Uitlenen Trailer Vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:37

Vienna2007 schreef:
tjady schreef:
Ik zit eerlijk gezegd ook een beetje met verbazing naar dit topic te kijken. Waarom zou je een trailer graag uitlenen. Ik leen mijn trailer nooit meer uit. Hard gespaard, jaren lang en uiteindelijk een nieuwe trailer gekocht.

Verbazing? Sinds wanneer moet je je verbazen over mensen die graag iets voor een ander doen?

Bizar.

Kopen ze maar zelf een trailer ;)
Kost toch aardig wat geld, waar je hard voor moet werken. Dat houd ik ook liever in eigen handen.
In noodgevallen rijd ik ze wel waar ze naar toe moeten, doe ik ook wat voor ze. Maar uitlenen? Nee :n

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:47

leuke discussie dit.... :)

Ik heb ook een 2 paards trailer en heel veel stalgenoten zonder eigen vervoer. Er wordt ook regelmatig gevragd of ze mijn trailer kunnen lenen, weet ook niet zo goed wat ik daarmee aanmoet.

ik krijg dan vaak opmerkingen: hij staat er toch maar te staan, je gebruikt m zelf amper dan kan ik m toch wel lenen, ik betaal er toch voor, maar ik ben er zuinig mee.....
jaja, helaas leren de ervaringen anders. |(

Maar: ik gebruik m inderdaad amper, betaal elke maand stalling en verzekering ervoor. Je krijgt dan toch een beetje compensatie voor je eigen kosten maar aan de andere kant ook de risico's die je loopt als je m uitleent (en zeker aan mensen die niet regelmatig met een trailer rijden en dus ervaring missen)

Zijn ze wel zo zuinig als ze zeggen dat ze zijn? Als ik sommige mensen met hun auto zie rijden dan krijg ik al de kriebels als ze mn trailer zouden moeten lenen!
Vaak moeten ze dan ook nog een andere auto lenen om die trailer te kunnen trekken dus gaan ze op stap met een voor hun onbekende niet veel gebruikte combinatie....mmmm.... liever niet....

En inderdaad de keren dat ik m uitleen missen er haakjes of zijn ze krom, zitten er krassen op de wielkasten of is mn sierstrip kapot, neeeee hoor, dat was al zo!

Ik leen m dus niet meer uit.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:48

Winddancer schreef:
Kost toch aardig wat geld, waar je hard voor moet werken. Dat houd ik ook liever in eigen handen.
In noodgevallen rijd ik ze wel waar ze naar toe moeten, doe ik ook wat voor ze. Maar uitlenen? Nee :n

Is jouw keuze.. Ik leef maar 1 keer, als ik zo gierig moet leven, zou ik nooit gelukkig zijn.
Het zijn maar spullen, mijn paard uitlenen is een ander verhaal, die kan ik namelijk niet vervangen.

silas

Re: Uitlenen Trailer Vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:49

die volg ik niet helemaal, het niet uitlenen heeft niks te maken met niet gelukkig zijn...
de enige die "gelukkig" worden van het uitlenen zijn anderen

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:06

Vienna2007 schreef:
Winddancer schreef:

Is jouw keuze.. Ik leef maar 1 keer, als ik zo gierig moet leven, zou ik nooit gelukkig zijn.
Het zijn maar spullen, mijn paard uitlenen is een ander verhaal, die kan ik namelijk niet vervangen.

Gierig??? Beetje domme opmerking he ;) Ik heb wel een paar duizend moeten neertellen voor die trailer, degenen die hem willen lenen zijn eerder gierig.

En het zijn maar spullen? Schijnbaar heb jij een geldboom in je tuin of ouders die alles voor je betalen, maar er zijn ook mensen die er hard voor moeten werken!

