Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maar als ik kijk naar de rest van t paard (oa hals) zie ik er echt geen hengst in... Met de beste wil van de wereld niet.. Maw, dan zou die al gecastreerd moeten wezen en uitgaande van het ontbreken van de klassieke hengstennek op redelijk jonge leeftijd? Miss zie ik het verkeerd hoor, vraag me alleen af of ik niet de enige ben die dat zo ziet

deeva schreef:Ik snap wel wat zijn eind resultaat is maar de manier waarop vind ik niet corect.
En inderdaad pull en release is prima (wijken voor druk) maar dan niet met een touw om zijn nek dat als deze wordt aangetrokken de luchtpijp van het paard wordt dicht geknepen.
Ik zou zo ook niet beginnen met hard aan een touw halster trekken zodat hij met het hoofd naar je toe blijft staan ik vind dit nogal lomp over komen en niet echt vriendelijk.
Mijn paarden kennen zeker wel spanning voor nieuwe dingen want het zijn van nature vlucht dieren maar mijn benadering is wat rustiger dan deze en ik zou ook niet met die zweep met plastic meteen om z'n benen slaan maar van voor naar achter rustig met belonen tussen door betasten en dan rustig langs de achter benen gaan en als er dan te veel spanning komt weer met het plastic via z'n lijf weer opnieuw rustig langs zijn benen gaan.
Begrijp me goed hoor ik ben niet tegen wijken voor druk maar hier wordt de plank toch behoorlijk mis geslagen dit is wijken voor dwang (Learned helplessness).

schrikdraad schreef:cassidy, dit paard doet niets verkeerd toch word er aan hem gesnokt met het touw.
Als hij nu uit wilde breken of andere "stoute" dingen snap ik een meteen duidelijke ruk wel.
Maar dit is een paard breken.
En mustang of niet in Nl krijg je ook wel eens paarden in de hand die niets gewend zijn.
Ook dan ga je ze zo niet aanpakken.
Neem wat tijd en geduld. Kleine stapjes vooruit.
Wel steeds duidelijk en binnen een maand kunnen ze mee lopen, overal aangeraakt worden en voetjes geven.
Maar dan wel uit respect en niet uit angst.
lailapri schreef:Waneer gaat een paard over tot vechten? Het is in eerste instantie natuurlijk een vluchtdier, vechten ze niet pas op het moment dat er gevaar is en ze niet weg kunnen oftewel je al 10 signalen van het dier hebt overgeslagen?
Ik heb bij de buurman een leuke uitdaging staan, groot weiland, veulen en moeder die het eten uit je handen grist en dan weg rent. Veulen wordt verkocht en moet gechipt en halstermak worden.

lailapri schreef:Waneer gaat een paard over tot vechten? Het is in eerste instantie natuurlijk een vluchtdier, vechten ze niet pas op het moment dat er gevaar is en ze niet weg kunnen oftewel je al 10 signalen van het dier hebt overgeslagen?
Ik heb bij de buurman een leuke uitdaging staan, groot weiland, veulen en moeder die het eten uit je handen grist en dan weg rent. Veulen wordt verkocht en moet gechipt en halstermak worden.
maar dat is ook nog niet gebeurd, neem wel een stuk draad mee om het wat af te zetten en dan veel gedult, neem ik mijn boek maar mee, die kleine is toch wel nieuwsgierig.
(helaas doe je dat niet zo gauw in nov in de stromende regen, boeken vinden dat niet zo leuk
).Cassidy schreef:En dan? Er zijn er teveel om los te laten lopen. Wegvangen uit het wild en hun leven lang opsluiten ïn te kleine paddocks?
Ook een Mustang zonder basis kan een heel goed opgeleid rijpaard worden. Maar instralen en een rondje om hem heendansen bij het licht van de volle maan gaat dat niet bewerkstelligen.

amyz schreef:Mijn pony kon ik de eerste dagen niet eens bij in de buurt komen... Boekie erbij is idd prima oplossing dan(helaas doe je dat niet zo gauw in nov in de stromende regen, boeken vinden dat niet zo leuk
).
Ik blijf er toch bij dat ik het erg heftig vind... Als iemand hier een filmpje zou plaatsen waarin ie zn jonge paard op zo'n manier halstermak maakt staat heel bokt op zn achterste benen, no doubt about it.

deeva schreef:Dit dwaalt inderdaad af van de vraag van de TS maar als iemand dan zo'n filmpje erop zet als voorbeeld dan is het logisch dat daar reacties op komen.
Dit heeft niks meer te maken met respectvolle paarden dit zijn paarden die murm zijn omdat hun natuurlijke reactie niks meer oplevert ze hebben zich over gegeven aan de cowboy, maar van respect is hier zeker geen sprake.
Als je die mustang op stal hebt staan kom hem dan maar brengen Cassidy die uitdaging ga ik graag met je aan.
Maar als dit jou manier is dan denk ik dat je je moet afvragen of je wel zo'n edele viervoeter waart bent.
Waarom zijn andere mensen onwetend mindim omdat ze niet als makke schapen achter dit soort dingen aanlopen? ik denk eerder dat deze mensen kritisch zijn en respect hebben voor hun paard.
Daarbij heb ik het niet over NH maar alleen over deze achtelijke cowboy die hier als voorbeeld wordt gebruikt hoe je met jonge paarden aan het werk moet.
Daarbij cassidy hoef je niet het hele filmpje te zien want het begin is al te triest voor woorden.

Cassidy schreef:We dwalen idd af, maar een laatste opmerking daarover. Het afschieten of ander wildbeheer is leuk verzonnen maar je hebt met een probleem te maken. Mustangs leven doorgaans in America (de Brumby's in Australie even buiten beschouwing gelaten) en daar is het slachten van paarden verboden. Op grote schaal afschieten ligt zowel in USA als in Australie niet zo heel erg goed bij de bevolking...
als je dit een goede methode vind.