Wat is de boete voor een chiploos paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:53

Nu ben ik even nieuwsgierig.. Ik als eigenaar kan dus zeggen dat mn pony niet naar de slacht mag, dr komt een stempeltje in zn paspoort en klaar? Hoe vaak ie ook wordt verkocht? Of begrijp ik het helemaal verkeerd? :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:54

[VVDD] gedumpt!

Het is in dit geval nou niet zo dat deze pony op straat is losgelaten en je je erover hebt ontfermd.
Maar het blijft een feit dat de eigenaar weigert om te betalen.
En dan heb je een probleem om aan je geld te komen, want van een kale kip kun je niet plukken, als ze het geld niet hebben.
Hebben ze het geld wel, dan incassobureau er op afsturen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:57

amyz schreef:
Nu ben ik even nieuwsgierig.. Ik als eigenaar kan dus zeggen dat mn pony niet naar de slacht mag, dr komt een stempeltje in zn paspoort en klaar? Hoe vaak ie ook wordt verkocht? Of begrijp ik het helemaal verkeerd? :o

Als jij eenmaal aangeeft dat de pony niet naar de slacht mag, en je verkoopt hem door, is die opmerking in het paspoort bindend. Hij mag nooit meer naar de slacht.
Ik weet niet of je dat er zelf in mag zetten, vraag het anders eens aan je DA of hij een stempel kan/moet zetten.
Als een nieuwe eigenaar het daar niet mee eens zou zijn en het paspoort "kwijt" maakt en een nieuwe aanvraagt, kan niemand zien wat jij er ooit in hebt gezet. Maar omdat ook niemand weet wat voor medicijnen hij heeft gehad, is het nieuwe paspoort automatisch voorzien van de opmerking dat hij niet voor de slacht is.
Anders zouden er veel handelaars de paspoorten van paarden die niet meer voor de slacht kunnen, kunnen laten verdwijnen en nieuwe aanvragen. Een paard dat voor de slacht kan is altijd nog geld waard (is bij de vleesprijzen van tegenwoordig niet veel maar meer dan niets)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-10-11 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:59

ik maak me niet druk hoor, de 30 + ers hier zijn ook niet gechipt, en ze hebben ook geen paspoort,

voorlopig niemand die zich er druk over maakt, ook de da en de kliniek niet

ik zou me er niet zo druk om maken

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:00

. Een paard dat voor de slacht kan is altijd nog geld waard (is bij de vleesprijzen van tegenwoordig niet veel maar meer dan niets)[/quote]

ik moest laatst 2 euro betalen :o , brengt niks op inderdaad

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 18:04

Cassidy schreef:
[VVDD] gedumpt!

Het is in dit geval nou niet zo dat deze pony op straat is losgelaten en je je erover hebt ontfermd.
En dan heb je een probleem om aan je geld te komen, want van een kale kip kun je niet plukken, als ze het geld niet hebben.

Deze beauty had tenminste een chip. (heb topic met verbazing gelezen).

Dat is voor ons niet interessant: wij willen weten wat de boete is voor een chiploos paard.
Voor de vordering. Naast de DA-kosten en de stalkosten na onze opzegging. ;)

Cassidy

Re: Wat is de boete voor een chiploos paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:05

En wat ga je doen als de pony niet wordt opgehaald?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 18:07

Cassidy schreef:
En wat ga je doen als de pony niet wordt opgehaald?

Interesse ?
Zal ik doorgeven aan de eigenaar! _O-

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:09

Ik heb geen interesse.

Gewoon worst case scenario
Gezien de problemen die je met de eigenaar nu hebt, zal hij het dier niet op komen halen...
Wat ga je dan doen?
Toch aanhouden?
Zelf weggeven?
Verkopen?
Slager?

Een voordeel heb je wel.

Als je hem op straat zet of ergens in een weiland dumpt, kan niemand ooit achterhalen van wie hij is geweest. Omdat hij niet is gechipt.
Op zijn Cruijffs: Elk nadeel heb ze voordeel (of was het andersom :D)
Of breng ik je nu op een idee? :x :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:20

sassefras schreef:
. Een paard dat voor de slacht kan is altijd nog geld waard (is bij de vleesprijzen van tegenwoordig niet veel maar meer dan niets)

ik moest laatst 2 euro betalen :o , brengt niks op inderdaad[/quote]

Waarom 2 euro betalen?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 18:32

Cassidy schreef:
Ik heb geen interesse.

