Paard alleen laten bij hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:06

Mijn paarden zijn goed opgevoed en staan keurig tussen 2 touwen alleen bij de hoefsmid. Alleen als er iets bijzonders is ben ik erbij. Bij de DA hetzelfde, enten hoef ik niet persé bij te zijn, als ze ziek zijn is het natuurlijk iets anders. Ik kan niet voor al die dingen vrij nemen van mijn werk. Bij calamiteiten ben ik er uiteraard altijd bij. Maar als je je paard goed op voedt, al beginnend bij het poetsen, dan kun je ze gerust in overleg met je smid alleen laten.

Urielle

Re: Paard alleen laten bij hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:56

Als mijn paarden vervelend zijn, laat ik het ook liever aan de smid om te corrigeren. Die gaat niet blij zijn als ik mijn paard een optater verkoop terwijl hij de voet nog vast heeft, dan krijgt de smid ineens een megaklap in zijn rug.
Verder is mijn smid liever en geduldiger dan ik zelf, ik heb in het verleden zelf wel gevraagd of hij nu aub een rotschop wilde geven omdat er een paard gewoon heel gevaarlijk aan het spelen was (kapte net langs zijn hoofd, met opzet). Daar keek hij van op want veel klanten gaan zeuren als de smid corrigeert. Nu zitten we daarin goed op 1 lijn, hij weet dat hij geklier niet hoeft te accepteren en mijn zegen heeft om de paarden op hun nummer te zetten (en de paarden zijn ondertussen superbraaf).

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:59

Mijn paard blijft ook heel braaf staan :)
Ik vertrouw mijn smid, hij komt al van in het begin mijn paarden beslaan/bekappen en ben nooit ontevreden geweest :) hij gaat ook heel geduldig en rustig met ze om dus ja ik laat hem soms alleen komen als ik er niet op tijd kan zijn :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:06

Als je je smid vertrouwt en je paard is braaf, kun je 'm wel z'n werk laten doen zonder dat jij erbij bent.

Ik ben er meestal zelf bij, als ik echt niet kan blijft een stalgenootje er wel eens bij (onze paarden zijn meestal tegelijk aan de beurt en dan wacht zij gewoon ook even bij mijn merrie), maar als zij er ook niet bij kan blijven haalt ze wel mijn paard uit de wei en dan doet de smid gewoon alleen z'n werk. Gaat hier altijd prima :j Heb een hele fijne, geduldige smid die z'n werk prima doet. Heb ook een geduldig paard die alles braaf ondergaat tot ze weer terug mag naar de wei. Als ie klaar is zet ie het paard weer terug in de wei.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:20

mijn smid gaat gewapend met een wortel de wei in, plukt mn paardje er uit, bekapt hem, geeft nog een wortel en dan zet ie hem weer terug in de wei. ik hoef er niet bij te zijn en vertrouw de smid en mijn paard helemaal, heb juist deze smid uitgezocht omdat hij zo rustig en vriendelijk is. Mijn pony mag gerust zijn kale hoofd aflikken terwijl hij aan het bekappen is _O-

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:47

Mijn paard gaat altijd zonder mij bij de smid. Voordat hij van mij werd ging dit ook altijd zo en ook bij deze smid. Vind dat zo wel prima.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:01

Ik ben er altijd bij als de hoefsmid komt. Ik twijfel niet over zijn kunde, maar vind het iets gewoon vanzelfsprekends eigenlijk. Mijn paard staat nooit vast bij de hoefsmid, ik heb haar altijd vast. Ze is niet vervelend, maar voor de hoefsmid lijkt het mij veel makkelijker. Daarnaast vind ik het fijn te weten of er nog bijzonderheden zijn etc, en kan ik vragen stellen eventueel. Daarnaasts vind ik het ook interessant. Ik heb 1 of 2 keren gehad dat ze al was gedaan toen ik aankwam (hij was te vroeg) daar heb ik geen problemen mee, maar ook dan wordt ze vastgehouden door de staleigenaar ipv dat de hoefsmid alleen met ze bezig is. Dan hoeft hij zich ook maar alleen op de hoeven te focussen en niet op het gedrag van het paard.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:06

Ik blijf er alleen bij voor mijn 6 jarige en de 4 jarige merrie die er ook staat. Die kunnen soms onverwachts schrikken. Ik blijf er altijd bij, just in case. De 20 jarige merrie staat altijd in haar uppie bij de hoefsmid. Hier moet overigens ook het meest aan gedaan worden i.v.m. haar chronisch hoefbevangenheid.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:11

Ja hoor hij red zich met de meeste zelf wel. :) Sommige niet die houd ik of iemand anders dan wel vast. Nou scheelt het ook dat onze hoefsmid tevens mijn zwagertje is dus ik ken hem goed.

