welke trekhaak zouden jullie kiezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:23

sdi schreef:
In het instructieboekje van je auto staat het vrijwel altijd bij de technische gegevens. Soms staan er meerdere modellen in en moet je de juiste selecteren. De laagste waarde of die van je auto of die van je trekhaak is bepalend.

Ik heb zelf een auto gehad waarvan de trekhaak 100kg (type plaatje trekhaak) mocht hebben, maar de auto maar 75kg (instructieboekje).

Ik zou de Bosal trekhaak nemen om de eenvoudige reden dat de specificaties iets beter zijn en het een bekend merk is.

En dit is het juiste verhaal. :j

Ik heb een trekhaak onder m'n auto gehad, waar op het typeplaatje van de trekhaak stond, dat de max. kogeldruk 120 kg. was.
Maar in de technische specificaties van de auto stond, dat de auto een max. kogeldruk van 85 kg. had.
En dát telt dus.
Want de trekhaak kan het dan misschien wel hebben, maar het onderstel van de auto niet en daar gaat het om.

Hier kwam ik achter toen ik mijn 2paardstrailer kocht. (1,5 paards komt wel weg met een kogeldruk van 85 kg. geloof ik)
Die kan dus achter niet een gewone personenauto, omdat die allemaal een kogeldruk van max. zo'n 85 kg. hebben.
En voor een 2paardstrailer heb je al gauw zo'n 100 tot 120 kg. kogeldruk nodig.

Die mogen dus alleen achter een 4x4-achtige auto.
Ik geloof dat de enige personenauto die wel zo'n hoge kogeldruk heeft, een VW Pheaton is.

Dus eigenlijk rijdt iedereen met een personenauto met een 2paardstrailer niet volgens de regels...
Ik kon het ook niet geloven toen ik daar achterkwam, maar blijkbaar is dat zo.

Nu heb ik de 2paardstrailer achter een bus hangen.
Die mag het gewicht in ieder geval wel hebben volgens de papieren, maar de kogeldruk is dus nog steeds niet in orde,...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 23:26

oke,ja rdw kon me verder ook niks vertellen dus dan moet ik maar eens langs de bmw garage

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:03

Valina schreef:

:? :x

Valina schreef:
Die mag het gewicht in ieder geval wel hebben volgens de papieren, maar de kogeldruk is dus nog steeds niet in orde,...

Kogel... hóógte is dus nog steeds niet in orde :)*

petitparis

Re: welke trekhaak zouden jullie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:24

ik heb nog rond gehoord, maar niemand met een gelijkaardig model van BMW. Ik hoop dat een consessiehouder in je buurt uitsluitsel kan geven.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:15

ja bedankt,ik kan niet meer als naar een bmw garage gaan als die het niet weten dan weet niemand het toch.
petitparis schreef:
ik heb nog rond gehoord, maar niemand met een gelijkaardig model van BMW. Ik hoop dat een consessiehouder in je buurt uitsluitsel kan geven.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:20

Huertecilla schreef:
Valina schreef:

:? :x

Valina schreef:

Oh,... hoi Huertecilla,... ben jij er ook weer,...

Ik weet niet zo goed wat ik met jouw post aan moet,.. :?
Doe er dus maar verder niets mee! ;)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:02

Wat HC bedoelt, is dat als de kogel van de auto t.o.v de trailerkoppeling te laag zit ( in extreme situatie, moet je dan de trailer aan de voorkant omlaag duwen, om de koppeling tot stand te brengen ) kun je zelfs een o kg kogeldruk krijgen of/en wordt de achterkant van je auto opgetild en andersom, als de kogel van je auto t.o.v. de trailer koppeling te hoog zit wordt de trailer opgetild en krijg je een enorme kogeldruk.

M.a.w. de werkelijke kogeldruk hangt af van de hoogte van de kogel t.a.v. de koppeling van de trailer.

En afhankelijk van die situatie kun je dus al af niet de maximale kogeldruk overschrijden of niet.

