Veulen is ongelukkig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:42

Jemig TS, mag ik hier éven zeggen dat ik je houding vreselijk aso vind? En ook al mag ik het niet, ik zeg het toch. Vreselijk, hoe jij hier beschrijft hoe je met die beesten omgaat, hoe het je geen moer kan schelen dat je veulen geen speelmaatje heeft, hoe jij teveel paarden hebt terwijl je geen baan hebt en daardoor niet in de basisbehoeften van je dieren kunt voorzien. En er nog opstandig onder worden omdat mensen dringend adviseren in de basisbehoefte van het veulen te voldoen: een ander veulen erbij. Als jouw DA zegt dat je veulen apart moet tot volgend voorjaar, dan weet ik niet waar hij zijn diploma gekocht heeft (bij een pakje boter erbij gekregen misschien?) maar dat is er een die niet in de búúrt van mijn dieren mag komen. Jammer, dat er zulke mensen zijn, die koste wat het kost paarden moeten bezitten, en ze vervolgens niet kunnen bieden wat ze nodig hebben. En een topic openen, veel mensen die hetzelfde zeggen en daar dan opstandig op reageren. Jammer, zeker voor de paarden in kwestie.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:42

1Boefje schreef:
Van mij mag het topic gesloten worden.
Ik heb mijn eigen oplossing gevonden. Advies van een dierenarts.
Bedankt voor alle positieve reacties!

Als er zoiets met je veulen is kan je toch geen positieve reacties verwachten ?
Het veulen is doodongelukkig zoals je zelf zegt , de oplossing LEEFTIJDSgenoten wat zeg jij ? Ik kan het financieel niet aan .
wat moet bokt dan zeggen ? Daar kan je toch geen positieve reactie opgeven ?

Ik vraag me trouwens af wat voor dierenarts jij hebt ? alleen zetten heeft geen zin denk ik.
ook ik vind je houding vreselijk. Financieel kan je het niet aan dus laat je het veulen maar verder ongelukkig worden ?
Sorry , je zou ook niet willen dat jij helemaal alleen werd gezet als peuter. Doe er wat aan , voor het te laat is .

Christiene

Re: Veulen is ongelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:48

alleen zetten vind ik ook heel drastisch.. voor zon lange tijd! voor een week kan nog maar tot het voorjaar..

hij stond toch al bij een van de paarden apart. de rest in andere stuk bij elkaar. ja er staan paarden alleen, maar zon jong dier..

en tja als je niet tegen de meeste gewoon goedbedoelde reacties kan.. moet je geen topic openen.

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:57

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Lijkt me inderdaad geen slecht plan om het veulen even op adem te laten komen en straks bij 1 van je paardjes te zetten waar hij een beetje mee samen kan.
In mijn ogen doe je heel erg je best, en komt het denk ik ook wel goed :)

Klopt wat andere zeggen, hij zou beter bij leeftijdsgenootjes kunnen staan. Maar soms is er het geld/tijd niet voor. Dus roeien met de riemen die je hebt.
Hoop dat je veulen snel wordt geaccepteerd!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:06

Raudkas schreef:
Lijkt me inderdaad geen slecht plan om het veulen even op adem te laten komen en straks bij 1 van je paardjes te zetten waar hij een beetje mee samen kan.

Klopt wat andere zeggen, hij zou beter bij leeftijdsgenootjes kunnen staan. Maar soms is er het geld/tijd niet voor. Dus roeien met de riemen die je hebt.

