Soms is het ook gewoon je patroon veranderen: paarden zitten heel vaak in een patroon en alles wat daarbij hoort is erin gesleten in de jaren (vaak doordat je het zelf onbewust) hebt gevoed!
Het kán veranderen als je gewoon eens helemaal anders te werk gaat: andere plek, andere kant aansingelen (kan dat?) Andere energie bij jezelf (dat is het moeilijkst, maar je moet er eigenlijk niet meer vanuit gaan, dat ze wel zo zal reageren)
Ikzelf bv was ERG op mijn hoede: ik zadelde op en hield haar tussendoor steeds in de gaten of ze me niet een kopstoot ging geven... Als je een beetje nagaat is dat stiekeme bespieden met een houding van: ik wacht erop dat..... eigenlijk datgene wat een bepaalde spanning oproept!
Bij mij hielp het door schuin voor de singel te gaan staan met mijn rug naar haar hoofd toe: hierdoor blokkeer ik de kopstoten van haar en kon ik ook niet zien of ze dreigde: daardoor was het veel makkelijker te negeren! Ik kon me concentreren op het aansingelen zonder afgeleid te worden door haar dreigementen. Zij leerder hierdoor dat dreigen niet hielp en hield daar heel snel mee op. Dit werd me verteld tijdens een les, waarbij mensen mee mochten kijken: deze mensen aan de kant van de bak moesten er gewoon om lachen hoe haar gezichtuitdrukking veranderde: Eerst van: 'ik ga je wat doen hoor, als je dat ding aantrekt...'naar een gezicht van 'hey, ze reageert niet, mmmmh, dan kan ik ook wel weer de andere kant opkijken....'
Je moet met heel veel belonen tijdens het aansingelen nl ook heel erg opletten, dat je timing goed is: dat je niet NET het verkeerde beloont.
Bij mij hielp het dus door te beginnen met negeren gewoon door mezelf in een andere positie te zetten!
En natuurlijk stap voor stap en als ze heel braaf was liep ik ook gewoon even er 2 stappen bij weg, zelf even óp rust', sigaretje roken (toen nog) en dan weer verder!
Patroon doorbreken!
Bij echte singelnijd wordt het natuurlijk anders!