Topic voor holistisch instructeurs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:24

Hier een meelezer, geen instructeur.

Caira, ik zou me hier niet te druk om maken. Lekker belangrijk toch? Het gaat toch om jouw eigen overtuiging. Je zal nog wel vaker mensen tegen komen die hier anders over denken dan jij. Je kan je standpunt dan uitleggen, en verder gewoon met je eigen ding verder gaan.
De opleiding die je volgt, daar heb ik zelf ook al eens naar gekeken. Er zitten echt hele interessante onderwerpen bij.

Ik krijg les van een instructrice die het "totaal beeld" bij de lessen betrekt. Ik vind dit ook heel belangrijk en zou niets anders willen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 23:07

Citaat:
Dat heeft toch niets met holistisch te maken? Gewoon normaal gezond verstand om je leerlingen te adviseren over het rijden en paarden.

Afschuwelijk dat jij uit commercieel oogpunt er weer een naampje aan hangt. Wanneer stopt dit soort kwakzalverij eens!!!!!!!!!!!!

Lieve Active, holisme bestaat al veel langer dan vandaag. Beetje jammer dat je mij beticht van kwakzalverij en hebzucht omdat je zelf niet goed weet waar je over praat.

Heb je er weleens aan gedacht om eerst eens bij jezelf te raden te gaan voordat je dit soort ernstige beschuldigingen neerzet?

Zo, en nu verder met dit topic. Kennelijk is het woord 'holistich' een trigger voor veel negatieve associaties. Ik zou het met liefde kijken-naar-het-gehele-plaatje-en-daarbij- verschillende-technieken-beheersen-om-zo-altijd-een-goede-benadering-toe-te-kunnen-passen-en-een-leergierige-en-open-houding-hebben-voor-andere-methodes-en-technieken maar dat bekt niet zo lekker. En als ik het 'open minded horsemanship' zou noemen heb ik weer een popi-jopi term de wereld in geholpen. :+

Van de mensen die zich wel in mijn beschrijvingen kunnen vinden: wat zijn de stijlen en technieken die jullie het meest gebruiken? Zijn er bepaalde combinaties die voor jullie erg goed blijken te werken?

Bij mij persoonlijk hebben oefeningen uit de Alexandertechniek en Feldenkreis goed geholpenom mijn lichaamsbewustzijn te verbeteren en daardoor ook mijn ruitervaardigheden. Ik merk dat ik ook erg graag vrijwerktechnieken toepas bij het longeren; mijn paard reageert hier erg goed op, waarschijnlijk omdat het allemaal wat minder verwarrend is als de hulpen in alle verschillende disciplines zoveel mogelijk gelijk blijven.

lailapri

Re: Topic voor holistisch instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 00:17

Ik denk dat bbreedveld in de top 10 en misschien wel op plaats 1 staat van personen met de meeste kennis over trainen en rijden van het paard. Dankzij haar opleiding heeft ze het ook leren overbrengen en heb ik vaak beroep mogen doen op haar schat van kennis mogen doen. Of ze nu wel of niet holistisch heet dat doet niets af aan haar kennis. Het is de woordgevoeligheid van mensen wat dit voor gevoel/reactie oplevert. Bij active gaan blijkbaar de haren rechtopstaan van het woord. Wat een woord al niet kan doen toch? Active ik wil jou vragen welk woord jij beter vind passen bij de manier van lesgeven waarbij er vanuit verschillende oogpunten naar een onderwerp en dan een passende manier voor paard en ruiter wordt gezocht en zo wordt uitgelegt dat hij/zij het begrijpt, heeft kunnen uitproberen en ervaren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 01:52

Bbreedveld, heb je zelf ook resultaten ervan ervaren op concours? Welke klasses geef je les en rij je zelf bijvoorbeeld? Met andere worden: wat heb je bereikt op paarden(sport) gebied?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 05:39

Al een tijdje een stille meelezer.
Ook ik geef les en kijk naar het totaal plaatje (stalling, tuigage, verzorging, emoties ruiter, houding en zit, etc., en natuurlijk het rijden)

Over het volgende kan ik me dus een beetje druk maken.
maikeltje schreef:
Bbreedveld, heb je zelf ook resultaten ervan ervaren op concours? Welke klasses geef je les en rij je zelf bijvoorbeeld? Met andere worden: wat heb je bereikt op paarden(sport) gebied?

