Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koekje_

Re: Gelijke rechten tussen dressuur en springruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:41

Wil je dan alle regels gelijk hebben voor alle disciplines? Lijkt me geen verstandige zet. De knhs maakt regelsdie per discipline het beste lijken. En flexibel starten lijkt mij ook voor dressuur niet nodig. Zoals lielle al zei heeft het ook meer te maken met vertrouwen.

Alle regels gelijk trekken lijkt mij persoonlijk een erg slecht plan!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:50

1carryke schreef:
Voetbal en hockey zitten niet bij hetzelfde orgaan. Dat is appels met peren vergelijken denk ik.
En er kunnen heel veel redenen zijn waarom je terug wilt naar andere klasse. Bijv. een paard die het laag niveau wel leuk doet maar zwaarder net niet kan. Nu moet je hem dan maar of verkopen of altijd hc rijden?
Terwijl je in het springen terug kan en dan in die klasse dispensatie aan mag vragen.
Dit is ovrg. niet mijn rede even voor de goede orde. Maar goed ieder recht op zijn eigen mening. Zelf denk ik dat je als leden wel wat gewicht in de schaal mag leggen. Ook de startpas gaat dit nu meer kosten?
Worden mijn proeven nu nog duurder? Ik vind het nu al heel veel 10 e voor proefje toen ik begon was het 4 gulden. Vinden we dit ook allemaal ok? Of zeggen we wat als het 15e wordt? Dat is waar het mij over gaat.
Je kunt wel zeggen dat is wat anders, maar het is ook een beslissing die zomaar uit de lucht komt vallen.
Net als die proeven elke keer anders weer nieuw boekje, ja bestel maar enz enz.
Ben ik blij met knhs? hmm nou nee

Je hebt dus eigenlijk geen enkele reden om in de dressuur flexibel te willen starten, enkel dat het in het springen ook mag...kortom schoppen om het schoppen. Of ga je nog met een reden komen? Want ik ben echt heel benieuwd...

Als je er pas bij het starten in een hogere klasse achter komt dat je paard dat niveau niet aan kan, denk ik dat je sowieso beter een andere hobby kan zoeken. Je traint toch al een tijd op dat niveau voor je start, zou wat zijn als je ineens op wedstrijd erachter kwam dat het te zwaar was...Daarbij mag je tegenwoordig 30 wp rijden waar je als je niet teveel start een hele tijd over kan doen. Daarna is er altijd de mogelijkheid HC te starten en kan je dus eigenlijk eeuwig in een klasse door blijven rijden.

Ik heb nog geen enkel goed argument gehoord van je TS, het is een en al vage uitleg en argumenten die kant noch wal raken...Als je ons al niet kan overtuigen van het nut, wens ik je veel succes bij de KNHS...Die gaan hier echt hun tijd niet aan verspillen.
Ik ben zelf overigens ook lang niet altijd blij met de KNHS (neem alleen al de, imo, belachelijk korte overgangstijd voor de startcoupons) maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar ergens anders over ga lopen miepen...beetje energieverspilling.

happyhop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:08

Mijn eigen reden is rugklachten en verotte knie. Er kunnen dus heel veel meer redenen zijn om stap terug te moeten doen. Een paard kan het eerst goed doen en het op langer termijn toch te zwaar hebben.
Ik schop niet ik heb vraagtekens, en bij het knhs hoef je niet aan te komen tenzij je Anky bent. Daar gaat het niet om. Buiten mijzelf om zou ik het als eventing ruiter helemaal niet accepteren. Dus in die zin denk ik dat het goed is dat mensen vraagtekens bij instanties hebben en hun regelgeving. En zo'n site als bokt je toch je mening kan ventileren en ook weer een andere kijk geeft. Alle eventingruiters verzamelen...

