Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ilzas schreef:gummie schreef:Wat mij betreft moeten juidt de beginners de allerbeste instructeurs hebben! Een goed begin is het halve werk. Jong geleerd is oud gedaan. De basis is belangrijk. Dus juist voor beginnerslessen ben ik van mening dat de criteria zeer strikt moeten zijn, om te voorkomen dat andere instructeurs later de fouten moeten herstellen.
Op zich helemaal mee eens, want als ikzelf vroeger al eens wat beter les had gehad, was ik nu wel wat verder geweest. Ik heb gewoon op een boerenmanege op een dikke shetlander achter elkaar rondjes leren rijden... Nou ja rijden, zitten...
Maar goed, hoeveel echt beginnende kinderen "willen" (voor zover ze wat te willen hebben natuurlijk) dat en hoeveel ouders willen daarvoor betalen? Meeste ouders vinden paardrijden nu (a 15 euro per les, schat ik zo in) al duur...

gummie schreef:Maar hoe meet je dan of iemand een paard netjes tot Z-niveau heeft getraind? De enige objectieve maatstaf, is of iemand die klasse heeft gehaald.
gummie schreef:Je kunt (helaas) nu eenmaal niet zo gauw op een andere manier vaststellen of iemand geschikt is om les te geven.
gummie schreef:Vandaar dat er denk ik een minimum eis is gesteld, qua wedstrijdniveau.
gummie schreef:Of iemand vervolgens geschikt is om les te geven, dat zouden ze tijdens de ORUN-cursus moeten zien.
Ilzas schreef:Maar weet je, jasmijn woont bij mij in de buurt, dus ik ga gewoon naar jasmijn. Doet ze wel voor me, he jasmijn?
Ik vind mijzelf nog lang niet goed genoeg om les te kunnen geven... Maak zelf nog teveel fouten. Kom er steeds meer achter hoeveel ik eigenlijk nog fout doe. Ik wil je dan wel wat te bieden hebben
Ilzas schreef:Of ... je laat mij het ook proberen op jouw M paard! En ik heb ook vrij beroerde knieen, dus als het dan niet lukt, geven we mijn knieen gewoon de schuld en niet jou! Oke?
M_D_H schreef:maar volgens de meeste hier (jasmijn ?) kan ik dan niet fatsoenlijk lesgeven omdat ik nog nooit Z heb gereden?
M_D_H schreef:ik ken veel Z ruiters die hun paard bij mijn oude werk gekocht hebben...
een paard die ik mak heb gemaakt...
jameyskatje schreef:ik ken mensen die thuis trainen op Z niveau en oefeningen als piaffe en passage goed beheersen en ook nog hun paarden zelf hebben opgeleid. Zij hebben enkel geen wedstrijdambitie omdat ze zich niet prettig voelen in dat competitie gerichte wereldje en slechts hun paard willen trainen en gymnastiseren en genieten van hun paard.
en aan de andere kant ken ik mensen die wedstrijden rijden op Z niveau en een heel goed paard onder hun kont hebben en overal puntjes aan het sprokkelen zijn maar die ik persoonlijk helemaal niet fantastisch vind rijden. kortom, ik vind een wedstrijdruiter dus niet per definitie beter dan een niet-wedstrijdruiter
jameyskatje schreef:Aan de andere kant, ik ben weer opgeleid in de sociale sector, ik heb veel ervaring in het coachen en onderwijzen van mensen.. iets wat ook niet iedere wedstrijdruiter heeft.
jameyskatje schreef:enkel heb ik niet de welvaart en materiaal om met de trailer op stap te gaan, maar nogmaals, dit vind ik niets zeggen over talent en vaardigheden.
Ilzas schreef:Ja en dat is dus de stelling van de TS, dat dat financieel gezien niet voor iedereen mogelijk is. En daar ben ik het wel mee eens.
Even ter relativering hoor
gummie schreef:jameyskatje schreef:
mee eens!
alleen wil ik met dit soort cursussen mezelf dus beter ontwikkelen en uiteindelijk vertrekken naar het buitenland, waar het niveau echt vele malen lager is en ook de markt nog heel magertjes is. (want dat de nederlandse markt verzadigd is en het niveau vrij hoog ligt dat snap ik, daarom heeft ons project ook geen kans hier in NL en willen we dus vertrekken)
maar als ik mijn orun heb gehaald wil ik deze natuurlijk wel tijdelijk gebruiken, maar slechts bij mij op stal in de beginnerslessen, puur om meer ervaring op te doen.
