Jonge hengst moeilijk in de omgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:38

Mindim schreef:
Caira schreef:
Maar welk gedrag van dit jonge dier is typisch hengstengedrag?

Wat ik uit de tekst kan lezen, had het net zo goed over een merrie of een ruin kunnen gaan.

Mensen lezen hengst en gelijk word er ''geschreeuwd'' gevaarlijk...ballen er af enz enz.... :roll:
Het gaat hier idd niet om zijn hengst zijn,maar om een bang paard.
TS veel mee bezig zijn,en geduld hebben als hij jou gaat vertrouwen zal het vast makkelijker gaan.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:38

Caira schreef:
Wat is echt hengstengedrag?

Wat ik ervaren heb was constant paraderen langs de omheining naar de paarden bij de buren, het omhoog komen en dan soms zo erg dat hij met zijn voorbenen over de omheining kwam..........doodeng, het stampen (had op een gegeven moment gewoon een flinke gat in het weiland van het stampen en schrapen) helemaal gefocust op andere paarden

Maar zijn hormonen gierde zo door zijn lichaam heen dat ik voor zijn eigen veiligheid en die van anderen heb laten castreren en zijn broertje ook terwijl dat zo'n doetje is :+
Maar dominant gedrag of respectloos gedrag heeft niets met hengstengedrag te maken want dat kan zelfs mijn shetlandmerrie zijn ....... maar gewoon helemaal door het lint gaan wanneer de hormonen opspelen.

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:40

Caira schreef:

Naar mij idee het uitbreken uit de wei door diverse draden heen, met of zonder stroom maakt niet uit, het niet toleren van gezag door moeilijk halster te accepteren. De hengst snapt heel goed dat een halster controle geeft aan de mens.
Ik ken op dit gebied goed het verschil tussen merrie's/ ruinen/ en hengsten. Dit vraagt meer ervaring omgang met het gemiddelde paard/pony.

Caira

Re: Jonge hengst moeilijk in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:41

Het dier is in blinde paniek door de omheining gevlogen toen ze hem wilden vangen. Dat is GEEN hengstengedrag, dat is een doodsbang paard.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:43

En ook al is het geen hengstengedrag, dan vind ik nog steeds dat TS het dier beter kan laten castreren.

Om eerder genoemde redenen, dus tja. Bang of niet, hengstengedrag of niet, ballen eraf zodat het beest iig beter trainbaar wordt voor eenonervaren persoon als TS.

Ik lees in de OP trouwens alleen maar dat het dier door het draad is gerend tot tweemaal toe, en geen halster omwil. Dat hoeft natuurlijk niet uit angst te zijn. Kan ook een hengstige merrie een stukkie verderop hebben gestaan. Nu heb ik eventuele updates/verduidelijkingen niet gelezen.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 08-10-11 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:44

inamulder schreef:
Caira schreef:

Naar mij idee het uitbreken uit de wei door diverse draden heen, met of zonder stroom maakt niet uit, het niet toleren van gezag door moeilijk halster te accepteren. De hengst snapt heel goed dat een halster controle geeft aan de mens.
Ik ken op dit gebied goed het verschil tussen merrie's/ ruinen/ en hengsten. Dit vraagt meer ervaring omgang met het gemiddelde paard/pony.

Dit zie ik niet als hengstengedrag maar meer bang/vlucht gedrag en de dingen niet weten maar moet leren, dus leren met geduld dat hij zijn halstertje om moet het leren in de hand te zijn etc.

Hengstengedrag vindt ik meer een blinde vlek hebben zodra hij merries ziet waardoor zijn hormonen flink opspelen en als je dan zo'n hengst in de hand hebt kan dat link zijn ja want hij ziet je gewoon niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:45

amazone77 schreef:
Mensen lezen hengst en gelijk word er ''geschreeuwd'' gevaarlijk...ballen er af enz enz.... :roll:
TS veel mee bezig zijn,en geduld hebben als hij jou gaat vertrouwen zal het vast makkelijker gaan.

