Wat doen jullie als jullie geen voorlezer hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:47

KarinvdM schreef:
Uit je hoofd rijden, dat is nog fijner ook! Je kan je dan veel beter concentreren op je proef. :)

Doe ik tegenwoordig ook, en ik vind het inderdaad fijner :) De meesten durven niet uit hun hoofd te doen omdat ze die voorlezer zo gewend zijn maar je moet het gewoon een keer doen en dan merk je dat het allemaal wel meevalt. Thuis gewoon je proef oefenen met paard en zonder paard. Je zou mij nu 's nachts kunnen wakker maken en dan kan ik beide proeven zo opdreunen :D

indraXpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:11

Mijn buur meisje rijd wedstrijden en de vader van haar leest haar voor.
Maar daar zijn altijd andere meisjes die haar vader ook vragen.

malouvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:31

ik leer de proef altijd uit mijn hoofd.
Ik rij nu L1 maar ook in het Z deed ik dit altijd.
Ik weet zelf wat er gaat komen en kan me daar beter op voorbereiden :)
als je het niet kunt onthouden zou ik gewoon iemand langs de kant vragen.
Meestal doen ze dit wel!
Moet je natuurlijk wel opletten dat ze niet verkeerd gaan lezen....
Dus ik zou altijd de proef in je achterhoofd houden zodat je zelf niet verkeerd kan gaan rijden mocht je lezer verkeerd lezen.

monica08

Re: Wat doen jullie als jullie geen voorlezer hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:45

Ik heb al een paar keer geen voorlezer gehad, vroeg gewoon op wedstrijd en tot nu toe was er altijd wel iemand die wilde voorlezen :) Geen probleem!

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:50

Mijn ervaring is dat de meeste mensen prima behulpzaam zijn en er altijd wel iemand te vinden is. Een vriendinnetje van mij gaat altijd mee om mij voor te lezen maar leest ook regelmatig anderen voor/ na mij, ook in andere rubrieken. Iedereen rijdt toch voor zichzelf! Ik heb de laatste keer ook mijn handschoenen uitgeleend (had extra paar), zo help je elkaar toch?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:53

Vragen aan iemand anders die wil lezen :j Meestal ga ik ook zonder lezer op pad, maar heb tot op heden nog geen problemen gehad met het vinden van een behulpzaam iemand. En als het kan doe ik graag iets terug, al is het een bakkie koffie ;)

Uit mijn hoofd leren is voor mij geen mogelijkheid, 2012 start ik 3 paarden in dan nog 2 verschillende klasses, maar dat zullen er snel 3 verschillende zijn en dan ga ik de boel echt door elkaar gooien hoor.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:12

waarschijnlijk lopen er altijd wel mensen rond die je kent! gewoon een van hun vragen.. vaak vraag ik het dan aan iemand waar ik tegen moet rijden en dan de voorlezer van diegene!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:23

Citaat:
Ik heb een vraag aan jullie. Wat doen jullie als jullie geen voorlezer hebben? Hebben jullie wel eens iemand op wedstrijd gevraagd? En wat was dan de reactie? Behulpzaam, of willen ze liever niet? Hoor vaak dat ruiters onder elkaar elkaar niet veel gunnen, maar zo voel ik het niet. (misschien omdat ik B start). Mijn vriend leest ook wel eens iemand anders voor, dat is geen probleem.

Ik ben misschien de enige, maar ik zou niet gaan als ik geen voorlezer heb. Ik vind het gewoon ronduit associaal want je zet op locatie iemand anders voor het blok om jouw probleem op te lossen. Mijn moeder had op een gegeven moment dat ze gewoon 3 proefjes achter elkaar aan het lezen was, waarvan 1 voor mij. En dan de betreffende ruiter kwaad als je iets niet duidelijk genoeg las of verkeerd.

Je bent dan meestal zo overbluft dat je ja zegt.. En ik snap niet dat je helemaal geen lezer hebt, zet ergens op bokt een oproepje, vraag een vriendin of een stalgenootje. Volgens mij is er altijd wel een manier om aan een voorlezen te komen en anders inderdaad uit je hoofd leren. Ik citeer: " de deelnemer wordt geacht de proef uit het hoofd te kennen". Dit heeft niks te maken met een ander niks gunnen, maar heeft te maken met het slecht organiseren van de ruiter die geen voorlezer heeft.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:24

randie schreef:
Citaat:
Ik heb een vraag aan jullie. Wat doen jullie als jullie geen voorlezer hebben? Hebben jullie wel eens iemand op wedstrijd gevraagd? En wat was dan de reactie? Behulpzaam, of willen ze liever niet? Hoor vaak dat ruiters onder elkaar elkaar niet veel gunnen, maar zo voel ik het niet. (misschien omdat ik B start). Mijn vriend leest ook wel eens iemand anders voor, dat is geen probleem.