Dat is een mooi strevenMeer ervaring opdoen
Denk echter dat de criteria om een cursus "lesgeven" te volgen specifiek gericht zijn op het verwerven van mensen die "in staat zijn op een correcte manier les te geven" en niet alleen mensen die gewoon ervaring en kennis op willen doen voor zichzelf.
misschien een gat in de markt? Een cursus voor mensen die geen dilpoma willen om mee te kunnen of mogen lesgeven, maar simpewel om hun eigen kennis te vergroten?
Ik zie een beetje een dubbel doel in jouw verhaal. enerzijds ervaring en kennis opdoen. Maar anderzijds geef je toch aan dat je beginners wilt gaan lesgeven. En in dat geval is de discussie die tot nu toe gevoerd is wel relevant geloof ikWat mij betreft moeten juidt de beginners de allerbeste instructeurs hebben! Een goed begin is het halve werk. Jong geleerd is oud gedaan. De basis is belangrijk. Dus juist voor beginnerslessen ben ik van mening dat de criteria zeer strikt moeten zijn, om te voorkomen dat andere instructeurs later de fouten moeten herstellen.
. M_D_H schreef:dat vindt ik dus niet
kijk een manege stelt hele andere eisen dan een wedstrijdruiter...
en speelt daar ook heel anders op in!
een manege kan de leerlingen de basis aanleren en willen ze daarna verder moeten ze iets zoeken wat daarop aansluit
ik heb vroeger op een manege leren rijden wat heel anders met paarden omging(en gaat) als wat ik nu bij de meeste maneges zie.
je leerde daar de beginselen van het rijden(een goede basis zit, sturen met je houding ec etc tot in de puntjes geperfectioneerd) je leerder precies en op de letter te sturen(erg handig voor de proefen etc) maar nageefelijk rijden? nee hoor, daar werd niet aan gedaan
de eigenarrese vond dat je gevoel niet kon aanleren, dat moest je ontwikkelen, ze had geen zin om haar paarden met bijzet oid in de les te laten lopen zodat ze braaf nagevelijk liepen(waarbij de ruiter dan ook nog niks leert oid) en ze was bang dat, omdat een ruiter gevoel moet kunnen ontwikkelen, haar paarden daardoor soms te hardhandig in de krul werden getrokken...
daarom koos zij er voor om het zo te doen.
ze zij ook altijd, ik leer jullie de basis van het paardrijden(zitten en sturen) wil je meer? dan moet je dat ergens anders gaan leren
en dit vindt ik een goed streven/manier voor een manege!!
mijn zit en sturen is altijd perfect geweest(tot ik mijn ongeluk kreeg maar goed, daar is niks aan te doen)
ik heb nooit een paard in de weg gezeten, ik heb nooit met mijn handen oid gestuurd...
en het gevoel? voor het nagevelijk rijden oid? dat heb ik bij een andere instructeur geleerd
dus om even een lang verhaal kort te maken.
ik ben van mening dat een instructeur, waar iemand voor het eerst leert rijden, echt geen Z hoeft te rijden hoor
als of die beginner begrijpt wat er bedoelt wordt met "van achter naar voren rijden" oid...
nee zo'n kind is meer gebaad bij het leren zitten en bij het leren sturen dan dat het meteen bij de top begint
gummie schreef:[
Ik vind absoluut dat mensen uit iedere hoek van de samenleving zou moeten kunnen genieten van dieren, en dus ook van paarden. Maar mensen moeten zich dan ook realiseren dat daar bepaalde verantwoordelijkheden en verplichtingen bij komen kijken. Alleen al voor het dierenwelzijn zou het beter zijn dat kinderen van jongs af aan goed worden "opgeleid" in de omgang en het rijden met paarden.
Maar goed, off-topic
jasmijn78 schreef:Ilzas schreef:Ja en dat is dus de stelling van de TS, dat dat financieel gezien niet voor iedereen mogelijk is. En daar ben ik het wel mee eens.
