Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dakota

Re: Paard zonder deken: slecht voor spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:51

Mijn 26-jarige is best dun dus hem heb ik nu 's nachts onder een dun deken staan (hij staat nog buiten). Wil niet dat hij veel energie moet gebruiken om zichzelf warm te houden.

Vorige winter had hij in de winter gewoon een winterdeken om. Veearts adviseerde toen om er nog een extra onderdeken onder te doen. Dit jaar ben ik dus wel van plan hem 'lekker' in te pakken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:34

ik vind het altijd heel frapant al die deken discussies..

**1:Dat iedereen die vóór dekens is vanwege hun sportpaarden of hun zware trainingen, het áltijd steekt op het zweten: en het niet snel genoeg opdrogen daarna.
Enkel 1 iemand schrijft hier over droge spieren als extra,wat een hele goede is (eindelijk!!), maar zij is ook de enige, de rest gaat geloof ik mee in het zweet verhaal.

Weet dan niemand, dan het op (hoog) niveau trainen van een paard, zeer, en zeer slecht is voor de dieper liggende cellen? Dat het paard het onnatuurlijk warm krijgt en daardoor dus zijn eigen lichaam vanbinnen aan het verzieken is? Dat we daarom de vacht er afhalen, of een deken opleggen om die vacht tegen te houden?
Doet dan iedereen elkaar maar na, en luistert iedereen dan maar naar die ene zin: ze vatten kou van die lange natte vacht (WAT EEN FABEL IS, want zelfs (let op:gezonde)ménsen vatten geen kou als ze bezweet op de wind staan aangezien griep/verkoudheid een bacterie is, dus niet te vatten is door wind maar veroorzaakt wordt door een al bestaande beschadiging aan b.v. de slijmvliezen waardoor dan een bacterie/virus binnendringt). zeker paarden, met een vacht kunnen geen kou vatten op de huid door wind (stel dat het zou bestaan he) omdat de vacht de gehele huid beschermt tegen de wind (mits je je paard niet elke dag wast natuurlijk).

Kom op ruiters die zo hard trainen met hun paard. Laat zien en horen dat je het echt voor je PAARD doet die dekens, het scheren en alles wat er bij komt kijken in de winter.
En NIET omdat de MENS het zo vervelend vind dat hij zo lang nat blijft in een lange wintervacht, of omdat het niet MOOI is die lange wintervacht, of omdat het paard traag is met die lange winterv..... HE ! daar was een aanwijzing voor al heel veel mensen: er gaat iets mis in het lichaam van mijn paard (I)

**en het 2e: dat degene die tégen dekens zijn altijd de natuur erbij halen. Hebben jullie ooit een bewijs gevonden van een paard dat een uur lang in een kleine ruime van 20x60 stond te huppelen, alle moeilijkste pasjes,ja de pasjes die hij vanuit de natuur al kent, achter elkaar deed(dus niet zoals in de natuur want daar zijn al die pasjes verdeeld over de dag), alle 3 de gangen afwisselend van elkaar(nog steeds in zon kleine ruimte van 20x60 he ipv een natuurlijke grote open heide vlakte), daarna zo bezweet was en stond te hijgen en te puffen/pompen dat hij gewoon weer doodleuk ging staan grazen? hapje-stapje-verder eten?
Nee he;) En dan was dit een dressuurvoorbeeld, moet je je eens een springvoorbeeld voorstellen!
En het antwoord: een paard in de natuur moet ook vluchten voor een poema en raakt dan bezweet" vind ik echt ZO ver gezocht. Alsof een paard een uur lang achter elkaar vlucht? dan istie allang opgevreten hoor. en mochtie t overleven, nou dan gaatie misschien wel dood omdat hij zichzelf in een hele korte tijd OVERwerkt heeft: fijn dat wij mensen weten dat je een lichaam moet trainen :)

Klinkt misschien rot, zo via internet is dat toch al erg moeilijk. Zo bedoel ik het allemaal niet, maar dit is even wat er als eerste in me opkwam...wat me altijd opvalt dan in ieder geval!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:47

Op zich heb ik niets tegen dekens maar ik vind wel dat mensen ze wel heel vroeg opdoen. Nu al met een deken?? Het nog 18-22 graden het paard heeft nu eerder hulp nodig om koel te blijven dan om warm te blijven??

Overgens denk ik dathet stijf worden van de spieren inderdaad meer te maken zal hebben met kwaaltjes of slechte training dan wel of geen deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:27

FahyaFemke schreef:
een paard in de natuur moet ook vluchten voor een poema en raakt dan bezweet" vind ik echt ZO ver gezocht. Alsof een paard een uur lang achter elkaar vlucht?