Ik ben misschien de enige, maar ik zou niet gaan als ik geen voorlezer heb. Ik vind het gewoon ronduit associaal want je zet op locatie iemand anders voor het blok om jouw probleem op te lossen. Mijn moeder had op een gegeven moment dat ze gewoon 3 proefjes achter elkaar aan het lezen was, waarvan 1 voor mij. En dan de betreffende ruiter kwaad als je iets niet duidelijk genoeg las of verkeerd.

Je bent dan meestal zo overbluft dat je ja zegt.. En ik snap niet dat je helemaal geen lezer hebt, zet ergens op bokt een oproepje, vraag een vriendin of een stalgenootje. Volgens mij is er altijd wel een manier om aan een voorlezen te komen en anders inderdaad uit je hoofd leren. Ik citeer: " de deelnemer wordt geacht de proef uit het hoofd te kennen". Dit heeft niks te maken met een ander niks gunnen, maar heeft te maken met het slecht organiseren van de ruiter die geen voorlezer heeft.

Edit: iemand uit de brand helpen vind ik helemaal niet erg. Maar het zijn ALTIJD dezelfde ruiters zonder voorlezers.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:38

Randie, ik vind je gedachte erg kortzichtig. Er zijn nu eenmaal mensen die niet zo snel iemand kunnen vinden, moet je daarom dan niet op wedstrijd gaan?
Niet iedereen heeft een moeder/vriend/vriendin die mee wil gaan.

Overigens heb ik dit probleem zelf niet door gewoon uit het hoofd te rijden. Geeft veel meer rust voor jezelf, zowel omdat je geen stress hebt om een voorlezer te vinden als in de proef zelf.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:39

Ik geef mezelf pas op voor een wedstrijd als ik een voorlezer heb, meestal is dat mijn moeder of mijn zus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:44

Randie, ik vind het ook nogal simpel gesteld. Ik ben echt jarenlang alleen op wedstrijd gegaan, ik woonde op mezelf, had buiten de paarden geen tijd voor een sociaal leven, mijn ouders hadden echt totaal geen interesse in de sport, mijn stalgenoten ging zelf of wilden niet (toen had ik er nog, nu heb ik ze achter het huis dus geen stalgenoten meer) en via Bokt is ook niet altijd iemand uit de buurt te vinden die net dan kan. Nu ben ik blij dat mijn vriend veel meegaat tenzij het te laat wordt voor de kinderen of de kinderen hebben iets anders te doen (feestjes enzo) Ik vind het juist nogal apart dat er mensen zijn die elke week een team van 5 of 6 mensen mee kunnen nemen, waar halen ze die vandaan? :=

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:24

5-6 mensen heb ik niet mee hoor :) ( moet er niet aandenken:D). Meestal mijn moeder. Kan deze niet dan een stalgenootje. Kunnen deze beide niet dan ga ik ook niet tenzij ik iemand anders vind die met me op wedstrijd ga. Ik pas me dus aan, aan de mensen om me heen. Willen of kunnen ze niet, dan ga ik ook niet op wedstrijd. Misschien is het ook wel een beetje kortzichtig, maar ik vind het van de gekken dat mensen regelmatig op wedstrijd gaan zonder voorlezer en maar verwachten dat er andere mensen zijn die het voor hen oplost. Zij vinden dit vaak heel vanzelfsprekend en oh we als iemand dan eens nee zegt, verkeert lees of niet duidelijk genoeg verstaanbaar is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:49

Mijn moeder is in de jaren dat ik wedstrijd reed alleen een keer komen kijken toen ik Brabantse Kampioenschappen mocht rijden en dat dan nog alleen omdat ik geen vervoer had en zo teleurgesteld was dat ik dan niet kon :+ Nu is ze de laatste twee jaar wel een keer of vier geweest om op de kindjes te passen als ik van die doordeweekse zomerwedstrijden deed maar lezen of helpen is een brug te ver voor haar. Stalgenoten heb ik niet, dus als mijn vriend niet kan of wil zou ik het echt niet weten wie ik zou moeten vragen. Ik vind het niet zo'n grote moeite om een proefje voor te lezen dus ik maak er bij het vragen idd ook geen big issue van (als er niemand wil, jammer dan, dan ga ik dus weer naar huis, maar heb het nog nooit meegemaakt) , doe het zelf zoals eerder gezegd ook echt regelmatig voor anderen (net als kennissen naar concours brengen met de trailer ofzoiets, wat ik trouwens veel vervelender vind om te doen :o ) en ik zeur verder niet als er iets fout gaat.