_/-\o_

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:38

GamblersCup schreef:
Jemig TS, mag ik hier éven zeggen dat ik je houding vreselijk aso vind? En ook al mag ik het niet, ik zeg het toch. Vreselijk, hoe jij hier beschrijft hoe je met die beesten omgaat, hoe het je geen moer kan schelen dat je veulen geen speelmaatje heeft, hoe jij teveel paarden hebt terwijl je geen baan hebt en daardoor niet in de basisbehoeften van je dieren kunt voorzien. En er nog opstandig onder worden omdat mensen dringend adviseren in de basisbehoefte van het veulen te voldoen: een ander veulen erbij. Als jouw DA zegt dat je veulen apart moet tot volgend voorjaar, dan weet ik niet waar hij zijn diploma gekocht heeft (bij een pakje boter erbij gekregen misschien?) maar dat is er een die niet in de búúrt van mijn dieren mag komen. Jammer, dat er zulke mensen zijn, die koste wat het kost paarden moeten bezitten, en ze vervolgens niet kunnen bieden wat ze nodig hebben. En een topic openen, veel mensen die hetzelfde zeggen en daar dan opstandig op reageren. Jammer, zeker voor de paarden in kwestie.

Ik kan het alleen maar volledig met je eens zijn.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:10

nynke55 schreef:

Ook helemaal mee eens, en ik snap niet dat sommige mensen zeggen waarom heb je zoveel paarden als je geen geld hebt voor nog eentje? Nou ze heeft dus blijkbaar wel genoeg voor dit aantal, anders had ze de dierenarts toch überhaupt niet gebeld. En ik snap al helemaal niet dat er wordt gezegd dat je niet om je dieren geeft, anders open je geen topic of bel je de dierenarts. Ik vind dat je het goed aanpakt TS, je doet het zo goed mogelijk met wat je hebt. En als ik eerlijk moet zijn vind ik al die paarden die de hele dag in hun box staan behalve als ze worden gereden een stuk zieliger dan TS' veulen.

Ik zou gewoon luisteren naar wat de DA zegt, die heeft echt niet z'n papiertje gehaald zonder te leren.
Succes! en ik hoop dat je veulen zich snel weer happy voelt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:12

Ezz93 schreef:
Ik zou gewoon luisteren naar wat de DA zegt, die heeft echt niet z'n papiertje gehaald zonder te leren.

Ik zou zeker luisteren naar wat de DA te zeggen maar niet alle dierenartsen hebben echt verstand van paarden.
en...waarom niet iemand op stal nemen die een plekje voor z'n veulen zoekt...2 vliegen in een klap.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:21

Ik had voor mijn hengstveulen van 31-maart 2011 eerst een shetlander van april 2010 als vriendje, dit liep ook niet lekker, dus shet verkocht en een veulen erbij gekocht van mei 2011 en nu gaat het super met hem....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:29

ik begrijp het advies van de da wel....het beestje moet even bijkomen.
Kun je de mini er niet bijzetten of werkt dat niet(of heb ik daar overheen gelezen?)

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:50

TS, gisteren is mijn 2 jarige uit zijn groep gehaald, sinds kort loopt er een 4 jarige en een 2 jarige merrie
bij in en met de 4 jarige klikt het absoluut niet maar goed, zijn vaste maatje en hij hadden houvast aan elkaar,
afgelopen week is zijn maatje opgehaald en stond mijn ventje er alleen voor.
Sinds begin deze maand zijn ze de winterstalling in gegaan en de 4 jarige laat mijn ventje niet met rust eten.
Na 2 dagen vond de stalhoudster hem zover achteruit gegaan dat zij hem uit de groep gehaald heeft om hem
rust te kunnen geven en hem te monitoren.
Vanochtend werd ik gebeld dat hij niet goed te pas was, ik kom in principe elke week bij hem maar ik schrok
me wezenloos toen ik hem zag, doffe ogen, diepe gleuven boven zijn ogen, en hij begon naar zijn buik te happen,
uiteindelijk de DA erbij gehaald en die prees stalhoudster dat zij mijn vent uit de groep had gehaald " hij is in
en in triest en verdrietig, en heeft veel pijn, goed dat hij nu apart staat om bij te komen" zijn darmen werkten
goed, zijn temp was goed............kereltje was dus totaal van slag door stress om de 4 jarige en het verlies van
zij beste maatje. DA heeft een injectie gegeven met een krampoplosser en pijnstilling, heb net een telefoontje
van stalhoudster gehad, en hij is stukken beter te pas.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:03