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:13

De toon waarop je dingen post is toch wel schoppend. Daarnaast heb je waarschijnlijk de rugklachten en je verrote knie al een poos dus dan weet je tot welk niveau het haalbaar is voor jou. Dat merk je in de training wel. Mocht je toch een niveau te hoog gegrepen hebben kun je op grond van je gezondheidsklachten altijd een brief naar de KNHS doen om dispensatie aan te vagen om een niveau lager te starten.
Of mochten deze klachten later ontstaan zijn kan je ook altijd een brief met de aanvraag voor dispensatie naar de KNHS eruit doen.

Wat zou je als eventingruiter dan helemaal niet accepteren? Snap niet waar je heen wilt.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 12-10-11 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:18

1carryke schreef:
Mijn eigen reden is rugklachten en verotte knie. Er kunnen dus heel veel meer redenen zijn om stap terug te moeten doen. Een paard kan het eerst goed doen en het op langer termijn toch te zwaar hebben.
Ik schop niet ik heb vraagtekens, en bij het knhs hoef je niet aan te komen tenzij je Anky bent. Daar gaat het niet om. Buiten mijzelf om zou ik het als eventing ruiter helemaal niet accepteren. Dus in die zin denk ik dat het goed is dat mensen vraagtekens bij instanties hebben en hun regelgeving. En zo'n site als bokt je toch je mening kan ventileren en ook weer een andere kijk geeft. Alle eventingruiters verzamelen...

Dan kan je prima dispensatie aanvragen om lager te gaan starten...En als het om blijvende klachten gaat of als het zelfs erger word kan je zelfs nog kijken of je eventueel binnen de aangepaste sport kan starten...Die is er niets voor niets.
In mijn ervaring kan je prima met de KNHS praten, ik heb ook weleens (door hun schuld) problemen gehad met gebruik van verkeerde startcoupons en dat is na één telefoontje met een nette uitleg van mijn kant heel keurig opgelost.

Maar dan nog vind ik het vreemd dat jij, omdat je zelf gezondheidsklachten hebt, vind dat iedereen flexibel moet kunnen dressuren....Zou je dan straks niet klagen dat je tegen mensen moet rijden die in jouw ogen prima meekunnen in de hogere klasse? In jouw geval lijkt mij dat je veel meer hebt aan volledige dispensatie...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:20

Sannnn schreef:
De toon waarop je dingen post is toch wel schoppend. Daarnaast heb je waarschijnlijk de rugklachten en je verrote knie al een poos dus dan weet je tot welk niveau het haalbaar is voor jou. Dat merk je in de training wel. Mocht je toch een niveau te hoog gegrepen hebben kun je op grond van je gezondheidsklachten altijd een brief naar de KNHS doen om dispensatie aan te vagen om een niveau lager te starten.
Of mochten deze klachten later ontstaan zijn kan je ook altijd een brief met de aanvraag voor dispensatie naar de KNHS eruit doen.

Wat zou je als eventingruiter dan helemaal niet accepteren? Snap niet waar je heen wilt.

Sannn, ik denk dat ze bedoeld dat wij niet flexibel mogen starten. Zou imo wel een verbetering zijn als we dat wel mogen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:26

gr_roos schreef:
Sannn, ik denk dat ze bedoeld dat wij niet flexibel mogen starten. Zou imo wel een verbetering zijn als we dat wel mogen.

Dat zou inderdaad een vooruitgang zijn. Op hoger niveau mag dat al, zoals al genoemd door Lielle meen ik.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:27

Ik hang alleen net onder dat hoge niveau en krijg om een of andere vage reden geen terug plaatsing naar het M ;)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:34

Dat is dan wel jammer, weet niet wat jou reden is. Maar ik ken verschillende die wel dispensatie hebben gekregen van het Z naar het M. Ga er tenminste van uit dat jij dat ook wilt. ;) Veelal was dat vanwege zwangerschap ruiter/ paard of een blessure.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:38

1carryke schreef:
Bijv. een paard die het laag niveau wel leuk doet maar zwaarder net niet kan. Nu moet je hem dan maar of verkopen of altijd hc rijden?