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:59

Als er mensen in de omgeving Nijmegen-Tiel een keer zonder voorlezer zitten dan weet ik nog wel iemand die het erg leuk vindt om mee op wedstrijd te gaan. ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:36

Bovendien kom ik ook écht niet aan 5-6 mensen..
m'n moeder vindt het leuk om te kijken, maar als m'n zus een wedstrijd heeft, mag ze daar ook heen gaan natuurlijk.
En de eigenaar gaat mee voor het vervoer :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:09

Zou je niet gewoon het boekje kunnen vasthouden en zelf lezen? :D

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:08

ik ga ook graag op wedstrijd,maar sta op een kleine stal,waar ik maar niet meer vraag of ze mee willen.
Of ze willen niet of ik sta te wachten en ze komen niet opdagen,heb ik ook gehad met 'vrienden' van de manege.
Ja is goed hoor ik ga mee.en vervolgens komen ze niet opdagen.... Zo balen is dat.

Ik probeer dus meestal mijn proeven uit mijn hoofd te leren en dan probeer ik op wedstrijd een voorlezer te vinden.
Meestal geef ik het bij het aanmelden gelijk bij het secretariaat even aan,meestal hebben ze wel een back up stand by.
Al zijn er verenigingen waar mensen liever achter hun glaasje wijn bleven zitten,ipv even een proefje te lezen.
Kom ik zulke plaatsen tegen ga ik daarna daar ook niet meer starten.
Ik kom het liefst op kleine gezellige verenigingen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:53

Om maar gewoon meteen niet op wedstrijd te gaan omdat je geen lezer hebt die mee kan is wel een beetje ver gezocht.

@ Randie: heb je een keer een slechte ervaring meegemaakt dat ze er zo over denkt?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:57

Uit je hoofd leren. Wel zo handig.

Doe ik ook altijd toen ik vroeger wedstrijdjes reed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:05

Randie: En jij en je moeder kunnen geen nee zeggen?
Ik vind het niet geheel waar wat je zegt. Ik ken idd ruiters die in hun eentje op pad gaan, hun weten altijd een lezer te scoren. Als deze onduidelijk of verkeerd leest is het jammer dan, risico loop je. Ik lees op wedstrijd soms wel 8 proeven in allemaal verschillende klassen. Boeit me echt niks. Zelfs het Z2 ben ik wel eens gevraagd. En als ik niet kan lezen omdat de combinatie met wie ik ben op hetzelfde tijdstip start ofzo dan zeg ik dat gewoon. Een ruiter baalt dan misschien maar ze worden echt niet boos hoor.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:14

Ik rij ook altijd uit mijn hoofd. Als ik mijn wedstrijden moet laten afhangen van mensen die mee kunnen en willen dan kom ik nergens.

Ik ben 1 keer verkeerd gereden, heb altijd mijn proef met grote letters in mijn jasje zitten en toen gestopt, gekeken waar ik heen moest en verder gereden. Mooiste was dat de jury ook niet doorhad dat ik verkeerd ging en vroeg wat er aan de hand was toen ik stopte :D

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:17

Als ik niemand om voor te lezen heb, ga ik niet. Ik wil dat allemaal van te voren geregeld hebben en niet dat gestress op wedstrijd. Als ik op wedstrijd ben wil ik me rustig kunnen aanmelden, paard opzadelen en fijn kunnen inrijden. Dit allemaal zonder de stress van het zoeken naar een voorlezen.

Nicky1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:41

Het is ongeveer maar 10 minuten dus meestal is er altijd wel iemand wie voor je
voor wil lezen lijkt mij toch ? meestal
doet de eigenaar het maar die zit sinds kort in
de jury *\o/* Hahah ! dusja meestal heb ik heb wel een vriendin of
de vrouw wie je helpt de bak in _/-\o_

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:35

Rumpleteaser schreef:
Chaos schreef:
Ja, als het idd maar een proef was. Maar ik moet dan B proeven, L1 en L2 proeven kennen. Straks haal ik alles door elkaar!!!

Nee joh, dat komt echt wel goed! Als 'wij' westernruiters dat kunnen, dan jij ook! ;)
Enne; soms moeten we drie of meer proeven op een showdag rijden, allemaal anders en allemaal maar een uurtje van te voren bekend.
Dus 'jullie' hebben het nog makkelijk joh! :D

Een gemiddelde dressuurproef is veel langer dan een bijvoorbeeld een horsemanshipproef. En als je dan van het ergste geval uit gaat, dat je bijv. showmanship, horsemanship, trail en western riding start heb je 4 proeven die allemaal nog geen anderhalve minuut duren. Persoonlijk vind ik de patterns die wij gebruiken ook veel logischer in elkaar zitten, maar dat kan ook aan mij liggen.