Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Marion71 schreef:In beginsel is het eigen keuze, tenminste het is bij wet niet verplicht zoals een gordel dragen in de auto dat wel is.
Wat mij opvalt, is dat veel profs bijna nooit een cap dragen. Daar heb ik geen moeite mee, zij kunnen een keuze maken (hoe goed of fout dan ook) vanwege de enorme ervaring en inschatting van eigen kunnen. Anders ligt dat voor veel beginners. Zij roepen al snel dat ze geen cap op willen onder het mom eigen verantwoording / eigen keuze. Het staat stom, is niet stoer, zit niet lekker en noem alle nadelen maar op. Daarmee heb ik dus wel moeite. Deze groep heeft wrs nog nooit op een echt bokkend of rennend paard gezeten, is er nog nooit gruwelijk hard afgedonderd. Zij kunnen imo die keuze helemaal niet maken.
De grote groep tussen prof en beginner draagt dan wel weer een cap. Zij weten hoe hard je vallen kunt, hoe weinig je daar soms aan kunt doen en weten wat ze niet kunnen. En tot die groep behoor ik dus ook. Zolang iemand in staat is een keuze te maken, hoor je mij niet. Maar als ze daartoe imo niet in staat zijn, stappen ze niet in mijn bak op een paard of op een paard van mij. Want dat is wel mijn verantwoording.

Celly1996 schreef:Ik vind zelf ook dat je zelf mag weten of je met of zonder cap rijd.
Zoals sommige al zeggen ; ze kunnen veel vertrouwen in hun paard hebben.
Zelf heb ik ook veel vertrouwen in mijn paard , en stap ik zonder zadel en hoofdstel en cap ook wel eens op. Het is natuurlijk voor eigen verantwoording, dus die keuze hebben ze dan zelf gemaakt dat ze zonder cap rijden.
In sommige gevallen kan je ook verzekerd zijn ZONDER cap, en dan word ook nog alles voor je vergoed.
) dat je het zelf moet weten. Zelf moet en wil ik mijn cap op, mijn leven is me toch wel dierbaar.
maarja, iedereen moet het lekker zelf weten, en ik ga ook niet zeuren als iemand niet zijn cap op heeft. Ikeapotlood schreef:rabin schreef:Goed punt. Wat dat betreft zou er wel eens goed naar die regels gekeken kunnen worden.En wij maar betalen voor die verzekering
ilayda schreef:Iedereen moet het lekker zelf weten.
Ik rijd meestal zonder cap, alleen wanneer ik ga springen of op buitenrit dan doe ik wel een cap op.
Ik heb veel vertrouwen in m'n pony. Maar heb ook heel duidelijk uitgelegd aan mijn dochter van 8 dat ze zeker tot haar 18de een cap moet dragen. Zelfs als ik onze haf naar de wei breng en ze wil erop(heel klein stukje) moet ze toch haar cap op.
Ik denk dat het voor iedereen verschilt, ik zie mensen zonder cap springen en denk dan ook van wow best gevaarlijk, maar dat geld eigenlijk ook voor mezelf wanneer ik lekker in de bak aan het rijden ben.