Hoe als ruiter droog en warm de winter door?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Z_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:00

Ik wist niet dat er paardrij overals zijn. Ik draag nu in de winter een skipak aan 1 stuk, ziet er ook niet uit maar warm dat het is!
Daarnaast vind ik het pak in de winter erg glad en dat terwijl mijn paard in de winter het meest fris is en ik dus wel wat stroefheid kan gebruiken.
Wel is een skipak aan 1 stuk veeeeel goedkoper. Ik heb mijn skipak voor 10 euro gekocht bij de action. Ziet er niet uit maar ik heb het idd nooooit koud.
Ook voor in de stal ik vind het ideaal. Het is heerlijk warm, ik ben nooit vies en kan er ook met mijn nette kleding zo in omdat ik niet vies word of ga stinken.

Heel veel voordelen dus. Voor de geen die denkt dan maar wat gladder als ik geld kan besparen raad ik het skipak aan 1 stuk aan.
Wel denk ik dat de kwaliteit van dit pak vele malen beter is als die van een skipak van de action.

_KellyAV

Re: Hoe als ruiter droog en warm de winter door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:33

ja zo'n thermobroek lijkt me zalig...vooral tegen de sneeuw/regen op je bovenbenen.
en ik zoek nog warme maar fijne handschoenen om mee te rijden..tips?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:36

Ja vooral voor het buitenrijden en in en om de stal lijkt me die fijn. Als ik ga rijden doe ik dat gewoon in m'n rijbroek :)

Die zoek ik ook nog. Misschien van die lederen men handschoenen, al vraag ik me af of ze die in kleine maten hebben. Ik heb nu gewoon roeckle maar dat wordt toch wel koud van de winter. Voor gewoon in de stal heb ik van die thinsulate handschoenen ofzo (ze zijn van BR) ook erg lekker warm

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:40

leren menhandschoen heb ik zelf ook en heb maatje 7. Dus ze zijn er wel ze bestellen voor mij altijd een paar omdat het geen gangbare maat is. Dus even navragen bij je ruitersportzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:46

ik heb ook maat 7...
rijd normaal met gewone leren kieffer handschoentjes,heb ook weleens Roeckl gehad maar die waren niet warm.
Menhandschoenen ken ik niet,zijn die heel anders dan rijdhandschoenen?Ik zoek iets met grip..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:49

Ik heb lange neopreen chaps van het merk KITT http://www.kitt.eu.com/chaps.htm
Winddicht, best een tijdje waterdicht en super lekker warm! Ze hebben ook handschoenen van dat materiaal trouwens, maar die heb ik zelf niet.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:46

oooh dat is mooi ik heb namelijk ook maat 7 :)
nou dan ga ik me maar eens orienteren :)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:18

Wat een handig topic :). Ik heb al winter rijlaarzen aangeschaft maar voor de hele koude dagen een thermo rijbroek.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:05

momo_lover schreef:
Wat ook helpt als je thuiskomt rustig opwarmen dus niet meteen de kachel hoog of onder een warme douch gaan staan maar even rustigw achten.

Zelf rij ik met een grote waxjas en heerlijke warme muts en sjaal. veder gewoon tuneu maar dat is wel aangepast op de winter met standaart outdoor laarzen (juist in de zomer ga ik over op andere schoenen omdat ze te warm worden) en leren handschoenen die ook geen vocht en wind doorlaten.

dat heb ik eens gehad....... ik weet niet of het met paardrijden was maar ik had zulke koude voeten dus heb de douche op héél heet gezet... en nou... AUUUWWW!.... nóóit meer... dat deed pijn....