Veelal zie je de mensen die vanuit de gedachte die TS beschrijft, niet fanatiek op de KNHS wedstrijden. Waarom denk ik dat, omdat het erbij de KNHS vanuit een hele andere gedachte naar paarden gekeken wordt.
Veel mensen die dressuur rijden weten niet de oorsprong ervan. Laat staan de reden dat je dressuur rijdt. Er is een grote groep (wedstrijd) ruiters die een paard hebben voor de dressuur.
Terwijl de dressuur er is voor het paard. Wedstrijd niveau zegt imo vrij weinig over hoe een trainer ruiter en paard weet en kan opleiden.

Ik probeer niemand in hokjes te plaatsen. Natuurlijk zijn er wedstrijd ruiter die de kennis etc hebben die aansluiten bij de gedachte zoals o.a. TS (en ik) die hebben. En andersom natuurlijk ook.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 07:21

Ik denk dat er meer ruiters zijn die lekker met hun dier bezig willen zijn op b/l/m niveau en daarbij vaak geen wedstrijd ambities hebben. Op de manier hoe oa bbreedveld lesgeeft is het juist heel toegangkelijk voor die groep. Omdat die mensen ook niet vaak over heel veel talent bezitten zijn er tal van oefeningen die de ruiters met minder ruitergevoel en talent toch het omgaan met paarden en het rijden makkelijker en leuker te maken voor alle partijen.
Juist door eerst aan jezelf te werken als ruiter, je houding en zit, je bewustworden wat het allemaal voor effect op het paard heeft geeft die mensen toch de mogelijk om ruitergevoel te ontwikkelen zonder dat er wat aan de persoonlijkheid van ruiter of paard hoeft te veranderen. Ik ervaar zelf namelijk dat de meeste paarden berreid zijn om hiermee mee te doen terwijl als ik mijn pony's uitleen voor een ander om les te geven die over een prima theorie bezit, maar lesgeeft op een manier die je vaak op ponyclubs en manege's ziet, dan worden sommige types pony's daar bokkerig van of juist heel sloom, of gaan juist constant schrikken terwijl ik ze zelfs allemaal tegelijk in een les durf te nemen met beginners erop en die pony's zich daar dan ook voor gaan inzetten. Ik denk dat dat wel een groot verschil is. Zogezegt geef ik les met mijn pony's ipv ponyrijles op pony's. En ik ben ook de leider op dat moment, ik zorg voor de veiligheid, ik zorg voor passende opdrachten, de pony's komen soms ook letterlijk opdrachten halen of bij mij in het midden staan als ze het niet snappen omdat de ruiter op dat moment onduidelijk is. En dan is het niet de ruiter die nog niet handig genoeg is die moet leren het dier de baas te zijn, maar aan mij om de pony duidelijkheid te geven zodat de ruiter eerst op andere punten kan oefenen en langzaam steeds handiger wordt waardoor de pony's berreid worden om daar naar te luisteren en de ruiters ook duidelijk genoeg zijn om de dieren te vertellen wat er op dat moment het best gedaan kan worden.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 07:40

Citaat:
Ik denk dat bbreedveld in de top 10 en misschien wel op plaats 1 staat van personen met de meeste kennis over trainen en rijden van het paard. Dankzij haar opleiding heeft ze het ook leren overbrengen en heb ik vaak beroep mogen doen op haar schat van kennis mogen doen. Of ze nu wel of niet holistisch heet dat doet niets af aan haar kennis. Het is de woordgevoeligheid van mensen wat dit voor gevoel/reactie oplevert. Bij active gaan blijkbaar de haren rechtopstaan van het woord. Wat een woord al niet kan doen toch? Active ik wil jou vragen welk woord jij beter vind passen bij de manier van lesgeven waarbij er vanuit verschillende oogpunten naar een onderwerp en dan een passende manier voor paard en ruiter wordt gezocht en zo wordt uitgelegt dat hij/zij het begrijpt, heeft kunnen uitproberen en ervaren.

Lief dat je voor me in de bres springt, Lailapri. Maar ik maak me geen illusies hoor, ik ontdek elke dag weer hoe weinig ik eigenlijk weet ;) En het is ook geen wedstrijd: ieders kennis is waardevol, daar valt geen meetlat naast te leggen. Dat moet je m.i. ook niet willen. Er zullen zat prima instructeurs zijn die heel holistisch werken, zonder dat ze dit beseffen of zonder met de term geassocieerd te worden. En net zo goed zijn er zat goede instructeurs die juist kwaliteit halen uit het vasthouden aan één systeem. Ik hoop via de topic in contact te komen met instructeurs die de visie achter het holitisch werken ondersteunen en ervaring uit te wisselen.