Een paard kun je ook vervangen hoor. Lopen er genoeg van rond ;)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:14

TS,
Ik heb het mee gemaakt ik leende een trailer van een kennis en mijn paard sloopte de trailer.
Ik ging er van uit dat dit onder mijn WA verzekering viel, maar sinds drie jaar vallen aanhangers daar niet meer onder.
Ik heb ook geprobeerd het via de verzekering van mijn paard te verhalen maar ik kreeg niets. Ik heb er toen een topic over gemaakt, waarin andere bokkers mij vertelde dat zij het wel terug kregen via de WA.
Zoek samen met de persoon waar aan je hem wilt uitlenen goed uit voor als er dan iets gebeurt.
Ik heb het gewoon zelf betaald.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:08

silas schreef:
die volg ik niet helemaal, het niet uitlenen heeft niks te maken met niet gelukkig zijn...
de enige die "gelukkig" worden van het uitlenen zijn anderen

Niet helemaal waar, ik word zelf ook altijd blij als ik wat aardigs voor anderen kan doen, bijvoorbeeld het uitlenen van mijn spullen. Ik ben redelijk zuinig op mijn (duurdere) spullen maar het blijven in mijn ogen 'spullen'. Zit er een kras op dan zucht ik een keer 'he jammer, verdorie' en ik ben er direct overheen. Ik geef kinderen een zadel mee voor een spreekbeurt, leen mn auto uit, leen de aanhanger/trailer uit voor een verhuizing of whatever, op wedstrijd mogen andere combinaties gerust m'n springschoenen, dekjes of Bodyprotector (280 eu) lenen als ze die van hen zijn vergeten oid. Ja, soms krijg je wel eens iets beschadigt terug (meestal niet hoor) maar misschien is het de makkelijke manier waarop ik dingen uitleen; ik krijg er altijd netjes vergoeding voor. Mn leven lang nog geen problemen mee gehad.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:34

Ik ben ook vrij gemakkelijk met uitlenen en uiteindelijk komt het ook weer positief bij je terug :-) Als je zelf af en toe iets uitleent dan kun je ook makkelijker vragen aan anderen om iets van hun te lenen :-)
Ik heb met een voormalig stalgenoot de afspraak dat zij mijn trailer mag lenen en in ruil daarvoor leen ik af en toe haar auto om diezelfde trailer te kunnen trekken :-) Geen enkel probleem.
Daarnaast leen ik hem ook uit aan anderen. Wat ik daar voor terug krijg? Groomen bij wedstrijden bijvoorbeeld. Dat soort dingetjes (en nee, ik ga dan niet bijhouden van 'ik heb jouw auto 5 keer geleend, dus nu mag jij mijn trailer ook weer 5 keer oid).

Enige afspraak die ik heb is dat de trailer exact zo wordt teruggezet als dat ik hem heb achtergelaten. En aangezien onze trailer brandschoon is en alles werkend is dat makkelijk te controleren :)) .

Ik gebruik zelf de trailer vrij onregelmatig (nu weer wat vaker, maar vorig jaar bijvoorbeeld eigenlijk niet). Het is alleen maar goed voor de banden en de remmen als hij af en toe gebruikt wordt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:48

Ik ben 10 jaar een trailereigenaar geweest en heb hem slechts twee keer uitgeleend aan (dezelfde) persoon. De eerste keer was een spoedje naar de kliniek waarvan ik de chauffeur kende en vertrouwde en de tweede keer was een enkele reis naar zijn pensioenadres. Deze trip heb ik zelf gereden.
Ik ben heel zuinig op mijn spullen, maar wil gerust mijn spullen uitlenen. Ik heb vaak genoeg beenbeschermers en zwepen uitgeleend op wedstrijd. Een trailer of auto zou ik echt 2x over na moeten denken, en dan ook alleen aan mensen die ik goed ken.
Ik ken ook mensen die op mp hun trailer te huur aanbieden, waarvan dan alles via het hooinet gaat, zonder dat degene de huurders kent. Dit zou ik zelf niet doen.
Nu ik zelf geen eigen trailer heb, was ik zondag heel erg blij dat Apple wel haar trailer wilde uitlenen +:)+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:00

Ik ben blij dat ik dit topic heb gevonden.