Daarnaast kun je een en ander nog beinvloeden door de plaatsing van de lading, alleen is dat bij paardentrailers wat lastiger, omdat we ons paard meestal maar beperkt wat naar voren of naar achteren kunnen plaatsen, verder kun je het nog wat beinvloeden door de plaatsing van de overige lading, als zadels, reserve wielen e.d., hoe verder naar achteren hoe lager de werkelijke kogeldruk zou moeten worden.
Ook een optie zou zijn om de voorste banden van de tandemasser wat minder hard op te pompen en de achterste banden wat harder, hoewel ik dat niet erg zou aanbevelen in verband met de levensduur van je banden, wegligging ect.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:29

Paul11 schreef:
Ook een optie zou zijn om de voorste banden van de tandemasser wat minder hard op te pompen en de achterste banden wat harder, hoewel ik dat niet erg zou aanbevelen in verband met de levensduur van je banden, wegligging ect.

Wil je dit soort levensgevaarlijke voorstellen nooit meer doen!!!!!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:32

Ikke :+ had het leeggewicht even ruim genomen ivm gietvloer en achterschotje. Vandaar mijn 300 kg.
Dus met mijn shetje van 180 kg is het helemaal in orde. Pony staat recht boven de as, dus dat geeft geloof niet zoveel kogeldruk verchil.
Dat is fijn :) kan ik lekker op pad.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:48

Ter aanvulling, er vanuit gaande dat trekgewicht e.d. wel aan de voorwaarden voldoet

Waar het eigenlijk om gaat is de werkelijke kogeldruk, de maximale kogeldruk heeft eigenlijk maar beperkte waarde.

In theorie kan je een trailer met een max kogeldruk van 120 kg hangen achter een auto die maar 80 kg mag hebben, zolang ( bij controle ) de werkelijke gemeten kogeldruk maar onder de 80 kg blijft.
Voor zover mij bekend is er geen wet die voorschrijft dat de maximale kogeldruk van de trailer, de maximale kogeldruk van het trekkende voertuig niet mag overschrijden ( correct me if I'm wrong )
Je zit pas verkeerd, als de meeting b.v. 100 kg aangeeft en je auto maar 80 mag hebben.
Anderzijds, als de heren agenten op de papieren zien staan trailer max 120 en auto max 80, heb je dikke kans dat ze graag een en ander willen gaan nawegen.

Of een en ander wenselijk is, i.v.m. weggedrag van de combinatie is natuurlijk een heel ander verhaal.

Anderzijds, als je trailer max is 80 en je auto max is 80 wil dat nog niet altijd zeggen dat je goed zit.
Zit je trekhaak te hoog t.o.v. de trailer koppeling, kun je ook boven de 80 kg uitkomen en heb je evenwel een probleem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:49

Valina schreef:

Dat noemt men gelukzalige onwetendheid.

Mbt kogelhoogte bij tandemassers is de onwetendheid een symptoom van oppervlakkigheid.
Je kan de informatie over tandemassers, kogelhoogte en last op de kogel (´kogeldruk´ = onzin door onbegrip) lezen op elke informatiesite over aanhangers trekken welke die naam mag hebben.

Ik heb het op verschillende topics hier op Bokt al > een dozijn keer uitgelegd en nog veel vaker citaten en links van informatiesites gegeven.

Neem er in het belang van je paarden en de verkeersveiligheid svp kennis van.
Onwetendheid mag dan mode zijn, Boktpolitiek correct zijn te doen of ík gek ben, maar het enige wat dit illustreert is onwetendheid over hoé onwetend men is...

Zoekt en gij zult :)* dat bij paardentrailers de last op de kogel een non-onderwerp hoort te zijn.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 16:53

Het is geen voorstel, het is een theoretische mogelijkheid en verder geef ik aan dat ik het niet zou aanbevelen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:49

Paul11 schreef:

Het is geen voorstel, het is een theoretische mogelijkheid en verder geef ik aan dat ik het niet zou aanbevelen.

Stel je voor dat je geld uitgeeft voor de veilighied.
Ook dit topic is weer een voorbeeld van, ik wil wat, maar het mag geen geld kosten.

Gelukkig maar bij enkele mensen die met een paarden trailer rijden gaat het fout.

Maar al die andere paarden vervoerders lopen een groot risico.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:15

Huertecilla schreef:
Valina schreef:

Dat noemt men gelukzalige onwetendheid.

Mbt kogelhoogte bij tandemassers is de onwetendheid een symptoom van oppervlakkigheid.
Je kan de informatie over tandemassers, kogelhoogte en last op de kogel (´kogeldruk´ = onzin door onbegrip) lezen op elke informatiesite over aanhangers trekken welke die naam mag hebben.