[quote/]Bbreedveld, heb je zelf ook resultaten ervan ervaren op concours? Welke klasses geef je les en rij je zelf bijvoorbeeld? Met andere worden: wat heb je bereikt op paarden(sport) gebied?
[/quote]
Ik ga er vanuit dat je deze vragen stelt om mijn geloofwaardigheid vast te stellen en daarom zal ik ze benatwoorden. Ik kan me alleen niet ana het gevoel onttrekken dat ik me nu op de een of andere manier zit te verantwoorden, maargoed. Grappig dat jij de klasse waarin je rijdt of de resultaten op wedstrijden gelijk stelt aan wat ik 'bereikt' zou hebben op paardengebied. Volgens mij zijn er nog veel meer zaken waarin een ruiter zich kan ontwikkelen, maargoed. Als je die meet in wedstrijdresultaten, kom ik hopeloos slecht uit de bus, vrees ik. Op concours namelijk: niks. Ik heb één keer meegedaan met een 'kur op muziek' op mijn pensionstal, puur voor de lol. Verder trekt het rijden van wedstrijden me niet. Ik voel de behoefte niet om me te meten met anderen - als ik wil weten hoe ik het doe, vraag ik het liever aan mijn instructeur dan dat ik met paard en al aan de sjouw ga om de comptetie aan te gaan met andere ruiters. Omdat hij nogal slechtziend is, zou ik mijn paard ook geen plezier doen als ik hem vaak confronteer met een nieuwe, drukke omgeving. Van dat ene proefje heb ik trouwens wel geleerd dat ik me als persoon wel heb ontwikkeld de afgelopen jaren, want we deden het met veel lol (en niet onverdienstelijk, tweede na mijn eigen leerling) terwijl ik vroeger echt ontzettend faalangstig was. Het idee dat ik mezelf daarin overwonnen heb, weegt voor mij vele malen zwaarder dan die tweede plek. ;)

Ik denk verder ook niet in 'klasses' bij het lesgeven. Ik kijk per paard, per ruiter, per dag wat er nodig is om de kwaliteit te verbeteren. En dan niet alleen de kwaliteit van het rijden, maar ook de kwaliteit van de onderlinge verstandhouding tussen paard en ruiter. Soms moet je met een 'Z' ruiter weer helemaal terug naar het begin, soms kan een beginnend koppel spelenderwijs veel baat hebben bij oefeningen die in de wedstrijdring pas in de M voorbij komen.

Proefgericht lesgeven zie ik mezelf niet doen, boeit me eerlijk gezegd ook niet zoveel. Maar als je de basis in je rijden wilt verbeteren (en die heb je als het goed is tenslotte nodig als je goed op wedstrijden wil presteren) of je paard beter wil gymnasticeren, zijn wat mij betreft ruiters van elk niveau welkom.

Ik heb me verdiept in veel verschillende stromingen in de NH en de dressuur en technieken die bij het paardrijden ook van pas kunnen komen (varierend van Tai Chi tot Alexandertechniek) en leer elke dag bij. Ik heb geleerd mijn zwart-witte kijk te laten varen en open te staan voor nieuwe ideeen, ook als ze op het eerste gezicht misschien niet zo aansprekend zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 08:33

maikeltje schreef:

:z deze vraag komt altijd wel naar boven in dit soort topics,en dan komt de vraag ;hoe beoordeel je iemands nivo? waaraan toets je dat? zegt wat je op wedstrijd bereikt hebt iest over je ruitertalent? maar dan ook over je instruktiecapaciteit?
Waarom moeten mensen gemeten worden op deze manier? ik zie mensen om me heen met paarden omgaan die goed bezig zijn,een band hebben met hun dier en een goed getraind paard hebben maar never nooit in een dressuurring zullen verschijnen omdat de ambitie er niet is.
andersom ook, mensen die verwoed elk weekend de knotten erin prutsen [liefst vrijdag,zaterdag en zondag] maar geen band met paard en door de poefgerichte training de basis vergeten of gedeeltelijk overslaan want de punten zijn binnen en we stromen door naar de volgende klasse.
kortgezegd ik ken evenzovele recreanten die hun paard goed aan de hulpen hebben staan als z- ruiters die van die recreant nog wel wat kunnen leren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 14:48

maikeltje schreef:

Dat zegt helemaal niks. Misschien kun je er soms wel uit afleiden hoe goed iemand weet wat te doen en hoe ergens te komen, maar kan meerdere voorbeelden geven dat het juist niks zegt over dekwaliteit van lesgeven.