Het gaat er niet om hoe lang een paard traint/vlucht. Het gaat om de intensiteit van het zweten.
Een paard op de vlucht kan in 10 minuten tijd net zoveel, zo niet meer, zweten dan een paard dat een uur getraind wordt.
Het gaat er om dat wanneer een paard heftig gezweet heeft, dat hij er daarna niet ziek van wordt. In de vrije natuur na een vlucht niet, in een weiland na een training ook niet.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:13

rapido schreef:
maf dat er nog steeds mensen zijn die wilde paarden met onze gedomesticeerde paarden vergelijken 8)7

Ja tenslotte is het paard in 50 jaar tijd enorm veranderd ten opzichte van die duizenden jaren evolutie... :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:12

Weet je e_horse prima als jij vind dat je paarden au naturel moet houden ik doe het lekker niet!
Mijn paarden worden serieus getraint en op wedstrijd uitgebracht, zie me daar niet aan komen met een paard in dikke teddy vacht want dit is niet handig en word ook zeker niet gewaardeerd! Scheren dus en deken er op. Ik heb niet als hobby gekozen paarden in de wei t.o mn huis te zetten en er de ganse dag naar te kijken! Deed ik dit wel dan zou ik mits mn paarden kunnen schuilen voor nattigheid en wind, niet dagen lang tot de knieën in de prut staan en genoeg te grazen en ruimte hebben ook voor geen dekens kiezen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:54

FahyaFemke schreef:
Enkel 1 iemand schrijft hier over droge spieren als extra,wat een hele goede is (eindelijk!!), maar zij is ook de enige, de rest gaat geloof ik mee in het zweet verhaal.

Dat was ik ;) En over het feit dat een paard zijn warmte niet kwijt kan met een dikke wintervacht tijdens een indoorwedstrijd/training etc.

FahyaFemke schreef:
Weet dan niemand, dan het op (hoog) niveau trainen van een paard, zeer, en zeer slecht is voor de dieper liggende cellen? Dat het paard het onnatuurlijk warm krijgt en daardoor dus zijn eigen lichaam vanbinnen aan het verzieken is? Dat we daarom de vacht er afhalen, of een deken opleggen om die vacht tegen te houden?

Even een kleine correctie; zware training is an sich niet slecht voor de spiercellen MITS onder de juiste omstandigheden getraind wordt.
- binnen de mogelijkheden van het paard
- goede voeding
- gedoseerde en gerichte training
(met een goede training beschadig je eigenlijk bewust wat spiercellen, zodat het lichaam een impuls krijgt om deze spiergroepen te gaan versterken. Zo werkt dat :D ook bij menselijke sporters trouwens... Maar dat weten maar weinig ruiters omdat het gros zelf niet gericht aan sport doet)
- zorgen dat een paard zijn warmte kwijt kan tijdens de training, maar ook snel weer opdroogt na de training. jij kan zeggen dat het snel opdrogen er niet te doet, maar ik krijg zelf wel degelijk last van mijn spieren als ik na het sporten rond blijf lopen met een nat shirt. Ook al doe ik nog zo'n goede cooling down. Dus daarom vind ik het belangrijk dat mijn paarden ook snel droog zijn na een training.

FahyaFemke schreef:
ze vatten kou van die lange natte vacht (WAT EEN FABEL IS, want zelfs (let op:gezonde)ménsen vatten geen kou als ze bezweet op de wind staan aangezien griep/verkoudheid een bacterie is, dus niet te vatten is door wind maar veroorzaakt wordt door een al bestaande beschadiging aan b.v. de slijmvliezen waardoor dan een bacterie/virus binnendringt).

Nee... Ze krijgen niet direct de griep of zo... Maar als de vacht lang nat blijft, is dit van nadelige invloed op het herstel van de spieren NA de training. Dan wordt het paard stijf. En wel kan dat zo zijn dat als je daar te laks mee omgaat; als het herstel na een zware training het paard teveel energie gaat kosten (omdat hij die energie in moet zetten om zijn lichaam warm te houden) zijn algehele weerstand vermindert. En dan wordt hij wel vatbaarder voor griep en verkoudheid en andere ellende. Dus het houdt zeker verband met elkaar.

FahyaFemke schreef:
Kom op ruiters die zo hard trainen met hun paard. Laat zien en horen dat je het echt voor je PAARD doet die dekens, het scheren en alles wat er bij komt kijken in de winter.