Er mag bij ons op stal één trailer staan voor noodgevallen, er stond een trailer maar die is niet meer te gebruiken (as is verbogen, waarschijnlijk na het uitlenen :+, hoe ironisch). Nu zit ik er over te denken om dus een trailer aan te schaffen. Ik wordt érg nerveus van het feit dat een ander de noodtrailer zou beheren, ik ben nogal een controlfreak dus hou graag dit soort dingen in eigen hand. Daarbij, ik heb een trekkend voertuig, twee paarden én mij E dus ik zou wel wat vaker op pad willen. Het is dan veel makkelijker als de trailer van mij zou zijn.

De vereiste is wel dat de trailer voor nood gebruikt moet kunnen/mogen worden. Hopelijk hebben we de trailer daar niet voor nodig maar het moet wel mogelijk zijn dat dan ook iemand anders (bv de staleigenaar) met de trailer rijdt.

Ikzelf heb wel aan verhuren gedacht, ik bedoel, je doet er iemand ontzettend veel plezier mee en je krijgt zelf ook nog wat geld terug voor je jaarlijkse keuringen bijvoorbeeld. Na het lezen van alle bovenstaande verhalen, begin ik echter wel te twijfelen :o. Áls die trialer eenmaal op stal staat, is het moeilijk nee zeggen en een borg vragen aan vriendinnen vind ik ook moeilijk...

Weet LDRD niet hoe het zit? Die is toch actief in het verzekeringswezen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:06

dan zou ik toch ervoor kiezen om stalling te betalen voor mijn trailer om te voorkomen dat ze hem voor 'nood' toch meenemen...
Heb het op mijn oude stal ook gehad, trailer mocht gratis staan als de stalhouder hem voor nood af en toe eens mocht gebruiken..... dus moest er een koe voor 'nood' naar de markt in mijn toen net opgeknapte 'nieuwe' trailer. kreeg m onder de koeienschijt en met verbogen stang terug....
was er gelijk klaar mee!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:07

@Sees, móet je je trailer persé op stal parkeren dan? Heb je er niet ergens anders een plekje voor.
Ik vind het maar een vreemde regeling dat jou trailer alleen maar op stal mag staan als een ander
hem voor noodgevallen zomaar moet kunnen pakken.
Zal misschien in de praktijk niet vaak voorkomen, maar je zegt zelf al dat de trailer die er nu staat na
gebruik door een lener met een kromme as terug is gezet.
Ik zou het wel weten. Zocht er mooi een ander plekje voor.

@Cissy ze zegt dat er maar 1 mag staan. En kennelijk moet die ene dan beschikbaar zijn voor
iedereen die een noodgeval heeft.

Mijn eigen trailer is pas ook voor een hoop geld opgeknapt en die leen ik toch echt niet uit. Op deze
stal is dat helemaal geen probleem. En op mijn vorige trouwens ook niet. Ik was daar altijd heel duidelijk
in en daar heeft nooit iemand moeilijk over gedaan.
Die moesten ook allemaal hard werken voor hun geld dus die hebben daar best begrip voor.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:11

manex schreef:
Ik zou het wel weten. Zocht er mooi een ander plekje voor.

Zou ik ook doen, "noodgevallen" is bij veel mensen een breed begrip ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:43

Manex, Winddancer en Cissy, dank je wel voor jullie verhalen, het zet me idd wel aan het denken hoor.

Ik sta niet op een pension pensionstal als jullie begrijpen wat ik bedoel ;). De staleigenaar wilde eerst eigenlijk helemaal geen trailer en zéker niet meerdere. We hebben hem er wel van overtuigd dat er een moet komen voor nood maar daar blijft het dus ook bij. Ik zou graag degene zijn met die trailer maar het verhuren blijkt dus niet zonder risico. Met borg gaan werken is dat misschien het beste maar wel 'raar' tegenover vrienden.