Ik heb les gehad van iemand die zelf echt niet geweldig kon rijden, maar heel goed wist waar ze het over had en meerdere mensen ver heeft geholpen. Zeg even van niks naar M niveau. Daar ligt dan toch echt je basis, want is je basis niet goed, gaat de rest ook niet lukken.

Ik ken ook zat mensen die maar 1 paard ooit iets gepresteerd hebben en de trucjes deden,maar verder geen idee hebben van het hoe en waarom. Daarom zal het ook niet met een ander paard snel lukken.
Net als dat ik wel mensen zie losrijden met stang en trens en ze echt geen idee hebben wat ze aan het doen zijn en ik me sowieso afvraag hoe ze ooit winstpunten hebben gehaald om verder te komen dan de B.............

Instructie op maneges ligt gewoon laag en Orun stelt niet echt veel voor in de basis. Het is leuk dat sommige mensen het leuk lijkt en het erbij doen, maar je moet echt heel veel gevoel en passie bij paarden hebben en niet zomaar denken even les te kunnen gaan geven als pennymeisje.
Als ik hoor wat sommige mensen elkaar staan te verkopen langs de kant, soms goed bedoeld om iemand te helpen, maar mijn hersens maken dan overuren. Door de slechte basis hou je wel het algehele niveau laag en de denkwijzen van mensen verkeerd.
Hoeveel mensen komen ook never verder dan de L of M? Ligt niet alleen aan het paard.

En dan rijden ze M of hoger en snappen ze nog niks van paarden. Zie ze eens paarden in-en uitladen, om je rot te schrikken gewoon. Of hoe ze aan de hand lopen, kunnen mensen soms niet en paard krijgt de schuld. Het wordt mensen niet geleerd.

Je ziet veel teveel mensen rukken aan de koppen aan de hand en zenuwachtig doen als ze ergens langs moeten. Paard krijgt altijd de schuld.
Met rijden, trek hem in de krul en anders hup slof eraan, scherper bit erin of we snoeren de mond dicht. Dat is ook zeker een gebrek van de begeleiding as dat de oplossingen zijn.

Als je veel km's maakt in je leven, dus veel rijdt, veel lest, veel leert kun je veel verder zijn dan mensen die een veel te goed en braaf paard hebben die toevallig alles doen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 01:30

Kan ik hieruit afleiden dat jullie geen leerlingen zoeken met ambitie die, wanneer de basis er goed in zit, een goede arbeidspirouette willen leren omdat dat nodig is in hun proef? Want hoe wil je die iemand leren als je 'm zelf nog nooit gereden hebt? Vanuit een boekje?
En ik vind het echt een beetje kort door de bocht om te beweren dat het een niets met het ander te maken heeft. Wanneer jij als instructeur iemand een goede schouderbinnenwaarts wil leren rijden, dan zul je toch zelf op z'n minst gevoeld/ ervaren moeten hebben hoe je een goede sb rijdt. En hoe je vervolgens die leerling moet leren hoe hij zij het paard daar naartoe moet rijden.

Dressuurruiters rijden alleen maar proefgericht? Waar komt dat nou weer vandaan? Ik krijg hier een beetje het gevoel dat wedstrijdruiters in jullie ogen hun paard als gebruiksvoorwerp zien en er daarom geen band mee hebben. Ik stel gewoon een simpele vraag over wat Bbreedveld heeft bereikt en gereden in de paardensport en krijg echt enorm overdreven verdedigende reacties.
Waar komt dat vandaan vraag ik me af?

Erg "holistisch" wordt er dus niet gekeken, in ieder geval niet naar wedstrijdruiters die rijden (basis) met een doel voor ogen.
Af eb toe moeten die nu eenmaal proefgericht trainen. Je kunt nu eenmaal niet 3 voltes draaien in je proef voordat je eens in galop aangaat. Want die galop willen ze nu eenmaal op DIE letter zien.
Door veel basis te trainen met af en toe een proefgerichte training om voor jezelf te controleren hoe goed je paard nu eigenlijk werkelijk aan de hulpen staat.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 08:30

Ik moet er even wat van zeggen, geloof me Maikeltje, BBreedveld poept alle oefeningen die jij noemt (en nog meer) er zo uit! Ze rijdt misschien geen wedstrijden maar beheerst alle oefeningen wel en ze kan ze ook nog eens heel goed uitleggen!!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 09:29

Tjees, wat ligt dit topic toch gevoelig. Ik ben gewoon op zoek naar mensen die dezelfde visie delen op instructie als ikzelf en ik krijg een hele discussie over wedstrijdrijden/geen wedstrijd rijden cadeau, waarbij ik ook nogeens mezelf mag gaan verantwoorden omdat ik geen wedstrijden rijd.

