buitenrit in donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:24

Wij zijn hier in de winter wel verplicht om in het donker naar buiten te gaan als de bak niet te doen is. Doen we al dikke 10 jaar.
Wat wij gebruiken: reflecterende beenbeschermers, reflecterende uitrijdeken, reflecterend hesje en lamp aan de arm.
Punt hier is dat wij altijd langs de weg moeten, er zijn hier geen ruiterpaden, helaas.
Mijn ervaring is dat waar je voor uit moet kijken degenen zijn die met groot licht rijden, die kunnen je paard en jou behoorlijk verblinden waardoor je niet ziet waar je rijdt.
En als ze je niet willen zien zien ze je toch niet, hoeveel licht je ook aan hebt. Is niet anders dan als je overdag bij de weg rijdt, ook dan racen ze weleens voorbij alsof ze denken dat je op en fiets zit, dit is jammer genoeg in het donker niet anders.
Als je nog nooit met je paard in het donker gereden hebt is het misschien verstandig om eerst te gaan als het net gaat schemeren om hem/haar daar aan te laten wennen en kun je het zo uitbouwen, heb ik ook zo gedaan en ga ik met mijn jonkie van 5 ook weer zo doen.
Verder vind ik het altijd gezelliger om met z'n tweeen naar buiten te gaan in het donker ook omdat we langs de weg in het donker niet veel kunnen doen mede omdat ik nachtblilnd ben maar dit is puur persoonlijk.
Veel rijplezier!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:49

coulash schreef:
Wat ik heel fijn vind (maar er inderdaad NIET uitziet) is zo'n mijnlampje op mijn cap: ik schijn daarmee op de weg voor me en mijn paardje vind het zelfs leuk om deze te volgen!
Ook als je dan eens wat hoort in de berm of de struiken kun je mooi bijlichten zonder dat je je handen nodig hebt!

daar ben ik ook fan van.
en achterop mijn vest een rode ledlamp gestikt.

mensen vergeten dat reflecterend spul pas werkt als erop geschenen wordt.
veel automobilisten kunnen je niet zien als ze eert nog een hoek moeten omslaan.

als automobilist schrik ik me af en toe helemaal de pleuris als er opeens een paard opduikt.
wel met reflectiespullen aan, maar zonder lampjes.
en dan ben je toch wel verminderd zichtbaar tussen takken en struiken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:05

Waarom denk je dat de wet die constant brandende verlichting EIST? Juist ja........

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:13

ikke schreef:
Waarom denk je dat de wet die constant brandende verlichting EIST? Juist ja........

waarom denk je dat ik erop doorhamer?
juist ja :D

laten we hopen dat er meer ruiters inzien dat alleen reflecterende kledij niet genoeg is.
geldt btw ook voor joggers en mensen met een hond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:28

minikatje schreef:
ikke schreef:

waarom denk je dat ik erop doorhamer?
juist ja :D

laten we hopen dat er meer ruiters inzien dat alleen reflecterende kledij niet genoeg is.
geldt btw ook voor joggers en mensen met een hond.

Het "probleem" is dat die ruiter zonder verlichting domweg strafbaar is en die jogger/wandelaar niet.
Er gebeuren (gelukkig) te weinig ongelukken om het daadwerkelijk onder de aandacht te krijgen.
Je leest immers wel "ruiter verongelukt na val van paard" waarna iedereen zich weer realiseerd dat dat een cap enige waarde zou kunnen hebben; maar je leest zelden of nooit in de media "paard in het donker aangereden op de openbare weg" waarmee de trigger er dus ook niet is. Tel daarbij het oeverloze gebrek aan elementaiere wetskennis bij op en voila, je uitdaging.......

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:35

je eigen veiligheid en van de mensen/dieren om je heen zou een prioriteit moeten zijn en niet gedaan moeten worden omdat het strafbaar is.
hebben mensen hun hersens gekregen bij een pak havermout?
Laatst bijgewerkt door minikatje op 09-10-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:53

minikatje schreef:
om je eigen veiligheid en van de mensen/dieren om je heen zou een prioriteit moeten zijn en niet gedaan moeten worden omdat het strafbaar is.
hebben mensen hun hersens gekregen bij een pak havermout?