Dat is wat ik ook bedoelde op pagina 1 Yvande. Het is een erg naar gezicht om je kleine zo te zien. Die van mij miste toen haar mams natuurlijk en geen rust doordat ze door alles werd weggeschopt en gebeten. Zij werd er ook uit gehaald en was ook echt een week goed ongelukkig en niet eten. Wat kunnen ze dan binnen 2 dagen er slecht uit gaan zien. Ze kunnen idd doodziek ogen...
TS: geef de kleine even rust. Probeer hem wat aan te laten sterken en evt uit de hand laten eten als ie gewoon niet eten wil. Daarna kijken of idd de minishet ofzo erbij kan? Maar niet alleen laten staan en dus ook niet in de grote kudde (omdat dat nu dus niet kan). Eigenlijk zou je oeten kijken of je niet voor 5 maanden tm maart) iets kan weglaten in je gewone leven zodat je 100,- over hebt en dit kleine ventje 5 maandjes naar een opfok kan laten gaan ofzo. Daar leert ie al best van zich af bijten/schoppen/dreigen......hij moet het toch leren alleen lukt dat zo in deze samenstelling niet.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:15

Ezz93 schreef:
nynke55 schreef:

Ook helemaal mee eens, en ik snap niet dat sommige mensen zeggen waarom heb je zoveel paarden als je geen geld hebt voor nog eentje? Nou ze heeft dus blijkbaar wel genoeg voor dit aantal, anders had ze de dierenarts toch überhaupt niet gebeld. En ik snap al helemaal niet dat er wordt gezegd dat je niet om je dieren geeft, anders open je geen topic of bel je de dierenarts. Ik vind dat je het goed aanpakt TS, je doet het zo goed mogelijk met wat je hebt. En als ik eerlijk moet zijn vind ik al die paarden die de hele dag in hun box staan behalve als ze worden gereden een stuk zieliger dan TS' veulen.

Maar ze krijgt er volgend jaar nog eentje. Wie zegt dat ze dan wel geld heeft? Ze wil niet ander werk gaan doen, zoals bijvoorbeeld bijklussen dmv schoonmaken zoals hier eerder geopperd werd, en wie weet hoelang ze al zonder baan zit en met zo'n houding kan een nieuwe baan ook nog wel even duren.. Dit veulen heeft ze nog niet zolang van wat ik begrijp. Ergens heeft ze dan toch een aantal verkeerde keuzes gemaakt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:41

Tjonge jonge, gaan we weer over geld zeuren op Bokt?
TS zal er toch wel over hebben nagedacht hoop ik dat ze dit veulen er nog bij kan hebben, maar niet NOG eentje met het oog op volgend jaar wanneer er nog een bij komt.
Als je dus geen veulen erbij kunt kopen, kun je dus opeens eigenlijk je paarden niet betalen?
Wat een onzin!
Een veulen erbij betekend ook een extra reserve moeten inbouwen voor eventuele DA kosten en extra voerkosten. Gaat niet alleen om de aanschafkosten, maar ook om de maandelijks steeds terugkomende kosten voor 1 extra paard!

Ik denk dat het ook niet zo slecht is om hem even apart te zetten, maar zou toch je eigen DA voor een second opinion laten komen. Misschien heeft hij wel inwendige verwondigen opgelopen door de trappen die hij heeft gehad.

TS, als je wei genoeg hebt, kun je misschien wel een plekje te huur aanbieden voor een veulen in de leeftijd van jouw veulen. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap: maatje voor je veulen en huuropbrengst (zoals je zelf ook al opperde, je eigen kleine opfok :) )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:56

Goldy schreef:
kan me voorstellen dat ie t niet fijn heeft er is geen leeftijdgenootje om mee te spelen!!

als hij met meerdere jonge dieren staat trekken die naar elkaar toe om te spelen en leren dan ook onderling rangen te bepalen.

mijn advies zorg dat je hem bij leeftijdsgenootjes kan zetten evt met een oudere lieve ruin of merrie om t jonge spul op te voeden!

