stalverhoging binnen opzegtermijn. Mag dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:14

Dit zijn 2 dingen, die los van elkaar staan.

Ten eerste: Je hebt een contract, waar ook het te betalen bedrag in hoort te staan. Als in dit contract staat, dat je voor de eerste van de maand je stalling op moet zeggen en je dat nu nog niet gedaan hebt, dan ben je te laat. Helaas, maar dan hoef je pas vanaf 1 november geen stalling te betalen en moet je gewoon voor oktober betalen.

Ten tweede: Als jouw stalbaas het bedrag verhoogt, dan moet hij dit verwerken in een nieuw contract. Je zegt, dat hij een incasso doet, dat betekent, dat jullie hem gemachtigd zouden hebben voor een bepaald bedrag, dan kan hij echt niet zomaar meer dan het afgesproken bedrag van je rekening halen. Daar moeten jullie hem dan eerst weer voor machtigen en er moet een nieuw contract komen en dat moet je ondertekenen.

Oplossing: Je ondertekent niets en machtigt hem ook niet voor het nieuwe bedrag, dan zijn er 2 opties.

1- Hij houdt zijn poot stijf en jullie staan daar tot 1 november, maar voor de oude prijs.
2- Hij zegt, dat als jullie dat extra geld niet willen betalen, je op 1 oktober weg moet zijn.

Eigenlijk kun je dus alleen maar winnen.
En zo zie je maar weer: Ga er over met hem in gesprek en dan vinden jullie wel een oplossing.

Mioux

Re: stalverhoging binnen opzegtermijn. Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:16

kijk das een mooi antwoord van tendance ! :D

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:19

ik weet alleen niet of het zo is dat je iemand machtigt voor een bepaalt bedrag, volgens mij kan hij ook gewoon een ander bedrag incasseren. Alleen heb je wel 30dgn de tijd om de incasso terug te halen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:20

hij kan t opnemen ja, maar als jij er niet voor getekent heb dat hij een ander bedrag als normaal eraf mag halen, sta jij in je recht :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:21

Incasseren mag alleen voor een bedrag, waarvoor officieel getekend is!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:22

inderdaad, en anders komma wat ik ervoor type

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:31

Indeed.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:31

HorseTopShop schreef:
Ik denk dat je beter naar je contract kan kijken. Maar wil je voor die pietluttige 2 dagen zo moeilijk gaan doen?
Wat is eigenlijk het probleem? Ben je het niet eens met de verhoging?

Het is natuurlijk erg vervelend dat een stalhouder dat 2 dagen na het einde van de maand gaat vertellen, vooral als de opzegtermijn per kalendermaand gaat. Dan is 2 dagen niet pietluttig, want dan zou ze tot 1 november moeten blijven staan.

Ik zou het eerst bespreken met je stalhouder

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:46

ik denk dat TS met incasso niet bedoeld dat de stalhouder een bedrag van haar rekening gaat halen maar een deurwaarde inschakelt om die laatste maand te krijgen.

Verder zou ik gewoon nu opzeggen als je het niet eens bent met de huurverhoging en kun je gewoon weg per 1/10. Het contract is nl veranderd en je stemt er niet mee in, dus kun je weg.
Blijf je staan dan accepteer je daarmee de nieuwe stalprijs en gaat er weer opnieuw een maand opzegtermijn gelden.

Stalhouder is niet echt professioneel bezig als hij zelf 2 dgn te laat aankomt kakken met de stalhuurverhoging en jou dan zou houden aan een extra maand.

Ik heb het ook een keer aan de hand gehad, stalhuurverhoging 2 dgn voor de nieuwe maand mondeling verkondigd krijgen. Heb toen die maand gewoon nog mijn oude stalgeld betaald en pas per de maand daarop het nieuwe stalgeld betaald. Kreeg die maand daarna een rekening met het restant er ook bij gezet en dat heb ik niet betaald. Op papier gezet waarom ik het er niet mee eens was en daarna nooit meer wat ervan gehoord.
Op mijn huidige stal hebben we het in juli gehoord dat per 1/10 de staling omhoog gaat, dus dat is erg netjes.

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 18:15

Hebben vandaag de stal opgezegt en kunnen toch per 1/10 weg. Dus bedankt voor alle informatie!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:16

En waar ga je nu naartoe?

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 18:17

Naar een andere stal;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:22

Dus je hebt er al wel 1 gevonden?

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 18:27

Ja. Dat wel maar gaan pas per 30-9 hoor

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:28

Oke, dus dat duurt nog even. En? Ga je erop vooruit?

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 18:29

Sommige denken wel en sommige dingen niet. Maar voor het winter is het hier het beste en dan gaan we voor van het zomer nog verder kijken waarschijnlijk

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:08

montiej schreef:
Het zijn geen makkelijke mensen als het daar op aan komt. Dus mijn vraag is staat het in de wet?

Bij een prijswijziging op korte termijn geldt je opzegtermijn niet. Prijsverhoging is geldende reden om je stal (per direct) op te zeggen.Als ze het wel op tijd hebben aangegeven geldt je opzegtermijn natuurlijk wel gewoon, want dan kun je via de normale weg opzeggen.

Als ik jou was zou ik een mail sturen met leesbevestiging en eventueel aangetekende brief, met daarin dat de op die en die datum aangekondigde prijsverhoging per die en die datum voor jou reden is je stal per die en die datum op te zeggen. Doordat datum op brief en email staat heb je bewijs wanneer je hun in kennis hebben gesteld. Op welke manier hebben zij jullie in kennis gesteld van de prijsverhoging? Ook per brief/email? Of mondeling?

Als het goed is staat in je contract ook iets over prijsverhogingen en de termijn van aankondiging en termijn van opzeggen. Lees dat in elk geval nog eens goed na wat er in staat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:26

no super dat je een andere stal gevonden hebt !

jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:51

Fijn dat het is opgelost. Zelf heb ik wel slechte ervaringen met bepaalde pensionstallen, dus het had ook heel anders kunnen lopen. Gelukkig is dat hier niet het geval :)