Ik heb het op verschillende topics hier op Bokt al > een dozijn keer uitgelegd en nog veel vaker citaten en links van informatiesites gegeven.

Neem er in het belang van je paarden en de verkeersveiligheid svp kennis van.
Onwetendheid mag dan mode zijn, Boktpolitiek correct zijn te doen of ík gek ben, maar het enige wat dit illustreert is onwetendheid over hoé onwetend men is...

Zoekt en gij zult :)* dat bij paardentrailers de last op de kogel een non-onderwerp hoort te zijn.

Ach weet je HC, we kunnen natuurlijk niet allemaal net zo slim zijn als jij!
Jij zet jezelf nl. op diverse topics op Bokt neer als een persoon die àlle wijsheid in pacht heeft, danwel een link op internet daar naartoe. -:)

Ik, en met mij vele anderen, worden simpelweg mottig van jouw oeverloze gesmijt met allerlei termen en definities, maar een fatsoenlijke uitleg/reactie op mijn post bleef uit.

Paul daarentegen kon het wel opbrengen om een normale reactie op mijn post te geven, waardoor ik niet "onwetend" hoef te zijn/blijven, maar meteen begrijp wat er bedoelt wordt.
Wel zo handig. ;)

En bedankt Paul!! _/-\o_

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:19

Paul11 schreef:
Wat HC bedoelt, is dat als de kogel van de auto t.o.v de trailerkoppeling te laag zit ( in extreme situatie, moet je dan de trailer aan de voorkant omlaag duwen, om de koppeling tot stand te brengen ) kun je zelfs een o kg kogeldruk krijgen of/en wordt de achterkant van je auto opgetild en andersom, als de kogel van je auto t.o.v. de trailer koppeling te hoog zit wordt de trailer opgetild en krijg je een enorme kogeldruk.

M.a.w. de werkelijke kogeldruk hangt af van de hoogte van de kogel t.a.v. de koppeling van de trailer.

En afhankelijk van die situatie kun je dus al af niet de maximale kogeldruk overschrijden of niet.

Daarnaast kun je een en ander nog beinvloeden door de plaatsing van de lading, alleen is dat bij paardentrailers wat lastiger, omdat we ons paard meestal maar beperkt wat naar voren of naar achteren kunnen plaatsen, verder kun je het nog wat beinvloeden door de plaatsing van de overige lading, als zadels, reserve wielen e.d., hoe verder naar achteren hoe lager de werkelijke kogeldruk zou moeten worden.

Paul, dank je wel voor je uitleg, hier kan ik wat mee. :j
Ik heb nooit rekening gehouden met kogelhoogte en wat die kan doen met de kogeldruk, terwijl het eigenlijk heel erg logisch is.
(wel knap dat HC op afstand kan zien dat de kogelhoogte van mijn trailer i.c.m. het trekkende voertuig niet in orde is, wauw!! 8-) )

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 23:20

ikke schreef:
Paul11 schreef:

:=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:53

Valina schreef:
Paul, dank je wel voor je uitleg, hier kan ik wat mee. :j
Ik heb nooit rekening gehouden met kogelhoogte en wat die kan doen met de kogeldruk, terwijl het eigenlijk heel erg logisch is.
(wel knap dat HC op afstand kan zien dat de kogelhoogte van mijn trailer i.c.m. het trekkende voertuig niet in orde is, wauw!! 8-) )

Ikke heeft de uitleg van Paul11 correct gekwalificeerd.
Doe er svp niets mee.

Jouw opmerking over wat ik wel/niet zie mbt de last bij jou, is volstrekt uit de lucht gegrepen. Ik merk daar nl. niets over op.
Alleen in algemene zin dat de kogellast bij een tandemasser een punt is waar blijkbaar geen benul over is; die hoort geen enkel punt die zijn namelijk.

Steek liever je energie in je huiswerk over aanhangers :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:55

Paul11 schreef:
Ikke schreef:

:roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:12

ikke schreef:
Paul11 schreef:

Ik zal toelichten waarom dit zo gevaarlijk is.

Om te beginnen betreft het een poging een te groot hoogteverschil-
De banden aan de ´lage kant´ van de kar worden door de lange ´arm´ van de afstand koppeling - banden, onevenredig zwaar belast.
Die ga je dan vervolgens van een lagere bandenspanning voorzien; de belastbaarheid ervan verlagen?