Scheren vind ik echt een K-klus... Dus als het echt niet echt nodig zou zijn... Zelfde geldt voor dekens: met 2 paarden die in een koppel dagelijks buiten lopen verwisselen mijn paarden vaker van dek dan ik van onderbroek :+ Omdat ze om de haverklap stuk gaan, gereinigd moeten worden etc. Maar dat hoort er nu eenmaal bij als je goed voor je paard wilt zorgen, zodat hij zijn werk voor mij optimaal kan doen. De stal uit mesten is ook zo'n never ending K-klus, hoort er gewoon bij.

Bijkomend voordeel vind ik wel van geschoren paarden dat je ze makkelijker schoon houdt. En ik vind die lange vachten ook geen gezicht. Zeker in de winter als het nat is, dan heb ik bij mijn paarden eigenlijk nooit mok. Als de voeten zijn opgeschoren zijn ze zo weer droog. En dan valt het zand er gewoon af. Maar dat is dus niet de hoofdreden van het dek/scheren.

liedje89 schreef:
Overgens denk ik dathet stijf worden van de spieren inderdaad meer te maken zal hebben met kwaaltjes of slechte training dan wel of geen deken.

Stijf worden ze dus wel als je intensief traint. En ze na de training met een dik pak nat haar op stal flikkert. Ook al doe je een goede cooling down. Mijn paard wordt met zijn teddyvacht na een zware training zelfs na een uur stappen nog niet droog. En misschien dat anderen wel de tijd hebben om uren met hun paard te lopen zodat het op kan drogen. Maar ik dus niet :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:25

Klopt helemaal, mijn toen nog in teddy merrie was 5 uur na een intensieve training nog niet helemaal droog!!
En dit midden in de winter met koude oostenwind e.d.
Dit nooit meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:34

De vacht hoeft ook niet droog te zijn. Als de huid maar droog is en dat gaat verrassend snel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:26

rapido schreef:
maf dat er nog steeds mensen zijn die wilde paarden met onze gedomesticeerde paarden vergelijken 8)7

Mijne zien er anders nog steeds hetzelfde uit als wilde paarden. NL een kop, 4 poten en een staart.
Het enige verschil is dat mijne tussen hekken lopen en er soms iemand op of achter zit maar verder gedragen ze zich als 'wilde' paarden en spreken ze niet ineens chinees ofzo.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:41

rapido schreef:
Klopt helemaal, mijn toen nog in teddy merrie was 5 uur na een intensieve training nog niet helemaal droog!!
En dit midden in de winter met koude oostenwind e.d.
Dit nooit meer!

Mijn paardje zweet uiteraard wel :o maar ik heb afgelopen winter gemerkt dat zij vrij snel en goed droogt.
Vandaar dat ik ook deze winter weer voor dekenloos kies.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:23

joviban: inderdaad daar zeg je wat! Dat is waar, maar dan nog kun je dat niet vergelijken. een vlucht is een heel andere 'training' dan een uur lang dressuren b.v., dit heeft een andere impact op de spieren denk je niet? Het soort zweten is dan wellicht ook anders?
Het klopt dat het paard dus niet ziek word als hij gezweten heeft met een lange vacht. maar is er dan ook over de spieren nagedacht?

jasmijn: jij was t!! ;) nee zonder gekheid had even de naam niet opgezocht vandaar. Maar bedankt voor de correctie, al had dan niet nodig geweest als ik gewoon even mn zinnetje GOED getikt had. ik bedoelde dus zware training MET een lange vacht is zeer zeer slecht...
en dat schreef je zelf dus ook al met je punt;
- zorgen dat een paard zijn warmte kwijt kan tijdens de training, maar ook snel weer opdroogt na de training. jij kan zeggen dat het snel opdrogen er niet te doet, maar ik krijg zelf wel degelijk last van mijn spieren als ik na het sporten rond blijf lopen met een nat shirt. Ook al doe ik nog zo'n goede cooling down. Dus daarom vind ik het belangrijk dat mijn paarden ook snel droog zijn na een training.
Maarrrr! Je kan jou naakte bezweten huid met een nat van het zweet tshirt niet vergelijken met de bezweten huid van een paard + een vacht die omhoog kan gaan staan!
De natte huid zal nooit in aanraking komen met de lucht zoals bij ons mensen wel het geval is (dus de wind/kou op je spieren slaat). De vacht is namelijk "tussenpersoon" tussen huid en buitenlucht. wanneer er een druppel zweet van de huid naar de buitenlucht gaat om te drogen, gaat dit via een haar. Ik vraag me dus even af nu, of de vacht ook zo'n goede rol speelt in het geval van spieren warm houden .... omdat die koude lucht dus de huid niet zal raken? Of gaat dat dan dus niet op met de door ons zware trainingen voor het paard ipv een vluchtbui in het wild?