Doorleren tot advocaat is ook niet voor iedereen financieel haalbaarEven ter relativering hoor
Mindfields schreef:Er wordt serieus op enkele(misschien wel meer dan enkele) maneges aan de jeugd geleerd dat je een pony aan de teugel rijdt door voorover te gaan hangen en je handen ter hoogte van de borst van de pony te houden en dan te zagen., hoe triest het ook mag klinken....
Tijdens de ORUN zouden mensen moeten kunnen waarmaken welk niveau ze rijden op papier. Als ze dat niet kunnen, dan moeten ze dat diploma niet krijgen. De ORUN an sich is dus in mijn ogen de werkelijke test, de klasse waarin je rijdt de drempel om toegelaten te worden (omdat je vantevoren niet op een andere manier kunt meten wat iemands niveau is). Wat mij betreft gaat de drempel ook omhoog. jameyskatje schreef:gummie schreef:[
Ik vind absoluut dat mensen uit iedere hoek van de samenleving zou moeten kunnen genieten van dieren, en dus ook van paarden. Maar mensen moeten zich dan ook realiseren dat daar bepaalde verantwoordelijkheden en verplichtingen bij komen kijken. Alleen al voor het dierenwelzijn zou het beter zijn dat kinderen van jongs af aan goed worden "opgeleid" in de omgang en het rijden met paarden.
Maar goed, off-topic
absoluut waar.
en daarom geef ik mijn geld dus inderdaad liever uit aan een tandarts behandeling voor mijn paard, de da, de hoefsmid, een masseuse een passend zadel etc.
Ik vind wedstrijden rijden, een e rijbewijs hebben en een trailer niets met verantwoordelijkheid te maken hebben, eerder met pronken/showen. en ik vind het dus ook weinig te maken hebben met vaardigheden en kennis. er rijden meiden bij mij op stal die de moeilijkste paarden zadelmak weten te krijgen en kunnen doorrijden zodat ze daarna weer voor een goede prijs verkocht kunnen worden. Zij hebben ontzettend veel talent, gevoel en ervaring, maar geen rijke ouders die alles maar sponsorren, maar ik vind hen beter rijden dan menig wedstrijdruiter in de L klasse.
jameyskatje schreef:Waarom zou een Z ruiter beter les kunnen geven aan een kind die nog nooit op een pony heeft gezeten dan bv ik?
Mindfields schreef:Er wordt serieus op enkele(misschien wel meer dan enkele) maneges aan de jeugd geleerd dat je een pony aan de teugel rijdt door voorover te gaan hangen en je handen ter hoogte van de borst van de pony te houden en dan te zagen., hoe triest het ook mag klinken....
Maar ja, ze zijn vast heel leuk met kinderen
jasmijn78 schreef:1gummie schreef:Vandaar dat er denk ik een minimum eis is gesteld, qua wedstrijdniveau.
Op zich niet gek, maar kom zeg; wat is nu L met een wp? dat kan iedereen toch halen? Daar hoef je echt niet voor te kunnen rijden.
Zeg dan: minimaal 2 x Z met een zelf opgeleid paard. Dat zal al meer kaf van het koren scheiden. Als je voor de tweede keer met een zelfopgeleid paard in het Z komt wordt de kans dat dat toeval is al kleiner. Maar ja, dat betekent wel minder opbrengsten voor ORUN...
![]()
2M_D_H schreef:maar volgens de meeste hier (jasmijn ?) kan ik dan niet fatsoenlijk lesgeven omdat ik nog nooit Z heb gereden?
IMO is je kennis en ervaring in de basis dan te beperkt om anderen de volledige basis te kunnen bijbrengen. Wil niet zeggen dat jij een slecht ruiter bent, of niet netjes kunt zadelmakmaken. Alleen de basis is meer dan dat.
3M_D_H schreef:ik ken veel Z ruiters die hun paard bij mijn oude werk gekocht hebben...
een paard die ik mak heb gemaakt...
Dan blijft het nog de vraag HOE die paarden Z zijn geworden... Het zadelmakmaken/aanrijden is maar een heel klein aspect van dat traject. Dus logischer is dat de credits dan toch voor het grootse deel aan de Z ruiters toekomt. Of aan de sinterklaasjurys, of aan het feit dat ze volhardend genoeg waren om week in week uit op wedstrijd te gaan. Is een vraag die wij hier niet kunnen beantwoorden. daarvoor moet je de paarden tijdens dat proces hebben gevolgd.