Hengsten hebben wel een vaardige begeleider nodig. Dus hengsten zijn geen gevaarlijke monsters, maar hebben een wat andere gebruiksaanwijzing dan andere paarden. Daar moet je wel wat mee kunnen als eigenaar en ook consequent in zijn, anders nog dan met 'gewone' paarden. Ballen er af gaat me niet zo zeer om het gedrag, maar over het paardenbestaan voor het dier later.
Ik ben wel de laatste die zal zeggen dat castreren voor gedragsveranderingen zorgt, welke je opvoedkundig aan moet pakken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:46

staat in het andere topic Thirty.

Natuurlijk is het verstandig om te castreren, maar ik wil mensen het besef mee geven dat castratie de problemen niet oplost.

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:49

Thirty schreef:
En ook al is het geen hengstengedrag, dan vind ik nog steeds dat TS het dier beter kan laten castreren.

Om eerder genoemde redenen, dus tja. Bang of niet, hengstengedrag of niet, ballen eraf zodat het beest iig beter trainbaar wordt voor eenonervaren persoon als TS.

Ik lees in de OP trouwens alleen maar dat het dier door het draad is gerend tot tweemaal toe, en geen halster omwil. Dat hoeft natuurlijk niet uit angst te zijn. Kan ook een hengstige merrie een stukkie verderop hebben gestaan. Nu heb ik eventuele updates/verduidelijkingen niet gelezen.

Wij hebben allemaal niet de daadwerkelijke actie gezien tijdens het uitbreken. Dus moeilijk te beoordelen wat nu wel of niet hengstengedrag was op dat moment.
Maar ik sluit mij hier wel bij aan! En nogmaals in hengsten en henstengedrag zit heeeeel veel verschil. Je kan niet iedere hengst over een kant scheren al denken sommige van wel omdat zij toevallig wel een hengst kennen die goed hanteerbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:51

inamulder schreef:
Caira schreef:

Het dier komt in een compleet andere omgeving met voor hem totaal onbekende dingen, nieuwe mensen andere paarden. Hij is nog jong, waarschijnlijk helemaal niets gewend. Niets hengstengedrag, een bang paard dat is het. Gezag tolereren? Volgens mij kent hij het gezag van mensen helemaal niet of amper, regelrecht uit de opfok misschien.
Ik denk dat je het teveel op het paard afschuift.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:52

Mindim schreef:
amazone77 schreef:

Hengsten hebben wel een vaardige begeleider nodig. Dus hengsten zijn geen gevaarlijke monsters, maar hebben een wat andere gebruiksaanwijzing dan andere paarden. Daar moet je wel wat mee kunnen als eigenaar en ook consequent in zijn, anders nog dan met 'gewone' paarden. Ballen er af gaat me niet zo zeer om het gedrag, maar over het paardenbestaan voor het dier later.
Ik ben wel de laatste die zal zeggen dat castreren voor gedragsveranderingen zorgt, welke je opvoedkundig aan moet pakken.

Ik weet maar al te goed hoe een (dek) hengst is en kan zijn,als ze eenmaal het respect voor je hebben dan kan je geen fijner paard hebben dan een hengst voor mij nooit niks anders meer.
Dat je er mee om moet kunnen/willen gaan dat is zeer zeker zo,kan je dat niet dan krijg je van die onfatsoenlijk gedragende ''monsters''
Voed je een (dek) hengst correct op en hij heeft de mogelijkheid tot een paardwaardig bestaan dan zeg ik laat ze maar lekker hangen. :D

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:54

Caira schreef:
Nou dat vind ik dus ook Mindim, maar zodra er staat dat het om een hengst gaat wordt dit gelijk gebruikt om het gedrag te verklaren of te veroordelen.

Ik heb je misschien een beetje voor de gek gehouden Ina, want zoals velen hier weten ben ik in het bezit van een volwassen hengst. Een hengst die trouwens niet solitair leeft, voor de goede orde. Ik ben dus wel degelijk op de hoogte van wat het houden van een hengst inhoudt, maar ik weet ook dat veel gedragsproblemen niets met het geslacht te maken hebben.

