zonder cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:48

In beginsel is het eigen keuze, tenminste het is bij wet niet verplicht zoals een gordel dragen in de auto dat wel is.

Wat mij opvalt, is dat veel profs bijna nooit een cap dragen. Daar heb ik geen moeite mee, zij kunnen een keuze maken (hoe goed of fout dan ook) vanwege de enorme ervaring en inschatting van eigen kunnen. Anders ligt dat voor veel beginners. Zij roepen al snel dat ze geen cap op willen onder het mom eigen verantwoording / eigen keuze. Het staat stom, is niet stoer, zit niet lekker en noem alle nadelen maar op. Daarmee heb ik dus wel moeite. Deze groep heeft wrs nog nooit op een echt bokkend of rennend paard gezeten, is er nog nooit gruwelijk hard afgedonderd. Zij kunnen imo die keuze helemaal niet maken.
De grote groep tussen prof en beginner draagt dan wel weer een cap. Zij weten hoe hard je vallen kunt, hoe weinig je daar soms aan kunt doen en weten wat ze niet kunnen. En tot die groep behoor ik dus ook. Zolang iemand in staat is een keuze te maken, hoor je mij niet. Maar als ze daartoe imo niet in staat zijn, stappen ze niet in mijn bak op een paard of op een paard van mij. Want dat is wel mijn verantwoording.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:17

Marion71 schreef:
In beginsel is het eigen keuze, tenminste het is bij wet niet verplicht zoals een gordel dragen in de auto dat wel is.

Wat mij opvalt, is dat veel profs bijna nooit een cap dragen. Daar heb ik geen moeite mee, zij kunnen een keuze maken (hoe goed of fout dan ook) vanwege de enorme ervaring en inschatting van eigen kunnen. Anders ligt dat voor veel beginners. Zij roepen al snel dat ze geen cap op willen onder het mom eigen verantwoording / eigen keuze. Het staat stom, is niet stoer, zit niet lekker en noem alle nadelen maar op. Daarmee heb ik dus wel moeite. Deze groep heeft wrs nog nooit op een echt bokkend of rennend paard gezeten, is er nog nooit gruwelijk hard afgedonderd. Zij kunnen imo die keuze helemaal niet maken.
De grote groep tussen prof en beginner draagt dan wel weer een cap. Zij weten hoe hard je vallen kunt, hoe weinig je daar soms aan kunt doen en weten wat ze niet kunnen. En tot die groep behoor ik dus ook. Zolang iemand in staat is een keuze te maken, hoor je mij niet. Maar als ze daartoe imo niet in staat zijn, stappen ze niet in mijn bak op een paard of op een paard van mij. Want dat is wel mijn verantwoording.

van die prof dat is niet waar waar ik op stal sta staan 2 profesioneele ruiters, en die hebben altijd zelf op het braafste paard een cap op, en kijk naar mattias, die zet pas net voor dat hij de ring in gaat zijn hoedje op, dus dat is gewoon ge banketstaaf

Miepie77

Re: zonder cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:30

Ik vind dat van die profs ook onzin, die zitten vaak op de grootste idioten, dus juist voor hun is een cap belangrijk, ik denk wel dat veel profs uit een soort van ijdelheid een cap niet opdoen, toen het bij ons op stal verplicht werd waren zij ook degenen die het meest zeurden hierover.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 21:34

bij ons zeuren de profs juist dat de pension klanten hun cap op moeten

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:30

Sorry, maar de profs in mijn omgeving rijden praktisch nooit met cap. Alleen op concours omdat het daar moet. Ik zeg ook nergens dat dit een gegeven is, het is iets dat mij opvalt ofwel mijn ervaring. Niets meer en niets minder. Dat de prof in jullie omgeving juist wel een cap opzetten, is alleen maar heel goed.

Een cap is imo voor iedereen belangrijk. Zonder stap ik absoluut niet op een paard. Ik haal 'em op en als dat niet kan, stap ik niet op. Als een prof dat wel doet, is zijn keuze. Hij kan weten wat de risico's zijn. Voor een onervaren ruiter of amazone geldt dat niet.

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:48

Ik persoonlijk denk dat een cap dragen een eigen keuze is.
Echter kan er over gediscussieerd worden of het wel verstandig is zonder een cap te rijden.
Voor foto's snap ik wel dat je liever zonder cap rijdt, ziet er inderdaad mooier uit als je haar lekker in de wind wappert.
Op de manege waar ik rijd zal er niemand rijden zonder cap. Geen instructrice/instructeur, geen klanten en zeker niemand van de 'profs'.

