Lessers luisteren niet en doen geen moeite

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:08

Terug naar nul...... 1 les geven over pony s poetsen ( je haalt drie ponys uit de box die ze met drie tallen gaan poetsen , dan deel je gemaakte stencils uit met een ponytekening/ van de bouw en geef je daar een lesje over.
Les 2 Geef je opzadelles , je begint daarbij om de ouders uit te nodigen ook te komen , want zij dienen hun kinderen aan te sturen....... Bij alle bijzonderheden van luisteren , dit benoemen , soms is het goed om in een grote groep iemand te laten herhalen wat je gezegd hebt...... je kunt met vragen aan de kinderen ook zorgen dat ze wel moeten luisteren . Wijs de singel aan , iemand mag voor doen hoe je het zadel erop legt. Je pakt dan de bangste moeder en laat deze helpen door het flinkste kind.
Les 3 is poetsen en opzadelen . en kort rijden iedereen die het goed doet.....!!!!! Belonen de positieve acties belonen , mensen die slecht de spullen opruimen , wijs je hierop ( eventueel met je baas overleggen dat je de grootste rommelkont 1 keer de les uitzet , met de woorden dat als er beter geluisted wordt en opgeruimd wordt , zij/hij altijd weer welkom is om terug te komen. ( dit is een krachtig middel wat je niet nodig zou moeten hebben , maar in sommige groepen , geeft het de grootste duidelijkheid als je dit 1 keer doet........ zo snel als dit werkt)

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:19

Misschien een collega overleg voor duidelijke afspraken.
Voor het doorzitten, kan je ook de beugels voor het zadel leggen. (Dan hoef je ze er niet af te halen. )
En de kinderen zelf laten poetsen/opzadelen, en in de bak controleren. En de ouders kunnen hun kind toch ook helpen?
Wij moesten een opzadel test doen, dit was een onderdeel van de wedstrijden, daar kreeg je ook punten voor. Maar misschien is dit een idee, want dan hebben ze die test gedaan en als ze het hebben gehaald, dan kunnen ze het zelf. (Maar controleren is natuurlijk wel nog handig.)

Bij ons in de les is het wel eens voorgekomen dat twee mensen de hele tijd met elkaar zaten te praten, en de instructrice al had gewaarschuwd en als ze nog een keer zouden praten dat ze dan naar stal moesten gaan. Dit is ook gebeurd. Dan moet je maar luisteren toch?

luve_rozes

Re: Lessers luisteren niet en doen geen moeite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:27

Goh, dat jullie dat normaal vinden, dat poetsen en opzadelen. Het leverde mij klachten op (vanuit de ouders, die vonden dat ik en de meiden van de manege het moesten doen), en uiteindelijk, omdat ik mijn poot stijf hield, ben ik op slinkse wegen onder druk gezet, en is mij het werken onmogelijk gemaakt. Tot het punt dat ik zelf vertrok, omdat het niet leuk meer was.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:28

Vickz schreef:
Gooiske schreef:
Bij ons heeft de instructrice een schrift waarin bijgehouden wordt welk kind aanwezig is én op welke pony of het vandaag rijd, aan het einde van de les, kiest elk kind op welke pony hij/zij volgende week wil rijden, zo weet je precies welke pony wel en niet mee doet in de les.

Bovendien zitten ze dan ook niet elke week op dezelfde favoriete pony.
Mocht er een keer 1tje kreupel zijn, wort er niet moeilijk over gedaan een andere pony te nemen en mag het kind alsnog de volgende week op de gekozen pony.

De hoodstellen,zadels en bitten is volgens mij op elke manege een drama, wordt bij ons ook vaak niet schoon gemaakt, maar wordt wel altijd terug gehangen in de zadelkamer bij het stikkertje van de pony, het ligt bij ons niet overal en nergens.

De paarden worden verdeeld in de bar, zij houden bij welk paard wanneer en hoeveel werkt. Onderling mag ik wel wisselen van paard, ik heb bv die les 10 paarden nodig en dan krijg ik er 10 en mag ik wel kiezen wie op welk paard rijd. Ik probeer wel ervoor te zorgen dat iedereen eens op die ene pony kan en niet altijd dezelfde zijn lieveling heeft, word wel vaak de 1e 20min over gepiept dat ze niet willen. Maar uiteindelijk zijn ze meestal wel blij na een uurtje.

