Stelling: Meerderheid mensen niet de baas over hun paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:23

Saar4 schreef:
Mijn paard is erg braaf, blijft staan waar ik haar neer zet, rent niet zomaar weg, wacht met eten tot ik aangeef dat het mag, is niet opdringerig, bijt niet, slaat niet, is lief en charmant. Kortom, het ideale paard.

Veel mensen schijnen te denken dat ze zo geboren is. Wat ze niet zien is dat het een extreem dominante dame is die zo lief is omdat ze een consequente opvoeding heeft gekregen waar, oké mea culpa, ook wel eens een schoenmaat 37 en een knal voor kop aan te pas is gekomen.

Ik ben geen voorstander van fysiek geweld tegen paarden maar als het nodig is doe het dan snel en hard en vergeet het daarna weer. Mijn snoezige dametje had toen ze als 4-jarige vers uit het land kwam, bedacht dat je het baasje best tegen de stalwand kon pletten als ze aan je kop zeurde terwijl je wilde eten. Baasje moest dan ook maar accepteren dat ze een flinke mep toe kreeg. Nou, snoezig dametje heeft een week met 2 afdrukken maat 37 op haar bevallige ribbenkast en derrière rondgelopen maar het nooooooit meer geprobeerd! Daarna ben ik ook de beroerdste niet en toen ze het goed kwam maken heb ik acuut gedaan alsof er niks was voorgevallen.

Paarden zijn grote, sterke dieren en ik vind het eerlijk gezegd levensgevaarlijk dat er zoveel onopgevoede exemplaren tussen zitten. Ik doe ook geen paarden meer van mensen die slecht opvoeden. Het irriteert me gewoon te veel plus dat ik geen zin heb om letsel op te lopen omdat een paard denkt dat het normaal is om op de tenen van je baas te gaan staan.

Ik ben het helemaal met je eens Saar :j Zo ging het bij mij ook.
Nu luisteren ze nog niet optimaal, maar dat is een kwestie van training en niet meer van dominantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:25

Als je nog moet onderzoeken "hoe ben/word ik de baas over mijn paard", "hoe leer ik mijn paard af dat hij mij bijt/trapt", "hoe zorg ik er voor dat mijn paard niet over mij heen dendert" etc, dan zit de basis sowieso niet goed. En een "baas" word je ook niet dmv agressie, machtsvertoon, trappen en slaan. Tenminste, niet als je ook nog eens een leuke, aangename "baas" wilt zijn en op vriendschappelijk voet met je paard door het leven wilt (wat toch het fijnst is, toch?).

Ik vergelijk de relatie met je paard altijd met de relatie die je hebt met je leidinggevende. Hij/zij is wel je "baas", maar het is het allerplezierigst wanneer je als collega's met elkaar samenwerkt, met humor, respect, collegialiteit en waardering voor elkaar; wederzijds dus. Je hebt je eigen verantwoordelijkheden, je hebt alle ruimte om initiatieven te nemen en je werk naar eigen kunnen in te vullen, en je leidinggevende is 'slechts' eindverantwoordelijk.

Borisje

Re: Stelling: Meerderheid mensen niet de baas over hun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:27

JoviBan: Wie spreek jij aan in het eerste gedeelte? Iedereen in het algemeen of mij? :P (gewoon vraag)

Met het laatste deel ben ik het zeker met je eens, je hoort voor je paard de leidinggevende te zijn, maar niet op een Ghadaffi manier, je moet samenwerken, hebt respect voor mekaar en je bent verantwoordelijk voor je paard, hij hoort je te vertrouwen in alles wat je (samen) doet. :j

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:32

H_Nalanta schreef:
MarcR schreef:
Als ik iemand zijn paard zie slaan zal ik daar ook een opmerking over maken want dit is fout.

Bij een paard dat goed opgevoed is, zodat het zijn begeleider als zijn leider ziet, is het nooit nodig om te slaan, een correctie geef je door je stem, lichaamshouding of handeling.
Opvoeden van een paard doe je met kennis en nooit met geweld.
Als onze trainers mij ooit ons paard zagen slaan dan vrees ik dat ik bont en blauw buiten gegooid word.

:)) Want als een paard bijt is foei zeggen genoeg.