Gaat het om een Tinkerhengst? Deze zijn kwa bloedvoering toch anders dan de vele warmbloedpaarden of sportgefokte paarden? Koeler in het hooft dan b.v. een kwpn-er? Ben benieuwd naar je mening? Ik praat over een Westfaler dekhengst die veel natuurlijk heeft gedekt met zeer veel bespiering a 850 kg. ook ik ben in het bezit van een KWPN hengst van 4 jaar jong, deze heeft dus niet het gedrag van eerder genoemde. Beide hebben dezelfde opvoeding genoten.
Laatst bijgewerkt door inamulder op 08-10-11 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:55

amazone77 schreef:
Ik weet maar al te goed hoe een (dek) hengst is en kan zijn,als ze eenmaal het respect voor je hebben dan kan je geen fijner paard hebben dan een hengst voor mij nooit niks anders meer.
Dat je er mee om moet kunnen/willen gaan dat is zeer zeker zo,kan je dat niet dan krijg je van die onfatsoenlijk gedragende ''monsters''
Voed je een (dek) hengst correct op en hij heeft de mogelijkheid tot een paardwaardig bestaan dan zeg ik laat ze maar lekker hangen. :D

Nou dan zeg je het precies, je moet hem wel goed opvoeden, en laten we eerlijk wezen, dat kan een heel groot gros niet.
Ik heb mijn hengst laten castreren. Waarom? Ik kan hem geen leuk leven bieden als hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:56

inamulder schreef:
Caira schreef:
Nou dat vind ik dus ook Mindim, maar zodra er staat dat het om een hengst gaat wordt dit gelijk gebruikt om het gedrag te verklaren of te veroordelen.

Ik heb je misschien een beetje voor de gek gehouden Ina, want zoals velen hier weten ben ik in het bezit van een volwassen hengst. Een hengst die trouwens niet solitair leeft, voor de goede orde. Ik ben dus wel degelijk op de hoogte van wat het houden van een hengst inhoudt, maar ik weet ook dat veel gedragsproblemen niets met het geslacht te maken hebben.

Gaat het om een Tinkerhengst? Deze zijn kwa bloedvoering toch anders dan de vele warmbloedpaarden of sportgefokte paarden? Koeler in het hooft dan b.v. een kwpn-er? Ben benieuwd naar je mening? Ik praat over een Westfaler dekhengst die veel natuurlijk heeft gedekt met zeer veel bespiering a 850 kg. ook ik ben in het bezit van een KWPN hengst van 4 jaar jong.

Je hebt ze verschillend hoor, je hebt van felle arrogante hengsten tot banketstaaf rozenwater, ook bij tinkers.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:58

Mindim schreef:
amazone77 schreef:

Nou dan zeg je het precies, je moet hem wel goed opvoeden, en laten we eerlijk wezen, dat kan een heel groot gros niet.
Ik heb mijn hengst laten castreren. Waarom? Ik kan hem geen leuk leven bieden als hengst.

Dan heb je daar heel goed aan gedaan. :j
En idd,heel veel mensen kunnen niet met een hengst omgaan,en dat is helemaal geen schande hoor.
Het is een ''vak'' appart.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:00

Moet trouwens erbij zeggen hij is nu vorig jaar gecastreerd maar zodra hij in merriekudde komt dan is hij nog steeds het mannetje hoor :+ maar dat is niet meer zo extreem waardoor er iets met hem kan gebeuren.
Het is een beetje brullen en paraderen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:03

amazone77 schreef:
Dan heb je daar heel goed aan gedaan. :j
En idd,heel veel mensen kunnen niet met een hengst omgaan,en dat is helemaal geen schande hoor.
Het is een ''vak'' appart.

Ik vind dat wanneer je een jonge hengst aanschaft van tevoren al moet gaan bepalen wat je er mee wilt en of je capabel genoeg bent er voor.

Maar goed dat dit paard zo reageert heeft niet zo zeer te maken met dat het een hengst is, maar angst voor het onbekende. Daar moet je eerst mee bezig. Als je al niet goed weet wat je hier mee moet en hulp zoekt, vraag ik me wel af of je aan een hengst met beginnen. Men struikelt idd enorm over het woord hengst en hangt alles daar gelijk aan op. Terwijl je mijns inziens het ook gewoon over een paard kan hebben en dan had het meer over het probleem van het betreffende paard gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:06

isaja schreef:
Moet trouwens erbij zeggen hij is nu vorig jaar gecastreerd maar zodra hij in merriekudde komt dan is hij nog steeds het mannetje hoor :+ maar dat is niet meer zo extreem waardoor er iets met hem kan gebeuren.
Het is een beetje brullen en paraderen :D