Citaat:
Kan ik hieruit afleiden dat jullie geen leerlingen zoeken met ambitie die, wanneer de basis er goed in zit, een goede arbeidspirouette willen leren omdat dat nodig is in hun proef? Want hoe wil je die iemand leren als je 'm zelf nog nooit gereden hebt? Vanuit een boekje?
En ik vind het echt een beetje kort door de bocht om te beweren dat het een niets met het ander te maken heeft. Wanneer jij als instructeur iemand een goede schouderbinnenwaarts wil leren rijden, dan zul je toch zelf op z'n minst gevoeld/ ervaren moeten hebben hoe je een goede sb rijdt. En hoe je vervolgens die leerling moet leren hoe hij zij het paard daar naartoe moet rijden.

*knip*

Erg "holistisch" wordt er dus niet gekeken, in ieder geval niet naar wedstrijdruiters die rijden (basis) met een doel voor ogen.
Af eb toe moeten die nu eenmaal proefgericht trainen. Je kunt nu eenmaal niet 3 voltes draaien in je proef voordat je eens in galop aangaat. Want die galop willen ze nu eenmaal op DIE letter zien.
Door veel basis te trainen met af en toe een proefgerichte training om voor jezelf te controleren hoe goed je paard nu eigenlijk werkelijk aan de hulpen staat.

Ik zal deze post voor mezelf beantwoorden. Je haalt twee dingen door elkaar. Ik vind ambitie geen enkel probleem, wedstrijdrijden ook niet, maar zoals gezegd ben ik zelf bepaald geen wedstrijdruiter. Ik voel me dus niet de aangewezen persoon om een leerling specifiek te begeleiden naar het rijden van zoveel mogelijk winstpunten. Dat is mijn doel ook niet. Ik wil een combinatie die respectvol met elkaar omgaat en die van elkaar leert. Ik wil de vaardigheden van ruiter en paard verbeteren en de ruiter leren het paard dusdanig te gymnasticeren en af te richten dat hij gezond en fit oud kan worden met de leerling op zijn rug. Ik wil werken aan daadwerkelijke harmonie tussen ruiter en paard, finesse in de communicatie. Dat vind ik veel belangrijker dan lintjes of winstpunten (hoewel die natuurlijk best leuk kunnen zijn).

Dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe ik dressuurmatige oefeningen moet rijden. Ik vind het veelzeggend dat jij die aanname doet.

En 'proefgericht trainen' is ook echt niet nodig om te checken of een paard aan de hulpen staat. Sterker nog, door oefeningen uit de diverse 'klasses' te koppelen in een check, krijg je soms een veel beter beeld over hoe het ervoor staat met de combinatie. Ik kan echt kromme tenen krijgen van mensen die oefeningen alleen maar willen rijden 'omdat ze gevraagd worden' en verder niet nadenken over wat er nu eigenlijk nodig is op dat moment.

Ik denk dat de hele discussie 'kan je goed rijden als je geen winstpunten haalt' of 'geef je goed les als je nooit proefgericht traint' sowieso niet in dit topic thuis hoort. Ik ben op zoek naar instructeurs die net als ik holistisch werken en wil via dit topic graag ervaringen uitwisselen. Ik heb niet gevraagd om beoordeeld te worden voor heel bokt en ben ook niet van plan mijzelf in dit topic te blijven verdedigen. Als er interesse is in het holistisch werken of mijn persoonlijke manier van instructie geven, dan ben ik van harte bereid om daar op te antwoorden, maar daar heb ik dit topic niet voor geopend en dat mag dus via een apart topic of per pb.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:29

:j helemaal mee eens breedveld, even ter toevoeging op de vragen van maaikeltje, ik ben wel een wedstrijdruiter en ik heb wedstrijdruiters in mn klantenkluppie maar ook verstokte recreanten,ik hoef niet te prossen met de wedstrijdresultaten van de mensen die mij me lessen . ik heb er meer voldoening van als ik mensen met hun paard vooruitgang zie boeken en dat ik als instrukteur de tijd krijg ,hier bedoel ik mee dat er van mij niet verwacht wordt dat we ff snel de oefeningen voor de volgende klasse moeten oefenen,want daar begin ik uit principe niet aan . pas wanneer ruiter en paard eraan toe zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:35

Ik begrijp gewoon niet waarom mijn vragen zo gevoelig liggen.