Ons paard zal het nooit in zijn hoofd halen om ons te bijten omdat hij ons erkend als leider en omdat te bereiken hebben wij haar nooit moeten slaan.
Wij hebben van onze trainers geleerd om ons te verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en om haar dan van daar uit op te voeden.
Als je paarden een beetje begrijpt kan je corrigeren bij de eerste tekenen dat een paard jou test en zal het nooit zover komen dat het paard zal bijten.
Als een paard jou bijt is het een teken dat je al de vorige signalen niet hebt gezien.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:33

Ik merk het nu ook heel erg nu ik voor mijn stage veel met de hoefsmid mee ben. Er zijn zoveel paarden die nooit geleerd hebben wat wel en niet mag. Je ziet het al aan de manier waarop de eigenaar het paard vastheeft en op z'n plek zet. Paarden die niet stil blijven staan, bijten, over de zeik raken... en dan een eigenaar ernaast die op fluistertoon zegt; 'nee schatjee niet doen, is niet lief'
In veel gevallen denk ik dat er veel mensen bang zijn voor hun eigen paard.
Ik zie het ook aan mijn schoonzusje. Als dat paard op z'n flikker krijgt, is het van mij, want zelf doet ze het niet. En als ze al een poging doet, dan slaat het nergens op, of is het veel te laat. Ze heeft ook altijd wel een reden waarom dat paard zo doet. ís beetje gestressed, is moe, heeft honger, het regent..echt de stomste redenen komen voorbij :o
En ik ben dan volgens haar dier onvriendelijk enzo, omdat ik wel eens een tik uitdeel. Ja wie niet luisteren wil, moet maar voelen. Maar mijn paard luisterd, en die van haar niet..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:36

MarcR schreef:
Ons paard zal het nooit in zijn hoofd halen om ons te bijten omdat hij ons erkend als leider en omdat te bereiken hebben wij haar nooit moeten slaan.
Wij hebben van onze trainers geleerd om ons te verdiepen in de leef- en denkwereld van paarden en om haar dan van daar uit op te voeden.
Als je paarden een beetje begrijpt kan je corrigeren bij de eerste tekenen dat een paard jou test en zal het nooit zover komen dat het paard zal bijten.
Als een paard jou bijt is het een teken dat je al de vorige signalen niet hebt gezien.

Daar ben ik het helemaal mee eens! :j (waar haal je zo'n instructeur vandaan joh? Die zouden alle paardenmensen moeten hebben.)
Maar ik denk dat dit niet in alle gevallen opgaat, het gros van de mensen mist namelijk alle signalen en krijgen uiteindelijk wel een strontirritant paard wat gecorrigeerd moet worden met een tik. Niks mis mee imo, maar het kan inderdaad anders. :j

Het is belachelijk om te zien hoeveel onopgevoede paarden er zijn. In de VD-lessen vraag ik altijd of de gewone basis er inzit.. 9 v/d 10 paarden kunnen niet eens rustig aan een halstertouw meelopen of stilstaan als baasje stilstaat.. En achterwaarts is ook erg moeilijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:37

@DeEiken: niet speciaal richting jou, meer in het algemeen toen het bijten ter sprake kwam. :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:42

DeEiken schreef:
MarcR schreef:

Als ik iemand zijn paard zie slaan zal ik daar ook een opmerking over maken want dit is fout.
Bij een paard dat goed opgevoed is, zodat het zijn begeleider als zijn leider ziet, is het nooit nodig om te slaan, een correctie geef je door je stem, lichaamshouding of handeling.
Opvoeden van een paard doe je met kennis en nooit met geweld.
Als onze trainers mij ooit ons paard zagen slaan dan vrees ik dat ik bont en blauw buiten gegooid word.

Daar ben ik het niet mee eens.
Beide van mijn pony's heb ik onopgevoed gekocht, ze hadden totaal geen respect voor me en zijn nooit
op hun plek gezet of gestraft voor iets wat ze fout deden. Hun eigenaar zei hoogstens foei! als er eentje
beet of trapte.
Nou, sorry hoor, maar als ik dit zo had gelaten en foei had blijven zeggen als ze me getrapt hadden,
had ik er nu niet meer geweest! :n
En nu trappen ze ook niet meer hoor, af en toe moet ik ze nog corrigeren met een tik, maar het meeste
gaat met stem.