Gewoon worst case scenario
Gezien de problemen die je met de eigenaar nu hebt, zal hij het dier niet op komen halen...
Wat ga je dan doen?
Toch aanhouden?
Zelf weggeven?
Verkopen?
Slager?

Een voordeel heb je wel.

Als je hem op straat zet of ergens in een weiland dumpt, kan niemand ooit achterhalen van wie hij is geweest. Omdat hij niet is gechipt.
Op zijn Cruijffs: Elk nadeel heb ze voordeel (of was het andersom :D)
Of breng ik je nu op een idee? :x :+

Nee, wij blijven netjes.
Verkopen en slager lukt dus niet zonder chip.
De pony is gezelschap voor Tom, niet voor ons,wij hebben er weinig band mee. Krijgt de verzorging en al het nodige, maar is meer als gezelschap voor Tom dan voor ons plezier. Dan hadden we zelf wel een andere pony gekocht en verzekering afgesloten voor DA-kosten, maar dat zat er toen en nu nog niet in.

DA heeft een vordering, maar van mij mag hij hem zo meenemen voor medisch doeleinde. Als baasje het ook goed vindt, want ik ben baasje niet.
Mja, een Shet dekt de nota's niet echt gezien de hoogte van de nota's en dat is dus waar het om draait...

Maar wat is nou de boete ?
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 04-10-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:35

MarvanTom schreef:
Cassidy schreef:
[VVDD] gedumpt!

Deze beauty had tenminste een chip. (heb topic met verbazing gelezen).

Dat is voor ons niet interessant: wij willen weten wat de boete is voor een chiploos paard.
Voor de vordering. Naast de DA-kosten en de stalkosten na onze opzegging. ;)

In NL zal het erg moeilijk zijn om een schadevergoeding te vragen die deels is gebaseerd op niet-gemaakte kosten. Dus tenzij je ergens een boete gaat vragen ( :P ) zal je daar weinig mee kunnen. Het risico op een boete is niet in geld te waarderen. Nog even los van de vraag waar je je eis op wilt baseren. Onrechtmatige daad?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 18:43

veerledec schreef:
MarvanTom schreef:
In NL zal het erg moeilijk zijn om een schadevergoeding te vragen die deels is gebaseerd op niet-gemaakte kosten. Dus tenzij je ergens een boete gaat vragen ( :P ) zal je daar weinig mee kunnen. Het risico op een boete is niet in geld te waarderen. Nog even los van de vraag waar je je eis op wilt baseren. Onrechtmatige daad?

Valt oplichting, dwaling en verzwijging daaronder?
Niet echt, maar deze kan ook meegenomen worden als basis. ;)
Eigenaar heeft zelf pony zonder chip/paspoort bij ons afgeleverd; bewijs staat op stal.
En zodra de pony bij ons op stal staat ben ik de 'houder'.
Vandaar mijn vraag.
Is buiten mijn wil/ info om, dus is zij willens en wetens strafbaar.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:46

Ah bedankt! Gelijk bij de volgende enting vragen/regelen :) Ts, vraag me af of je die boete zal krijgen? Zou het niet weten hoor, maar ik dacht dat dat alleen was als je betrapt wordt op vervoer van chiploos paard?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:50

amyz schreef:
Ah bedankt! Gelijk bij de volgende enting vragen/regelen :) Ts, vraag me af of je die boete zal krijgen? Zou het niet weten hoor, maar ik dacht dat dat alleen was als je betrapt wordt op vervoer van chiploos paard?

Neuh, alle partijen die boetes uit kunnen delen en ik gebeld heb wat betreft mijn vraag, wisten van niks. :+
Ze hebben mijn naam, adres, alles, dus als ze me een boete willen geven, prima: dan hoor ik pas hoe hoog de boete is.
Nog een vordering op eigenaar. ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:02

als ik de advertentie van TS lees denk ik ook meteen; wie gaat daarom reageren? tenzij je een pennymeisje treft dat graag gratis een pony wil stallen is het nou ook weer niet zo gek dat mensen zo gemakkelijk van hun pony af komen.

Wie gaat er nou betalen voor een pony waar je verder niets mee mee te maken hebt en die dient als maatje voor andermans paard. Zijn het mensen die eruit zagen alsof ze graag een pony zouden onderhouden die ze niet eens zien?