Bbreedveldt ik doe helemaal geen aannames, daarom stel ik juist vragen. :o
Die vragen komen voort uit het lezen van jouw website. Ik haal daaruit geen ervaring met een heleboel verschillende soorten paarden en dan vraag ik mij gewoon dingen af. Mag je tegenwoordig niet kritisch zijn naar iemand die zich graag instructeur noemt en pretendeert er goed in te zijn ook?

Niet naar jullie persoonlijk bedoeld maar ik zie hier weer een commercieel gat in de markt: een nieuwe stroming instructeurs die onder de noemer holistisch zich eindelijk instructeur mogen noemen. Want hoe ga je de kwaliteit nu waarborgen? Ik vrees namelijk wanneer iemand de "opleiding" heeft afgerond en leuk in het straatje mee kan praten dat ie zich zo bij de club aan mag sluiten. Waar kijk je naar, wat is het referentiekader? Waar heb je stage gelopen als je de opleiding volbracht hebt en ook en vooral: op wat voor een bedrijf en hoeveel vlieguren heb je daar gemaakt?

Wat is er mis met de regulier instructeurs (en dan bedoel ik de echt goede)? Er lopen goede en slechte rond maar de goede zijn altijd al holistisch bezig geweest, die hoeven dat niet in hun titel te vermelden. Die hoeven zich ook niet te bewijzen want die kunnen hun klantenkring amper behappen.

Wel wordt er hier gesuggereerd dat wedstrijdruiters alleen maar proefgericht bezig zijn (althans de meeste) en geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn. Dat zijn ook aannames of misschien wel vooroordelen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:13

Maikeltje: Natuurlijk mag je kritische vragen stellen bij instructie. Instructeurs zijn belangrijk en de kwaliteit van instructie draagt bij aan de kwaliteit van het rijden en omgaan met paarden. Het ging mij o.a. hierom:

Citaat:
Want hoe wil je die iemand leren als je 'm zelf nog nooit gereden hebt? Vanuit een boekje? *knip* Wanneer jij als instructeur iemand een goede schouderbinnenwaarts wil leren rijden, dan zul je toch zelf op z'n minst gevoeld/ ervaren moeten hebben hoe je een goede sb rijdt. En hoe je vervolgens die leerling moet leren hoe hij zij het paard daar naartoe moet rijden.

Klinkt toch voor mij alsof ik het dus kennelijk niet zelf kan.

Citaat:
Niet naar jullie persoonlijk bedoeld maar ik zie hier weer een commercieel gat in de markt: een nieuwe stroming instructeurs die onder de noemer holistisch zich eindelijk instructeur mogen noemen. Want hoe ga je de kwaliteit nu waarborgen? Ik vrees namelijk wanneer iemand de "opleiding" heeft afgerond en leuk in het straatje mee kan praten dat ie zich zo bij de club aan mag sluiten.

Dat vrees je. Zou inderdaad niet goed zijn als dit zo was, dat ben ik helemaal met je eens. Ik juich ook niet toe dat iedereen die zichzelf heel wat vindt in de paardenwereld zichzelf 'instructeur', 'coach' of 'hoefsmid' mag noemen. Idem met een willekeurige manier van holistisch bezig zijn. Daarom ben ik druk bezig om via de Holistische Beroepsvereniging Paardenhouderij een kwaliteitskeurmerk op te zetten voor holistische paardenprofessionals.

Citaat:
Wat is er mis met de regulier instructeurs (en dan bedoel ik de echt goede)? Er lopen goede en slechte rond maar de goede zijn altijd al holistisch bezig geweest, die hoeven dat niet in hun titel te vermelden. Die hoeven zich ook niet te bewijzen want die kunnen hun klantenkring amper behappen.

Kijk, daar gaan we weer met de aannames: wie zegt nu dat ik reguliere instructeurs niets vind? En wie zegt nu dat ik de term 'holistisch' gebruik om me te bewijzen? Ik heb een bepaalde visie op lesgeven en omgaan met paarden en ik vind het prettig om mensen die daarin gelijkgestemd zijn te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Ik vind het ook prettig dat anderen mij daaraan kunnen herkennen.

Ik ben het absoluut met je eens dat goede instructeurs vaak al lang holistisch bezig zijn. In mijn ogen hoort een stukje holisme namelijk gewoon bij goede instructie. En dáárom vind ik het nou zo prettig om met anderen die hier ook zo over denken, van gedachte te wisselen. En om het kaf van het koren te kunnen scheiden, ben ik helemaal vóór een keurmerk, zodat 'kaf' niet zomaar onder de holistische vlag kan varen en ik hopelijk over een jaar of 10 niet zo'n enorme berg spot, neerbuigendheid en argwaan hoef te verwachten als ik zeg dat op holistsche wijze met paarden werk.