Opvoeden doe je met kennis en niet met geweld, en (her)opvoeden doe je zo goed als het gaat
en zo kwaad als het nodig is. ;)

Heropvoeden doe je even goed met kennis en zonder geweld.
Een paard is altijd sterker dan wij dus kunnen we ze alleen naar ons laten luisteren als we hun wijsmaken dat wij hun leider zijn en dit kunnen we doordat we slimmer zijn dan zij.
Wij hebben enkele jaren geleden een twee jarige merrie gekocht met een erg dominant karakter en onze trainers hebben ons geleerd om haar op te voeden door kennis, observatie en juist reageren met correctie of beloning.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:49

H_Nalanta schreef:
Dat klopt, maar stel hij bijt wel, hoe leer je dat dan af? Als diegene zo tegen het slaan is, gaat ze het negeren?
Negeren werkt alleen goed als het paard het doet als spelletje. (ik bijt, ik krijg klap en probeer deze te ontwijken.)
Paarden in de kudde zetten elkaar ook op de plaats door een mep te geven. Niet altijd, wel vaak.

Dan reageer je zoals een kudde leider zou reageren als zijn leiderschap in vraag wordt gesteld : je jaagt de uitdager weg van de veiligheid van de kudde. Dit is de zwaarste straf voor een paard, een paard alleen is tendoden opgeschreven.

Maak je groot, brul de longen uit je lijf en jaag je paard door de weide en weg van andere paarden en hij zal snel door hebben " oei die is niet tevreden als ik bijt, ik zal het maar niet meer doen".

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:59

H_Nalanta schreef:
MarcR schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens! :j (waar haal je zo'n instructeur vandaan joh? Die zouden alle paardenmensen moeten hebben.)
Maar ik denk dat dit niet in alle gevallen opgaat, het gros van de mensen mist namelijk alle signalen en krijgen uiteindelijk wel een strontirritant paard wat gecorrigeerd moet worden met een tik. Niks mis mee imo, maar het kan inderdaad anders. :j

Het is belachelijk om te zien hoeveel onopgevoede paarden er zijn. In de VD-lessen vraag ik altijd of de gewone basis er inzit.. 9 v/d 10 paarden kunnen niet eens rustig aan een halstertouw meelopen of stilstaan als baasje stilstaat.. En achterwaarts is ook erg moeilijk..

Vroeger wisten wij ook niet beter dan te slaan en te roepen en vonden we regelmatige bok en steiger partijen normaal maar we zijn op zoek gegaan naar anders.
Na jaren in de "engelse" wereld voelden we dat de omgang met paarden anders en beter moet kunnen zijn wij daar naar op zoek gegaan en we hebben dat gevonden in de western wereld en vooral bij onze huidige trainers.

Volgens mij zit het probleem in een verschrikkelijk gebrek aan kennis bij mensen met paarden.
Mensen leren paarden verzorgen en leren rijden maar leren bijna nooit iets over hoe een paard denkt en leef en functioneert in een kudde.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:10

MarcR schreef:
Dan reageer je zoals een kudde leider zou reageren als zijn leiderschap in vraag wordt gesteld : je jaagt de uitdager weg van de veiligheid van de kudde. Dit is de zwaarste straf voor een paard, een paard alleen is tendoden opgeschreven.

Maak je groot, brul de longen uit je lijf en jaag je paard door de weide en weg van andere paarden en hij zal snel door hebben " oei die is niet tevreden als ik bijt, ik zal het maar niet meer doen".

Nu heb je het over een Join-Up. Een tikje is daar niet mee te vergelijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:00

Gypsy schreef:
Helemaal mee eens...
Kreeg ooit commentaar toen ik paardlief een (welverdiende!) tik verkocht.
Kennelijk mogen paarden hun baas tegenwoordig zomaar meesleuren. "Ze liep alleen maar even die kant op om te kijken, noujaaa zeg ga je daar al voor slaan."

Als het paard net in een periode van uitproberen zit? JA!

Alsof mensen niet snappen dat een goede band begint met duidelijkheid. Nee schuren aan mij mag niet, maar als je het netjes komt vragen dan kriebel ik met liefde alle plekjes die jeuken.
Buiten verwacht ik onvoorwaardelijke gehoorzaamheid. Ben ik heel streng in. Maar vervolgens ook weer trots wanneer ik dan met Flame vrolijk met neckrope aan kom galoperen, een vriendinnetje met een met hulpmiddelen volgehangen paard spot (dat zich alsnog gruwelijk staat te misdragen) op bijna onzichtbare hulpen paardlief terugneem en halthoud, en vrolijk een praatje aanknoop. :D Wat vervolgens niet gaat want vriendinnetje zat met open mond te kijken. *grijns*

Ik bedoel komaan, een opgevoed paard hebben is toch leuk?