Dit snap ik niet. Meestal heb je toch ruim op voorhand een idee van wat je paard aankan. Ieder niveau is gewoon een stapje verder in de basisafrichting. Wanneer je bij L al sukkelt, meestal lage punten rijdt,... kan je idd verwachten dat je in de M helemaal vastloopt. Wat is dan de oplossing: eeuwig in de L starten?
Verder moet je jouw capaciteiten en dat van het paard goed inschatten. Wedstrijden worden in spe niet ingericht voor de fun. Dat zijn ze gelukkig wel meestal, maar de allereerste bedoeling van wedstrijden is het groeien, het beter worden, niveaus doorlopen. Dit is gewoon het doel punt, dat is wedstrijdsport. Wil jij dit niet en wil je gewoon lekker hobbelen en af en toe een wedstrijdje meepikken zonder echt "de beste" te willen worden, dan bestaat er zoiets als onderlinge wedstrijden, oefenwedstrijden en HC.
Je gaat toch niet een hele regel laten aanpassen gewoon omdat een bestaande regel in jouw specifiek geval nadelig werkt?

Trouwens: ik denk er net aan. In België mag je in het springen ook geen klasse lager starten wanneer je een bepaald puntenaantal hebt. Als je dat wil moet je ook HC starten. Dus denk eraan als je klaagt, dat de verandering niet altijd de gewenste is. Wat zou de KNHS doen? De dressuurruiter gelijkstellen aan de springruiter of de springruiter gelijkstellen aan de dressuurruiter?

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:02

Ik denk, althans ik hoop dat de Knhs niks doet.
Bij mijn weten is iedereen (uitzonderingen daar gelaten) tevreden over het concept flexibel springen.

Tevens is er een groot verschil in voorbereiding tussen dressuur en springen.
Voor dressuur kun je alles oefenen. Je kunt de proef tot in den treure oefen niet aan te raden trouwens.
Bij springen weet je nooit van te voren het parcours. En daar bij bouwt de ene parcoursbouwer heel anders dan de ander. In hoogte, breedte en technisch opzicht.
Bij dressuur heb je enkel te maken met juryoordeel.
Maar wanneer de punten laag uitvallen geeft dit enkel risico op een ego deuk, ipv van bij springen een bot breuk. (of de veel vaker voorkomende verstoorde vertrouwensband tussen paard en ruiter)

happyhop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:43

Wat mij dus simpel lijkt schijnt niet zo simpel te zijn.
Ik vind het nogmaals buiten mijn eigen rede om vreemd dat de ene ruiter wel flexibel mag starten
en de andere niet. En in het geval van eventingruiter ze ook nog beide springen.
Geen idee of het voor voltige of endurance meerwaarde heeft of western??? Geen verstand van.
Zou het voor hun wat toevoegen? Nogmaals gaat niet over mij ik loop er wel tegenaan maar denk daardoor wat een rare situatie is dit eigenlijk. Denk wat breder, is het voor elk paard/ruiter niet fijn om stapje terug te kunnen of vooruit? binnen 1 klasse dan van m naar b is ander verhaal.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:12

Maar toch zie ik niet echt in waarom het voor dressuur zo nodig is. Eventing lijkt me inderdaad veel logischer!

Je bent niet voor niks in die klasse gekomen. Het kan natuurlijk best zo zijn dat het eventjes niet wil, maar het ergste wat er dan kan je gebeuren is dat je geen winstpunt rijdt. Als het echt niet wil door gezondheidsklachten oid kan je dispensatie aanvragen. Bij springen ligt het toch wel wat anders. Bovendien, als je de lagere klasse vol hebt, mag je niet meer flexibel springen. Het is dus niet onbeperkt geldig.