Men neme een etter van een hengstveulen zetten die in de volwassene groep, krijgt een keer goed op zijn donder en is de liefste van de veulens op dit moment, en heeft geen leeftijdsgenoten meer. Trekt naar de opvoedpappa's van 10 en 18 en staat af en toe samen met de jaarling, maar meestal heeft de jaarling een pappa en hij de andere en welke pappa dat wisselt.
Heeft hij nu echt leeftijdsgenoten nodig?
Vanmorgen andere hengstveulen die nog niet gespeent kan worden er even bij, die wilde meteen met hem spelen. Hij keert zijn kont toe om verder te eten en een half uur later te tongzoenen (spel: pak elkaars tong, ooit bedacht door een van de 2 opvoedpappa's) met een pappa.
Hij is blij en tevreden en dat binnen 2 uur van een volledig doorgeslagen veulen naar een slimme jongen. Heb hem afgespeent omdat hij zelfs zijn vader besprong, de merrie's peste en zijn moeder hem wel beschermde, echter heeft hij het zeer snel geleerd nu er geen moeder meer was die ertussen ging staan.

Wat ik zou doen in jou groep is me afvragen waarom ze zo naar elkaar slaan. Een paard is een kudde dier en waarom wordt hij verstoten, heeft hij niet wat onder de leden?
Komt hij uit een vreemde kudde? Misschien eerst een tijdje naast de kudde leven, vervolgens hem meenemen met het werk (handpony, samen wandelen, eens samen met de trailer op pad, etc. Vaak gaan dieren elkaar dan leren waarderen.
succes.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:01

1Boefje schreef:
In mei komt een 2e veulen (van de merrie)

Dat maakt niet uit
dat is nog steeds geen leeftijds genoot !
Een leeftijdgenoot is een paard van dezelfde leeftijs als het veulen

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:04

Isabonny schreef:
TS, als je wei genoeg hebt, kun je misschien wel een plekje te huur aanbieden voor een veulen in de leeftijd van jouw veulen. Dan sla je 2 vliegen in 1 klap: maatje voor je veulen en huuropbrengst (zoals je zelf ook al opperde, je eigen kleine opfok :) )

Dat werd aan het begin van het topic ook geopperd. Maar TS zegt dat ze geen plek heeft voor een extra (tijdelijk) paard. Daarom snap ik dat veulen van komend jaar ook niet. Ik zal dan wel gek zijn dat ik dit raar en ondoordacht vindt, maar TS geeft hier ook geen enkel antwoord/uitleg op.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:09

kijk voor een paar dagen alleen ok maar dan wel lekker bij hem in stal gaan zitten zachtjes de radio aan en hem weer lekker naar je toe laten komen uit zichzelf. en knuffelen met hem praten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 01:13

_suus19_ schreef:
Isabonny schreef:

Dat werd aan het begin van het topic ook geopperd. Maar TS zegt dat ze geen plek heeft voor een extra (tijdelijk) paard. Daarom snap ik dat veulen van komend jaar ook niet. Ik zal dan wel gek zijn dat ik dit raar en ondoordacht vindt, maar TS geeft hier ook geen enkel antwoord/uitleg op.

O ja, nu zie ik hem ook staan.
Het gaat wel om de winterwei. Die is dus te klein om er nog eentje bij te zetten.
In het voorjaar heeft ze dus blijkbaar nog een grotere wei bij?
Maar dan nog.....ooit wordt het weer winter.
Of wordt dan het jongstgeboren veulen weer verkocht?
Nee...dat kan niet, want dan heeft dit veulen nog geen speelkameraadje. En dat was net de bedoeling.
Gaat er volgende winter dan een ander paard weg?
Of krijg je dan wei erbij (kan natuurlijk ook nog :+ )

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 02:13

Ik heb zelf ook een draverruin, inmiddels 17.
Een haflinger hengst van 13 maanden (jaarling dus), en een shethengst van bijna 5 maanden.