Ik denk dat we in ieder geval één ding gemeen hebben en dat is dat we het beste voor hebben met paarden. In die zin waardeer ik het wel dat je kritische vragen stelt ;)

Citaat:
Wel wordt er hier gesuggereerd dat wedstrijdruiters alleen maar proefgericht bezig zijn (althans de meeste) en geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn. Dat zijn ook aannames of misschien wel vooroordelen.

Daar heb je gelijk in. Wedstrijdrijden an sich zegt niets over hoe een ruiter omgaat met zijn/haar paard en een ruiter zou daarop ook niet aangekeken moeten worden. Wedstrijdrijden kan je ook met heel veel liefde en respect voor je paard doen. Het is alleen jammer dat ik het zo weinig zie.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:08

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Bbreedveld. :j

Het is helemaal niet mijn bedoeling om te suggereren dat jij bepaalde oefeningen niet kan rijden, want daar kan ik helemaal niet over oordelen. Ik heb je immers nooit zien rijden. Maar wanneer een instructeur, van welke stroming dan ook, een leerling een bepaalde oefening wil aanleren dan zal hij/zij toch op zijn minst moeten weten hoe die oefening uitgevoerd dient te worden en moeten weten wat de weg er naartoeis en dan ook nog eens moeten weten wat je voelt op het moment dat het paard die oefening correct uitvoert samen met de ruiter?

En ik vraag me af aan welke criteria een instructeur moet voldoen om toegelaten te worden tot die beroepsvereniging en hoe dat dan in de praktijk getoetst wordt. Lijkt me even niet heel simpel.

Een instructeur hoeft voor mij echt geen GP gereden te hebben om mij ervan te overtuigen dat ie eea goed kan overbrengen. Maar hij/zij moet toch wel een diversiteit aan paarden gereden hebben op niveau denk ik omdat er zoveel verschillende typen paarden zijn die toch allemaal weer een andere manier van aanpak vereisen lijkt mij.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:23

BBreedveld schreef:
Idem met een willekeurige manier van holistisch bezig zijn. Daarom ben ik druk bezig om via de Holistische Beroepsvereniging Paardenhouderij een kwaliteitskeurmerk op te zetten voor holistische paardenprofessionals.

Weet niet of het in dit topic thuis hoort, want ik ben geen holistisch instructeur maar ik vraag me toch iets af:
Het is mooi dat jij zo achter jou visie staat dat je een keurmerk wilt opzetten, maar ben je niet bang dat dat averechts gaat
werken? Gezien de reacties in dit topic op alleen al het woord "holistisch".

Zou het niet beter zijn daar een andere term voor te bedenken die ook de lading dekt? Ikzelf heb nogal sterk de neiging om
met een grote boog om alles heen te lopen wat zich "holistich" noemt. Puur omdat daar vaak toch een soort van zweverig
imago omheen hangt.
Beetje jammer voor degene die wel serieus naar het complete plaatje kijken en echt holistisch bezig zijn, maar ik heb
een vermoeden dat ik niet de enige ben die er zo tegenaan kijkt.
Zo'n keurmerk zou voor types als ik ook weinig toevoegen als echtheidskenmerk. Ik zou wel graag willen weten wie de
instantie is die dat keurmerk gaat uitgeven bv en waaraan die instructeurs moeten voldoen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:19

Hoe heet die man ookweer die tot hoog niveau les gaf zonder zelf ooit op een paard te hebben gezeten?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 19:38

@Manex: dat is in dit topic wel gebleken, ja, haha :D . Om eerlijk te zijn had ik er zelf ook niets mee voordat ik de opleiding ging doen. Vanuit mijn werk ben ik wel bekend met de term 'eclectisch' wat betekent dat je uit verschillende stromingen technieken benut in je vak (kan ook zijn: in de kunst). Dat vind ik de lading ook wel een beetje dekken, maar dan weet je weer niet op welke vlakken iemand dan bekend is met al die verschillende stromingen. Iemand kan zomaar alleen verstand hebben van longeren bijvoorbeeld (en dat dan op weet-ik-hoeveel verschillende manieren).