Springen en dressuur zijn andere disciplines, dus andere regels

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:08

jori_X schreef:

Inderdaad, straks willen ze ook nog met martingaal en beenbescherming dressuren. Je kiest voor een bepaalde sport/disipline en dan heb je je ook aan die regelementen te houden. Ik zou persoonlijk niet graag op een western- of minder erg een dressuurzadel de cross in gaan onder het mom van voor iedereen moeten dezelfde regelementen gelden :D

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:11

gr_roos schreef:
jori_X schreef:

Inderdaad, straks willen ze ook nog met martingaal en beenbescherming dressuren. Je kiest voor een bepaalde sport/disipline en dan heb je je ook aan die regelementen te houden. Ik zou persoonlijk niet graag op een western- of minder erg een dressuurzadel de cross in gaan onder het mom van voor iedereen moeten dezelfde regelementen gelden :D

_/-\o_ _/-\o_

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:12

Denk dat de meeste dressuurruiters ook niet blij zijn als ze BP over hun jasje heen moeten doen, set verpest. :P

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:16

Ik rij liever een dressuurproef met een bodyprotector of airjacket dan een cross of springparcours met een westernzadel. Ik moet er niet aan denken dat je paard per ongeluk op groot afgaat of nog even een krabbel bij maakt met zo'n knop voor je kruis...........

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:18

Sannnn schreef:
Denk dat de meeste dressuurruiters ook niet blij zijn als ze BP over hun jasje heen moeten doen, set verpest. :P

Nee, dat zie je verkeerd, je past gewoon je set weer aan zodat het weer een mooi geheel vormt!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:20

Nou, nu je het zegt. Best knap van de mannelijke western ruiters. Lijkt mij nog minder plezierig zitten dan een engels zadel.

Reageer van het weekend op je mail kv, heb hem gelezen hoor. Maar weet dan meer! Weet je dat ook. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:23

Is goed!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:24

Ik vind de andere reacties zeurender dan die van de TS :=

Ik snap het punt van de TS wel. Als springer mag je wel zomaar een niveau lager doen, voor punten ed. Hoezo zou je dat doen? Je gaat toch niet voor niks over?

Dan komen jullie met een waslijst lijsten waarom wel; blessures paard/jijzelf, spanning, vertrouwen.

Waarom niet met dressuur dan? Kan je dan die waslijst niet krijgen? Kan dan een Z proef niet te hoog gegrepen zijn, maar doe je liever nog even M?

Ja start dan gewoon HC dat is er toch ook!!

Ja maar waarom is er dan flexibel springen, daar was toch ook HC?
Dat is het punt waar TS over struikelt, waarom in godsnaam bij springen wel en dressuur niet

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:27

Hmmm iemand die het verschil tussen ironie/sarcasme en zeuren niet kent.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:13

Sannnn schreef:

De springruiters ook niet :+

Maar de TS wou gelijke regels en dan kom je idd ook bijvoorbeeld bij de regels over de bitten uit. Waarom met springen wel een scherp bit en met dressuur niet?

@Lynn_x het is vooral de vertrouwenskwestie zoals lielle al zei. Die gaat bij dressuur niet op. Bij blessures hoop ik sowieso dat je niet start en spanning komt inderdaad bij beide voor.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:16

happyhop schreef:
Ik denk dat het ook best wat gezelliger mag zijn, het is ook een hobby.
En inderdaad is het vervelend dat mensen er misbruk van maken zie je bij springen veel omdat er dan wel geld prijzen zijn. Hier moet een stokje voor gestoken worden dat is oneerlijk maar is ander onderwerp.

met springen is het voor grote stallen die paarden trainen erg lastig om een jong paard meteen in ZZ te moeten starten he ;)

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:04

ponylies schreef:
happyhop schreef:
Ik denk dat het ook best wat gezelliger mag zijn, het is ook een hobby.
En inderdaad is het vervelend dat mensen er misbruk van maken zie je bij springen veel omdat er dan wel geld prijzen zijn. Hier moet een stokje voor gestoken worden dat is oneerlijk maar is ander onderwerp.

met springen is het voor grote stallen die paarden trainen erg lastig om een jong paard meteen in ZZ te moeten starten he ;)

Bij ons heb je trouwens bij springen en dressuur geldprijzen. En Ponylies, dat hoeft niet hoor. Als het paard groen is moet je beginnen in het L :)