.

)
gummie schreef:Maar ze moeten toch ergens een drempel tot toelating leggen?? Laat ik het dan omdraaien: als er geen wedstrijdniveau vereist is voor een bepaalde cursus, wat denk je dan dat er allemaal naar een ORUN-cursus gaat komen? ik snap heus dat het in bepaalde gevallen tot gevolg heeft dat mensen buiten de boot vallen terwijl ze wel degelijk goed zijn (goed kunnen rijden en lesgeven). Maar "in zijn algemeenheid" hou je zo mensen buiten de boot die niets op een ORUN cursus te zoeken hebben. Denk dat je toch heel wat teleurstellingen voorkomt door een zeker niveai als eis te stellen, om vervolgens te testen of ze dat niveau kunnen waarmaken.
gummie schreef:M_D_H schreef:dat vindt ik dus niet
kijk een manege stelt hele andere eisen dan een wedstrijdruiter...
en speelt daar ook heel anders op in!
een manege kan de leerlingen de basis aanleren en willen ze daarna verder moeten ze iets zoeken wat daarop aansluit
ik heb vroeger op een manege leren rijden wat heel anders met paarden omging(en gaat) als wat ik nu bij de meeste maneges zie.
je leerde daar de beginselen van het rijden(een goede basis zit, sturen met je houding ec etc tot in de puntjes geperfectioneerd) je leerder precies en op de letter te sturen(erg handig voor de proefen etc) maar nageefelijk rijden? nee hoor, daar werd niet aan gedaan
de eigenarrese vond dat je gevoel niet kon aanleren, dat moest je ontwikkelen, ze had geen zin om haar paarden met bijzet oid in de les te laten lopen zodat ze braaf nagevelijk liepen(waarbij de ruiter dan ook nog niks leert oid) en ze was bang dat, omdat een ruiter gevoel moet kunnen ontwikkelen, haar paarden daardoor soms te hardhandig in de krul werden getrokken...
daarom koos zij er voor om het zo te doen.
ze zij ook altijd, ik leer jullie de basis van het paardrijden(zitten en sturen) wil je meer? dan moet je dat ergens anders gaan leren
en dit vindt ik een goed streven/manier voor een manege!!
mijn zit en sturen is altijd perfect geweest(tot ik mijn ongeluk kreeg maar goed, daar is niks aan te doen)
ik heb nooit een paard in de weg gezeten, ik heb nooit met mijn handen oid gestuurd...
en het gevoel? voor het nagevelijk rijden oid? dat heb ik bij een andere instructeur geleerd
dus om even een lang verhaal kort te maken.
ik ben van mening dat een instructeur, waar iemand voor het eerst leert rijden, echt geen Z hoeft te rijden hoor
als of die beginner begrijpt wat er bedoelt wordt met "van achter naar voren rijden" oid...
nee zo'n kind is meer gebaad bij het leren zitten en bij het leren sturen dan dat het meteen bij de top begint
Ik zie helaas hele andere dingen gebeuren op verschillende maneges. Kinderen leren niet meer hoe ze normaal op een paard moeten zitten, pony's staan soms al opgezadeld en wel in de rijhal, ieder uur weer hetzelfde "galoppeer maar aan, maakt niet uit hoe je het doet, al zit je achterstevoren en onderstebeoven, als ie maar in galop gaat". Kinderen die willen dat de pony met de kop naar beneden loopt en dus maar aan de teugels gaan sjorren, vooroverhangen, benen in de lies, verkeerd harnachement, etc.
Daar valt nog veel eer te behalen kan ik je zeggen.... Wel fijn dat jij op zo'n prettige manier les hebt gekregen.

jameyskatje schreef:Hoi sim, bedankt voor je reactie, op welke site kan ik informatie vinden over deze basiscursus? ik ben al aan het zoeken geweest op de site van oa de knhs en helicon maar ben dit nog niet tegen gekomen!
Mindfields schreef:Jasmijn: En de hulpen voor achterwaarts zijn: Al staat het paard met zn kop bij jezus op tafel, gewoon keihard trekken, en als het dan nog niet lukt, je hakken in zijn liezen porren, nog harder trekken, en dan komt de juf erbij en die helpt gewoon mee met trekken. En die juf heeft d'r Orun volledig, rijdt M2 en mag Z gaan starten. Hoera! Heb ik serieus mogen aanschouwen vorig jaar! De tranen springen in je ogen. echt.