Of het gaat lukken het HBP op de kaart te zetten en het keurmerk in het leven te roepen; ik heb geen idee. Maar ik wil het in ieder geval proberen omdat ik het belangrijk vind. Ik voel me in daartoe ook wel enigszins verplicht t.o.v. de oprichtster van de opleiding die ik heb gedaan. Zij is in januari dit jaar overleden en ik heb zo ontzettend veel mogen leren dankzij haar dat ik vind dat ik het aan haar verschuldigd ben om mijn steentje bij te dragen aan het voortbestaan van haar visie. En het zou natuurlijk fantastisch zijn als het lukt!

Het wordt inderdaad niet eenvoudig om goede criteria te stellen, maar adequate scholing is in ieder geval een begin.

Maar nu graag weer terug naar de vraagstelling van dit topic: instructeurs die ook mixen en matchen bij het lesgeven en verder kijken dan allen rijden, alleen vrijwerken etc.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:40

Nog heeeel even off topic. Bedankt voor het uitgebreidde antwoord en succes met je doel!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:20

Ik denk dat je mijn instructrice hier ook wel onder kunt scharen. Werkt met een combinatie van methodes, oa klassieke rijkunst en het centred riding.

En ik merk dat ik op deze manier met mijn paard bezig zijn veel prettiger vind, dan hoe ik voorheen wel meegedaan heb aan de wedstrijdsport.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 00:38

BBreedveld schreef:
In mijn ogen hoort een stukje holisme namelijk gewoon bij goede instructie.

Een stukje holisme, is dat geen contradictio in terminis...?
:D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 07:56

:j behoorlijk

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 08:31

Citaat:
Een stukje holisme, is dat geen contradictio in terminis...?

Oeh, betrapt! :D Wat ik ermee probeer aan te geven is wat aan het begin van het topic al genoemd is, namelijk dat een instructeur altijd bereid zou moeten zijn verder te kijken dan bijvoorbeeld alleen het rijden, omdat andere zaken (psychsiche toestand van de ruiter, huisvesting en voeding van het paard) van grote invloed zijn hierop en dus niet los hiervan gezien kunnen worden. En naar mijn bescheiden mening is het goed als een instructeur toch in ieder geval kennis heeft van andere methodes dan alleen de eigen.

Kunnen we nu weer on topic?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 03:29

Ontopic dan maar, mijn visie:

Ik vind dit een enorm interessant topic.

Ik ken de naam 'holistisch' uit de zorg, en dan met name binnen de fysiotherapie. Het gaat er daar om dat je niet alleen naar een klacht of lichamelijke beperking kijkt, maar verder kijkt naar de invloed die dat heeft op iemand zijn leven. Het gaat ook om het met respect behandelen van de patiënt. De intentie waarmee je iemand uitnodigt tot bewegen bijvoorbeeld, maakt veel uit. (En dat kan in de meest letterlijke zin van het woord: denk maar aan een patiënt die aan het revalideren is en die je als fysiotherapeut moet leren om met hulp zijn bed uit te komen.)
Het valt daarmee bij mij dus echt onder een stuk respect.

Ik denk dat je als instructeur het totaalplaatje ook moet zien, een paard kan niet presteren als het zich niet goed voelt, als de ruiter niet meewerkt en een ruiter kan zelf ook niet altijd presteren.
Een paard moet gezond zijn, en dat is waar het start. Uiteraard hangt dat samen met de leefomstandigheden (en daar ben ik vrij stellig in, je kunt mij wel 'natural' noemen als je het in een hokje wilt stoppen). Daarbij moet een ruiter in staat zijn het paard te kunnen laten presteren. Het gaat hierbij dan vooral om lichaamsbesef (en een klein gedeelte basale kennis). Ik denk dat dat een heel belangrijk iets is waar helaas niet altijd genoeg aandacht voor is. Door iemand bewust te laten ervaren waar problemen en oplossingen liggen kan er een hoop vooruitgang worden geboekt. Het is bekend dat mensen het besten leren door een juiste beweging te ervaren en onthouden. Daar ligt een grote taak voor de instructeur: begeleid de ruiter zodanig dat het juiste gevoel van bewegen kan worden ervaren en uiteindelijk onthouden kan worden zodat iemand zelfstandig dat gevoel terug kan halen.
Daarbij moet een ruiter kunnen presteren, fysiek (naast lichaamsbewustzijn) maar ook mentaal, daar komt in mijn opzicht een stuk didactiek van de instructeur bij kijken - maar meer ook niet. Houd rekening met de leerstijl van de ruiter, en met eventuele angst.

Ademhaling, juist spiergebruik, het zelf kunnen aanvoelen van eigen spanning of ontspanning - er zijn zo een kleine details van invloed en ik denk dat het aan de instructeur is om de ruiter hier bewust van te maken.