Wat joviban ook zegt de vacht moet niet droog zijn maar de huid! Ik heb geleerd de vacht moet niet DROOG maar KOUD zijn -> dan is de huid dus droog. Is je paard nog nat en WARM kun je hem nog niet stilzetten (dit werd toen nog uitgelegd met het feit dat ze dan ziek werden, ik geloof dus nu dat dat beter is voor de spieren ivm stijf worden; maar dit ben ik nog aan het bekijken/opzoeken/leren hier of er een waarheid zit in dat de vacht hier OOK bescherming in kan bieden).

cowgirl: de mijne ook gelukkig!! zelfs een dikke vacht, zien er uit als natuurlijke paarden tussen hekken ja :k want jep ik heb ze 24/7 buiten staan;) (wie had dat gedacht na mijn eerste post hier :P)
1 rijdt ik onder het zadel. vorige jaar winter wedstrijden;dus dekens om de vacht tegen te houden en dit is aardig gelukt. dit jaar nog maar 3 wedstrijden te gaan, de laatste 13 nov.: dit jaar begin ik dus ook niet aan dekens.
Ik zal dus gewoon rijden met vacht, maar ik train ook niet zo hard en vaak als ik geen wedstrijden heb dus hoef ik me geen zorgen te maken over de diepergelegen cellen (denk ik dan, een lichte training, of buitenrit zal niet zo schadelijk zijn toch?)
Ik zit alleen nog met de vraag over het feit of de vacht ook na het rijden een goed genoege rol speelt ivm de spieren die stijf kunnen worden. Ga dit eens verder onderzoeken!

Ik had een heel verhaal getikt, toen mn laptop ineens besloot iets te gaan installeren maar daarvoor wel eerst alles af te sluiten en daarna weer opnieuw op te starten: heel mn verhaal weg. Excuses als ik misschien iets wat onduidelijk neer zet want ik tik het nu even 2 x zo snel omdat ik naar bed wil :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:37

e_horse schreef:
rapido schreef:

Ja tenslotte is het paard in 50 jaar tijd enorm veranderd ten opzichte van die duizenden jaren evolutie... :')

Wat het gedomesticeerde paard niet ten goede is gekomen , ze blijken nergens meer tegen te kunnen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:47

JoviBan schreef:
De vacht hoeft ook niet droog te zijn. Als de huid maar droog is en dat gaat verrassend snel.

Je kan zeggen wat je wilt, maar ik zet mijn paard niet met een dikke natte vacht zo op stal. Huid wel of niet droog, haar wel of niet omhoog, warm of koud. Ik wil mijn paarden in optimale conditie houden voor wedstrijdsport en je overtuigt mij er nog steeds niet van dat het wegzetten met een natte vacht zonder dek oid goed is voor een wedstrijdpaard. Die paarden moeten geen energie verspillen aan het zichzelf warm houden.

Dat de doorsnee HKT knol waar een beetje in de bak of langs de weg mee gehobbeld wordt daar geen hinder van ondervindt, daar kan ik mij dan wel weer wat bij voorstellen. Als ik mijn paarden voor die doeleinden had dan zou ik ook niet zo in de weer zijn met scheren, dekens ect. Of dat die ruiters niet in staat zijn/op een niveau rijden waarop zij al kleine verschillen in de soepelheid, gesteldheid ect. van hun paard merken. Maar ik verwacht van mijn paarden nu eenmaal meer. Ik snap ook niet wat volgens sommige dan zo erg is aan het opdoen van een dek of scheren? Ik heb nu niet echt het idee dat mijn paarden er last van hebben. Als ze eens een dagje niet naar buiten kunnen (en dat komt eigenlijk nooit voor) DAAR hebben ze last van.

Cowgirl schreef:
Mijne zien er anders nog steeds hetzelfde uit als wilde paarden. NL een kop, 4 poten en een staart.
Het enige verschil is dat mijne tussen hekken lopen en er soms iemand op of achter zit maar verder gedragen ze zich als 'wilde' paarden en spreken ze niet ineens chinees ofzo.

Er is niks natuurlijks aan het uberhaupt houden van een paard. Dus je zit goed mis als je alleen maar om de reden dat je alles zo 'natuurlijk mogelijk' voor je paard wilt houden hem geen dek op doet. Dat is de verkeerde reden. Het al dan niet toepassen van een dek en scheren hangt helemaal af van het werk wat je van je paard verlangd. Dat is de enige reden.