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:17

Mijn paarden doet hij ook altijd zelf. Vind soms wel gezellig om even bij te kletsen en overleggen.
Weet ook nooit wanneer hij komt dus soms loop ik hem toevallig tegen het lijf ;)

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:47

Ik ben er ook eigenlijk nooit bij als de hoefsmid komt..eerder wel maar toen had ik een andere smid..met de vorige smid maakte ik altijd een afspraak als ik erbij kon zijn totdat hij een keer zelf wat mankeerde en iemand anders in dienst had.hij kon op het moment dat ik belde geen afspraak maken maar hij zou mij terug bellen..ik had hem 2dagen gegeven om terug te bellen..maar hij belde niet terug..dus ik dacht nou goed ik bel hem morgen wel terug..kom ik de avond voor ik hem terug wou bellen bij mijn paard,blijkt ie bekapt te zijn..(dat vond ik dus niet zo grappig aangezien ik het meisje die hij in dienst had niet kende)stal eigenaresse kwam na me toe dat de hoefsmid inderdaad was geweest en dat het meisje die hij bij zich had niet zo vriendelijk was..(dit is 2keer gebeurd..1keer met mijn paard en 1keer met de pony van m'n vader).

dat is ook de laatste keer dat hij bij onze paarden is geweest.
m'n nieuwe hoefsmid heeft bij mij op school gezeten en ik ging in die tijd ook vrij veel met haar om.
Ik weet hoe ze met paarden omgaat en durf haar ook rustig alleen te laten met mijn paard.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:18

Op mijn vorige stal was ik er nooit bij. Daar bekapte de smid 75% van de 80 paarden. Hij kwam dus bijna elke dinsdag. Als je paard bekapt moest worden dan moest je gewoon de naam van je paard op het bord zetten en erachter schreef je wat er moest gebeuren. Als de smid dan kwam haalde hij gewoon je paard uit stal, bekapte hem en zette hem weer terug. En dan kreeg je een week later de rekening op de mat. Hoe makkelijk wil je het hebben. Nu heb ik een erg makkelijk paard hoor....

Op m'n huidige stal waar ik sinds een jaartje sta komt de smid elke 8 weken voor alle 11 paarden tegelijk. Maar daar hoef je er ook niet bij te zijn. Ook hij pakt je paard gewoon uit stal. Bekapt m, en zet m weer terug. Lekker makkelijk. Ik heb daar ook absoluut geen problemen mee.

Als mensen hun paard niet alleen durven te laten met hun smid omdat ze bang zijn dat hij hun paard misschien slaat oid, dan moetten ze gewoon een andere smid nemen. Dat paranoide gedoe altijd. En dat genierenneuk om niks. Ik word daar altijd een beetje simpel van hoor.....

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:13

Ik ben er altijd bij. Niet omdat ik mijn smid niet vertrouw, maar omdat ik het gewoon fijn vind en gelijk vragen kan stellen als ik iets wil weten.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:17

Ik ben er nooit bij. Die van mij pakt ze zelf uit het land en zet ze naderhand weer terug. Als ik hem iets wil vragen, dan bel i hem gewoon even.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:27

Mijn hoefsmid was een keertje te vroeg, we hadden om half 2 een afspraak en hij was er om kwart over 12 omdat er iemand was uitgevallen.
Hij had mijn nummer niet bij de hand en iemand van stal heeft mijn pony toen vastgehouden
toen zij bekapt werdt. Was ik ook niet erg blij mee vertrouw mijn smid 100 % maar vertrouwde haar niet. Maar is gelukkig wel goed gegaan.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:30

Als ze iets verkeerd zou doen, dan had je smid vast wel ingegrepen.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:33

Jawel dat wel maar ja dan moet je niet eerst zeggen dat het een onhandelbaar paard is,
en dan wel zelf van stal halen.