Ten tweede heeft een tandemasser een *\o/* zelfstabiliserende sporing omdat de banden door de zijdelingse weerstand achter elkaar geduwd worden. Dát maakt tandemassers zoveel veiliger dan enkelassers.
Door een verschil in bandenspanning icm met een verschil in belasting maak je daar een onvoorspelbaar zelfstúrend effect van.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:19

Huertecilla[quote="Valina schreef:

Kogel... hóógte is dus nog steeds niet in orde :)*[/quote]

Eh, ik weet niet hoor HC, maar volgens mij concludeer jij hier toch echt dat de kogelhoogte bij mijn combinatie niet in orde is! ;)

Maar goed, ik heb geen zin in oeverloze discussies met jou, dus ik ga het hierbij laten.
Enjoy yourself! :evaw:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:49

Valina schreef:
Huertecilla[quote="Valina schreef:

Eh, ik weet niet hoor HC, maar volgens mij concludeer jij hier toch echt dat de kogelhoogte bij mijn combinatie niet in orde is! ;)
[/quote]

Jij stelt ZELF dat de ´kogeldruk´ hoger dan het max. is.
Dat is een afgeleide van een te hoge kogel :)*

Ik hoop dat je er kennis van neemt. Voor de veiligheid van paard en verkeer.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:45

Ik heb mij zelf nooit zo verdiept in kogeldruk.
Rij al 15 jaar met patrols en tweepaards trailers.
Het enige waar ik op let is dat de combinatie, dus de auto en aanhanger een rechte lijn vormen.
Vaak zie je in de zomer auto's met een caravan rijden waar die rechte lijn ver te zoeken is.
Auto achterover en caravan voorover.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:55

Ariebren schreef:
Ik heb mij zelf nooit zo verdiept in kogeldruk.
Rij al 15 jaar met patrols en tweepaards trailers.
Het enige waar ik op let is dat de combinatie, dus de auto en aanhanger een rechte lijn vormen.
Vaak zie je in de zomer auto's met een caravan rijden waar die rechte lijn ver te zoeken is.
Auto achterover en caravan voorover.

Met een tandemasser gebeurt dat maar heel beperkt omdat er dan een afgeleid groot verschil in bandenbelasting en grote last op de kogel ontstaat.
Schijnbaar horizontaal en een heel slechte belasting is dan het geval.

Het is als stenen gooien in drijfzand; ik weet het.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:00

Om aan al die opmerkingen m.b.t. levengevaarlijk e.d. een eind te maken.

Het ging mij meer om het begrip, dan om het werkelijk uitvoeren.
Daarbij kan elk weldenkend mens, verzinnen, dat het hier niet gaat om de voorste banden op te blasen tot 4 atm en de achterste banden nagenoeg leeg te laten lopen, om het hoogteverschil te overwinnen.

Anderzijds elk set banden van de tandemasser zal kleine drukverschillen hebben tussen de banden, lijkt mij onoverkomelijk, de ene band kan zijn spanning sneller verliezen als de andere band, zelfs als ze van hetzelfde type en merk zijn en met een keer rond je trailer lopen en tegen de band aanschoppen geeft je echt geen goede indicatie, wat betreft die spanningsverschillen en wie iedere keer dat hij/zij de trailer gebruikt ook daadwerkelijk de bandenspanning opmeet, mag zijn vinger opsteken. ( in het nette wel te verstaan :-) )
Een normaal voorkomend bandenspanningsverschil van +/- 0,2 op een druk van rond de 2,2 zou m.i. niet tot levensgevaarlijke omstandigheden mogen leiden.
Als dat het geval zou zijn, denk ik, dat ik mijn trailer subiet bij de leverancier zou inleveren, met de opmerking dat de constructeur zijn huiswerk nog maar eens over moet gaan doen.

En verder, ben je niet zeker van je zaak m.b.t. kogel druk/last ( doorhalen wat men niet wenst ), meten is weten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:02

Wat ik ook eens meegemaakt heb was met een anderhalfs paardentrailer.
Mijn hengst had zich losgemaakt en zich omgedraaid.
Wat mij tijdens het rijden toen opviel was dat de auto ineens heel anders stuurde.
Doordat de hengst op zijn gemakje naar buiten stond te kijken werd de kogeldruk een stuk minder, het zware hoofd over de klep.
Ik denk dat de kogeldruk dus zelfs negatief geworden was.
Dus veel meer druk op de voorwielen van de auto.