Als je je paard natuurlijk wilt houden dan moet je hem de oostvaarderse plassen injagen en hem vooral niet bijvoeren als het al 6 weken vriest en sneeuwt. Als je paard dan nog leeft in het voorjaar; dan weet je dat je een ECHT paard met een goede weerstand hebt ;)

FahyaFemke schreef:
Dat is waar, maar dan nog kun je dat niet vergelijken. een vlucht is een heel andere 'training' dan een uur lang dressuren b.v., dit heeft een andere impact op de spieren denk je niet?

Ik denk dat misverstanden daar ontstaan waar mensen niet begrijpen wat een intensieve training met een (paarden) lichaam doet. Wie denkt dat je voor het paard geen extra maatregelen hoef te treffen als je hem intensief traint in de winter heeft gewoon niets begrepen van paardenSPORT.

Het zou dan alleen wel netjes zijn dat dan te laten voor wat het is en niet voor anderen en hun paarden te bepalen dat dekens wel of niet nodig zijn en het al helemaal niet te veroordelen onder het mom van dat je je paard dan een 'watje' maakt.

Cowgirl schreef:
Wat het gedomesticeerde paard niet ten goede is gekomen , ze blijken nergens meer tegen te kunnen.

Wie zegt dat? Mijn paarden hebben winters lang onder het dek gestaan en zijn geschoren geweest. Vorig jaar wegens omstandigheden niet geschoren en laat onder het dek en ze maakten gewoon weer als vanouds een vacht aan waar ze in Siberie nog mee zouden overleven. Een paard past zich razendsnel aan omstandigheden aan. Stop je met trainen? Binnen no-time zit er weer een laag vet op de spieren. Doe je geen dek op in het najaar? Binnen no-time hebben ze een lange vacht. Je moet alleen niet halverwege januari besluiten je pas geschoren en zwaar in training staande paard toch maar 'natural en zonder dek' te willen houden. Dat is vragen om problemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:45

mensen die hun paarden voor een doel als sport gebruiken worden helaas nog steeds niet geheel geaccepteerd op Bokt blijkt maar weer.

Je bent altijd helemaal fantastisch als je je paard alleen maar hebt om in een wei te zetten, af en toe te boshobbelen. ijzerloos te laten en vooral veeeeel te knuffelen en nu ook lekker nat en zonder deken op het land neer te tiefen!
Doe lekker wat je niet laten kunt zou ik zeggen maar val mensen die anders doen er niet mee lastig!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:53

jasmijn78 schreef:
...... en je overtuigt mij er nog steeds niet van dat het wegzetten met een natte vacht zonder dek oid goed is voor een wedstrijdpaard. Die paarden moeten geen energie verspillen aan het zichzelf warm houden.

Daar ben ik ook (nog) niet van overtuigt. En daar schrijf je het sleutelwoord: WEDSTRIJD paard. en dat hebben veel mensen niet door dat die paarden dat niet kunnen permitteren(schrijf ik dat juist).

jasmijn78 schreef:
FahyaFemke schreef:
Dat is waar, maar dan nog kun je dat niet vergelijken. een vlucht is een heel andere 'training' dan een uur lang dressuren b.v., dit heeft een andere impact op de spieren denk je niet?

Ik denk dat misverstanden daar ontstaan waar mensen niet begrijpen wat een intensieve training met een (paarden) lichaam doet. Wie denkt dat je voor het paard geen extra maatregelen hoef te treffen als je hem intensief traint in de winter heeft gewoon niets begrepen van paardenSPORT.

Het zou dan alleen wel netjes zijn dat dan te laten voor wat het is en niet voor anderen en hun paarden te bepalen dat dekens wel of niet nodig zijn en het al helemaal niet te veroordelen onder het mom van dat je je paard dan een 'watje' maakt.

zeg je dit nu tegen mij? Want dat is nou precies NIET hoe ik denk :P dat mag toch wel duidelijk zijn. Ik vind sportpaarden met dekens geen watjes..ik vind recreatiepaarden die nooit rijden, die een dek om hebben omdat de eigenaar zegt brr koud he paardje! wél watjes ;) DE EIGENAREN dan meer natuurlijk :j want zoals jij ook alweer zegt:

jasmijn78 schreef:
..........Doe je geen dek op in het najaar? Binnen no-time hebben ze een lange vacht. Je moet alleen niet halverwege januari besluiten je pas geschoren en zwaar in training staande paard toch maar 'natural en zonder dek' te willen houden. Dat is vragen om problemen.

preciies. dus die recreatiepaarden met een dek om vanwege een eigenaar die denkt dat het paard het net zo koud heeft als de mens: begin eind van de zomer NIET met dekens; en je hebt weer een bere sterk paard met een bere teddy vacht!