Draver en hafje zijn in april bij de fokker in het land om elkaar te leren kennen.
Toen had het hafje nog een mede leeftijdsgenoot erbij.
Deze werd verkocht, en moest hij leren om van de draver te leren enz.
Binnen zeer korte tijd waren ze onafscheidelijk!

Toen ze begin oktober jl. Bij huis kwamen heb ik best wel moeite gehad om alleen iets met de draver of de haflinger te doen.
Beide werden Druk als ze elkaar na 2 min. Niet meer zagen.
Toen ik, met mijn ouders, de shethengstje zagen op de zuidlaardermarkt, ongepland meegenomen.
In gedachten onderweg naar huis: hafje zal wel meteen willen spelen.

FOUT gedacht..
Shetje werd gelijk bij de andere 2 in de bak gezet..
De draver (alpha) vond hem gelijk leuk. En liet hem veilig onder hem staan.
Echter de hafje was een draak! Schoppen, bijten etc. Ondanks de waarschuwingen van de draver.
Shet is een paar keer tegen het stroomdraad gelopen uit angst.

Ik heb de shet bij de anderen uit de bak gehaald, en hem 2 dagen op het speelveldje van mijn dochters gezet.
Naast de hond zijn renplek.
De draver en hafje in de bak gelaten, en een heel klein deel van de winterweide gegeven.
Toch bleven ze roepen naar de shet, en die begon op dag 2 spontaan terug te hinniken.

Toen kwam dag 3.
Eerst voor 2 uurtjes op de speelweide gezet, en toen weer in de bak.
Wat een vrije loop heeft naar de winterweide.
Gelijk de draver naar hem toe, besnuffelen, shet toont onderdanig en werd (weer) geaccepteerd.

Toen kwam de hafje. Hield mijn hart vast, maar deed de draver na.
Toen wou hij zich omdraaien om uit te halen.. waarop ik riep:
Dat dacht ik niet Surpice, gedraag je. Hij doet nu helemaal niets..
En bij toeval, liet hij de shet met rust.

Wel ging hij elk uur even heen om te besnuffelen, maar geen poging tot schoppen!!

Morgen staat de shet hier 3 weken, de andere 2 staan vandaag 5 weken bij huis.
En is het een heerlijk stel!!

Shet is 2 weken geleden ziek geworden, hoesten etc.
Dit uitte zich wel wat in afstoten, maar niet zoals bij jou.

Donderdag was eigenlijk de eerste keer dat de 2 hengsten met elkaar gingen spelen!
En vrijdag deed zelfs de ruin mee, wat ik per toeval op film vast heb weten te leggen.

En vwb geen werk..
Ik zit sinds maart bij huis.
Dit vanwege erge rugklachten, verlammingsverschijnselen etc.
Dus amper inkomen..
Hoe graag ik weer zou willen werken is zo groot!
Maar ik kan en mag het niet.
Eerst volledig herstellen, of zo pijnvrij mogelijk.
Dan zal ik ws. De schoolbanken in moeten, om een ander beroep te leren.
Zoals het er nu naar uit ziet, zal ik niet snel meer in de gezondheidszorg kunnen werken om anderen te verplegen/verzorgen.

Ik zou toch proberen om je veulen met de jongste van de andere 3 apart te zetten.
Of je veulen apart achter 1 lijntje..
Zodat er wel sociaal contact is, en ze elkaar zo leren kennen.

En toch even een 2nd opinium van je eigen da.

Raudkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:08

Citaat:
Maar ze krijgt er volgend jaar nog eentje. Wie zegt dat ze dan wel geld heeft? Ze wil niet ander werk gaan doen, zoals bijvoorbeeld bijklussen dmv schoonmaken zoals hier eerder geopperd werd, en wie weet hoelang ze al zonder baan zit en met zo'n houding kan een nieuwe baan ook nog wel even duren.. Dit veulen heeft ze nog niet zolang van wat ik begrijp. Ergens heeft ze dan toch een aantal verkeerde keuzes gemaakt.

Tuurlijk zou bijklussen kunnen helpen, maar ik denk dat TS dit zelf wel kan beslissen of ze daar gelegenheid voor heeft. Oordelen dat ze niet snel een baan zal krijgen..... dat gaat een beetje buiten de perken.
Ze komt er wel, helaas heeft niemand een geldboom in de tuin staan :P
Ook kon TS van te voren niet weten dat het veulen niet geaccepteerd werd in de kudde. Overal is een oplossing voor, en soms moet je daar beetje voor improviseren. :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:28

1Boefje schreef:
Welke wormenkuur? De duurste en uitgebreidste van de dierenarts (dus ook met lintwormen). Zij heeft het middel toegepast.

Laat me raden: Pramox? Gooit de pharmaceut nog wel eens in de uitverkoop. Maar had je zelf toevallig in de bijsluiter gelezen dat je daar met jonge, oude en zieke dieren voorzichtig mee moet zijn? Verder begrijp ik de reden van het openen van dit topic niet helemaal. Als ik zo lees dat je het zo goed weet, dan hoef je toch geen topic te openen voor advies waar je toch niet naar luistert? Of zie ik het nu verkeerd?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:44

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wanneer dit veulen afgespeend is van zijn moeder...? Toen Clip nog een klein Clipje was, was hij een tijdje na het afspenen ook niet echt lekker, toen moest hij opeens zijn eigen weerstand op gaan bouwen.

Verder wil ik -als lijk je er niet op te zitten wachten- toch ook even zeggen dat ik wel vind dat je een beetje tunnelvisiehebt. Gaat er nou echt geen belletje rinkelen als zoveel mensen jouw keuze niet bepaald begrijpen? Ik denk dat er toch echt wel verschillende manieren zijn om je veulen een speelmaatje te bieden. Denk aan een oproepje of iemand met een veulen van dezelfde leeftijd misschien bij jou -of als dat niet kan, wellicht elders bij jou in de buurt- zou willen komen staan tegen een vergoeding voor de kosten oid. Een ongelukkig veulenm zou ik zelf geen optie vinden, dan zou ik alles binnen mijn macht proberen om mijn veulen zich beter te doen voelen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:53

1Boefje schreef:
paardensituatie: zie profiel.

Oh ja, dat vergat ik net te melden. Nietsvermoedend deed ik braaf 'zie profiel'. Mag ik je vragen waarom ik als eerste een foto zie van jou, op een manier waarvan ik me afvraag wat dat met een paardenforum te maken heeft?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:25

1Boefje schreef:
Sorry, ik kan hem geen leeftijdsgenootjes bieden. En ik weet zeker dat er duizenden mensen zijn met mij die hun veulen niet in de opfok doen.
Ze zijn alleen misschien slim genoeg om het op bokt niet te zeggen :P

Ik durf er wel vooruit te komen dat mijn veulen (als het goed gaat) volgend jaar bij mij thuis geen leeftijdgenootjes heeft op op te groeien.
Daarom heb ik van te voren met een vriendin afgesproken dat mijn merrie met veulen naar haar toegaat en dan kan het zijn dat ik er eentje van haar bij mij thuis krijg. Ze heeft nu ook twee merries dragend lopen dus dan kan het mooi allemaal samen.
Als we geluk hebben (zal wel niet) dan hebben ze ook nog hetzelfde geslacht en dan maak ik in de schuur een grote stal en kunnen ze in de winter weer bij mij staan.

Kijk wat de mogelijkheden in de omgeving kennissenkring zijn.