Hier ben ik het helemaal mee eens! :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:00

H_Nalanta schreef:
MarcR schreef:

En dáár ging het dus bij de vorige eigenaren van mijn pony's mis, als gevolg daarvan kon ik ze alleen nog maar corrigeren met een tik.

@MarcR: Zo'n trainer wil ik ook wel :j Bij mij gaat het nu ook niet meer zo hoor, wees gerust. Ik corrigeer ze met mijn stem en beloon alle goede dingen. Ik ga natuurlijk geen geweld gebruiken als het niet nodig is, en ik probeer zo veel mogelijk te weten te komen over paardengedrag en gewoonten. Ik ben nog maar jong, maar ik ben aardig op weg. :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 07:10

Wat betreft geweld naar een paard toe, waar het vaak fout gaat, is als andere met de dieren omgaan en die te lief zijn of zelfs bang. Resultaat is een verward en geirriteerd paard die zich uiteindelijk los gaat rukken oid, maar toch moet iedereen het leren. Ik maak het paard weer duidelijk dat er geen kracht gebruikt gaat worden, maar daarvoor vind ik het wel eens nodig dat het paard zijn hoofd stoot aan het draaiende touw of aan mijn hand als ik ervoor spring. Dus eigenlijk respect afdwingen, maar toch als je het dier dan los laat blijft het daarna graag bij je en komt de keer erna weer graag mee. Het gaat imo niet zo zeer om die correctie om het dier te doen laten schrikken en te stoppen maar meer om de kans om er daarna overna te denken en bij de goede reactie te belonen. En dan vooral ook zelf bij elke poging weer opnieuw te kunnen beginnen en niet geirriteerd te blijven.

Als de pony's bijten vraag ik me altijd af waarom. Niet alle oorzaken kan ik direct wegnemen maar dat betekend niet dat het paard dan maar mag blijven bijten, een bang kind zal toch een kans moeten krijgen om te leren. Als het kan, wissel ik pony's maar dat zal niet altijd gaan.

Het echte happen wat jonge paarden doen, krijgen ze meestal de eerste keer een flinke terug, vaak is dat voldoende om te zorgen dat ik niet als speelmaatje gebruikt worden. Deze krijgen ze namelijk ook van de merrie ik de wei die ze al spelend belagen en in het vervolg laten ze die wel met rust. Maar ook hier is het weer, eenmaling en vervolgens beginnen we gewoon opnieuw.

Wat ik vaak ook zie als fout is het paard heel kort vasthouden en hem constant inhouden, daar worden ze vaak alleen maar sterker en kriebelig van. Geef het dier ruimte maar leer het wel dat het achter of naast je blijft lopen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:06

H_Nalanta schreef:
MarcR schreef:

Nu heb je het over een Join-Up. Een tikje is daar niet mee te vergelijken..

Dit is geen join up dit is gewoon het gedrag van een kudde leider.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:12

Ik zie bijna nooit een join u hier in de wei gebeuren, ze delen eerder een tik uit met 1 voetje of vliegen er met oren in de nek achteraan om te bijten. Moet ik dat dan wel gaan doen?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:22

DeEiken schreef:
MarcR schreef:

En dáár ging het dus bij de vorige eigenaren van mijn pony's mis, als gevolg daarvan kon ik ze alleen nog maar corrigeren met een tik.

@MarcR: Zo'n trainer wil ik ook wel :j Bij mij gaat het nu ook niet meer zo hoor, wees gerust. Ik corrigeer ze met mijn stem en beloon alle goede dingen. Ik ga natuurlijk geen geweld gebruiken als het niet nodig is, en ik probeer zo veel mogelijk te weten te komen over paardengedrag en gewoonten. Ik ben nog maar jong, maar ik ben aardig op weg. :P

Wij hebben onze trainers gevonden toen we zijn overgestapt naar de western wereld maar voor hen moet je naar Vlaanderen verhuizen maar in Nederland zijn er ook trainers die zo denken over paarden.
Mijn dochter heeft met het jeugdteam van de Nederlandse paint horse club een aantal clinics gedaan met Nederlandse trainers en toen hebben we ondervonden dat zij ook denken zoals onze trainers.
Als je voldoende engels kent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahose.org. Je moet wel opletten er staan een aantal filmpjes op als voorbeeld van "to do" en "not to do".