Yep, vele wel.........

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: buitenrit in donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:33

Lamp op je cap.... vor jou heel handig, voor een automobilist kan het ernstig verwarrend zijn! Want wat nou als je de weg over moet steken en dus achterom kijkt? Of naast de weg staat en van links naar rechts kijkt? Dan ziet een automobilist ineens een lampje schijnen, toch niet, toch wel, wat is daar nou, is daar nou iets? Komt het nou op me af of gaat het van me weg?
Oftewel, tenzij je je hoofd nooit draait, NIET handig in het verkeer.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:51

juist wel, omdat de autombilist zo op gaat letten :)
verder schijn je zo ook op je paard en voor je paard.

ben er ooit 1 tegengekomen en vond het een fijne duidelijke oplossing.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:59

Lalidan schreef:
Lamp op je cap.... vor jou heel handig, voor een automobilist kan het ernstig verwarrend zijn! Want wat nou als je de weg over moet steken en dus achterom kijkt? Of naast de weg staat en van links naar rechts kijkt? Dan ziet een automobilist ineens een lampje schijnen, toch niet, toch wel, wat is daar nou, is daar nou iets? Komt het nou op me af of gaat het van me weg?
Oftewel, tenzij je je hoofd nooit draait, NIET handig in het verkeer.

Daar heb je als goede automobilist een simpele oplossing voor: 2x 100W pencilbeams! Als je dat paard dan nog niet ziet, dan ben je stekeblind en hoor je niet achter het stuur thuis :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:49

Toch lijkt het mij niet de bedoeling om verwarring te zaaien, of wel? Verwarring is afleiding, en afleiding levert simpelweg gevaar op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:54

Lalidan schreef:
Toch lijkt het mij niet de bedoeling om verwarring te zaaien, of wel? Verwarring is afleiding, en afleiding levert simpelweg gevaar op.

Je laat je verwarren, of niet :)*
De clou is om alleen die info te gebruiken die ertoe doet. Bewegende lichtjes vind ik minder irritant dan totaal onverlichte wandelaars, in donkere kleding op een slecht verlichte weg! Die heb je opeens op je bumper! er is namelijk helemaal niets dat je triggert dat er iets zou kunnen zijn en doe je dus ook geen groot licht aan (en al zeker die pencilbeams niet!)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:02

Onverlicht is inderdaad nog vele malen erger. Maar dit topic lijkt mij bedoelt om mensen zo veel mogelijk tips te geven wat wel en niet handig is, vandaar toch mijn opmerking.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:02

is er niemand die er s nachts vanaf is gevallen of s avonds?

komt je paard na stal gegalopeerd is er dan weliemand..

of word de volgende dag ineens een paard gevonden.. en de ruiter nog later?

ik vind het maar raar om in het donker te gaan rijden, zeker in het bos waar je niet meer komen mag.

maar das persoonlijk, als je niks anders hebt moet je natuurlijk iets.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:22

Lalidan schreef:
Onverlicht is inderdaad nog vele malen erger. Maar dit topic lijkt mij bedoelt om mensen zo veel mogelijk tips te geven wat wel en niet handig is, vandaar toch mijn opmerking.

Maar verlichting die mogelijk verwaarend is, wordt in ieder geval opgemerkt!! kijk, je moet vervolgens als ruiter niet klagen dat je het licht van een half voetbalstadion in het smoel krijgt, omdat die automobilist wil weten wat er daar voor hem gebeurt. Je maakt keuzes, dan neem je de consequenties.......

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:35

Ik heb ook vaak in het donker moeten rijden. Ik had een lampje op de frontriem gedaan haha en een fluoriserende uitrijdeken van ong 7 euro en reflecterende bandjes om de benen en een rood lampje aan met stiekje van me staart :p kortom een kerstboom haha

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:43

Ben wel heel benieuwd waar jij een reflecterende uitrijdeken voor E7,00 op de kop hebt getikt Baily12, die wil ik ook wel!

