Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Dat heeft toch niets met holistisch te maken? Gewoon normaal gezond verstand om je leerlingen te adviseren over het rijden en paarden.
Afschuwelijk dat jij uit commercieel oogpunt er weer een naampje aan hangt. Wanneer stopt dit soort kwakzalverij eens!!!!!!!!!!!!
maikeltje schreef:Bbreedveld, heb je zelf ook resultaten ervan ervaren op concours? Welke klasses geef je les en rij je zelf bijvoorbeeld? Met andere worden: wat heb je bereikt op paarden(sport) gebied?
Citaat:Ik denk dat bbreedveld in de top 10 en misschien wel op plaats 1 staat van personen met de meeste kennis over trainen en rijden van het paard. Dankzij haar opleiding heeft ze het ook leren overbrengen en heb ik vaak beroep mogen doen op haar schat van kennis mogen doen. Of ze nu wel of niet holistisch heet dat doet niets af aan haar kennis. Het is de woordgevoeligheid van mensen wat dit voor gevoel/reactie oplevert. Bij active gaan blijkbaar de haren rechtopstaan van het woord. Wat een woord al niet kan doen toch? Active ik wil jou vragen welk woord jij beter vind passen bij de manier van lesgeven waarbij er vanuit verschillende oogpunten naar een onderwerp en dan een passende manier voor paard en ruiter wordt gezocht en zo wordt uitgelegt dat hij/zij het begrijpt, heeft kunnen uitproberen en ervaren.
En het is ook geen wedstrijd: ieders kennis is waardevol, daar valt geen meetlat naast te leggen. Dat moet je m.i. ook niet willen. Er zullen zat prima instructeurs zijn die heel holistisch werken, zonder dat ze dit beseffen of zonder met de term geassocieerd te worden. En net zo goed zijn er zat goede instructeurs die juist kwaliteit halen uit het vasthouden aan één systeem. Ik hoop via de topic in contact te komen met instructeurs die de visie achter het holitisch werken ondersteunen en ervaring uit te wisselen. 
maikeltje schreef:Bbreedveld, heb je zelf ook resultaten ervan ervaren op concours? Welke klasses geef je les en rij je zelf bijvoorbeeld? Met andere worden: wat heb je bereikt op paarden(sport) gebied?
deze vraag komt altijd wel naar boven in dit soort topics,en dan komt de vraag ;hoe beoordeel je iemands nivo? waaraan toets je dat? zegt wat je op wedstrijd bereikt hebt iest over je ruitertalent? maar dan ook over je instruktiecapaciteit? maikeltje schreef:Bbreedveld, heb je zelf ook resultaten ervan ervaren op concours? Welke klasses geef je les en rij je zelf bijvoorbeeld? Met andere worden: wat heb je bereikt op paarden(sport) gebied?
Citaat:Kan ik hieruit afleiden dat jullie geen leerlingen zoeken met ambitie die, wanneer de basis er goed in zit, een goede arbeidspirouette willen leren omdat dat nodig is in hun proef? Want hoe wil je die iemand leren als je 'm zelf nog nooit gereden hebt? Vanuit een boekje?
En ik vind het echt een beetje kort door de bocht om te beweren dat het een niets met het ander te maken heeft. Wanneer jij als instructeur iemand een goede schouderbinnenwaarts wil leren rijden, dan zul je toch zelf op z'n minst gevoeld/ ervaren moeten hebben hoe je een goede sb rijdt. En hoe je vervolgens die leerling moet leren hoe hij zij het paard daar naartoe moet rijden.
*knip*
Erg "holistisch" wordt er dus niet gekeken, in ieder geval niet naar wedstrijdruiters die rijden (basis) met een doel voor ogen.
Af eb toe moeten die nu eenmaal proefgericht trainen. Je kunt nu eenmaal niet 3 voltes draaien in je proef voordat je eens in galop aangaat. Want die galop willen ze nu eenmaal op DIE letter zien.
Door veel basis te trainen met af en toe een proefgerichte training om voor jezelf te controleren hoe goed je paard nu eigenlijk werkelijk aan de hulpen staat.
helemaal mee eens breedveld, even ter toevoeging op de vragen van maaikeltje, ik ben wel een wedstrijdruiter en ik heb wedstrijdruiters in mn klantenkluppie maar ook verstokte recreanten,ik hoef niet te prossen met de wedstrijdresultaten van de mensen die mij me lessen . ik heb er meer voldoening van als ik mensen met hun paard vooruitgang zie boeken en dat ik als instrukteur de tijd krijg ,hier bedoel ik mee dat er van mij niet verwacht wordt dat we ff snel de oefeningen voor de volgende klasse moeten oefenen,want daar begin ik uit principe niet aan . pas wanneer ruiter en paard eraan toe zijn.
Citaat:Want hoe wil je die iemand leren als je 'm zelf nog nooit gereden hebt? Vanuit een boekje? *knip* Wanneer jij als instructeur iemand een goede schouderbinnenwaarts wil leren rijden, dan zul je toch zelf op z'n minst gevoeld/ ervaren moeten hebben hoe je een goede sb rijdt. En hoe je vervolgens die leerling moet leren hoe hij zij het paard daar naartoe moet rijden.
Citaat:Niet naar jullie persoonlijk bedoeld maar ik zie hier weer een commercieel gat in de markt: een nieuwe stroming instructeurs die onder de noemer holistisch zich eindelijk instructeur mogen noemen. Want hoe ga je de kwaliteit nu waarborgen? Ik vrees namelijk wanneer iemand de "opleiding" heeft afgerond en leuk in het straatje mee kan praten dat ie zich zo bij de club aan mag sluiten.
Citaat:Wat is er mis met de regulier instructeurs (en dan bedoel ik de echt goede)? Er lopen goede en slechte rond maar de goede zijn altijd al holistisch bezig geweest, die hoeven dat niet in hun titel te vermelden. Die hoeven zich ook niet te bewijzen want die kunnen hun klantenkring amper behappen.

Citaat:Wel wordt er hier gesuggereerd dat wedstrijdruiters alleen maar proefgericht bezig zijn (althans de meeste) en geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn. Dat zijn ook aannames of misschien wel vooroordelen.
BBreedveld schreef:Idem met een willekeurige manier van holistisch bezig zijn. Daarom ben ik druk bezig om via de Holistische Beroepsvereniging Paardenhouderij een kwaliteitskeurmerk op te zetten voor holistische paardenprofessionals.
. Om eerlijk te zijn had ik er zelf ook niets mee voordat ik de opleiding ging doen. Vanuit mijn werk ben ik wel bekend met de term 'eclectisch' wat betekent dat je uit verschillende stromingen technieken benut in je vak (kan ook zijn: in de kunst). Dat vind ik de lading ook wel een beetje dekken, maar dan weet je weer niet op welke vlakken iemand dan bekend is met al die verschillende stromingen. Iemand kan zomaar alleen verstand hebben van longeren bijvoorbeeld (en dat dan op weet-ik-hoeveel verschillende manieren).
behoorlijk Citaat:Een stukje holisme, is dat geen contradictio in terminis...?
Wat ik ermee probeer aan te geven is wat aan het begin van het topic al genoemd is, namelijk dat een instructeur altijd bereid zou moeten zijn verder te kijken dan bijvoorbeeld alleen het rijden, omdat andere zaken (psychsiche toestand van de ruiter, huisvesting en voeding van het paard) van grote invloed zijn hierop en dus niet los hiervan gezien kunnen worden. En naar mijn bescheiden mening is het goed als een instructeur toch in ieder geval kennis heeft van andere methodes dan alleen de eigen.