Ik denk dat er weinig meer aan te doen is; bewijs maar eens dat een papierloze pony van een bepaalde eigenaar is als die zegt dat ze het beest niet kennen...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:07

@ cassidy: volgens mij klopt je info niet helemaal. Een pony zonder chip wordt niet opgehaald door de Rendac ( info van mijn dierenarts). Dus bij doodvallen op het erf heb je toch een probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:08

sassefras schreef:
ik maak me niet druk hoor, de 30 + ers hier zijn ook niet gechipt, en ze hebben ook geen paspoort,

voorlopig niemand die zich er druk over maakt, ook de da en de kliniek niet

ik zou me er niet zo druk om maken

Ik heb er eentje van 26, geen chip en geen paspoort, ze komt nooit het erf af. Wordt elk jaar netjes geent. Plak de stickers meestal op haar stamboekpapier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:09

riagr schreef:
@ cassidy: volgens mij klopt je info niet helemaal. Een pony zonder chip wordt niet opgehaald door de Rendac ( info van mijn dierenarts). Dus bij doodvallen op het erf heb je toch een probleem!

Wat willen ze doen dan, het dier laten liggen? Mag volgens mij niet met het oog op gezondheid. Heeft de Rendac altijd een reader bij zich dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:11

riagr schreef:

Laten er nu een paar niet gechipte paarden zijn opgehaald bij een kennis van me?
Dacht je nu echt dat er met een chipreader gekeken werd of als er een paard ligt of dat gechipt is of niet?
Die gaat, net als koeien en schapen gewoon met de grijper hup de vrachtwagen in...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:13

Ik heb de informatie als volgt gekregen; ik moest van pensionstal verhuizen en nieuwe stal eiste paspoort ( en dus chip). Dat betekende voor mij dat mijn oudje ( toen ci 34 jr) alsnog een chip moest. Da laten komen en die dacht dat ik het nog snel deed voordat mijn pony dood zou gaan ( en ik een afvoer probleem zou hebben).
Pony loopt gelukkig nog( nu 36), maar volgens de DA had ik een serieus probleem gehad als ze zonder chip dood was gegaan. Heb me er verder niet in verdiept omdat ze nu gechipt is, en ik dit probleem dus niet heb. Maar als je een chiploze pony hebt rondlopen lijkt het me zeer de moeite waard om dit echt helemaal uit te zoeken en niet zomaar aan te nemen dat de Rendac het dier wel meeneemt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:19

De koeien, schapen en varkens worden niet opgehaald door de Rendac zonder merk.
Zodra er eentje zonder merk aan de kant van de weg ligt en de Rendac komt wordt de AID/nVWA ingeschakeld om er een merk in te knijpen en wordt er een stevig praatje gehouden met de houder en klopt er meer niet op het bedrijf krijgt hij een PV.
Rendac houdt alles bij, wij konden bij de AID uitdraaien opvragen van wat ze opgehaald hadden bij een bepaald bedrijf.

Van paarden weet ik dat zolang ze maar op je bedrijf/land blijven staan er niets aan de hand is maar als je onverhoopt naar een kliniek of inderdaad slager moeten dan heb je een probleem.

Edit, ik weet dat de boetes niet mis zijn, gaat allemaal via de rechter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:20

Nee hoor geen probleem. Been there done that (onverhoopt naar de kliniek met niet gechipt paard en zonder paspoort, die lag namelijk thuis).

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:22

Maar mocht je onverhoopt onderweg tegen een vervoerscontrole aanlopen heb je een probleem!
Ben zelf verschillende keren meegeweest met zo'n controle en ze worden echt uitgedeeld hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:27

Op het moment dat ik, met een een niet gechipt paard waar via DNA de identiteit van is vastgesteld, met paspoort de weg op ga, dan heb ik aan alle regels voldaan. Ter plekke kan ik niet aantonen dat het paard in de trailer het paard is waar ik dat paspoort van bij me heb. Ik ben bereid om nogmaals via DNA test aan te tonen dat het om het juiste paard gaat. Ik kan geen bekeuring krijgen. Ze kunnen me niet dwingen om te chippen. De wetgeving omtrend de chipverplichting gaat tegen de Nederlandse grondwet in en ik laat het desnoods voorkomen.

Een vervoerscontrole die me aanhoudt en vasthoudt op het moment dat ik met een spoedgeval naar een kliniek moet, is nog niet jarig. Ik rij door, mijn paard gaat voor.