET en jaagt ons niet weg. Ze draait zich alleen om met oren naar achteren (op ons gericht, niet plat tegen het hoofd) en de neus laag. Je kan ook zo naar haar toe lopen met halster bijv. En mijn dochter begeleid ik absoluut. Ik loop ook niet weg en ben altijd vlakbij. Zonder mij in de buurt (en dan bedoel ik dat ik oog erop hou en dus altijd in kan grijpen) mag ze de stal niet in.

Ik ben me ervan bewust dat de pony er nu zo'n 2 maanden is en ons wrs uit gaat proberen (of aan het proberen is). Ik corrigeer haar wel degelijk en pak haar ook gerust aan als het moet. Tegelijk wil je het delicate vertrouwen dat er nu is niet wreed doorbreken met ongepaste straf, dus dat is zoeken naar de juiste balans. Bijten, schoppen, dreigen wordt neit geaccepteerd.

Draait zich om met de oren naar achteren, op jullie gericht? Dat is al niet goed he? Begin van dreiging. Hoger in rang dus. een pony die lager in rang is dan, in dit geval je dochter, gaat zelfs netjes opzij. Begrijp me niet verkeerd: mijn reactie was algemeen en zeker niet gericht op het feit dat je je dochter niet goed zou begeleiden. Dat doe je wel !

Ik wilde iets vertellen over paarden en hun lichamelijk gedrag. Dit is best gecompliceerd als men zich er niet volledig in verdiept. Uitproberen, zoals wij dat noemen: oké, dat mag maar tot op zekere hoogte. Wie is de baas, de hogere in rang van de kudde. Heel simpel logisch gedrag maar wij mensen geven daar onze eigen draai weer aan en laten het zover komen dat een paard de kans krijgt om uit te proberen en geven daar een verkeerde reactie op: schoppen, schreeuwen, slaan (algemeen dit).

Leiderschap begint vanaf de grond, in de dagelijkse begeleiding, respect voor elkaars ruimte. Dat kost tijd, energie en moeite, kan niet in één dag worden bereikt maar het doel is een paard/pony zover te krijgen dat hij je in alles volgt, zonder oren plat, zonder die zogenaamde voernijd en volledige acceptatie en een stapje terug als men de stal betreedt.

Quote: "Bijten, schoppen, dreigen wordt niet geaccepteerd". Dan loopt men al achter de feiten aan, als je zover komt !!!!
Dan ben je al te laat !!! Ik heb mijn huidige paard nu 11 jaar en hij heeft nog nooit gedreigd naar mij omdat daar geen reden voor is.

Ik val je echt niet aan in deze, ik bedoelde het leerzaam en opbouwend. Er is toch niets mooier dan een kind wat in de stal van haar pony komt, waarbij de pony de oortjes naar voren heeft met een blik van: hé daar ben je weer. Leuk !

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:20

Vandaag in de stal ging super. Ze was vrolijk en kwam naar me toe. Kon zo het halster omdoen etc.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:59

fjordjes schreef:
Mijn paard kijkt altijd standaard nijdig als ik naar z'n stal loop. Ik negeer het gewoon en zodra de staldeur open is kijkt ie weer met de oortjes naar voren.

Dat doet ie van mij ook! Wie er ook voor de stal staat: oren plat naar achteren en zelfs proberen aan te vallen! Heeft ze altijd al gedaan. Als je de stal inloopt is er niks aan de hand, oortjes naar voren.

Ik vind het wel heel raar en vraag me af hoe dat komt. Zou ze eens geslagen zijn door iemand die voor de stal stond (misschien toen ze veulen was?). Ze is nu 14 jaar en al 11 jaar in ons bezit. Ze doet het ook al 11 jaar!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:09

Anda123 schreef:
Als je de stal in komt en je paard staat te eten (brok of hooi) en legt de oren plat, keert de achterhand naar je toe en wil je in het ergste geval wegjagen, dan is dat een teken dat jij lager bent in rang.

Ik zie nergens staan dat de pony haar oren PLAT legt. Ze legt ze naar achteren, zoals een paard dat doet wanneer een ander paard 'm weg stuurt bij het hooi.

Wat een onzin dat het een dreiging zou zijn als die pony met haar achterhand naar je toe staat. Ze loopt juist weg maar kan niet verder dan de muur van haar stalletje en heeft dus weinig andere opties dan te blijven staan. Dat ze daarbij wacht tot TS en/of haar dochter het initiatief neemt pleit alleen maar voor haar. Degene die het initiatief neemt is de leider. De pony wacht dus op aanwijzingen.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:13

moeileke fraag want mijn paarden doen dat eigenlijk nooit ze koomen gewoon altijd naar mij en zijn blin o me te zien

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:28

Vandaag ging het in de box prima. Dochter kon zelf halster om doen en Kato verplaatsen naar ander box ivm mesten. Daarna terug gezet. Tweede keer was er ook geen kont te zien :D en deed dochter zelf het halster weer. En heeft dochter voor het eerst grondwerk gedaan in de binnebak. Het ging geweldig! Dochter moest even door krijgen wat je moet doen, dus 1 keer voorgedaan mbt achteruit zetten. Je houding wat je uitstraalt. Gaandeweg groeide ze daarin en ging de rug steeds rechter en de blik steeds vastberadener. Na ene minuten het touw geheel aan dochter gegeven en ze verder van een klein afstandje gecoached. Pony moest wel even wennen dat ze op het kind moest letten ipv op mij, maar binnen enkele keren stukje wandelen > stil zetten > corrigeren op voorbij lopen door achteruit te zetten> en weer wandelen had pony het door en lette perfect op baasje. Bleef op mooie afstand (Kirstens ruimte) en koppie ging laag, er werd gelikt en gekauwd. En ondanks dat ze wegliep van het engste punt (achterkant binnebak) en ze daar normaal toch we een spurtje in zou willen zetten omdat ze snel weg wil zijn, bleef ze keurig achter dochter lopen. Dat hebben we nog 2 keer gedaan (bevestigen) en toen was het ook klaar (positief afsluiten). Dochter heeft pony zelfstandig terug gebracht naar stal en dat ging heel rustig en beheerst, ook vanuit dochter (die straalde vanwege haar succes met grondwerk) en halster afgedaan. Bij later afscheid nemen was pony wel weer wat nukkig/ongedurig maar draaide zich NIET om. Dat gedrag hebben we vandaag helemaal niet gezien!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:42

Ik kijk eerst naar de oren. Zijn die normaal dan ga ik der kont aaien. Meestal draaien ze zich wel wel om. Zodra de oren in de nek liggen loop ik meestal gewoon naar ze toe en draai ik ze weer om en dan knuffelen

Francinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:38

Ik zou dr denk ik gewoon met rust laten. :)