Rapido: jou laatste zin zou op iedereen moeten slaan. naturals, springruiters, dressuurruiters, wedsternruiters, noem maar op. voor ELKE paardenhouder geld: bemoei je met je eigen paarden, laat anderen in hun waarde! Geef afviezen maar houd daar na je b....... want de ander moet doen wat hij/zij zélf wilt toch???? Om niet goed van te worden dat gezeik op elkaar. Praten oke, maar elkaar dingen opdringen bweehh!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:54

FahyaFemke schreef:
joviban: inderdaad daar zeg je wat! Dat is waar, maar dan nog kun je dat niet vergelijken. een vlucht is een heel andere 'training' dan een uur lang dressuren b.v., dit heeft een andere impact op de spieren denk je niet? Het soort zweten is dan wellicht ook anders?
Het klopt dat het paard dus niet ziek word als hij gezweten heeft met een lange vacht. maar is er dan ook over de spieren nagedacht?

Ik ben geen fysioloog, maar het lijkt mij niet dat er meerdere soorten van zweten zijn.
Zo lijkt het mij ook heel sterk dat een paard van het zweten bij krachtsport ziek wordt en van het zweten bij duursport niet ziek wordt.
Krachtsport is bijv. dressuur, maar ook spelende paarden en vechtende paarden (m.n. hengsten).
Duursport is bijv. endurance, maar ook vluchtende paarden.
Als je dit zo bekijkt, zal de natuur het allemaal wel goed geregeld hebben, namelijk wat een paard ook doet waardoor hij overmatig gaat zweten, dat hij er daarna niet ziek bij neervalt. :D

Spiervermoeidheid/spierpijn is overigens een gevolg van ophoping van melkzuur in het bloed in de spieren (wat weer een gevolg is van een zuurstoftekort in het bloed) en dus geen gevolg van kou of zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:03

rapido schreef:
Doe lekker wat je niet laten kunt zou ik zeggen maar val mensen die anders doen er niet mee lastig!

Als jij niet "lastig gevallen" wilt worden, en het toch als zodanig ervaart wanneer mensen hun mening geven en hun kennis & ervaringen delen in topics zoals deze, wat doe je dan op Bokt? Je kunt mensen niet de mond gaan snoeren natuurlijk. En wie weet, steek je er nog 'es iets van op. ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:09

Beli schreef:
Ik denk zelfs dat een paard dat kunstmatig warm word gehouden eerder spier probleemen krijgt doordat hij met poetsen en zadellen extra afkoeld

wat een onzin, die heb ik echt nog nooit gehoord...
denk je dat een paard het meteen koud krijgt als je ze een deken af doet?
of anders... krijg jij het in de winter meteen koud als jij je jas uit doet?
natuurlijk niet :n
de huid is nog warm en het bloed wat stroom ook :)
het duurt zeker nog wel 10 tot 15 min voor zo'n groot lichaam zover afgekoeld is dat ze het koud krijgen :)
ik weet niet hoelang jij doet over poetsen of opzadelen?
maar ik laat het dus meestal niet zover komen :n
en mocht het echt onwijs koud zijn dan ligt er een fleece dekentje of uitstap dekentje over zijn lichaam tijdens het poetsen en zadellen :))

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:14

Mijn paard staat buiten, en met alleen een regendeken als het nodig is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:15

JoviBan schreef:
rapido schreef:

Als jij niet "lastig gevallen" wilt worden, en het toch als zodanig ervaart wanneer mensen hun mening geven en hun kennis & ervaringen delen in topics zoals deze, wat doe je dan op Bokt? Je kunt mensen niet de mond gaan snoeren natuurlijk. En wie weet, steek je er nog 'es iets van op. ;)
Wie zegt dat ik wat WIL op steken van een stel naturel liefhebbers hier op Bokt!?
Not dus!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:24

zullen we het vriendelijk houden :o

Joviban, er is natuurlijk een verschil tussen ervaring en kennis delen en iemand een mening opdringen...
en ik vindt dat dat door bepaalde... euhm, hoe zeg ik dat netjes... beoefenaars van onze sport... of eigenlijk is het voor hun geen sport... erg graag gedaan worden... :o

want weetje, je kunt kennis en ervaring delen, maar daarvoor moet je wel de achter liggende gedachte weten waarom mensen bepaalde dingen doen, en daarvoor moet je zeker ook van elkaar willen leren en met elkaar de kennis en ervaring willen delen :))
maar mensen trekken te snel concolusies...
b.v. zeg ik dat ik mijn poown scheer en noem ik de dekens op, wordt ik acuut voor achterlijk uit gemaakt en wordt me gevraagd waarom ik denk dat een paard een vacht heeft :roll:
euhm hallo? leer eens iets vragen voor je met een beschuldigend vingertje gaat wijzen naar een ander :o

en dat wordt vooral door bepaalde types gedaan :)
en zeg nou zelf, wil jij iets leren van dat soort mensen die eerst moord en brand schreeuwen voor ze zich bedenken dat je mischien een reden hebt?
ik niet hoor :n

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:26

FahyaFemke schreef:
ik vind het altijd heel frapant al die deken discussies..

