IJzers en winterweer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:23

Mijn paard moest vorig jaar ook noodgedwongen op ijzers.. Heb hem toen sokken aangedaan (wat nét paste) en zo op de wei gezet. Er gaan dan wel veel sokken doorheen hoor! Of ze gaan kapot of ze raken kwijt.. Maar ik had liever geen andere hoefsmid, en mijn eigen hoefsmid had geen ervaring met die sneeuw-ringen iets..

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:27

die van mij staat ook alleen voor op ijzers ,
vorig winter sneeuwbeslag eronder gehad en dat is me goed bevallen :j .
op dit moment heeft hij ze er ook weer onder zitten , alleen is er nog geen sneeuw :') .
hij kan ook echt niet van ijzers af omdat ie dan gewoonweg niet meer wil lopen ...
heb het al zoovaak geprobeerd , zelfs na 4 mnd nog geen resultaat ..
gewoon een rubberen ring doet goed zijn werk :j

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:58

is het geen optie om tijdelijk wideapunten (tuigersbeslag) in de winter te nemen? eventueel in combi met die sneeuwringen ertussen of een plaatje ertussen?

Ik ga het bespreken met m'n smid....

Alleen die ringen kun je nog steeds niet mee buiten rijden want 't is dan glad, maar met die wideapunten kan dat volgens mij wel toch?

wendy1987

Re: IJzers en winterweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:03

Ik had dat probleem ook! Ze staat vaak op ijzers, ik ga heel veel over de weg en ze slijten gewoon af. Totdat ze geen hoef meer over heeft. Afgelopen zomer heeft ze zonder ijzers gestaan door veulen aan de voet. Maar nu waren ze weer zo afgesleten dat ik niet meer zonder ijzers kon. Dus staat ze weer rondom op ijzers. Vorig jaar was echt een ramp, want ze staat dag en nacht in paddock met schuilstal. Dus dit jaar zijn er zooltjes onder gegaan! Ik hoop ze niet nodig te hebben, maar ze zitten eronder en ik hoop er tot zeker eind januari mee te kunnen doen!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:47

Ondanks dat ik regelmatig lees dat de paarden niet van ijzers kunnen, wil ik jullie ook op hoefschoenen attenderen. Overdag blootvoets de wei in, bij het rijden hoefschoenen aan. In beide gevallen geen sneeuwklonten en rijden met grip!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:49

Wn een crime om goed passende te vinden en ze fatsoenlijk aan te krijgen als je paard in de blub staat. Bovendien zie ik met hoefschoenen het grip gedeelte ook niet helemaal als er sneeuw ligt? Of als het glad is in het bos na langdurige regen.
Laat de mijne maar gewoon op zijn ijzertjes met sneeuwbeslag staan.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:10

Mijne heeft ijzers met sneeuwbeslag
Mn andere paard heeft ijzers met n balk en daar stop ik hufflederkitt in. Kunnen ze gewoon op de wei

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:27

Yvonne1313 schreef:
is het geen optie om tijdelijk wideapunten (tuigersbeslag) in de winter te nemen? eventueel in combi met die sneeuwringen ertussen of een plaatje ertussen?

Ik ga het bespreken met m'n smid....

Alleen die ringen kun je nog steeds niet mee buiten rijden want 't is dan glad, maar met die wideapunten kan dat volgens mij wel toch?

ik heb voor die van mij ook wideapunten gekregen van mn smid als het erg glad is :j niet dat ik dan de weg op ga :+
met alleen ringen kan je ook prima buiten rijden hoor :j vorig winter had ik ze er ook onder ( toen geen wideapunten ) en heb nooit klonten of glijpartijtjes gehad :n

hoefschoenen heb ik ook overwogen maar is mij sterk afgeraden door mn smid .

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:03

Marije_jiplover schreef:
Wn een crime om goed passende te vinden en ze fatsoenlijk aan te krijgen als je paard in de blub staat. Bovendien zie ik met hoefschoenen het grip gedeelte ook niet helemaal als er sneeuw ligt? Of als het glad is in het bos na langdurige regen.

De hoefschoenen van Cavallo hebben zeer veel profiel, waardoor je grip hebt en het is mogelijk om bij deze schoenen studs in te draaien voor extra grip.

Livito: waarom raadt je smid hoefschoenen af, daar ben ik toch altijd zo benieuwd naar.... Want een paard op blote voeten is nog altijd het beste voor het hoefmechanisme... Tegen het slijten van de hoef bij lange ritten, doe je dan hoefschoenen om.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:06

Als je paard dusdanige voeten heeft dat je 4x per week kan rijden zonder daar beslag of schoenen voor nodig te hebben, kunnen schoenen voor langere ritten een uitkomst zijn. Hoewel ik nog geen exemplaar heb gevonden dat je niet om de oren vliegt bij een flinke galop.
Maar sommige paarden kunnen met dat werk echt niet zonder ijzers. En ik heb mijn paard niet als weideversiering :n

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:33

Citaat:
De hoefschoenen van Cavallo hebben zeer veel profiel, waardoor je grip hebt en het is mogelijk om bij deze schoenen studs in te draaien voor extra grip.

Zie dat nog steeds niet zitten met een paard dat in de blub staat. Ik krijg op een dag als vandaag zijn voeten niet blub-vrij en dan gaan die schoenen op de hoefballen enorm schuren. Ook heb ik bij stalgenoten gezien dat met een lekker galopje in wat steviger terrein de schoenen uitvallen, hoe strak je ze ook aangetrokken hebt. Dat lijkt me ook niet ideaal buitenrijden. En aangezien hier de puinpaden en het steviger terrein elkaar veelvuldig afwisselen, is op blote voeten rijden voor mijn pony geen optie en met hoefschoenen zie ik ook echt niet zitten.
Hij stond al 18 jaar probleemloos op ijzers voor ik hem kreeg. Never change a winning team, is mijn motto, dus hij blijft lekker op ijzers staan.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:46

Maroesjka schreef:
Marije_jiplover schreef:

Livito: waarom raadt je smid hoefschoenen af, daar ben ik toch altijd zo benieuwd naar.... Want een paard op blote voeten is nog altijd het beste voor het hoefmechanisme... Tegen het slijten van de hoef bij lange ritten, doe je dan hoefschoenen om.

met hoefschoenen moet de hoef bijna wekelijks bijgehouden worden omdat de hoefschoen anders niet meer goed past .
dit is mij verteld verder zelf geen ervaring mee .

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:31

Paard met ijzers en hoefschoenen past ook niet: je zit er nl mee: is je paard net gedaan en
Meet je ze dan aan dan zijn ze later te klein als je ze aanmeet als paard al langer op ijzers staat dan zijn ze daarna te groot! Dus dat is niet alles. Bovendien moet je ze altijd erom heen klemmen waardoor de hoef ook wel degelijk beschadigd kan raken

talitha91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:04

Mijn paard loopt gelukkig goed en zeker in de sneeuw ook met ijzers. Kan op vlakke stukken ook rustig draven. Met "plak" sneeuw rij ik niet buiten dan is het echt geen plezier voor hem. Veel mensen bij mij op stal gebruiken sneeuw beslag en waren hier vorige winter allemaal erg tevreden over.

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:18

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard.. dit jaar wil ik gaan beginnen met sneeuwbeslag..
Maar die wideapunten, kunnen paarden zich daar niet mee blesseren wanneer ze een rare sprong in de wei maken? Daar ben ik toch altijd wel bang voor..

talitha91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:49

Mijn paard heeft ook al 2 jaar lang wideapunten maar ik heb hier nog niks meegemaakt van blessures. Hij heeft wel alleen achter wideapunten.