Ik persoonlijk ben voor deze instelling. Immers zijn paarden levende wezens met een eigen hoofd.
Ook al heb je 99 keer geen probleem gehad, kun je dan net die ene keer vies vallen.
Er is een reden waarom wij in auto's onszelf moeten beschermen. Misschien niet alleen omdat wij een fout kunnen maken,
maar ook de andere weggebruikers. Dit geld ook voor paarden. Misschien brult iemand eens iets uit de kantine, slaat een deur dicht en wat dan?
Na ja, dit hoeft namelijk nooit te gebeuren en ik respecteer iedereen voor zijn persoonlijke instelling.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:05

Ik heb gelezen dat het weer 'in' is om een cap te dragen in zo'n paarden tijdschrift. Omdat je je verantwoordelijkheid laat zien. Ik zelf rij meestal zonder, tenzij op wedstrijd waar het moet en op straat ook met! :)

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:49

Ik heb een keer op een shetlander gesprongen zonder cap,
maar dat was 1x, voor de foto.
Voor de rest had ik het halstertouw in de hand en dan naast de shet
over de balk springen.

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:59

Celly1996 schreef:
Ik vind zelf ook dat je zelf mag weten of je met of zonder cap rijd.
Zoals sommige al zeggen ; ze kunnen veel vertrouwen in hun paard hebben.
Zelf heb ik ook veel vertrouwen in mijn paard , en stap ik zonder zadel en hoofdstel en cap ook wel eens op. Het is natuurlijk voor eigen verantwoording, dus die keuze hebben ze dan zelf gemaakt dat ze zonder cap rijden.
In sommige gevallen kan je ook verzekerd zijn ZONDER cap, en dan word ook nog alles voor je vergoed. :)

En wij maar betalen voor die verzekering

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:07

Ik rij nooit zonder cap (er zit zelfs een helm onder het hoedje in mijn profielfoto's). Net als nooit zonder gordel in de auto. Beetje voorzichtig zijn met jezelf kan geen kwaad.

Aurorae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:04

Ik vind (net zoals alle anderen :+ _O- ) dat je het zelf moet weten. Zelf moet en wil ik mijn cap op, mijn leven is me toch wel dierbaar. :o maarja, iedereen moet het lekker zelf weten, en ik ga ook niet zeuren als iemand niet zijn cap op heeft.

Ikeapotlood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:36

rabin schreef:
Goed punt. Wat dat betreft zou er wel eens goed naar die regels gekeken kunnen worden.

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:58

ja dat vind ik nou ook

brit1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:50

Als je rijdt bij een goede manege, ben je verplicht om een cap te dragen....zij zijn immers mede verantwoordelijk.
Maar wat je zelf doet, is ook je eigen verantwoordelijkheid.
Tja, ik maak er geen punt van, het hoort er eenmaal bij!
En neu, ben inderdaad niet ijdel. Veiligheid gaat bij mij voor alles.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:37

Mij maakt het zelf niet uit of dat ze op foto met of zonder cap staan. Eigen verantwoordelijkheid als er iets gebeurd.
Een paard is een leven wezen en er kan altijd iets gebeuren ;)

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:43

iedereen zo zijn eigen keuzes.. begrijp het volkomen helemaal als je je paar volledig vertrouwd en zeker weet dat die niks doet..
daarbij vooral in de zomer kan het wel eens heeeeeeeerlijk zijn om zonder cap te rijden!;)_

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:52

Ikeapotlood schreef:
rabin schreef:
Goed punt. Wat dat betreft zou er wel eens goed naar die regels gekeken kunnen worden.