**1:Dat iedereen die vóór dekens is vanwege hun sportpaarden of hun zware trainingen, het áltijd steekt op het zweten: en het niet snel genoeg opdrogen daarna.

Doet dan iedereen elkaar maar na, en luistert iedereen dan maar naar die ene zin: ze vatten kou van die lange natte vacht (WAT EEN FABEL IS, want zelfs (let op:[b]gezonde
)ménsen vatten geen kou als ze bezweet op de wind staan aangezien griep/verkoudheid een bacterie is, dus niet te vatten is door wind maar veroorzaakt wordt door een al bestaande beschadiging aan b.v. de slijmvliezen waardoor dan een bacterie/virus binnendringt). zeker paarden, met een vacht kunnen geen kou vatten op de huid door wind (stel dat het zou bestaan he) omdat de vacht de gehele huid beschermt tegen de wind (mits je je paard niet elke dag wast natuurlijk).

En NIET omdat de MENS het zo vervelend vind dat hij zo lang nat blijft in een lange wintervacht, of omdat het niet MOOI is die lange wintervacht, of omdat het paard traag is met die lange winterv..... HE ! daar was een aanwijzing voor al heel veel mensen: er gaat iets mis in het lichaam van mijn paard [/b] (I)

**en het 2e: dat degene die tégen dekens zijn altijd de natuur erbij halen. Hebben jullie ooit een bewijs gevonden van een paard dat een uur lang in een kleine ruime van 20x60 stond te huppelen, alle moeilijkste pasjes,ja de pasjes die hij vanuit de natuur al kent, achter elkaar deed(dus niet zoals in de natuur want daar zijn al die pasjes verdeeld over de dag), alle 3 de gangen afwisselend van elkaar(nog steeds in zon kleine ruimte van 20x60 he ipv een natuurlijke grote open heide vlakte), daarna zo bezweet was en stond te hijgen en te puffen/pompen dat hij gewoon weer doodleuk ging staan grazen? hapje-stapje-verder eten?
Nee he;) En dan was dit een dressuurvoorbeeld, moet je je eens een springvoorbeeld voorstellen!
En het antwoord: een paard in de natuur moet ook vluchten voor een poema en raakt dan bezweet" vind ik echt ZO ver gezocht. Alsof een paard een uur lang achter elkaar vlucht? dan istie allang opgevreten hoor. en mochtie t overleven, nou dan gaatie misschien wel dood omdat hij zichzelf in een hele korte tijd OVERwerkt heeft: fijn dat wij mensen weten dat je een lichaam moet trainen :)

Klinkt misschien rot, zo via internet is dat toch al erg moeilijk. Zo bedoel ik het allemaal niet, maar dit is even wat er als eerste in me opkwam...wat me altijd opvalt dan in ieder geval!

valt mij ook altijd op ja :o

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:38

Ik dacht dat ieder paard prima zonder deken kon. Twee jaar terug op zijn max een 200 grams deken opgehad, en vorig jaar was het plan geen dek meer op te gooien. Dat was leuk bedacht tot mevrouw haar stal niet meer uit wilde. Uiteindelijk een dek op gelegd, en er was niets meer aan de hand. Er is een duidelijke omslag te zien in gedrag met of zonder deken. Ze geeft duidelijk aan wanneer ze er een nodig heeft, dus die krijgt ze dan. Daar kan ik weinig aan veranderen, hoe graag ik haar ook zonder dekens zou zetten..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:39