Die van mij lag altijd in de clinch met andere ruinen/ hengsten. Ik moest van stalling verhuizen. Opties een afgesloten stal of castreren en de wei op met andere paarden. Aangezien ik geen dekambities met hem had, koos ik voor het laatste. Hij was wel heel erg van het uitproberen van de mens :) Hij is heel erg baasgericht, weet echter niet of dit typisch is voor hengsten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:06

EN onbewust nemen veel mensen toch een stukje angst mee als ze weten dat het om een hengst gaat. Daar hoef je zelf niet eens erg in te hebben, je paard heeft dat echter wel.

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:29

Lekker laten castreren! Heb zelf een hengstje gehad en die is snachts in paniek door het hek heen de straat opgerend en doodgereden door een auto. Ik begin er niet meer aan. Een hengst kan erg moeilijk zijn en is eigenlijk alleen maar geschikt voor mensen met verstand van hengsten.

Moonlight06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 20:59

hoihoi wat een leuke reacties hierop alleen heb je er niet veel aan hahha
ik heb deze wilde hengst zoals omschreven al zelf rustig gekregen en hoe
iedereen die maar denkt dat een hengst wild en gevaarlijk is dan is dit het tegenovergestelde hij is gewoon in het nauw gedreven vandaar die reactie
er is afgelopen donderdag een gedragstherapeut bij geweest die niks aan hem kan opmerken over gedragsproblematiek of hengst gedrag
hij is gewoon nooit in handen geweest ....!!!
nu hij mij beter leert kennen is er niks aan de hand
kan gewoon in stal een halster omdoen loopt mee en als hij in de bak staat en hij is los komt hij eerder bij je staan en moet je hem continue wegsturen omdat ie in de wegstaat dan dat hij WILD is ...
met poetsen staat hij gewoon los in de bak en kijkt naar je wat je aan het doen bent maar loopt niet weg hij is nog tammer dan mijn paarden van 5 en 6 die wel opgevoed zijn ... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:00

Moonlight06 schreef:
iedereen die maar denkt dat een hengst wild en gevaarlijk is dan is dit het tegenovergestelde hij is gewoon in het nauw gedreven vandaar die reactie
er is afgelopen donderdag een gedragstherapeut bij geweest die niks aan hem kan opmerken over gedragsproblematiek of hengst gedrag
kan gewoon in stal een halster omdoen loopt mee en als hij in de bak staat en hij is los komt hij eerder bij je staan en moet je hem continue wegsturen omdat ie in de wegstaat dan dat hij WILD is ...
met poetsen staat hij gewoon los in de bak en kijkt naar je wat je aan het doen bent maar loopt niet weg hij is nog tammer dan mijn paarden van 5 en 6 die wel opgevoed zijn ... :P

Wie heeft het hier over wilde hengsten dan? Hoevaak is er al niet genoemd dat het gewoon angst is, heel vaak.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:36

Fijn dat het beter gaat!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:12

Moonlight06 schreef:

Wat wil je daarmee zeggen? Dat hij een zoet character heeft? Geloof ik zonder meer.
Dat hij opvoeding mist? Geloof ik ook zonder meer.
Dat er nog geen hormonen bij komen kijken bij zijn gedrag? Ook daar absoluut geen discussie over.
Maar realiseer je alsjeblieft dat een hengst kan omslaan als het spreekwoordelijke blad aan een boom.
En dat kan heel snel gebeuren.
Geloof je met niet?
Een keer met je ogen knipperen en het is gebeurt.
Ze zijn razendsnel.
De gevolgen kunnen dramatisch zijn.
Als er geen toekomst als dekhengst is weggelegd, dan laat hem castreren.
In zijn belang en in dat van jou, het liefst zo vroeg mogelijk!

Cassidy

Re: Jonge hengst moeilijk in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:19

Good stallions make great geldings

Castreren? Het liefst zo vroeg mogelijk. Heb je ook geen ellende van de gevolgen van wel ontwikkeld hengsten gedrag. Al dan niet blijvend.
Heb je geen risico's van serieuze aanvaringen. Met mogelijk dodelijke gevolgen.

Veel wijsheid toegewenst....