Saar4 schreef:Mijn paard is erg braaf, blijft staan waar ik haar neer zet, rent niet zomaar weg, wacht met eten tot ik aangeef dat het mag, is niet opdringerig, bijt niet, slaat niet, is lief en charmant. Kortom, het ideale paard.
Veel mensen schijnen te denken dat ze zo geboren is. Wat ze niet zien is dat het een extreem dominante dame is die zo lief is omdat ze een consequente opvoeding heeft gekregen waar, oké mea culpa, ook wel eens een schoenmaat 37 en een knal voor kop aan te pas is gekomen.
Ik ben geen voorstander van fysiek geweld tegen paarden maar als het nodig is doe het dan snel en hard en vergeet het daarna weer. Mijn snoezige dametje had toen ze als 4-jarige vers uit het land kwam, bedacht dat je het baasje best tegen de stalwand kon pletten als ze aan je kop zeurde terwijl je wilde eten. Baasje moest dan ook maar accepteren dat ze een flinke mep toe kreeg. Nou, snoezig dametje heeft een week met 2 afdrukken maat 37 op haar bevallige ribbenkast en derrière rondgelopen maar het nooooooit meer geprobeerd! Daarna ben ik ook de beroerdste niet en toen ze het goed kwam maken heb ik acuut gedaan alsof er niks was voorgevallen.
Paarden zijn grote, sterke dieren en ik vind het eerlijk gezegd levensgevaarlijk dat er zoveel onopgevoede exemplaren tussen zitten. Ik doe ook geen paarden meer van mensen die slecht opvoeden. Het irriteert me gewoon te veel plus dat ik geen zin heb om letsel op te lopen omdat een paard denkt dat het normaal is om op de tenen van je baas te gaan staan.
Ik ben het helemaal met je eens Saar
Zo ging het bij mij ook.Nu luisteren ze nog niet optimaal, maar dat is een kwestie van training en niet meer van dominantie.
(gewoon vraag)
Want als een paard bijt is foei zeggen genoeg.

Wat vervolgens niet gaat want vriendinnetje zat met open mond te kijken. *grijns*