Ik geloof wel dat als ik zeg dat hij alleen voor nood gebruikt mag worden en alleen ik en de staleigenaar hebben de sleutel, dat ie ook alleen voor nood gebruikt wordt. Er zijn maar weinig mensen met een E bij ons en nóg minder met een trekkend voertuig :D. De stalbaas zal hem niet zo maar gebruiken, die heeft genoeg materieel (alleen geen trailer) om te doen wat hij wil doen.

Alleen...niet verhuren aan mijn vriendinnen is ook weer zo gek...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:46

Kunnen jullie niet leasen en de kosten delen door iedereen?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:48

veerledec schreef:
Kunnen jullie niet leasen en de kosten delen door iedereen?

Is ook weer moeilijk.....als de trailer is afbetaald hoe doe je het dan als iemand weg gaat of tussentijds.
Is ook al moeilijk (als het überhaupt kan) om een leasecontract op meerdere personen te stellen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:53

Kan je geen operational lease doen bij trailers?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:56

Hoe dan ook zit je dan "vast" aan elkaar. Wat als iemand bv. verhuisd naar een andere stal ofzo?
Of mensen beginnen moeilijk te doen dat iemand de trailer vaker gebruikt dan de ander, hebben hem op hetzelfde moment nodig etc.
Is vragen om problemen ben ik bang :D

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:00

@ Sees: Is het geen idee dat de stalhouder een trailer aanschaft en dat jullie hem een vergoeding geven als je de trailer gebruikt? Dit gebeurt ook op een stal die ik ken. Dan betaalt iedereen ook echt wat hij gebruikt en krijg je geen scheve gezichten. Een agenda voor de trailer waarop je even meld wanneer je hem wilt gebruiken kan dan ook 'dubbel boeken' voorkomen.

Edit: sorry, typfouten! d/t ...
Laatst bijgewerkt door JKiya op 23-09-11 17:05, in het totaal 3 keer bewerkt

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:01

Maar waarom is het raar om niet te verhuren aan vrienden?
Zoals blijkt uit een hoop reacties hier gaat het heel vaak fout als je je trailer uitleent aan
een ander. Ik vind het eigenlijk veel gekker als iemand bewust dat risico neemt en wel z'n
dure trailer meegeeft.
Het kan natuurlijk goed gaan, maar heel vaak dus ook niet.

En wat is een noodgeval? Moet die trailer er staan voor een paard wat doodziek is? Dan moet
in de meeste gevallen toch eerst een da op stal komen en vaak kan het paard op stal worden
behandeld. Is dat niet het geval en moet het paard naar een kliniek, dan kan de eigenaar toch
ook een trailer huren bij een bedrijf? Die hoef je tenslotte niet dagen vantevoren te reserveren
maar kun je zo ophalen.
Zieke paarden zijn niet de makkelijkste om te vervoeren en juist dan loop jij het risico dat jou
trailer beschadigd wordt.
Nee hoor, nogmaals mijn trailer krijgen ze niet mee. Ik heb veel te lang moeten sparen om hem
te kunnen opknappen. Ga niet het risico lopen dat ik dan alsnog niet meer zelf met m'n paard
weg kan omdat m'n trailer onveilig is geworden.

En omdat het hele verzekeringsgebeuren zo ondoorzichtig is heb ik dus ook nooit zelf een trailer
van iemand anders geleend in de tijd dat ik er zelf nog geen had.
Ik betaal liever borg bij een bedrijf dat er voor verzekerd is dan dat ik een trailer gratis
meeneem van iemand en die dan, wie weet zelfs misschien wel in de prak wordt gereden door
achterop komend verkeer om maar eens even een oorzaak te noemen die je zelf niet in de
hand hebt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:08

Wat jammer dat zo veel mensen slechte ervaringen hebben. Ik leen mijn trailer niet aan iedereen uit, maar bij bekenden heb ik er echt geen probleem mee. Heb 1 keer schade gehad wat keurig geregeld is en 1 keer dat ik 'm vies terug kreeg. Deze laatste persoon kreeg 'm dus gewoon niet meer mee... :o
Ook met andere spullen ben ik relatief makkelijk daarin, zelf ben je ook altijd blij (geweest) als je iets kon lenen als je het nodig hebt/had. "What goes around comes around" zeg ik dan altijd maar, als ik iets nodig heb is het ook nooit een probleem.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:11

WenK schreef:
Wat jammer dat zo veel mensen slechte ervaringen hebben.