En als je, zodra ze beginnen te piepen, gewoon heel bot reageert met 'ik ben hier de baas, je rijd op deze pony en houd je mond of je stapt nu af'. Dat ze een keer piepen is helemaal niet erg, dat dit 20/30 minuten aanhoud wel!

Er zijn imo drie punten waar jij zelf op moet gaan letten
- Communicatie. Zorg ervoor dat iedereen weet wat er moet gebeuren en wanneer. Maak eventueel lijsten die je uitdeelt of ophangt met daarop precies wat er voor en na de les allemaal moet gebeuren. Het is voor een beginner helemaal niet logisch hoe een hoofdstel op moet worden gehangen en dat het paard na de les nog verzorgd moet worden, zorg dat ze deze informatie (en dan zowel kinderen als ouders) niet kunnen missen.
- Motivatie. Het voorbeeld wat je hierboven genoemd hebt, van het meisje dat naar een hogere les wilde en jij vervolgens voorop hebt gezet om te laten zien dat ze daar nog niet aan toe was. NIET meer doen! Dit is zeer demotiverend voor kinderen, jij mag als instructrice nooit!! een kind bewust fouten laten maken om te laten zien dat ze nog niet op een bepaald niveau zijn. Zoek een andere manier om haar te motiveren, probeer haar te stimuleren het nog beter te doen. Als dit de manier is waarop je je lessers motiveert, verdiep je dan eens in didactiek en in motivatie. Motivatie klinkt simpel, maar bestaat uit meerdere 'lagen' die jij niet allemaal kan beïnvloeden als instructrice. Zorg dat je weet welke factoren je wel kan regelen en speel daar bewust op in.
- Strenger zijn/consequentie. Op meerdere punten komt naar voren dat jij herhaaldelijk dingen moet vragen, dat je gewoon genegeerd word, kortom je voelt je niet gehoord. Zorg ervoor dat je wel gehoord word, spreek leerlingen individueel aan (stel vragen bijvoorbeeld) maar blijf altijd in het positieve. Geen leerlingen voor paal zetten of als grap gebruiken, wel vragen stellen en serieuze antwoorden verwachten. Voorbeeld: Je gaat een gebrokenlijn rijden, spreek een leerling aan bij naam en vraag aan diegene hoe een gebrokenlijn eruit ziet/gereden word. Geeft diegene geen antwoord, haal hem/haar maar naar je toe! Reactie vragen. Wat je niet doet is door de bak heenroepen 'hee..., hoor je me niet ofzo' of iets in die richting. Individuele aanspreekbaarheid zorgt voor oplettender leerlingen.

Tot slot nog even dit. Ik snap dat het heel lastig werken is en dat de patronen die door de andere instructrice worden bevestigd heel lastig te doorbreken zijn. Wat ik uit jou antwoorden in dit topic vooral opmaak is dat je ongetwijfeld voldoende kennis hebt om les te geven, maar dat je didactisch daarbij achterblijft. Verdiep je eens in didactiek, leervormen, wat motivatie is en hoe je gedrag kan beinvloeden. (en dat hoeft dan niet eens op paarden gericht te zijn) Als je daar meer kennis van zou hebben en ermee leert werken denk ik dat het helemaal goed komt!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:58

Ik begrijp alle adviezen en tips..velen pas ik ook toe. Er is echter 1 belangrijk ding: TS en de baas moeten op 1 lijn zitten, ook als je "maar invaller" bent. Je kunt niet zomaar alles toe gaan passen wat je als tip krijgt, dat kan je je baan kosten. Met een heleboel dingen ben ik het eens maar je moet eerst weten hoe je baas erover denkt! Vooral als je voor 2 uur betaalt krijgt en nog een uur aan het puin ruimen bent!!! Als hij dat normaal vindt klopt er iets niet.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:04

Ik heb niet alles doorgelezen want zit op mijn telefoon maar wil je toch wat meegeven wat je moet onthouden:
De klant is koning er word genoeg betaald voor het uurtje les in de week en 75% heeft er geen behoefte aan om verder te komen en veel te leren die rijden puur voor hun plezier een uurtje en thats it. De andere 25% is meer gemotiveerd en wil verder komen en dingen zoals opzadelen heel graag doen die vinden het leuk! Maar je vergeet een beetje dat het grote gedeelte helemaal geen behoefte heeft aan meer dan rijden die vinden het wel prima zo, en het zou voor de manege eigenaar zonde zijn als die door jou strenge beleid klanten verliest en klachten krijgt.
Tenslotte betalen ze genoeg voor dat ene uurtje paardrijden en dat moet wel leuk blijven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:05

Vickz schreef:
Hoi

Op onze manege vervang ik af en toe lessen, meestal de beginners (2 groepen, onderverdeeld echte beginners en dan een groep die al wat meer kan als voorbereiding naar de galop groep) zoals nu neem ik een aantal weken de woensdag middag lessen over omdat de vaste instructrice niet kan.