Ik heb trouwens deze thermolaars, heel simpel valt bij de boerenbond/welkoop te krijgen, zijn daar ook regelmatig in de aanbieding. Heel simpel, maar geweldig warm en in vergelijking met sommige schoenen die ik hierboven heb gezien houd dit dus ook je kuit etc. warm.

http://www.hastvarld.se/images/Thermolaars.jpg

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:16

Sinds een aantal jaren heb ik een thermo lange onderbroek. En later een ski-onderbroek. De voorgaande jaren had ik het vooral aan op de fiets. ik had toen een binnenbak tot mijn beschikking, maar een half uur fietsen bij -5 is ook erg koud. Sinds vorig jaar heb ik geen binnenbak meer, dus ben ik erg blij met mijn warme ondergoed. En het verschil merk je wel degelijk. Ik heb wel eens gefietst waabij ik dacht dat ik geen thermo-spul aanhoefde. Prompt een paar dagen lang spierpijn in mijn bovenbenen vanwege de kou. Nu met alleen een buitenbak doe ik al redelijk snel iets warms aan ondre mijn rijbroek. Ik heb van mezelf best warme handen, dus met handschoenen rijden doe ik niet zo gauw. Verder een warme sjaal, veel laagjes en dan gaat het best lukken. Na afloop een kpop warme thee en dan gaat het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:39

warme thee,goed plan!
(ik ga thee op stal zetten.lekker als opwarmertje!)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 00:01

Hier slaat opeens ook de kou stress toe :o Ik wil van alles kopen en halen en en en.... ik lees maar even mee om niet overhaast dingen te kopen...
No_No schreef:
Thermobroek, handschoentjes met van die warmte dingetjes er in, extra inlegzooltjes in schoenen/laarzen (let er wel op dat je wel ruimte in je schoen houdt want lucht isoleert), regenbroek, lange chaps. Er is van alles, het is maar net wat je wil uitgeven en wat je prettig vind.

edit: regenbroek of rainlegs houden ook de wind tegen die vaak koud is in de winter. Heb je wel de juiste maat van rainlegs?

Handschoentjes met van die warme dingetjes erin? Klinkt heerlijk! Maar... waar vind ik die en valt daar mee te rijden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:35

die ga ik over een paar weekjes ook bestellen lijkt me ideaal.
nu eens zoeken naar een warme,waterdichte rijbroek...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:54

Die ga ik binnenkort ook bestellen,de rijbroek dan.
Horze heeft ze,dus maar ff kijken hoe die bevallen.
Die caphoezen lijken me te warm met rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:02

Die thermobroek van Horze bedoel je, Ambre?
Keek ik ook al naar...maar die moet je dus over een broek aantrekken ofzo??

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:05

Nee,die softshell broek.Die is ook wind- en waterdicht.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:37

ik heb een tijdje zo'n thermo broek gehad maar ik vond het vreselijke dingen, ze zakken de hele tijd af, ik vind het gehijs vreselijk irritant.

Meestal doe ik een thermo broek onder mijn rijbroek aan en als er een hele gure wind staat rainlegs erover, maar dat moet je niet elke dag doen want die riemen schuren nogal op het zadel.

Verder veel lagen, maar die overall lijkt me ook wel wat.

barbaravanv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:17

Inderdaad de thermolegging van de action onder je rijbroek, en heb net bij de lidl voor 2 tientjes een skibroek gescoord. Water en winddicht en natuurlijk isolerend...moet alleen nog even uitproberen of ik er ook mee kan rijden :)
En mountain horse thermolaarzen voor mijn ijspootjes...

dupkexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:40

ik zou een regenbroek aandoen en goed los rijden word je ook warm van haha of ga rijden als het niet regent het is wel belangrijk dat je je paard goed los rijd want hij is als het koud is een beetje stijf maar meestal als je paard warm is dan wordt je zelf ook warm dus... :9 veel succes

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:33

Niet rijden als het regent is niet echt een optie. In ons kikkerlandje houd je dan nog 1 maand per jaar over waarin je wel kan rijden :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:29

Ik zag op de site vd paardendrogist handschoenen van Roeckl met goretex.Die ga ik eens proberen!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:45

En deze heb ik in het echt gezien en lijken me ook heerlijk.
Er stond een ander model naast en die vond ik mooier,volgens mij de voorganger van deze.Maar dan goedkoper!

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:31

De blog in mijn onderschrift bevat ook een aantal tips, onder andere het dragen van dunne laagjes en op welke manier je deze laagjes moet uitzoeken en moet opbouwen.