Maar is goed gegaan, en daar gaat het om.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:38

Inderdaad! En ach mensen zeggen wel vaker domme dingen!!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:34

Ik heb een hele fijne hoefsmid die ik mijn paarden absoluut toe vertrouw. Mijn jonge paard kan hij prima alleen af, mijn oudere ruin is erg moeilijk en dan is een paar extra handen om hem vast te houden wel erg handig.
Maar ik ben er eigenlijk altijd bij ook bij DA etc. ik wil zelf horen of alles goed en als er iets is kan ik ter plekke iets afspreken of wat dan ook.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:38

ik ben er altijd zelf bij, mocht ik echt niet kunnen dan is er iemand bij die mijn paard goed kent.
Ik heb een eigen hoefsmid, maar onze stalhoefsmid komt iedere woensdag en heeft altijd hulp bij zich. Denk dat minstens de helft van de eigenaren er niet bij is met bekappen bij ons op stal, bij deze hoefsmid. De paarden staan tussen twee touwen en er is altijd iemand aanwezig, dus ze staan mooi rustig. De stalhulpen zetten de paarden van tevoren klaar zodat alles mooi doorstroomd (zijn er wekelijks minimaal 6 denk ik die bekapt moeten worden).

als je paard braaf is en je hoefsmid kent hem, dan zie ik geen probleem.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:46

Ik heb een paar gevallen meegemaakt dat de paarden braaf werden zodra de eigenaar weggestuurd was. Oftewel: juist als de eigenaar erbij wilde blijven omdat de paarden "lastig" waren, verergerde het gedrag.
Terwijl er zonder eigenaar geen vuiltje aan de lucht was.

Hondentrimmers hebben nogal eens dezelfde ervaring, dat het gedrag van het dier slechter is mèt eigenaar erbij dan zonder.
Oftewel: mensen die bang zijn dat hun paard gaat klieren, konden de smid wel eens een grote lol doen door weg te blijven als ie aan het werk is. :')

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:51

Mijn hoefsmid die altijd de hele stal in één keer doet. Nu zijn we verhuisd en staat hij aan huis. Eerste keer (toevallig volgende week woensdag) ga ik even mee, alles laten zien. Nu is mijn hoefsmid mijn broer, dus die vind het ook wel leuk om te zien waar hij nu staat :) Mijn paard kan absoluut niet 'vast'staan zeg maar, dus aan de muur. Maar als je hem een halstertje omdoet het touwtje over z'n hals blijft hij staan :j Daar is broerlief aan gewend dus dat gaat allemaal goed!

Maar mijn punt is, ik vertrouw mijn hoefsmid dus helemaal met mijn paard dus ik laat hem Royal gerust in z'n eentje doen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:51

Afhankelijk van je paard en je smid.
Beiden moet je vertrouwen.

Mijn fjord durf ik gewoon door de smid te laten doen, hoef ik echt niet bij te staan.
Zwartje wil ik bij zijn. (hoewel dat volgens mij nu ondertussen ook niet meer noodzakelijk is,
echter hij is nog nooit beslagen, daar zou ik dan wel weer bij willen zijn.)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 08:56

Ik zit meestal op school als de hoefsmid er is...vandaag ook. Paard wordt netjes door iemand van stal/de smid van stal gehaalt. Tussen twee touwtjes en dat gaat altijd goed. Behalve vorige winter, toen ik een fjord te leen had voor een halfjaar, toen had hij een ander gepakt perongeluk xD

En ook naar de veearts gaat hij alleen, iemand van stal pakt een halster, inenting erin en klaar. Maar als hij echy iets zou hebben zou ik er natuurlijk we bij zijn.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:28

Ik heb er geen problemen mee. Mijn hoefsmid kent mijn ponys en ik ken haar ook al enige tijd dus vertrouw er echt wel op dat dat goedgaat. Daarnaast lopen er altijd ook andere mensen, waaronder de staleigenaresse, rond, die het wel in de gaten houden.