Nu is mijn probleem ik vind dat de lessers (meestal kinderen en een aantal volwassenen) totaal niet opletten en luisteren tijdens de les. Ze doen ook geen moeite om iets te leren of te proberen, het liefst worden ze gewoon bediend...

Klinkt nu misschien wat onduidelijk, dus enkele voorbeelden...

In mijn 1ste les is het de bedoeling dat de ruiters leren opzadelen en poetsen, als ze overgaan naar de volgende les moeten ze dit al zelf kunnen. Dus word er gevraagd om een half uur a 20min voor de les aanwezig te zijn zodat ze zelf hun spullen kunnen nemen, poetsen en opzadelen. Zo heb ik ook de tijd om bij iedereen langs te gaan om uitleg te geven en te helpen waar nodig. Alleen komt meer dan de helft van de les meer 10 of 5 min voor de les aan. Met als gevolg dat ik alle paarden in mn 1tje mag poetsen en opzadelen. Meestal staan er dan paarden opgezadeld van ruiters die niet langskomen, mag ik die terug gaan afzadelen op de laatste minuut.

Ook doen de ruiters geen moeite om zelf eens hun paard te poetsen of te proberen opzadelen, ze blijven aan de stal staan (volgens mij hopen ze nog steeds dat het paard het zelf zal doen) En zeggen hij wil niet, ik durf niet, ik kan dat niet, ... Terwijl ik het al 100x heb voorgetoond en geholpen heb. Als ik vraag is je paard al gepoetst zeggen ze ja hoor, kom je in de stal, hoeven vies, kont nog vuil en staart nog vol met stro... Met als gevolg dat ik nog vlug zelf mag herbeginnen want ik wil geen vieze paarden in mn les!

Deze week heb ik gezegd dat wie met een vies paard binnen durft te komen, terug naar stal mag gaan en pas mag terug komen als hun paard netjes is! Ik ben het zat die luiheid! Ik voel me net een soort slaaf.. Ze denken 'oh de instructrice doet het zo meteen wel weer'

Ook tijdens de les word er niet opgelet of geluisterd!

Ik herhaal alles 100x en dan nog word er niet gereageerd of geluisterd tot er uiteindelijk toch iets misgaat en er iemand valt of een schop krijgt... Ik zit constant de hammeren op die afstand (dus dat je niet te dicht mag rijden, leg ook uit waarom enz) maar luisteren oh neen waarom zouden we, tot er opeens toch een paard schopt! Zo kan ik vele voorbeelden geven van allerlei dingen die ik zeg dat ze moeten doen voor eigen veiligheid omdat er niets zou mislopen, maar daar word niet naar geluisterd, tot het uiteindelijk fout gaat.

Ze zitten ook constant te piepen, ik wil niet, ik durf niet, ik ben bang, hij is wild, hij luistert niet,... Soms vraag ik me af, waarom rijden jullie paard als alles zo eng is?

Ook doen ruiters geen moeite, bv paard wil niet draven, ze duwen 1x luistert hij niet jammer dan blijven ze maar stappen waardoor ze derest van de groep hinderen, ik geef dan soms een zweepje (voor de meeste paarden is dit voldoende) maar zelf dan nog laten ze het paard steeds in stap vallen, als ik zeg dat als nog 1 iemand stapt tijdens de draf ik de longeerzweep ga nemen (wat ik niet doe hoor) dan opeens lukt het wel, dus volgens mij zijn ze gewoon te lui om een beetje moeite te doen. Net als bij het doorzitten in draf, er zijn altijd een paar ruiters die blijven lichtrijden, moet ik ganse tijd zitten zeuren dat ze moeten doorzitten, nu zeur ik niet meer ik neem gewoon de stijgbeugels af...