Edit: toevoeging.
M_D_H schreef:even alles genummerd zodat duidelijk is waar ik op reageer
1: ben ik het dus niet mee eens
ik zie nu al te veel mensen die met hun jonge, vrij groene paard, bij een Z ruiter lessen...
ik kan je vertellen... de tranen springen me vaak in de ogen als ik zie wat ze zo'n dier aan doen...
want eerlijk is eerlijk, kennelijk ben jij onwijs gebrand op wedstrijden...
maar wat zegt zo'n wedstrijd niveau nou werkelijk? mij zegt het heel weinig na alles wat ik heb gezien in ons wereldje
ik heb nog liever iemand die nog nooit op concours is geweest, maar wel bergen ervaring heeft als iemand die Z is en die verder niet beschikt over ervaring of kennis waar ik wat van leer
veel wedstrijd ruiters(ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar de meeste wel) willen ver komen met hun dier, doen alles voor goede uitsagen en vergeten daarmee het wel zijn van hun beestje... (dat merk ik dus ook bij de ruiters met jonge paarden) wat is er mis met zo'n dier gewoon rustig aan beleren?
ipv snel sneller snelst waarbij je kans hebt dat het alleen maar fout gaat!!
zonde is dat en bij een goede instructeur zouden ze hier op gewezen worden...
majah wedstrijd uitslagen schijnen dus belangrijker te zijn als ervaring
2: dan is de vraag dus wat jij onder kennis en basis verstaat
jij bent schijnbaar alleen gericht op de wedstrijden en hun uitslagen...
ik ben gebrand op een goed opgeleid paard die loopt zoals het hoort, die de tijd heeft gehad om te leren(zonder alles verplicht snel te moeten) waarvan de spieren goed zijn ontwikkeld(dus niet geen gelul kop in de krul gezeik) en die begrijpt en snapt wat ik vraag en plezier in zijn werk heeft...
ik verlang van mijn klanten dat ze het zelfde willen
daarnaast kun je niet weten wat de kennis van een ander is...
ik ben sportmasseur, mijn kennis van spieren en de opbouw en structuur is dus vele male groter als die van de gemiddelde Z ruiter.
ik heb jonge paarden gereden en heb hier dus ervaring in en ik heb lastige paarden heropgevoed...
dus ik schuw een moeilijk "project" dus absoluut niet... in tegen stelling tot veel van de Z ruiters die ik al vaak zat een moeilijke combinatie heb zien weigeren
dus mijn inzien zegt wedstrijd ervaringen bar weinig
3: Zadelmak maken en aanrijden is de basis!!
heb jij die basis niet goed zul je of NOOIT in het Z komen... of een achterstand van JAREN hebben...
zadelmak maken en aanrijden is niet een klein asspect, als je het dit noemt onderschat je duidelijk de waarde er van en vallen de rest van je woorden duidelijk in het niet...
of heb je nog nooit kennis gemaakt met een dier waarbij het fout is gegaan(ik dus wel, hij staat bij mij op stal en was al lang en breed naar de slager gestuurd als ik niet zoveel van hem gehouden had)
zadelmak maken en aanrijden is het aller belangrijkste wat je een paard aan leert en ook meteen het geen waarbij de meeste fouten gemaakt worden!!
geen klein aspect
bah wat heb ik een hekel aan onderschatting van zo iets belangrijks
Joscaa schreef:jameyskatje schreef:Hoi sim, bedankt voor je reactie, op welke site kan ik informatie vinden over deze basiscursus? ik ben al aan het zoeken geweest op de site van oa de knhs en helicon maar ben dit nog niet tegen gekomen!
Let wel, basis cursus niveau 2 zonder eigen rijden is gewoon dressuur en springen op B-L niveau! Tis niet dat je dan kindjes de basis leert rijden, dat dacht ik wel toen ik aan deze cursus begonnen was.
Hij is wel te doen zonder zelf L te rijden hoor, maar verkijk je er niet op. Op de site staan kleine kindjes op de foto er bij, maar dat valt nog wel tegen