Dat is ook een beetje wat mij altijd 'dwars' zit bij topics/opmerkingen over wel of niet een cap. Er vanuit gaande dat je wel verzekerd bent als je zonder cap rijdt:
Het is je eigen keuze, en je eigen verantwoordelijkheid, natuurlijk, maar als je wel valt en in het ziekenhuis terechtkomt? Wie betaalt dan jouw kosten? Eigenlijk zou je die dan zelf moeten betalen, want het was je eigen keuze/verantwoordelijkheid. Dat zal ik van niemand vragen, maar is wel een punt waar je even over na kunt denken.*
Verder word ik altijd een beetje moe van de argumenten 'maar mijn paard doet nooit iets'. Hij hoeft niet persé iets te doen, hij kan ook struikelen. Je hoeft niet met 30 km/u te vallen om zwaar letsel te hebben. Natuurlijk hoef je niet op je hoofd te vallen; maar als je jezelf kan beschermen, waarom niet? Je krijgt maar één hoofd.
Daarnaast blijven paarden dieren, en dieren zijn per definitie niet 100% te vertrouwen (mensen in het algemeen ook niet, maar daar gaat het niet over).
Ik voel me verder niet genoodzaakt om iedereen een cap aan te smeren (al zou ik dat wel willen) maar ik verwacht wel dat mensen bewuste en overwogen keuzes maken.

* natuurlijk kan je dit verder doortrekken: als je een been breekt dat je dat zelf ook moet betalen, want je ging zelf op het paard zitten (eigen keuze), enzovoort. Dat is hier niet het punt; het gaat erom dat je jezelf kunt beschermen, maar ervoor kiest dat niet te doen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 23:06

JA ik ben schuldig :Y)

Ik draag de ene keer wel een cap en de andere keer niet.. Het liefst voor foto's niet, het staat me niet ik heb echt zo rond groot hoofd ik wou dat het mooi stond
dan bleef ik er mee lopen }:0

Maar als het heel warm is heb ik hem vaak ook niet op, nu met dit koudere weer juist weer snel :P

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:05

ilayda schreef:
Iedereen moet het lekker zelf weten.
Ik rijd meestal zonder cap, alleen wanneer ik ga springen of op buitenrit dan doe ik wel een cap op.
Ik heb veel vertrouwen in m'n pony. Maar heb ook heel duidelijk uitgelegd aan mijn dochter van 8 dat ze zeker tot haar 18de een cap moet dragen. Zelfs als ik onze haf naar de wei breng en ze wil erop(heel klein stukje) moet ze toch haar cap op.
Ik denk dat het voor iedereen verschilt, ik zie mensen zonder cap springen en denk dan ook van wow best gevaarlijk, maar dat geld eigenlijk ook voor mezelf wanneer ik lekker in de bak aan het rijden ben.

Nou dit vind ik dus echt stom! Jij hoort het goede voorbeeld te geven! En trouwens wat moet jou dochter zonder moeder als het toch een keer fout gaat?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:30

tja ik had ook nooit een cap op, tot een flinke fjord (1.55) op de achterbenen op straat zonder zadel en ja hoor gleed eraf als een druppel regen van een appel, ze draaide om en nog een keer om en sprong half over me heen haar linker achterhoef belande recht op mijn gezicht/hoofd, 4 hechtingen in wenkbrouw en lip en gebroken neus verder, sinds dien altijd een cap op gehad.

en ja indd je hebt maar 1 hoofd!!!! ik een met een scheve neus staat ook erg leuk op foto's!

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:32

Ik rijd met cap, veiligheid gaat voor alles.
Maar het is natuurlijk ieder zijn eigen keuze, als ze zonder cap willen rijden moeten ze dat lekker doen.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:36

Mensen zonder cap zijn gewoon een beetje dom... }:0

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:40

Laat iedereen zelf besluiten of hij wel of geen cap op zijn kop zet. je kunt je niet overal druk ommaken. Ik rijd zelf altijd met cap, maar respecteer mensen die zonder cap rijden. Moeten ze zelf weten dat ze hun eigen veiligheid niet belangrijk vinden :+

Makkie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 22:34

Bij ons op stal is een cap verplicht. Maar ik snap dat als je een eigen paard heb, wel eens zonder cap zou willen rijden. Zou ik denk ik ook wel doen (als ik het paard vertrouw dan). 'T lijkt me gewoon prettiger rijden. En als je valt.. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Maar buiten zou ik sowieso met cap rijden. Dat vind ik toch anders dan in de bak. Mensen die de hele tijd zeuren dat rijden zonder cap gevaarlijk is vind ik irritand, want ik denk dat die mensen zelf ook wel weten dat het niet 100% veilig is.

_EmmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:35

Het is inderdaad niet verplicht om met cap te rijden, mensen moeten dit dus zelf weten. Er zijn wel stallen die het verplichten. Het is natuurlijk wel veiliger om met cap te rijden, maar als je je paard zo goed vertrouwd en het niet doet is dit je eigen keuze