Ik ben het gewoon zat dat ruiters niet luisteren en geen beetje moeite doen of hun best doen, je neemt toch les om iets bij te leren? Als ze niet willen luisteren moeten ze ook geen les pakken vind ik...
Weten jullie tips? Hebben jullie ook zo van die lessers?

En precies om al die redenen ben ik een aantal jaren geleden gestopt met de manege en overgegaan op pensionstal!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:09

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je een diploma?
Er zit natuurlijk een verschil in zelf weten hoe het moet en dit kunnen overbrengen op anderen.

Didactiek is iets wat ook belangrijk is bij het lesgeven.

p.s. diploma is natuurlijk niet zaligmakend, maar is meer een bevestiging van dat je ook hebt geleerd om dingen op de juiste manier over te brengen op je klanten.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:14

Overleggen met je leidinggevende en proberen te zorgen dat er samen gewerkt wordt, zodat je het werk kan verdelen. Er wordt niet met de les gestart, voor iedereen zijn paard en pony netjes heeft opgezadelt en gepoetst.
Natuurlijk wel hulp bieden waar nodig, en bv 1 paard " voor doen" .Daarna kunnen ze het zelf en controleer jij waar nodig. Ook kunnen de lesklanten die al klaar zijn met opzadelen de anderen helpen. Zo wordt het meer een team, en start iedereen tegelijk. Degene die dan treuzelt of niet meewerkt, verpest het voor de rest en zo leren ze het vanzelf. Als ze bang zijn, kunnen ze misschien een makker paard of pony opzadelen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:15

Imre schreef:
... Niet op tijd om op te zadelen? Prima, dan doen ze het maar in de tijd dat je les hebt en rijden ze wat korter. Niet zelf paarden gaan zadelen, daar leren je leerlingen alleen maar van dat te laat komen geen consequenties heeft. Paard vies? Terug sturen naar stal en opnieuw schoonmaken. Ik hoefde het echt niet te proberen om met een vies paard de les in te komen vroeger. :n

idd dat was hier op manege precies zo :j als je te laat was had je gewoon korter les want je paard stond echt niet klaar dan :n hulp was er idd waar nodig natuurlijk wel altijd :)
en de baas vd manege (die de kantine deed en dus altijd zicht had op de bak) stuurde je idd ook resoluut terug naar stal als er nog een strootje in staart hing laat staan als ze verder nog vies waren }>

dreigen met zweep was hier soms ook nodig := al werd die idd nooit gebruikt :) heb het idee dat je bij sommigen ook gewoon meer achter de broek moet zitten dan bij anderen en dat hoeft niet altijd eigenwijsheid te zijn, maar meer dat ze echt een duwtje in de rug nodig hebben om te leren dat het wel kan/ lukt.
Soms als ze wel echt eigenwijs waren mochten ze ook gewoon naar t midden komen en konden ze daar nadenken of zo nog mee wilden doen of afzadelen :o werkte prima en anderen hadden er dan idd geen last van :)

Succes ermee! en praat idd ook met je baas is idd ook wel handig als jullie allemaal op 1 lijn zitten :j
en misschien ook eens kijken naar de groepsindeling? Bij onze manege probeerde men ook goed te letten op motivatie en leeftijd en werden de groepen als het nodig was in de loop vd tijd (waar mogelijk) ook weer eens veranderd zodat je beetje "zelfde soort" mensen in een groep had. Hier dus ook bijna nooit volwassen bij kinderen of zo ;) alleen als t echt kwa tijd niet anders uit kwam of moeder en dochter bv graag samen reden of zo maar anders niet, want ze hebben eigenlijk toch een andere benadering nodig enzo :)
Laatst bijgewerkt door grid op 06-10-11 15:39, in het totaal 5 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:17

Diploma's... breek me de bek niet open! Heb je de ORUN...moet je bij je examen les geven aan minimaal L ruiters!
Juist die beginners zijn de moeilijkste groep. Vaak zijn dat ook jonge kinderen en daar de aandacht van vast houden is vele malen moeilijker dan een groep die al veel verder is qua rijden.
Daarnaast krijg je bij de ORUN mensen met een eigen paard... in mijn ogen ook niet echt logisch.
Deurne gaat alleen op een winstgevend bedrijf kunnen voeren, de liefde voor het paard is daar ver te zoeken.
En de andere scholen, zoals Alkmaar en b,v Barneveld hebben leraren die zelf soms of net 2 jaar in de paarden zitten of helemaal geen idee van paarden hebben!
Volgens mij is het tijd voor een nieuwe school!!!!!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:22