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:24

MarcR schreef:

Je hebt het erover dat een kuddeleider een paard uit zijn kudde wegstuurt als straf. Imo is een tikje daarmee absoluut niet te vergelijken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:29

lailapri schreef:
Ik zie bijna nooit een join u hier in de wei gebeuren, ze delen eerder een tik uit met 1 voetje of vliegen er met oren in de nek achteraan om te bijten. Moet ik dat dan wel gaan doen?

"of vliegen met oren in de nek achteraan om te bijten" is hetgeen wat ik zei : een paard wordt uit de kudde gejaagd en uit de veiligheid.
Het weggejaagde paard zal nadien onderdanig moeten terugkomen naar de leider en zich bij wijze van spreken "verontschuldigen" door het leiderschap van de leider te aanvaarden.

Als een paard jou bijt jaag je hem weg van de kudde en hij mag alleen naar de kudde terug komen als hij zich onderdanig gedraagt en onderwerpt.
Komt hij op een agressieve manier terug jaag je hem terug weg tot je het beoogde doel hebt bereikt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:37

H_Nalanta schreef:
MarcR schreef:

Je hebt het erover dat een kuddeleider een paard uit zijn kudde wegstuurt als straf. Imo is een tikje daarmee absoluut niet te vergelijken.

Je moet corrigeren in functie van de zwaarte van de "overtreding" die je paard begaat en bijten is voor mij een zware overtreding die een zware correctie verdiend.
Als je paard goed opgevoed is zal je nooit zo ver moeten gaan dan is meestal een stemverheffing of uitzonderlijk een back up voldoende.

Het is veel belangrijker dat je goed gedrag "beloont", niet door eten maar door het wegnemen van "druk" bijvoorbeeld : stoppen met oefening, prijzen met zachte woorden,enz.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:42

Ik zou een paard nooit de kudde uitsturen omdat hij een keer bijt. :n Daar is een tikje voldoende voor.
Maargoed, goed gedrag belonen en druk wegnemen.. Hoe handel je als je je paard aan het poetsen bent en hij bijt constant? Of je bent aan het opzadelen.. Welke druk neem je dan weg?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:06

H_Nalanta schreef:
Ik zou een paard nooit de kudde uitsturen omdat hij een keer bijt. :n Daar is een tikje voldoende voor.
Maargoed, goed gedrag belonen en druk wegnemen.. Hoe handel je als je je paard aan het poetsen bent en hij bijt constant? Of je bent aan het opzadelen.. Welke druk neem je dan weg?

Als jij bijten niet gevaarlijk vindt is dat jou mening maar voor mij is dit volledig ontoelaatbaar en verdient een zware correctie.

Als jou paard zich zo gedraagt dan moet je dringend beginnen met je paard op te voeden want dan ziet jou paard jou niet als de leider van de kudde.
Door hem op te voeden kan je dit probleem en de andere problemen structureel en fundamenteel aanpakken en duurzaam oplossen ipv voor elk probleem apart een oplossing te zoeken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:10

Mijn paard gedraagt zich niet zo, wees gerust. Die is heel netjes opgevoed en zal ook nooit bijten oid.
Maar dat was geen antwoord op mijn vraag. Hoe corrigeer je zo'n paard?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:31

Praten we hier niet lang elkaar heen? Ik vermoed dat de mensen die een tik uitdelen die tik geven om even duidelijk te maken dat een paard dat bijt 'op moet zouten' om het zo maar even te zeggen.
Precies hetzelfde dus als wegsturen, alleen neem je genoegen met een stapje terug en het stoppen met bijten in plaats van een paard werkelijk een eind weg te jagen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:40

H_Nalanta schreef:
Mijn paard gedraagt zich niet zo, wees gerust. Die is heel netjes opgevoed en zal ook nooit bijten oid.
Maar dat was geen antwoord op mijn vraag. Hoe corrigeer je zo'n paard?

Ik herhaal : een paard dat zich zo gedraagt moet niet gecorrigeerd worden maar opgevoed.

Als je iets wil doen op dat moment kan je hem gewoon alleen vast laten staan. Zo zet je ook druk want hij kan niet doen wat hij wil.
Als hij rustig is kan je teruggaan en verder doen, bijt hij terug ga je weg, is hij rustig prijs hem dan.