Dat is inderdaad jammer. Ik was vroeger ook van het makkelijk uitlenen van vanalles. Kreeg het alleen
9 van de 10 keer beschadigd of kapot terug. Nu leen ik niks meer uit en leen zelf ook niks meer van
een ander.
Is vaak wel wat duurder, maar scheelt een hoop trammelant.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:44

Ik gebruik niet eens mijn eigen trailer als ik een trailerlaadklusje heb, dan moeten de mensen zelf zorgen voor een trailer want ik heb al eens mijn gietvloer op de klep kapot zien gaan door een paard wat net ijzers had en steeds steigerde op de klep, heel gat erin!
Gelijk gemaakt want er mocht geen vocht tussen komen maar nee, daarvoor gebruik ik niet meer mijn eigen trailer!
Hun trailerlaadprobleem dan ook hun trailer, of ik word heel erg duur! :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:50

Jalenka_K, ja dat is dus de andere optie. Ik moet het nog met mijn stalbaas bespreken. Alleen vind ik het dan jammer dat we geen inspraak hebben in wat voor trailer het wordt ;).

IK vind het gek om de trailer niet aan vriendinnen te verhuren. Wij zijn behoorlijk close op stal en er is nog wel eens een trailer nodig voor een wedstrijd o.i.d. Ik ga eens bellen met een vriendin die haar trailer wèl verhuurd en naar een bedrijf dat trailers verhuurd om te kijken hoe het zit.

Wat betreft nood, meestal komt er eerst een DA idd maar het kan gebeuren dat er stel op sprong een trailer nodig is, als je die eerst nog ergens op moet gaan halen, is dat natuurlijk wel vervelend.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:15

Mooi dat dit topic voorbij komt! Sinds een aantal jaar hebben wij zelf een trailer, juist om onafhankelijk te zijn. Ik was het zat om me steeds in alle bochten te moeten wringen om maar een trailer te kunnen lenen. Bij een verhuurbedrijf was geen optie, dan zou ik m vrijdag al op moeten halen en maandag pas terug kunnen brengen. Werd een hele dure grap voor 1 dag wedstrijd (zaterdag), aangezien je voor elke dag betalen moet. Daarnaast wilde ik in nood altijd over een trailer kunnen beschikken. Bij onze vorige pensionstal mochten we altijd in overleg de trailer tegen een zeer geringe vergoeding van de stalbaas lenen. Maar, als hij m zelf nodig had of dacht nodig te hebben, kon dat dus niet. Door deze ervaringen weet ik hoe fijn het is om een trailer te mogen lenen. Daarom heeft het ook door mijn hoofd gespookt onze trailer tegen kleine vergoeding te verhuren. Maar aan de andere kant ben ik wel enorm bang dat mijn trailer beschadigd en niet schoon (wat ik wel zeer belangrijk vind) terug komt. Na het lezen van dit topic ben ik een stuk wijzer geworden.
Overigens heb ik het van de andere kant ook als negatief ervaren. Ik huurde toen wel eens een trailer van een stalgenootje, was een prima trailer. Tot ik m een keer leende en ik de laadklep liet zakken. Bleek de vering niet goed meer te zijn, waardoor ik het volle gewicht van de klep in mn handen had. Het schoot toen gelijk in mn rug wat enorm zeer deed. Toen ik dit tegen de eigenaren vertelde, wisten die van niets. En had ik m dan niet zelf stuk gemaakt??
Toevallig heb ik mn trailer laatst wel aan stalgenootjes uitgeleend die erg omhoog zaten. Maar dan was het ook niet nodig voor vervoer van paarden.