aerdenhout1 schreef:
Diploma's... breek me de bek niet open! Heb je de ORUN...moet je bij je examen les geven aan minimaal L ruiters!
Juist die beginners zijn de moeilijkste groep. Vaak zijn dat ook jonge kinderen en daar de aandacht van vast houden is vele malen moeilijker dan een groep die al veel verder is qua rijden.
Daarnaast krijg je bij de ORUN mensen met een eigen paard... in mijn ogen ook niet echt logisch.
Deurne gaat alleen op een winstgevend bedrijf kunnen voeren, de liefde voor het paard is daar ver te zoeken.
En de andere scholen, zoals Alkmaar en b,v Barneveld hebben leraren die zelf soms of net 2 jaar in de paarden zitten of helemaal geen idee van paarden hebben!
Volgens mij is het tijd voor een nieuwe school!!!!!

Daarom kan een paardrijdend persoon die in het dagelijks leven leerkracht op een basisschool is misschien wel beter paardijles geven aan kinderen dan iemand die de ORUN gedaan heeft :D
Het ging mij er een beetje om; weet je hoe kinderen leren en dingen gemakkelijk begrijpen? Dan kun je goed lesgeven. Maar misschien kan de ts dat wel hoor, begrijp me goed...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:23

Misschien kun je eens afvragen of jouw lessen wel motiverend zijn?
Misschien komt de stof niet aan?
Sta jij wel in de bak?
Ben je ze aan het rondschreeuwen of aan het coachen?

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom ze niet luisteren naar je. Je zou het ook eens kunnen vragen of een enquite houden onder je lesklanten.
En verdiep je een in het leerproces van kinden en didactiek (mensen algemeen)
(onbewust incompetent - bewust incompetent - onbewust competent - bewust competent)
(VAKO)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:27

Mischien moet je aan je klanten vragen wat ze nu precies verwachten tijdens de lessen. Willen ze een beetje hobbyen en daarna de kantine in. Dan zorg je dat de hele meute klaar staat en de lessen voor de paarden zo relaxed mogelijk zijn. De helft die wel wat wil daar stop je dan je energie in.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:28

Dakotah schreef:
Er zijn trouwens ook een heleboel ouders doodsbang voor de paarden.
Dan moeten ze hun kind helpen, maar eigenlijk staan ze er liever 100 meter vanaf.
Ja kindje wil op paardrijden maar paps en mams hebben er niks mee.
Op de vorige manege was dat ook vaak zo, en ik als niet bange ouder heb heel wat paarden en pony's opgezadeld en mams zat rillend in de kantine.
Uiteraard zijn sommige ouders er ook gewoon te beroerd voor, die vinden het wel heel makkelijk als een ander het voor ze doet.
Zo las ik ook wel eens een enkele keer met wedstrijden een proefje voor voor een kind wiens ouders zelf niet rijden.
Had dan mijn eigen kinderen voorgelezen en kreeg dan de vraag of ik hun kind ook even wou voorlezen omdat ze dat niet kunnen.
Nou ja vind ik op zich niet erg, totdat ik dus 1 kreeg, zo'n verwend nest,die dus zelf verkeerd ging rijden.
Ik las wat voor en zij deed heel iets anders, dus ik redden wat er te redden viel, aanwijzingen gegeven, proberen haar weer op het juiste onderdeel terug te krijgen, maar ze luisterde gewoon niet.
Afijn proefje was klaar, kind en vader kijken me vals aan, nog geen bedankt, helemaal niks, want uiteraard had ik verkeerd voorgelezen. Pff.
Kind werd ook nog 2e ook, helemaal niet gek als je zag wat ze er van bakte.
Maar dat was voor mij gelijk de laatste keer.
Heel af en toe doe ik het nog bij mensen die ik goed ken, maar verder zoeken ze maar een ander.