MDH je bericht over de jas uit doen dat is een goeie! (even offtopic: mijn naamletters zijn trouwens ook MDH, grappig om jou boktnaam te zien) Maar! als ik in de winter, niks sta te doen...en mn jas uit doet: heb ik t gelijk koud hoor! als ik heb gerend of alleen gelopen dan duurd het wel even, maar minder dan 10 minuten! Maaaaarrrrrrrrrrr mensen zijn geen paarden en paarden zijn geen mensen(ohja je schreef ook met dat grote lichaam, tadaa): het stukje vacht dat ze nog nog hebben zal wellicht toch ook nog even bescherming bieden, maar ik zou zeggen wel vlot een deken op, als de ander er af gaat. hmmm nou trouwens, ik neem het terug uit ervaring; ik heb op een stal gewerkt met geschoren paarden met dus dekens. dekens er af: borstelen, opzadelen: rijden! daarna zweetdeken op en in de stapmolen. Alle paarden liepen daar gewoon prima dus dat zal toch wel meevallen met die kou.
Maar als je een half uur gaat staan poetsen dan moet je wel even wat omgooien denk ik.. maar als je dekens gebruikt, hoef je bijna niet te poetsen dus ben je in 5 minuten klaar. zadelplek, hoofdstelplek, eventueel hoefjes nog en gaan. Dus dat zal allemaal wel meevallen :j

joviban denk dat er ook niet verschillende soorten zweet zijn haha. maar toch het verschil tussen krachtsport en duursport is er wel: in de spieren uiteraard. ik zat te denken aan mensen die hardlopen, en die sprinten. hebben zij verschillende warming-ups en coolings-downs nodig?
een paard dat in de natuur wegsprint, is dat dan anders dan een paard dat een uur lang gedressuurt wordt..

ik vind duursport idd endurance, maar niet vluchten dat is maar 10 minuten? dat is toch geen duur, duur is een uur :D nee zonder gekheid:
sprinten is een krachtsport, dus mij lijkt dan vluchten daar dan ook bij hoort.
Dressuur zou bij duursport gezien moeten worden (net als zwemmen-lange afstanden/ snelwandelen)

Dit is dus niet 'natuurlijk', ik vraag me dus af wat de impact op het paardenlichaam dan dus is,met name betreft ná het rijden: wel of niet die zweetdeken op. geschoren paarden; ja altijd. maar de niet-geschoren paarden na een lichte training? wel of niet?
Mijn paard heb ik gisteravond nog wat warm op de rug van het zadel (bontdekje) terug in de wei gezet. borst en hals droog en koud, langs achterbenen nog nat maar koud. Ze heeft haar eigen vachtje, en ik wil weten of ik straks toch een zweetdeken / fleeceregendeken op moet gooien wanneer dit erger wordt, of het aan de natuur kan over laten. We zijn HOE dan ook de natuur aan het verstoren door het rijden op de paarden dus ik ga niet klakkeloos maar uit van "ja de natuur zal het wel goed geregeld hebben". De natuur hééft het ook goed geregeld,dat is inderdaad waar;bij een paard wat dus ook VOLGENS de wetten der natuur leeft en niet gereden wordt.
Ik wil weten of ik mijn paard moet helpen met dat opdrogen of dat dat eigenlijk overbodig is. Ik ben nog niet overtuigt dat het vacht voldoende is bij lichte training, dus voorlopig houd ik het op een zweetdeken na het rijden tot ze droog zijn wanneer ze de wintervacht zelf aanmaken. Bij dekengebruik is alles natuurlijk anders en doe je sowieso een zweetdeken na het rijden op, al dan niet een warmere met vrieskou.

MDH jou bericht over opdringen ben ik het HELEMAAL mee eens. héél vervelend, laat elkaar nou toch eens met rust:P waarom is jou eigen methode alleen maar dé manier. Of doe ik dat soms ook? Ik dénk in ieder geval alleen mijn mening te vertellen, advies te geven en meer niet. De rest moet diegene waar ik dan tegen sta te brabbelen, zélf doen!
nu de vraag aan jullie: wat en hoe denk je dat ik ben en rijdt met mijn / andersmans paarden?? ik ben echt de gekste van allemaal. want ik doe alles door elkaar. Ik zat het me net te bedenken, meid wat bén je nou eigenlijk :p maar ik ben gewoon een paardenmens, en ik pas op ieder paard, en op iedere ruiter/paardeneigenaar een andere methode toe. Elk individu heeft een eigen behandeling nodig.... de natural met een harig paard, de dressuurtopper met een kougevoelige stuiteraar... Als ik deze 2 voorbeelden op dezelfde manier zou lesgeven/advies geven; zou ik ze binnen no time kwijt zijn vanwege onjuiste aanwijzingen voor het betreffende paard/de betreffende rijstijl.
Ik heb altijd het idee dat ik 1 van de weinigen ben die zo denkt? Net als bit, en bitloos rijden. Boom of boomloos rijden. wat maakt het nou toch allemaal uit? Heb pas ook in een bittopic geschreven, en daar was ik geloof ik weer een vd weinigen die én voor bit, én voor bitloos was....... Tsja dan kom ik weer met mn: elk individu heeft zijn eigen behandeling nodig :j