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:13

Goed om te lezen dat de meesten als een kerstboom op pad gaan, je kunt bijna geen licht teveel bij je hebben. Wij hebben hier ook geen ruiterpaden, ik moet echt de weg zelf op wil ik kunnen rijden. Ik reed vroeger ook altijd in het donker op de weg totdat ik jaren geleden bijna een keer ben aangereden, de auto ging rakelings langs ons heen en sindsdien ben ik er klaar mee. Ondanks mijn vestje, lichtjes en beenbeschermers ging het toch bijna mis...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:58

dit is misschien raar en wil ook niemand naar beneden halen maar iedereen die zijn ruiterbewijs heeft weet waaraan je moet voldoen om buiten te rijden in het donker wat waar moet en wat zeker verplicht is, hieruit neem ik dus op dat niet veel van jullie een ruiter bewijs hebben of deze ge-update hebben, hoe zijn die regels dan is dat per provincie verschillend? hier (Arnhem) is het zover ik weet verplicht om een ruiterbewijs te hebben anders kun je een flinke boete krijgen en hier word je ook op gecontroleerd door de politie.Als je ouder dan 18 bent kun je je paard ook via w.a. verzekeren heb ik gehoord en dan zou je ook buiten mogen rijden, dus ik ben nogal in de war nu kun je wel stellen, had mezelf misschien wel 275 euri kunnen besparen!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:31

Een ruiterbewijs is bij ons in Brabant volgens mij niet verplicht. Dat zou sowieso ook stom zijn, want dit bewijs geldt maar bij 1 paard. Dan zou je dus ook nooit met een paard van een ander naar buiten kunnen.
Wel is het belangrijk dat je je legitimatie bij je hebt, maar dt is sowieso als je ouder bent dan 14.

En goed zichtbaar zijn!

Verder hoor je je ook aan de normale verkeersregels te houden, je bent immers bestuurder. En hoort dus ook, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, ook rechts te rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:40

Ruiterbewijs is maar op een paar plekken in NL verplicht en voor de rest heb je het niet nodig. Ook niet als je onder de 18 bent, want dan ben je meeverzekerd met je ouders.
@BernetteO, ruiterbewijs geldt niet voor maar 1 paard, je kunt het halen met een braaf manegepaard en daarna met je eigen bommetje gewoon op pad mogen gaan.

Feit blijft dat je wettelijk verplicht bent om licht te voeren, wit van voren en rood van achteren. Daarnaast is reflectiemateriaal heel verstandig, zeker om de benen, maar dat kan NOOIT de plaats innemen van de verlichting.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:44

Ik ben zelf eens met een vollemaansrit meegeweest, en alle paarden hadden toen een reflecterende uitrijddeken gekregen, ik kan je 1 ding vertellen: daar kan je echt niet omheen! :))

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:51

okee wel dank jullie voor deze verheldering ! ik ga hier nog eens op onderzoek uit.....whawhaaaa... okee onderzoek is voltooid heb net gezien op de site van knhs dat je in de bossen van arnhem wel een ruiter bewijs moet hebben scheeld dat het nu kleine kaartjes die je makkelijk op zak houd en van plastic dus ze kunnen ook tegen een flinke regen bui of modderplas!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:31

d0nnaa_dan schreef:
Ben wel heel benieuwd waar jij een reflecterende uitrijdeken voor E7,00 op de kop hebt getikt Baily12, die wil ik ook wel!

Bij ons in het dorp in ruitershop a&a ;)

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:34

avondritten zijn heel fijn, voor je paard maar ook voor jou vertrouw je paard.
alles is licht verzekerd bij ons hahaha
op de cap wit voor en rood achter, op mijn arm rood en wit, op de bovenbenen rood van mijn paard zowel achter als voor, gele uitrij deken, gele broek, jas, handschoenen, reflec om de benen voor en achter.
Ja als ze ons niet zien lopen dan zijn ze blind hahhaha
Iedereen fijne en veilige avonden, wat ook leuk is door het dorp rijden en dan naar binnnen turen hahha wij hebben een keer bij mensen naar de tv gekeken en toen schrokken ze opeens van ons hahhaa
tipje zoek het gevaar niet op blijf op verlichten paden rijden Veiligheid boven alles gezien worden
groetjes