Haha, heel herkenbaar!
Toen ik klein was moesten ook altijd andere ouders mij helpen met opzadelen bij de grote pony's, mijn ouders durfden het echt niet :P. Idem het proefje lezen, ze waren niet in paarden geïnteresseerd dus wisten niet een wat een volte was..
Later naar een manege gegaan waar de instructrice je helpt met opzadelen, achteraf vond ik het ook raar dat de ouders het moesten doen, die weten toch niks van paarden en leggen het zadel en hoofdstel helemaal verkeerd!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:56

Lijkt mij ook dat je wel op een lijn met liggen met de huidige intructrice, misschien kun je beter daar een gesprekje mee voeren. Als bij haar wel alles mag en ze zijn dat gewend om ze te doen is het lastiger om om te schakelijk naar iemand met allemaal regeltjes.

Vind het trouwens ook zeker niet de schuld van de ts, vroeger was iedereen bij mij in de les gemotiveerd. Poetsen? leuk! Opzadelen? leuk! En buiten poetsen of vlechten was helemaal geweldig.
Geloof dat ik vroeger alleen de eerste 2 keer en bij moeilijke paarden hulp had, voorderest deed ik alles zelf.
Mijn moeder ging echt niet alle keren altijd mee hoor.
En luisteren naar de juf deed ik zeker, waarom zou je het niet doen? Het is toch leuk?

Misschien moet je eens je lesklanten voor de les bij elkaar roepen en toespreken, duidelijk uitleggen welke regels er zijn en waarom die er zijn, het liefst met allebei de instructrices.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:57

ik denk dat je al een hoop goede tips hebt gekregen inmiddels, dus veel heb ik niet meer toe te voegen.

Wel wil ik even aan je kwijt dat ik ook ooit eens zo'n les heb gegeven waarin de meeste kinderen gewoon niet naar me luisterden.
Ik liep stage op een manege die enkel en alleen lessen gaf aan kinderen tm 16 jaar. Deze manege richte zich ook veel op kinderen met een PGB.
Ik gaf zo'n 7 uur les in de week en eigelijk gingen alle lessen prima. Op 1 les na...jonge jonge zeg, wat heb ik daar ontzettende moeite mee gehad :(
In deze les zaten dus een aantal kinderen die een behoorlijke handleiding hadden. Ik had ontzettend moeite om de aandacht van sommige op een positieve manier bij me te houden. Heb alles geprobeerd, goedschiks, kwaadschiks, negeren, extra aandacht geven....niks hielp.
Verschillende gesprekken hierover gehad met de eigenaar van de manege, die normaal alle lessen zelf deed. Hij was t man die gewoon geen onzin accepteerde en heel duidelijk regels had. Hielden ze zich daar niet aan werden ze 1x gewaarschuwd en de 2e x werden e gewoon de les uitgezet...kom maar weer terug als je je kan gedragen.
Maar goed.... ik moest nog leren en ben van mn eigen eigelijk best wel soft.
Aan t einde van t jaar was t nog steeds niet zoals ik t wou, maar ik had wel n beetje n weg gevonden die enigzinds werkte.

Denk dat je het beste met de manege-eigenaar kan gaan praten over hoe je het kan aanpakken. Vragen hoever de klanten mogen gaan en ook hoever jij mag gaan. Mag je bijvoorbeeld eimand in de les weigeren? In mijn stagetijd heb ik op 3 manege's stage gelopen en op 2 ervan mocht ik als het nodig was mensen eruit zetten of niet toelaten...wat gelukkig nooit nodig is geweest (naja...bij die hele lastige les mss wel nodig, maar niet gedaan:P)

succes ermee

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:02

Als ik zo je grieven eens lees, moet je jezelf maar eens afvragen of je het werkelijk nog wel leuk vindt?

Wanneer je zo gefrustreerd raakt van je manegeklanten denk ik dat je ook niet meer gemotiveerd je werk kunt doen?

Mensen blijven mensen en inderdaad de klant is koning, bij een manege komt het geld sowieso niet binnen vliegen, dus een stukje
klantvriendelijkheid blijft noodzaak.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:08

Toch leuk te lezen dat er meer mensen 'vroeger' missen. Tegenwoordig hebben die kids absoluut geen discipline meer. Maar krijgen ze het ook niet meer aangeleerd. Hoor wel vaker dat lesgevers veels te soft zijn geworden, daar had ik al kind een hekel aan :P Ik hield van die brulboeien omdat als je wat goed deed, en ze gaven je een compliment.. nou zeg!!! Dan was ik de koning te rijk. Ik hield niet van dat gelieg en geslijm van die aardige lesgevers was niks voor mij. En nog steeds niet overigens. Ik ging altijd met kriebels in mijn buik naar de manege toen ik klein was. Hard hopende dat ikzelf mocht poetsen en zadelen want dan voelde je helemaal de man als je met paard en al in het gangpad stond te wachten. Paard goed gepoetst, en tuig netjes eraan om zo te laten zien dat jij dat wel even klaar kon spelen. Want ik kon dat, ik was al 6 en ik was super!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:10

Tja.

Ik persoonlijk wil absoluut geen groepslessen geven op maneges. Om meerdere redenen: De huidige instructie is verschrikkelijk. De huisvesting is verschrikkelijk. De paarden en pony's word simpelweg niet goed mee omgegaan. Gevolg: verschrikkelijke ruiters.

Ik wil mijn naam daar niet aan koppelen en heb dus besloten het puur bij privélessen te houden bij particulieren en pensionstallen. Maneges begin ik niet meer aan.

Heb toen ik mijn diploma net had 2 avonden ingevallen op een manege uit de buurt. Manege-eigenaar kent mij want ik rij regelmatig concoursen daar en hij wist dat ik mijn diploma behaald had. Dus hij belde me. Ik dacht: ga het gewoon proberen.

Ik haatte het echt. Kids konden geen van allen rijden, een rechte lijn en een correcte volte was teveel gevraagd voor dames die al 8 jaar paardrij les hadden. Ik heb met open mond staan kijken en heb ze allemaal kei-hard aan het werk gezet en heb contstant theoretische uitleg staan geven om op die manier te zorgen dat ze iig een beetje gingen begrijpen waar ze mee bezig waren.

Aan het einde van de eerste les waren er een paar chagrijnig dat ze geen appuyement en SB hadden mogen rijden. Hoe kom je er als instructie bij kinderen te laten denken dat ze dat kunnen. Erger nog, pony's en paarden daar komen nog geen B-proef rond, laat staan dat ze een Appuyement aan kunnen.

Kortom: op maneges hier in de regio is trekken en schoppen heel gewoon. Ik wil daar gewoonweg niks mee te maken hebben.

Heb de les daarna gezegd dat als ze alleen maar wilden kletsen ze mochten afzadelen en gezellig met zijn allen in de kantine konden gaan zitten. Waarom op een paard gaan zitten als je alleen maar wilt kletsen? Ga lekker WhatsAppen met zijn allen. :n

Heb na die 2 avonden besloten niet meer terug te komen, en na overleg manege-eigenaar hoefde ik sowieso niet terug te komen. Ik liet de kinderen én de paarden té hard werken.

Hallo, je hebt toch les om te leren? :+

Conclusie: Voor mij geen maneges meer.

Wij zijn 3 jaar geleden zelf een bedrijf begonnen: wij hebben een prachtig bedrijf, prachtige huisvesting, stuk voor stuk goed getrainde en correct opgeleidde paarden en pony's. We bieden alleen privélessen aan. Wij zijn de enige in de regio die voor écht GOED rijden gaan, ook met oog op wedstrijden etc. We geven theoriedagen, ponydagen etc.

Ons bedrijf loopt super omdat we ons onderscheiden van de rest: Wij leren mensen góed paardrijden en proberen mensen hun ogen te openen. Paarden in een stand bijv. kan gewoon echt niet. En toch is het heel normaal voor een boel mensen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:14

Ik denk dat je niet moet vergeten dat de klant altijd koning is. Door je eigen houding en inhoud van de les zul je de les aantrekkelijker/uitdagender moeten maken. Manege's kunnen het zich vaak niet veroorloven dat klanten weglopen, dus je zult zelf een oplossing moeten zoeken die bij jou en de klanten past. Vraag anders eens gewoon tijdens een les wat ze hiervan verwachten en klopt dat dan met de inhoud. Misschien kun je op die manier horen wat hun graag anders willen en kun je dat aanpassen. Als je alleen streng bent jaag je sommige mensen weg.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:19

hmmm als ik dit bericht lees denk ik; waarom geef je les als je er niets aan vindt? Het zijn beginnende kinderen toch? Die kunnen het nog niet. Vertellen helpt niet en alles op het laatste moment zelf doen ook niet.

TS, je klinkt nogal fanatiek, maar als jíj heel hard gaat werken nodig je anderen uit om niets te doen. Als jij gewoon wacht tot de paarden opgezadeld en gepoetst in de bak verschijnen leren ze het wel hoor. Dan kost het ze niet jouw energie maar hun eigen betaalde lestijd. Tijd om een stapje terug te doen dus.

Ik geef zelf ook les, maar het is inherent aan de mens om efficient te werken. Waarom zou je werk verrichten als iemand anders het ook wel voor je komt doen?

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:22

Ik zou als ik jou was gewoon een keer geen rijles geven maar gewoon een keer een uurtje lesgeven in de beginselen.
Paarden poetsen; Hoe, waarmee en welke volgorde enz.
Zadelen; Hoe maak je de singel vast en los. en waaraan enz.
Hoofdstel; hoe hang je die op en hoe doe je m om enz.
en de omgang met paarden natuurlijk.

Gewoon even overleggen met je baas of dit kan. Dit deden ze op mijn oude manege ook met de beginnertjes.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:24

Ik heb enkel de OP gelezen, maar wilde even enkel dit als tip meegeven aan TS. Je geeft aan dat de kinderen uit les 1 "te laat komen" en hun paard niet hebben gepoetst -> dan missen ze maar een deel van de les. Zelf opzadelen etc. Als je iets hebt voor gedaan en ze snappen het, niks meer voor hun doen.

Bij mij op stal rijd er een meisje op een shetlander en zij is wat onzeker. Dan vraagt ze aan mij of ik de staartriem wil omdoen. Waarom vraag ik? Omdat de pony misschien wel iets doet. Nou, dan zeg ik: ik blijf er even bij, doe jij maar de staartriem om en als het niet gaat dan wil ik je wel helpen. Zij doet keurig de staartriem om en dus kan ze het de volgende keer zelf :j

Wel erg lastig als je lessers niet willen luisteren, ook niet als je uitleg waarom. Heel frustrerend.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:27

Tsja, dat opzadelen hebben wij ook wel wat. Ík trek me er voortaan niets meer van aan; kinderen die wel op tijd zijn hebben recht op een vol uur les. Kinderen die later komen moeten het zelf maar regelen of hulp zoeken van iemand anders.

Van het niet luisteren ken ik ook wel, maar soms moet je je er denk ik een beetje bij neer leggen. Met de ene ruiter kun je verder gaan dan de andere, sommigen leren het gewoonweg nooit. Maar dan hoeft het nog niet te betekenen dat ze niets moeten leren. Sommigen zitten puur voor de lol op hun paard, niet om er serieus mee te doen. Wat bij mij vaak werkt bij de beginners is om te proberen ze door een bepaald spelletje handelingen uit te laten voeren. Kunnen ze niet stilstaan? Maria koekoek. Hebben ze geen evenwicht? Hoofd, schouders, knie en teen. Schipper mag ik overvaren en zelf de schipper zijn werkt ook vaak.
Ik ben wél streng overigens maar leg ze ook duidelijk uit waarom. Bepaalde dingen tolereer ik gewoonweg niet, en dat krijgen ze dan te horen ook. Als je dan eens iemand aan het huilen maakt ben ik wel van mening dat je die aan het einde van de les nog even apart moet nemen om het goed uit te leggen, zodat het kind begrijpt waarom jij zo 'boos' werd.

Ik moet wel toegeven dat paardrijles tegenwoordig meer iets wordt van 'Straffen en belonen' dan van 'Fouten maken en leren'. Ik ben me er heel erg van bewust dat het belangrijk is om kinderen te blijven motiveren. Paardrijden is leuk en het moet leuk blijven. Moeilijke kinderen die toch willen rijden hebben naar mijn idee meer persoonlijke aandacht nodig en zouden eigenlijk eens in de tijd eens een privélesje moeten nemen.

Ik heb zo af en toe ook m'n frustraties als ze met z'n allen aan het klooien zijn, maar dat zet ik dan van me af. Het zijn tenslotte kinderen die komen om te sporten en op jonge leeftijd is dit vaak nog puur voor de lol. Daarom gooi ik er vaak spelletjes doorheen als ik merk dat ze niet geconcentreerd zijn. Spelletjes willen ze winnen, dan gaat iedereen namelijk ineens zijn best doen.
Maar als het goed gaat, kan ik ook super trots zijn op die kinderen.
Belonen blijft bij mij het codewoord. Hoe moeilijk te motiveren ze ook zijn, eigenlijk willen ze allemaal heel graag positieve aandacht en willen ze je ergens écht wel pleasen.